Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2889210_0001.png
Jette Wilhelmsen
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 5787
Doknr.
878138
Dato
01-07-2024
Kære Jette Wilhelmsen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har d. 10. juni 2024 modtaget den
supplerende redegørelse, som ministeriet har anmodet om d. 30. maj 2024.
Redegørelsen giver ministeriet anledning til at lave en række præciseringer, jf.
nedenfor, ligesom det er under afklaring, hvorvidt der er behov for yderligere
dialog eller præciseringer. Ministeriet vender tilbage herom.
Indledningsvist henviser Joannahuset i sin redegørelse til bekendtgørelsen om
ansøgningspuljen til ungekrisecenter, BEK nr. 293 af d. 27. marts 2020.
Ministeriet skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at bekendtgørelsen ikke
længere er gældende, da puljen, som danner grundlaget for bekendtgørelsen,
er udløbet. De gældende rammer for Joannahuset fremgår af Joannahusets
forsøgsgodkendelse efter § 206 i barnets lov samt af socialtilsynets
godkendelse af Joannahuset som anbringelsessted.
Ministeriet finder ikke pba. redegørelserne anledning til at påpege konkrete
forhold, men finder dog pba. redegørelserne samt fremsendte
bekymringshenvendelser fra bl.a. Socialtilsynet anledning til generelt yderligere
at præcisere Joannahusets målgruppe, forældremyndighedsindehaverens
rettigheder, samarbejdet med andre myndigheder med videre og forholdet
mellem husly og natrådgivning.
Joannahusets målgruppe
For så vidt angår Joannahusets målgruppe, forudsætter Joannahusets
forsøgsgodkendelse, at ungekrisecenteret hjælper børn og unge med tungere
problemstillinger, herunder eksempelvis misbrug eller psykiske lidelser, med at
få hjælp af barnet eller den unges handlekommune. Det betyder, at
Joannahuset ikke må tilbyde husly til unge, der falder uden for deres
målgruppe.
Målgruppen for Joannahuset er unge, som befinder sig i en krise eller
kriselignende tilstand, men som ikke står overfor svære behandlingskrævende
problemstillinger. I alle tilfælde hvor Joannahuset bliver vidende om, at en ung
har et misbrug eller en psykisk lidelse, skal Joannahuset således henvise den
unge til rette behandlingssted, herunder kommune eller lignende.
I forlængelse af, at målgruppen for Joannahuset er unge i krise eller
kriselignende tilstand, vil ministeriet appellere til, at Joannahusets
informationsmateriale målrettes målgruppen for tilbuddet.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Orientering om svaret til Joannahuset på baggrund af den supplerende redegørelse, fra social- og boligministeren
2889210_0002.png
Forældremyndighedsindehaverens rettigheder
I forhold til forældremyndighedsindehavernes rettigheder i forhold til deres
barn, vil ministeriet understrege at Joannahuset ikke med sin
forsøgsgodkendelse og dermed ikke i sin virksomhed kan tilsidesætte
forældremyndighedens juridiske ret og ansvar overfor barnet eller den unge.
Forsøgsordningen forudsættes således at blive forvaltet på en måde, som ikke
tilsidesætter forældremyndighedsindehaverens mulighed for at udøve
forældremyndigheden og f.eks. samtykke til barnet eller den unges ophold på
ungekrisecentret eller som i øvrigt begrænser forældrenes og barnets eller den
unges rettigheder, herunder f.eks. retten til familieliv efter artikel 8 i den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
Det betyder også, at Joannahuset ikke må modsætte sig, at forældre henter
deres børn eller unge i Joannahuset eller medvirker til, at
afhentningssituationer bliver vanskeligere, end de allerede er. Hvis
Joannahuset vurderer, at det ikke er til barnets eller den unges bedste at blive
afhentet af sine forældre, skal Joannahuset kontakte barnets eller den unges
handlekommune. Hvis der opstår truende situationer, må Joannahuset
kontakte politiet.
Samarbejde med relevante myndigheder
Hensigten med Joannahuset er, at det skal være et supplement til de
eksisterende tilbud til børn og unge, og det ligger i naturlig forlængelse heraf, at
Joannahuset samarbejder med andre relevante myndigheder, så de unge kan
modtage relevant hjælp og støtte. Dermed vil ministeriet påpege, at det er
hensigtsmæssigt, at Joannahuset har øje for dette hensyn i forbindelse med
rekruttering af både medarbejdere og frivillige, således at samarbejdet
understøttet bedst muligt.
Det bemærkes i den forbindelse, at Joannahuset er underlagt
underretningspligten efter barnets lov § 135, hvoraf det fremgår, at den, der får
kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrenes eller andre
opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller
lever under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed eller udvikling
i fare, har pligt til at underrette kommunen.
Forholdet mellem natrådgivning og husly
I forhold til forholdet mellem natrådgivning og husly, kan jeg oplyse, at
rådgivningsdelen af Joannahusets tilbud på nuværende tidspunkt ikke
reguleres i Joannahusets forsøgsgodkendelse efter § 206 i barnets lov, og der
føres heller ikke offentligt tilsyn hermed.
Det er en betingelse for forsøgsgodkendelsen, at Joannahuset i hvert enkelt
tilfælde af ”selvvisitation” til en sengeplads straks orienterer barnets eller den
unges forældremyndighedsindehaver. Der skal indhentes et forudgående
samtykke fra barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver i de
tilfælde, hvor opholdet vil vare ud over 48 timer. Der knytter sig dermed nogle
klare processuelle krav, når den unge indskrives i husly i Joannahuset.
Ministeriet anerkender, at der kan opstå tilfælde, hvor afgrænsningen mellem
husly og rådgivning om natten ikke er helt klart defineret. Joannahuset har
mulighed for at tilbyde rådgivning om natten, det er dog ministeriets klare
forventning, at dette forudsætter, at den unge befinder sig i krise eller i en
kriselignende tilstand, hvorfor rådgivningen ikke kan foregå i dagtimerne. Hvis
dette ikke er tilfældet, bør den unge
forudsat at den unge fortsat vil opholde
sig i Joannahuset om natten
indskrives i husly, hvorefter de processuelle krav
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Orientering om svaret til Joannahuset på baggrund af den supplerende redegørelse, fra social- og boligministeren
2889210_0003.png
i den forbindelse følges. Med en krise eller kriselignende tilstand forstås, at den
unge står i en akut situation, hvor den unge ikke har mulighed for at tage et
trygt sted hen og sove, enten hos forældremyndighedsindehaveren eller andre
omsorgspersoner i den unges netværk. Dermed forventer ministeriet, at
rådgivning i udgangspunktet vil foregå i dagtimerne.
Med venlig hilsen
Astrid L. Holbøll
Kontorchef
Kontor for Udsatte Børn
3