Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 248
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 13. marts
2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 c
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Handlekommunen og den tidligere handlekommune kan for krav på refusion efter stk. 4-7 og 9 for
udgifter til hjælpemidler efter § 112 i lov om social service og § 90, nr. 4, i barnets lov aftale at fravige
bestemmelsen i stk. 10.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14.
2.
I
§ 79 a, stk. 1,
indsættes efter »møde«: »i kommunalbestyrelsen eller i et af kommunalbestyrelsens stående
udvalg«.
3.
I
§ 79 a
ophæves
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
4.
I
§ 79 b
ophæves
stk. 2
og
3.
§2
Loven træder i kraft dagen den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regeringen vil tage initiativ til en
grundlæggende frisættelse af velfærdssamfundet, der bl.a. styrker det lokale ansvar og afskaf-
fer unødig regulering og kontrol.
Med henblik på at bidrage til afskaffelse af unødig regulering og sætte kommunerne fri til selv at tage ansvar
på den måde, der passer til den enkelte kommune og dennes borgere, foreslås for det første en lempelse af
kravene til kommunernes behandling af det såkaldte danmarkskort. Danmarkskortet viser Ankestyrelsens
omgørelsesprocenter fordelt på kommuneniveau i sager på det sociale område, hvor kommunens afgørelse er
påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet offentliggøres én gang årligt og skal behandles af
kommunalbestyrelsen på et møde. Med lov nr. 912 af 21. juni 2022 om ændring af lov om retssikkerhed og
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på
danmarkskortet m.v.), der trådte i kraft den 1. juli 2022, skærpedes kravene til kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortet. Det er disse krav, som det med lovforslaget foreslås at afskaffe igen.
For det andet foreslås at fjerne Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommunalbestyrelsen på et møde at
behandle resultaterne af andre typer af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed end
praksisundersøgelser. Muligheden herfor blev indført med lov nr. 912 af 21. juni 2022, der trådte i kraft den
1. juli 2022. Dette foreslås ligeledes med henblik på at bidrage til afskaffelse af unødig regulering og sætte
kommunerne fri til selv at tage ansvar på den måde, der passer til den enkelte kommune.
Med henblik på at sætte kommunerne fri foreslås endvidere for det første en mindre ændring af § 9 c i
retssikkerhedsloven om mellemkommunal refusion, således at kommunerne selv kan aftale, hvordan de vil
opgøre krav på mellemkommunal refusion for udgifter til hjælpemidler. For det andet foreslås en mindre
ændring af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, således at den enkelte kommunalbestyrelse selv kan tage
stilling til, om en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen skal behandles på et møde i kommunalbestyrelsen
eller i et af kommunalbestyrelsens stående udvalg, f.eks. socialudvalget.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Regler vedrørende kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet
2.1.1. Gældende ret
§ 79 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelsen nr. 261 af 13.
marts 2024 (retssikkerhedsloven) vedrører kommunernes behandling af det såkaldte danmarkskort på
socialområdet.
Danmarkskortet er, jf. § 84 a i retssikkerhedsloven, et kommuneopdelt danmarkskort over det forudgående
års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024, (serviceloven) og barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 83 af 25.
januar 2024. Danmarkskortet offentliggøres af social- og boligministeren hvert år inden den 1. juli.
Det følger af § 79 b, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet offentliggøres, behandler kommunalbestyrelsen danmarkskortet på et
møde.
Bestemmelserne i § 79 b, stk. 2 og 3, der blev indført med lov nr. 912 af 21. juni 2022 og trådte i kraft den 1.
juli 2022, stiller yderligere krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet. Det er således et
krav efter § 79 b, stk. 2, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen på mødet tager stilling til, om der er
behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om
dette. Efter § 79 b, stk. 3, i retssikkerhedsloven kan Ankestyrelsen pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet beslutning herom og
omgørelsesprocenterne på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i
kommunen tilsiger det. Der er ikke fastsat nærmere formkrav til handlingsplanen. Kravene i § 79 b, stk. 2 og
3, gælder alene i perioden fra den 1. juli 2022 til den 1. januar 2026, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 912 af 21. juni
2022.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder, at kravene i § 79 b, stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven udgør
unødig detailstyring af kommunerne. Det er således ministeriets opfattelse, at bestemmelserne bør ophæves
med henblik på at sætte kommunerne fri til at tage ansvar for retssikkerheden på det sociale område i
kommunen på den måde, som den enkelte kommunalbestyrelse finder er hensigtsmæssigt, og dermed også til
gavn for den enkelte kommunes borgere. Det er dermed ministeriets opfattelse, at retstilstanden bør bringes
tilbage til før den 1. juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i kraft.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at bestemmelserne i § 79 b, stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven ophæves. Retstilstanden vil
dermed blive ført tilbage til før ikrafttrædelsen den 1. juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i
kraft.
Med lovforslaget vil der fortsat være et krav om, at kommunalbestyrelsen inden udgangen af det år, hvor
danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet offentliggøres, skal behandle danmarkskortet på
et møde. Det vil derimod ikke længere være et krav, at kommunalbestyrelsen i den forbindelse skal tage
stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
kommunens sagsbehandling, og Ankestyrelsen vil ikke kunne pålægge kommunen at udarbejde en sådan
handlingsplan.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
2.2. Ankestyrelsens mulighed for at pålægge kommunalbestyrelsen at behandle resultaterne af anden
praksiskoordinerende virksomhed en praksisundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
Kapitel 11 i retssikkerhedsloven vedrører Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed. Dette omfatter
bl.a. praksisundersøgelser, men også andre typer af undersøgelser m.v. Ankestyrelsens praksiskoordinerende
virksomhed har til formål at understøtte, at lovgivningen overholdes af kommunerne. Kapitel 12 i
retssikkerhedsloven vedrører indsamling af oplysninger til brug for statistik m.v.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Denne bestemmelse omhandler Ankestyrelsens
praksisundersøgelser. Det følger videre af § 79 a, stk. 2, at Ankestyrelsen kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter efter
kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen, på et møde.
Efter § 79 a, stk. 1, er det således op til Ankestyrelsen at vurdere, hvorvidt der er behov for, at resultaterne af
en undersøgelse eller en aktivitet vedrørende en kommune skal behandles af den pågældende kommunes
kommunalbestyrelse på et møde, når der ikke er tale om en praksisundersøgelse. Undersøgelsen eller
aktiviteten skal dog være omfattet af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed og samarbejde med
kommunerne om at bidrage til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på socialområdet efter kapitel 11 eller
12 i retssikkerhedsloven og skal vedrøre den pågældende kommune.
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder, at muligheden i § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven for at
Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at behandle resultaterne af styrelsens undersøgelser m.v.
udgør unødig detailstyring af kommunerne. Det er således ministeriets opfattelse, at bestemmelsen bør
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
ophæves med henblik på at sætte kommunerne fri til at tage ansvar for retssikkerheden på det sociale område
i kommunen på den måde, som den enkelte kommunalbestyrelse finder er hensigtsmæssigt. Det er dermed
ministeriets opfattelse, at retstilstanden bør bringes tilbage til før den 1. juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni
2022 trådte i kraft.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at bestemmelsen i § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven ophæves. Retstilstanden vil dermed blive
ført tilbage til før ikrafttrædelsen den 1. juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i kraft.
Det vil fortsat gælde, at kommunalbestyrelsen efter § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven vil være forpligtet til
at behandle Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Denne bestemmelse omfatter
alene Ankestyrelsens praksisundersøgelser.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 3.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre en besparelse på 1,4 mio. kr. i 2025, heraf vil 0,7 mio. kr. være mindreudgifter i
Ankestyrelsen, og 0,7 mio. kr. vil være mindreudgifter i kommunerne.
Regeringen og KL aftalte i forbindelse med Aftale om kommunernes økonomi for 2024 at etablere et
flerårigt samarbejdsprogram vedr. nedbringelse af udgifter til administration. På den baggrund modregnes
kommunerne ikke for mindreudgifterne.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, De Anbragtes
Vilkår, Demens-Koordinatorer i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, FBU – Forældrelandsforeningen, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
2887845_0005.png
Kommunaldirektørforeningen, Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Nationalt Videnscenter for Demens, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for etniske minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, Sand, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, ULF Udviklingshæmmedes
Landsforbund og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for 0,7 mio. kr. i mindreudgifter i 2025 for Ingen
stat, kommuner og regioner kommunerne og 0,7 mio. kr. i
mindreudgifter i 2025 for
Ankestyrelsen.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Natur- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 9 c i retssikkerhedsloven regulerer en kommunes ret til mellemkommunal refusion for sine udgifter i en
række situationer. § 9 c, stk. 4, giver således handlekommunen ret til mellemkommunal refusion for sine
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
udgifter efter bl.a. lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024, (serviceloven) og
barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 83 af 25. januar 2024, til unge, der modtager ungestøtte efter § 114, stk.
1, i barnets lov. § 9 c, stk. 5, i retssikkerhedsloven giver handlekommunen ret til mellemkommunal refusion
for udgifter efter bl.a. serviceloven i tilfælde, hvor en borger har anvendt sit frie valg til at få ophold i et
tilbud efter § 108, stk. 2, eller § 192 i serviceloven, § 58 a i lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, eller lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162
af 26. oktober 2017. § 9 c, stk. 6, i retssikkerhedsloven giver handlekommunen ret til mellemkommunal
refusion for udgifter efter bl.a. serviceloven og barnets lov i de såkaldte passivitetstilfælde, dvs. tilfælde hvor
borgerens tidligere handlekommune har udvist passivitet. § 9 c, stk. 7, i retssikkerhedsloven giver ret til
mellemkommunal refusion for udgifter til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i serviceloven og § 90, nr. 1,
i barnets lov og til hjælpemidler efter § 112 i serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov under midlertidige
ophold under for handlekommunen omfattet af § 9 b i retssikkerhedsloven. § 9 c, stk. 9, omhandler ret til
mellemkommunal refusion for udgifter efter bl.a. serviceloven og barnets lov for en kommune, der har virket
som midlertidig handlekommune for en borger efter § 9, stk. 8, eller § 9 a, stk. 12, i retssikkerhedsloven.
§ 9 c, stk. 10, i retssikkerhedsloven vedrører beregningen af størrelsen af krav på mellemkommunal refusion
efter § 9, stk. 2-7 og 9. Det fremgår således, at de udgifter, som dækkes, er de faktiske udgifter. Det fremgår
videre, at de faktiske udgifter omfatter en forholdsmæssig andel af fællesudgifter og udgifter til ledelse og
administration, der er en følge af driften af et tilbud.
Det foreslås, at der som § 9 c, stk. 11, indsættes en ny bestemmelse i retssikkerhedsloven, hvorefter
handlekommunen og den tidligere handlekommune for krav på refusion efter § 9 c, stk. 4-7 og 9, for udgifter
til hjælpemidler efter § 112 i serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov kan aftale at fravige bestemmelsen i §
9 c, stk. 10.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at de involverede kommuner kan aftale, at et krav på
mellemkommunal refusion for udgifter til hjælpemidler efter § 112 i serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov
ikke beregnes på baggrund af de faktiske udgifter. Det vil med den foreslåede bestemmelse således være
muligt for kommunerne f.eks. at aftale, at der i kravet på mellemkommunal refusion indgår en
forholdsmæssig andel hvert år af udgifterne til reparation og nyanskaffelse af genbrugshjælpemidler, som
ellers vil skulle afholdes samlet i det år, hvor hjælpemidlet repareres eller anskaffes.
Det vil være et krav, at begge de involverede kommuner er enige om at fravige bestemmelsen i § 9 c, stk. 10,
i retssikkerhedsloven, og at kommunerne er enige om, hvordan kravet skal opgøres i stedet. Kommunerne
bør indgå en meget klar aftale om, hvordan kravet på mellemkommunal refusion opgøres, således at der ikke
opstår uenighed herom.
Til nr. 2
§ 79 a i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes behandling af Ankestyrelsens praksiskoordinerende
virksomhed efter kapitel 11 og 12 i retssikkerhedsloven.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Denne bestemmelse omhandler Ankestyrelsens
praksisundersøgelser. Bestemmelsen betyder, at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
praksisundersøgelser på et møde, og at denne opgave ikke kan delegeres til udvalg under
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at det i
§ 79 a, stk. 1,
efter møde indsættes ”i kommunalbestyrelsen eller i et af
kommunalbestyrelsens udvalg”.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens undersøgelser af
kommunens praksis på et møde i kommunalbestyrelsen eller i et af kommunalbestyrelsens udvalg. Der vil
således være mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at delegere behandlingen af en eller flere af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et udvalg under kommunalbestyrelsen. Der opstilles ikke krav til,
hvornår kommunalbestyrelsen vil kunne overlade behandlingen af en praksisundersøgelse til et udvalg under
kommunalbestyrelsen. Det vil ligeledes være muligt for kommunalbestyrelsen at træffe en generel beslutning
om, at Ankestyrelsens praksisundersøgelser som udgangspunkt altid behandles på et møde i et udvalg under
kommunalbestyrelsen og ikke på et møde i kommunalbestyrelsen. Derimod vil det fortsat ikke være muligt
for kommunalbestyrelsen at delegere opgaven med behandling af Ankestyrelsens praksisundersøgelse til den
kommunale forvaltning.
Den foreslåede ændring har til formål at bidrage til regelforenkling og frisættelse af kommunerne.
Til nr. 3
§ 79 a i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes behandling af Ankestyrelsens praksiskoordinerende
virksomhed efter kapitel 11 og 12 i retssikkerhedsloven.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Denne bestemmelse omhandler Ankestyrelsens
praksisundersøgelser. Det fremgår videre af § 79 a, stk. 2, at Ankestyrelsen kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter efter
kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen, på et møde.
Det foreslås, at
§ 79 a, stk. 1,
ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det vil være op til den enkelte kommune at beslutte, hvorvidt
kommunalbestyrelsen på et møde skal behandle resultaterne af andre typer af Ankestyrelsens undersøgelser
og aktiviteter efter kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen. Det vil fortsat være et krav efter § 79 a, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen på et møde skal behandle Ankestyrelsens praksisundersøgelse, der vedrører
kommunen.
Den foreslåede ændring er begrundet i hensynet til at fjerne unødig regulering og sætte
kommunalbestyrelserne fri til selv at tage ansvar for retssikkerheden på det sociale område i deres respektive
kommuner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2 og 2.2.3.
Til nr. 4
§ 79 b i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes behandling af det såkaldte danmarkskort på
socialområdet. Danmarkskortet er reguleret i § 84 a i retssikkerhedsloven.
Det fremgår af § 79 b, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet offentliggøres, behandler kommunalbestyrelsen danmarkskortet på et
møde.
Det fremgår videre af § 79 b, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af
danmarkskortet efter § 79 b, stk. 1, skal tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter
kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, skal kommunalbestyrelsen orientere
Ankestyrelsen herom.
Af § 79 b, stk. 3, fremgår, at Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv
har truffet beslutning herom og omgørelsesprocenterne på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab
til sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen fastsætter en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen.
Det foreslås, at
§ 79 b, stk. 2
og
3,
ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der ikke vil være fastsat krav i retssikkerhedsloven til, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af danmarkskortet skal tage stilling til, hvorvidt der er
behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at Ankestyrelsen ikke vil kunne pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en sådan handlingsplan.
Den foreslåede ændring er begrundet i hensynet til at fjerne unødig regulering og sætte
kommunalbestyrelserne fri til selv at tage ansvar for retssikkerheden på det sociale område i deres respektive
kommuner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2 og 2.1.3.
Til § 2
Det foreslås med lovforslagets
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da retssikkerhedsloven, jf. § 90, stk. 1, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
2887845_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af
13. marts 2024, foretages følgende ændring:
§ 9 c.
---
Stk. 2-13.
---
1.
I
§ 9 c
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Handlekommunen og den tidligere
handlekommune kan for krav på refusion efter
stk. 4-7 og 9 for udgifter til hjælpemidler efter §
112 i lov om social service og § 90, nr. 4, i
barnets lov aftale at fravige bestemmelsen i stk.
10.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14.
2.
I
§ 79 a, stk. 1,
indsættes efter »møde«: »i
kommunalbestyrelsen eller i et af
kommunalbestyrelsens udvalg«.
3.
I
§ 79 a
ophæves
stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 79 a.
Kommunalbestyrelsen behandler
Ankestyrelsens undersøgelser af
kommunens praksis på et møde.
Stk. 2.
Ankestyrelsen kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle
resultatet af andre af Ankestyrelsens
undersøgelser og aktiviteter efter kapitel
11 og 12, der vedrører kommunen, på et
møde.
Stk. 3.
---
§ 79 b.
---
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i
forbindelse med behandlingen efter stk.
1 tage stilling til, hvorvidt der er behov
for at udarbejde en handlingsplan til
styrkelse af den juridiske kvalitet i
kommunens sagsbehandling. Beslutter
kommunalbestyrelsen, at der ikke skal
udarbejdes en handlingsplan, skal
kommunalbestyrelsen orientere
Ankestyrelsen herom.
Stk. 3.
Ankestyrelsen kan pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en
4.
I
§ 79 b
ophæves
stk. 2
og
3.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Lovudkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.), fra social- og boligministeren
2887845_0010.png
handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i sagsbehandlingen,
hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har
truffet beslutning herom og
omgørelsesprocenterne på socialområdet
og Ankestyrelsens øvrige kendskab til
sagsbehandlingen i kommunen tilsiger
det. Ankestyrelsen fastsætter en frist for
udarbejdelse af handlingsplanen.