DER KUNNE SPARES MANGE PENGE I
KOMMUNER HVIS SAGSBEHANDLERE
SAMARBEJDEDE MERE MED FOLK MED
PRAKTISK ERFARING OG INDSIGT.
Jeg vil i det følgende fortælle om mine oplevelser med sagsbehandlere og ledere i det
kommunale Visitations- system som jeg har haft sager med som
bisidder/fuldmagthaver for bl.a. handicappede gennem flere år. Oplevelser som
absolut ikke er i tråd med de politiske ambitioner om at spare på alle områder, og især
på hjælp til de svageste/handicappede. Og slet ikke efter Regeringens
hensigtserklæring om inddragelse af frivillige i opretholdelse af den velfærdsstandard
som vi ønsker.
Min baggrund er at jeg har over 60 års erfaring som håndværker (tømrer), hvor jeg
har arbejdet med alle former for indretning af folk boliger – dels i form af ren
praktisk udførelse og dels i mange år som konsulent for andre håndværkere og private
vedr. diverse indretninger. Derudover har jeg i mange år været bisidder tilknyttet
Ældre Sagen – og bisidder i privat regi.
Baggrunden for dette skriv, er mine seneste oplevelser med Randers Kommune, som
bisidder for en yngre handicappet pige. Hun flytter i en nybygget lejlighed 15 marts
d.å. Vi får ret hurtigt gennemført hjælp til nødvendig rengøring m.v. -
Ledsagerordning og Mestringsvejledning. Alt noget hun havde i
fraflytningskommunen.
Men så opstår problemet da jeg søger om hjælpemiddel/boligændring – der er 2 høje
garderobeskabe i soveværelset, hvor bøjlestang hænger så højt oppe, at hun ikke kan
nå op og hænge vasketøj på plads fra sin kørestol. Hun må så trække på familien der
må køre 50 – 80 km en gang om ugen for at hjælpe hende med dette. Jeg søger så
kommunen om 2 stk nedsvingsbøjlestænger (se vedhæftede) – disse koster en
”bagatel” af kr. 995,- pr. stk.
Jeg søger på kommunen digitale formular og vedhæfter kopi af den generelle
fuldmagt der er underskrevet på kommunens formular. Få dage efter indsendelse
bliver jeg så ringet op af visitator, der fortæller at den vedhæftede fuldmagt ikke var
gældende for denne sag !!! - efter en længere diskussion fik jeg vitator til at indse at
en generel fuldmagt fra den underskrevne person måtte gælde alle sager med
kommunen.
Jeg får ingen kvittering for modtagelse af ansøgningen, så efter 14 dage kontakter jeg
visitator, og får her at vide at der er 24 ugers behandlingstid på sådanne sager !!!! -
jeg stiller mig meget uforstående overfor dette, og begynder så at undersøge nærmere
i serviceloven – og falder over § 113 A som siger følgende:
Kommunalbestyrelsen
kan i enkle og entydige sager om støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder beslutte at
træffe afgørelse alene på baggrund af den modtagne ansøgning. I disse tilfælde skal
ansøgniingen indeholde de oplysninger, der er nødvendige for afgørelsen, og en
erklæring på tro og love om rigtigheden af disse oplysninger eller anden relevant
dokumentation herfor.