Sagsbehandlingsfrister på det sociale område
–
30. juni 2024 #enmillionstemmer
Lovgivninger som kommunalbestyrelsen (og Udbetaling Danmark) skal have fastsat sagsbehandlingsfrister
for på
ansøgninger fra borger,
findes i
retssikkerhedsbekendtgørelsen
§ 1 og består i dag
af
19 forskellige
lovgivninger,
der hører under
Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte sagsbehandlingsfrister for
alle
19 lovgivninger
herunder, fordi kom-
munen har
skærpet vejledningspligt
på socialområdet. Udbetaling Danmark træffer afgørelser efter 17 og
18
§ 1 Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
gælder, når kommunalbestyrelsen eller
Ankestyrelsen, jf. dog stk. 2, behandler og afgør sager efter:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
Lov om social pension
Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension mv.
Lov om individuel boligstøtte
Lov om sygedagpenge
Lov om aktiv socialpolitik
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om social service, jf. dog stk. 7
Barnets Lov
Lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling
Dagtilbudsloven
Lov om seniorjob
Lov om kompensation til handicappede i erhverv mv.
Kapitel 2 i Lov om friplejeboliger
Lov om forsøg med et socialt frikort
Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Lov om Udbetaling Danmark
Lov om Seniorpensionsenheden
§§ 30 b og 30 c i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
Vi har koncentreret os om 2 lovgivninger,
serviceloven
(nr. 7) og
barnets lov
(nr. 8) da Folketinget
siden 1.
juli 2018
har krævet, at fristerne efter
RSL § 3, stk. 2
også gælder for hjemviste klagesager fra
Ankestyrelsen
(AST).
En række kommuner har begrænset de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister til
alene
at gælde for
ansøgninger.
Om
det er
god forvaltningsskik,
at
undlade
at skrive at fristerne også gælder for klagesager
hjemvist fra AST, så borgerne forstår det, har
Det kommunale Tilsyn
ikke kompetence til at vurdere.
Folketingets Ombudsmand
kan udtale sig om god forvaltningsskik, hvis vi henvender os på vegne
#enmillionstemmer.
Vi har et konkret eksempel, hvor AST svarer en borger på en henvendelse efter hjemvisning af en klagesag,
med kopi til kommunen, som
kort efter
har rettet til på hjemmesiden.
Nogle kommuner
undgår ordet ”ansøgning”, mens andre blot tilføjer i teksten:
”Sagsbehandlingsfristerne
gælder også for sager, der er hjemvist fra Ankestyrelsen til fornyet behandling i
kommunen”.