Til alle kommunalbestyrelser og regionsråd
Sagsnr.
2021 - 2063
Doknr.
580037
Dato
04-10-2022
Orientering om en række forhold vedr. hjælperordningerne efter
servicelovens §§ 95 og 96
Som opfølgning på de politiske drøftelser efter forespørgselsdebatten i
Folketinget (F
43)
den 1. juni 2021 om servicelovens hjælperordninger skal
Social- og Ældreministeriet herved præcisere en række forhold vedrørende
ordningerne med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens §
95 og borgerstyret personlig assistance (BPA) efter § 96.
Med vedtagelsen af vedtagelsesteksten
V 141,
som knytter sig til
forespørgselsdebatten F 43, tilkendegav Folketinget, at der skal værnes om
servicelovens hjælperordninger, så mennesker med omfattende hjælpebehov
kan få hjælp til at leve et selvstændigt liv på lige fod med andre. Folketinget
konstaterede, at der fra borgere, handicaporganisationer og andre
interessenter udtrykkes bekymring over, at hjælperordningerne er under pres.
Denne orienteringsskrivelse henvender sig til de 98 kommunalbestyrelser og
de fem regionsråd og præciserer personkredsen for hjælperordningerne,
udpegelsen af hjælpere som ledsagere, støtte til borgere med hjælperordninger
under indlæggelse på sygehuset samt udmåling af tilskud til dækning af
administrationsbidrag.
Hjælperordningernes formål
Det overordnede formål med servicelovens hjælperordninger er at skabe
grundlag for fleksible hjælperordninger, der tager udgangspunkt i borgerens
selvbestemmelse, så borgeren kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
I kraft af at hjælpen skal udmåles med det formål for øje, at borgeren skal have
mulighed for at leve et selvstændigt liv, og ved at de samme hjælpere udfører
al hjælp i ordningen, opnås der en fleksibilitet i ordningerne. Ved at borgeren
selv kan ansætte sine hjælpere, som potentielt kan være ansat hos borgeren i
flere år, skabes der en tryghed og kvalitet i hjælpen, bl.a. da hjælperen opnår
indgående kendskab til borgerens hjælpebehov. Servicelovens
hjælperordninger er helt særlige ordninger, da de bl.a. giver borgerne mulighed
for selv at styre hjælpen.
En borger over 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne kan tildeles en ordning efter servicelovens § 95 om kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere eller § 96 om borgerstyret personlig
assistance (BPA). For begge ordninger gælder, at de borgere, der har
ordningerne, har et massivt hjælpebehov i dagligdagen dette på grund af
fysisk, psykisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, eller en kombination heraf.
Der er tale om to forskellige hjælperordninger, som dækker forskellige behov,
og hvortil der er knyttet forskellige betingelser. Men det overordnede formål
med begge ordninger er det samme – nemlig at skabe grundlag for fleksible
hjælperordninger, der tager udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, så
borgeren kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
1