Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2885343_0001.png
Til Rigsrevisionen
c.c. andre interessenter og offentliggørelse
Stopper Tilsynet kommunernes lovbrud?
Har sagsantallet for Tilsynssager i slutningen af året indflydelse på direktørens bonus?
Et overblik på vores arbejde med at få Det kommunale Tilsyn under Ankestyrelsen til at få 98 kommunal-
bestyrelser til at vedtage/fastsætte sagsbehandlingsfrister på det sociale område iht. retssikkerheds-
bekendtgørelsen, og retssikkerhedsloven § 3, stk. 2.
Vi har i året 2023 skrevet over 1.500 mails til/med kommunalbestyrelser, administration, Ankestyrelsen
herunder Tilsynet, Social-, Bolig, og Ældreministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Beskæftigelses-
ministeriet, Folketingets Ombudsmand, Folketingets Socialudvalg samt nu Rigsrevisionen.
Retssikkerhed set fra borgers perspektiv:
At borger
før
en ansøgning indgives, på de enkelte kommuners hjemmesider skal kunne finde de fastsatte
sagsbehandlingsfrister,
hvor lang tid man skal vente på at modtage en afgørelse fra kommunen.
Kommunen
overholder
stadig ikke
RSL § 3, stk.
2
Borger klager
over mgl.
sagsbe-
handlings-
frister
Tilsynet
lukker sagen
uden
Tilsynssag
Retssikkerhed er:
Når den, der har magt, og den
magten udøves over, har et
forudsigeligt og reguleret forhold
En sag i Tilsynet tager ofte ca. 2 år,
fra indberetning til sagen lukkes.
Borger må starte forfra, mens
kommunalbestyrelsen fortsat
bryder loven, når der ikke handles
på oplyste lovbrud i kommunen.
Tilsynet
opretter et
(nyt) j.nr.
med 8 md.
ventetid
Forlænges 4
md, flere
gange
Forlænges 6
md, flere
gange
Kommunal-
bestyrelsen
svarer at de får
det på plads
inden x tid
Høringsbrev om
mulig
Tilsynssag
Udarbejdet af den 19. juni 2024 af:
Peter Hansen og Elizabeth Christensen
som kæmper for retssikkerhed med
Folkebevægelsen #enmillionstemmer
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0002.png
Forhistorie
Da Folketinget vedtog retssikkerhedsloven i 1997, var formålet iht. § 1 at
1) Sikre borgeres rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager
2) Fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp,
3) Forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for
hjælp til forsørgelse, og
4) Fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af sociale sager.
Historien startede således på k10.dk
svarfrister,
hvor en borger med sclerose efter 11 år med invalidebil
ansøgte om udskiftning af denne. Det tog over 3 år, før der lå en afgørelse fra kommunen.
En gruppe forældre til børn med handicap i Hillerød kommune startede i efteråret 2018 med at fortælle om
deres oplevelser til en håndfuld byrådsmedlemmer, som var forfærdede over at lytte til oplevelserne.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0003.png
Det handlede både om manglende visitation til rette specialtilbud til børnene i rette tid, lange sagsbehand-
lingstider og manglende vedtagelse af sagsbehandlingsfrister.
Tilsynet lukkede en mulig Tilsynssag med Hillerøds kommunalbestyrelse ned i slutningen af november 2022,
der omhandlede manglende vedtagelse af sagsbehandlingsfrister på socialområdet. Sagen var oprindelig
startet april 2019. Samme dato sendte Tilsynet
et nyt ”høringsbrev om mulig tilsynssag”, denne gang om
beskæftigelsesområdet.
Herefter gik vi sammen, Peter og Elizabeth, og aftalte med #enmillionstemmer, at vi på folkebevægelsens
vegne ville arbejde med at få vores 98 kommunalbestyrelser til at efterleve lovbestemmelsen, til gavn for alle
borgere unge som ældre, med eller uden handicap, sygdom eller udsathed.
Vi har i denne rapport udelukkende forholdt os til en enkelt lovbestemmelse, RSL § 3, stk. 2, som er en
garantiforskrift til hvilken, der ikke kan stilles spørgsmål eller debatteres om.
Her blev vi dog undervejs mere oplyste, for mange kommuner var i tvivl om, hvorfor og hvordan en lovlig
oversigt med sagsbehandlingsfrister skal se ud.
28. december 2022 blev alle kommunalbestyrelser indberettet til Tilsynet under Ankestyrelsen, som den
15. december 2023 udgav en
generel udtalelse om sagsbehandlingsfrister.
18. december 2023 modtog 15 kommunalbestyrelser et
”høringsbrev
om mulig tilsynssag”,
og 83 blev lukket
ned. På baggrund af vores spørgsmål om forpligtende samarbejde mellem flere kommuner, der manglede
frister og som ikke fik et høringsbrev, er 2 nye j.nr. oprettet.
Således er der p.t. 17 mulige tilsynssager, som mangler at blive afgjort af Tilsynet:
Kommune
J.nr.
Albertslund
23-575
Dragør
23-589
Fanø
24-14548 (23-601 lukket)
Favrskov
23-634
Furesø
23-648
Halsnæs
23-667
Høje-Taastrup
23-702
Kerteminde
23-709
Langeland
23-716
Lemvig
23-721
Nordfyns
23-546, 19-56544, 20-53135
Randers
23-558
Samsø
23-762
Struer
23-783
Sønderborg
23-788
Vallensbæk
24-14576
(22-36346 og 23-566 lukket)
Vesthimmerlands 23-828
På næste side ses en årsoversigt 1998-2024 med udvalgte, nedslag i forskellige årstal for handlinger foretaget
af Folketinget fra retssikkerhedsloven trådte i kraft, til Finansministeriet den 31. maj 2024 meddelte at
regeringen og KL havde indgået økonomiaftale for 2025 med kommunerne.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0004.png
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0005.png
Er Folketingets flertal ved at afvikle borgernes retssikkerhed, om
sagsbehandlingsfrister uden om RSL § 3, stk. 2?
Ankestyrelsen overtog Tilsynet fra Statsforvaltningen med virkning fra 1. april 2017.
Indenrigs- og Sundhedsministeren synes fraværende ift. kontrol. Til gengæld hjælper departementet fx
Ankestyrelsen med at klippe af det maximale sagsantal for verserende tilsynssager.
Regering og KL har indgået økonomiaftale for 2025 for kommunerne, som devaluerer borgernes retssikker-
hed (at Ankestyrelsens Danmarkskort ikke længere skal behandles på et møde i kommunalbestyrelsen).
Tilsynet under Ankestyrelsen har aldrig gjort brug af deres sanktionsmuligheder i form af tvangsbøder til de
enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer om dispositioner eller undladelser.
"Det
har aldrig været nødvendigt for Ankestyrelsen at gå så langt som at give tvangsbøder."
iht. artiklen
når
tilsynet agerer foged 17. november 2020
og Ankestyrelsens talportal d.d. for 2021-2023 at
sanktions-
mulighederne
aldrig
er anvendt siden år 2013 og frem til 2024.
Aktindsigt fra Ankestyrelsens Tilsyn til Peter Hansen modtaget 26. november 2020, j.nr. 20-49708:
"Begrundelse
for afslag på aktindsigt
Vi har givet dig afslag på aktindsigt i sager, hvor der er gjort brug af sanktioner over for kommuner siden
2013. Det har vi gjort, fordi der ikke er gjort brug af sanktioner i perioden, og fordi vi derfor ikke har nogen
sager at give dig aktindsigt i. Vi henviser til
eLov - Offentlighedsloven § 7,
modsætningsvist.
Vi giver dig derudover afslag på aktindsigt i sager, hvor der er gjort brug af trusler om sanktioner. Det skyldes,
at vi ikke kan lave en særskilt fremsøgning af sådanne sager i vores system. Det vil derfor kræve en manuel
gennemgang af alle behandlede tilsynssager i perioden 2013 og frem til dags dato for at kunne identificere
de sager, hvor muligheden for sanktioner er nævnt over for en kommune. Dernæst vil vi skulle tage stilling til
din adgang til aktindsigt i sagerne."
Kommunestyrelsesloven Kapitel VI
LBK nr 69 af 23/01/2024
gældende
Iht. RSL § 3, stk. 2 har følgende stor
betydning for borgerne:
§ 48 a
AST beslutter selvom der er anledning til tilsynssag,
§ 50
udtalelse om kommunale dispositioner eller undladelser og
§ 50 b
tvangsbøder til de enkelte medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Borgernes retssikkerhed er under afvikling
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0006.png
Vores henvendelse drejer sig om den fundamentale retssikkerhed for alle borgere børn, unge, voksne:
Handicap, psykisk sårbarhed, udsat, syg, ældre og pårørende, som kan
ansøge om hjælp efter en række
lovgivninger på det sociale område
iht. BEK nr 306 af 22/03/2024
retssikkerhedsbekendtgørelsen
§ 1, stk. 1
nr. 1-19.
Vi må konstatere, at den smule retssikkerhed, som Folketinget tildelte borgerne på socialområdet tilbage i
1997, har fået et af de sidste søm til ligkisten med
økonomiaftalen mellem regeringen og KL om kommu-
nernes økonomi for 2025.
Der findes ikke politisk vilje med flertal i Folketinget, til at sikre at borgerne ved, hvor længe man skal vente
på at modtage en afgørelse, efter sin ansøgning.
Sagsbehandlingsfrister skal fastsættes af de enkelte kommunalbestyrelser iht.
retssikkerhedsloven § 3, stk. 2
men ingen er i mål endnu 26 år efter loven trådte i kraft.
Tidsforløb
se oversigt i denne rapport side 4
01.07.1998
Retsikkerhedsloven
trådte i kraft.
Kommunerne fortsatte uændret, og
k10.dks tråd om svarfrister
m/Peter Hansens arbejde med Folketinget 8
år, medførte ændring af formulering RSL §§ 3, stk. 2, hvor ordet "Kommune" blev ændret til
"Kommunalbestyrelsen" for at fremhæve kommunalbestyrelsens ansvar.
28.04.2009
Skærpelsen af lovbestemmelsen
Lov nr 316 af 28/04/2009
trådte i kraft 1. april 2010.
Kommunalbestyrelser overlader fortsat fastsættelse af sagsbehandlingsfrister/serviceniveauet til admini-
strationen.
07.07.2011 Statsforvaltningen Midtjylland
Fastsættelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område
"der
er ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen kunne overlade til et udvalg eller forvaltningen af
fastsætte fristerne."
Borgers retssikkerhed devalueres herved, da ingen kommunalbestyrelser har fastsat frister for alle
sagsområder, hvor borger kan ansøge.
Sagsbehandler bestemmer derfor, hvornår borger modtager sin afgørelse, når kommunalbestyrelsen har
uddelegeret opgaven til kommunen eller ikke har vedtaget en sagsbehandlingsfrist.
Vi bemærker, at Statsforvaltningen følger op på, om det kommunen skriver de vil gøre senere, rent faktisk
bliver gjort.
30.03.2012 Statsforvaltningen Midtjylland
Væsentlige retlige mangler i mere end en fjerdedel af kommuners
afgørelser på beskæftigelses- og socialområdet
er
udgået
af Tilsynet (Ankestyrelsen)
"Det er Ankestyrelsens
opfattelse, at en høj omgørelsesprocent ved en klageinstans i en kommunes afgørelsessager som
udgangspunkt ikke i sig selv er en generel ulovlig handling eller undladelse, som kan påtales af det kommunale
tilsyn. En undtagelse hertil er dog den situation, hvor det kan påvises, at en kommune har truffet en generel
beslutning om at anvende ulovlige kriterier i enkeltsager.
På den baggrund er udtalelsen fra Statsforvaltningen Midtjylland udgået af Ankestyrelsens database med
tilsynsudtalelser."
31.08.2016
Ankestyrelsens principafgørelse 49-16.
Ankestyrelsen kan behandle en
konkret klage
over
manglende overholdelse af offentliggjorte sagsbehandlingsfrister.
Herved forbereder Ankestyrelsen sig selv
til at få overdraget Det kommunale Tilsynet året efter. Borgere
uden
en konkret afgørelse, afskæres nu fra at
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0007.png
klage til Tilsynet over en eller flere manglende fastsatte og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister. Der
klargøres til fremadrettet at kunne afvise den type klager, som Peter Hansen har indgivet fra k10 i en lang
årrække.
”Du
kan
kontakte tilsynet
på post eller mail, hvis du mener, at en kommune eller region overtræder loven.”
Vi har mange erfaringer med, at Tilsynet siden 1. april 2017 afviser enkeltsager/henvendelser om en
kommunalbestyrelses manglende fastsættelse af sagsbehandlingsfrist,
også
når det handler om en konkret
ansøgnings§.
20.09.2019 lykkes det for k10 i 3. forsøg at få
Tilsynet til at kritisere Kalundborg kommunalbestyrelse,
en
offentliggjort Tilsynsudtalelse om Kalundborg Kommune
for en ulovlighed; at sagsbehandlingsfristen
beregnes forkert (fra de nødvendige oplysninger foreligger).
Tilsynet arbejdsgang i sagen:
KL Kommunernes Landsforenings formand, borgmester Martin Damm i Kalundborg kommune.
Hvor
k10.dk
klagede til Ankestyrelsens Tilsynet over Kalundborg kommunalbestyrelse ulovlige sagsbehand-
lingsfrister iht. RSL § 3, stk. 2.
Hvortil Ankestyrelsens Tilsyn og Kalundborg kommune besvarer borgernes klage med:
Klage # 1
SVAR fra Kalundborg kommune:
Det er Kalundborg Kommunes opfattelse, at kommunen overholder Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Kommunen skal henvise til Vejledning nr. 73 af 3. oktober 2006 om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Nedenfor henvises til de relevante punkter fra denne vejledning. Det fremgår af dine klager,
at du allerede er bekendt med denne vejledning, hvorfor den ikke medsendes.
SVAR fra Tilsynet
Tilsynet har afvist begge henvendelser med begrundelsen: ”Du
oplyser, at Kalundborg kommune ikke har
opfyldt sin forpligtigelse i retssikkerhedslovens §3, stk. 2, om at fastsætte og offentliggøre frister for sags-
behandlingen på det sociale område.
Tilsynet har besluttet ikke at rejse en tilsynssag, da vi ikke finder grundlag for at antage, at en nærmere
undersøgelse, af sagen ville føre til en konstatering af, at Kalundborg kommune har overtrådt den i lovgivning,
som Statsforvaltningen påser overholdelse af.”
Pludselig bliver Ankestyrelsens Tilsyn grebet af
fornuft
i 2019 og udsender en ny, og korrekt, afgørelse over
Kalundborg kommune, som i årevis
ikke
har overholdt Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
En afgørelse, som beviser, at alle de borgere, der har klaget over Kalundborg kommune har haft ret, korrekt
indsigt i RSL § 3, stk. 2.
Nu er Kalundborg kommune tvunget til at overholde Folketinget lov Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 og
dermed alle andre kommuner, som bruger samme metode, som Kalundborg kommune.
Klage # 2
"da
vi ikke finder grundlag for at antage, at en nærmere undersøgelse, af sagen ville føre til en konstatering
af, at Kalundborg kommune har overtrådt den i lovgivning, som Statsforvaltningen påser overholdelse af."
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0008.png
Klage #3
Korrekt afgørelse fra Tilsynet efter års klager.
Resumé
”Ankestyrelsen
vurderer, at Kalundborg Kommune handler i strid med retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, 1.
punktum, ved at angive en separat ventetid, som ikke indgår i den offentliggjorte sagsbehandlingsfrist i sager
på det sociale område.”
01.09.2020
Forældre til børn med handicap i Hillerød kommune henvender sig til Folketingets Socialudvalg.
”Borgere
kan således først opnå at Tilsynet ser på en sag, hvis man slår sig sammen i store grupper og søger
ydelser efter alle mulige §§ man ikke har brug for, som anker afslaget alene begrundet i manglende
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrist pr. §, i hver eneste kommune.
Fra starten af året fremgik at Ankestyrelsen i 2020 ville have øget fokus på RSL § 3, stk. 2.
Vores spørgsmål er: "Vil ministeren tage initiativ til at lave en generel skrivelse med en tidsfrist til alle
kommunalbestyrelser, inkl. en udtømmende liste med alle §§ (ca. 203), herunder frist for hjemviste og
ændrede sager i Ankestyrelsen?"”
09.10.2020
Svar
fra Social- og Indenrigsministeriet, Socialjura og International, Departementet, chef-
konsulent Bente Brandborg, Sagsnr. 2019-8535, Doknr. 314468.
"Ministeriet
kan derfor generelt oplyse, at Ankestyrelsen som led i det kommunale og regionale tilsyn kan se
på lovligheden af en kommunes generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis på et lovgivningsområde,
der særligt gælder for offentlige
2
myndigheder. Det gælder også, selvom kommunernes konkrete afgørelser efter lovgivningen vil kunne
indbringes for en særlig klage- eller tilsynsmyndighed.
Det gælder således også i forhold til kommunernes overholdelse af bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2, om kommunernes pligt til på de enkelte sagsområder at fastsætte og offentliggøre
sagsbehandlingsfrister og kommunernes generelle overholdelse af disse. I kan evt. læse mere om det
kommunale og regionale tilsyn på Ankestyrelsens hjemmeside, hvor I også kan søge Ankestyrelsens allerede
afgivne udtalelser om bl.a. retssikkerhedsloven frem.
Social- og Indenrigsministeriet offentliggør endelig årligt et kommuneopdelt danmarkskort, der viser det
foregående års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsen i klagesager efter lov om social
service.
Med henblik på at sikre politisk fokus på sagsbehandlingen i kommunen, herunder også
sagsbehandlingstiderne, skal den enkelte kommunalbestyrelse hvert år behandle de aktuelle danmarkskort
fra Ankestyrelsen på et kommunalbestyrelsesmøde.
"
28.12.2022 #enmillionstemmer v/Elizabeth Christensen og Peter Hansen indberetter 98 kommunalbesty-
relser for manglende overholdelse af
Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2,
efter vi den 5. december 2022 havde
skrevet til alle kommunerne att: kommunalbestyrelsen.
02.01.2023 skrev vi til Indenrigsminister- og Sundhedsminister Sophie Løhde (som
fører tilsyn med
Ankestyrelsen)
samt Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen med anmodning om fælles at tage sagen
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0009.png
op til behandling, idet vi fandt den af
principiel/generel betydning og har alvorlig karakter,
da det omhandler
samtlige kommuner i hele landet.
31.01.2023 sagsnr. 2023-42, dok. nr. 587854 Indenrigs- og Sundhedsministeriet, kontor for forvaltningsjura
videresendte vores henvendelse til Ankestyrelsens Tilsyn.
02.2023
Retssikkerhed på Damarkskortet - en rapport af Mads Silberg
hvor det blev konstateret, at kommu-
nalbestyrelserne IKKE i perioden 1. juli 2018–31. december 2022 efterlevede Folketingets
skærpelse af
retssikkerhedsloven
gældende fra 1. juli 2018 om behandling af Ankestyrelsens Danmarkskort på et møde i
kommunalbestyrelsen.
Vi er bekendt med, at Mads Silberg indberettede alle 98 kommunalbestyrelser til Tilsynet for dette lovbrud.
Tilsynets afviste at gå ind i sagerne, da Folketinget 21. juni 2022 vedtog
ny, skærpet lovgivning
gældende fra
1. juli 2022. Der skal nu også skrives til Ankestyrelsen, hvis kommunalbestyrelsen beslutter
ikke
at lave en
handleplan for at få rettet op på den juridisk kvalitet i sagsbehandlingen, herunder
sagsbehandlingsfristerne
for
serviceloven
gældende
LBK nr 67 af 22/01/2024 Lov om ændring af lov om social service og forskellige
andre love, LOV nr 329 af 09/04/2024
med senere ændring
skal stå tydeligt på kommunens hjemmeside.
Hjemviste sager fra Ankestyrelsen efter serviceloven skal iht.
Retssikkerhedsloven § 3 a
sagsbehandles med
samme frister som
nye
ansøgninger.
Ingen
kommunalbestyrelser havde på dette tidspunkt efter serviceloven fastsat sagsbehandlingsfrister iht.
RSL § 3, stk. 2 for samtlige bestemmelser/områder, hvor borger kan ansøge om hjælp.
På kommunalbestyrelsesmødet skal der tages stilling til,
om
der skal udarbejdes en handleplan ifm.
Danmarkskortet. Beslutning om
ikke
at udarbejde en handleplan skal fremsendes til Ankestyrelsen jf.
RSL §
79 b, stk. 2.
24.03.2023 Mail til vicedirektør Jakob Hess hvor vi bl.a.
foreslog, at Ankestyrelsen/Tilsynet hjælper kommu-
nerne og udarbejder en udtømmende liste med de ansøgnings§§, som kommunalbestyrelserne skal vedtage
frister for, inden for de
på daværende tidspunkt 17 lovgivninger,
der gælder for kommunerne og
Udbetaling
Danmark.
Vi er blevet oplyst telefonisk siden, at det er kommunens (og ikke Tilsynets) opgave at kende til og justere og
offentliggøre fristerne, når nye love vedtages og omfattes (daværende BEK nr 307 af 20/03/2023)
retssikkerhedsbekendtgørelsen,
§§ ophæves eller nye kommer til.
Vi modtog kvittering 4. april 2023 med j.nr. 23-9578, men har fortsat (den 18. juni 2024) ikke modtaget svar
på vores henvendelse den 22. december 2023 i sammenhæng med Ombudsmandens brev til Tilsynet 24.
marts 2023 dok.nr. 22/04429-3/HSI om Tilsynets sagsbehandling j.nr. 19-33925.
Hvis en kommunalbestyrelse ikke har vedtaget frister, inden for alle ansøgningslov§§ i serviceloven (siden 1.
januar 2024 også barnets lov), kan denne skærpelse ikke opfylde lovgivningen.
Senest den 22. december 2023 har vi efterlyst svar fra vicedirektøren på spørgsmålet om den gordiske knude
mellem
RSL § 3, stk. 2
og
RSL § 3 a.
Hvor finder vi svar i Tilsynets generelle udtalelse 15. december 2023 om den gordiske knude mellem RSL § 3,
stk. 2 <> RSL § 3 a, som Tilsynet (endnu) ikke har løst?
Ingen
kommunalbestyrelser overholder
(endnu)
lovbestemmelserne, når de ikke har sikret, at der er fastsat
sagsbehandlingsfrister for samtlige ansøgnings§§ (i loven kaldet sagsområder) i serviceloven og barnets lov.
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0010.png
Derfor kan hjemviste sager ikke behandles med samme frist som en ny ansøgning,
RSL § 3 a,
når kommu-
nalbestyrelsen fortsat mangler at vedtage/ fastsætte og offentliggøre blot én enkelt sagsbehandlingsfrist.
Fristerne efter § 3, stk. 2, skal for afgørelser efter lov om social service og barnets lov offentliggøres på og
fremgår tydeligt af kommunens hjemmeside. Fristerne efter § 3, stk. 2 gælder også for sager der er hjemvist
af Ankestyrelsen. Fristen regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.
DUKHs praksisnyt nr. 10
Hvilket betyder, at hvis ikke en kommunalbestyrelse har vedtaget frister og offentliggjort dem på
hjemmesiden, inden for alle ansøgningslov§§ i serviceloven (og fra 1. januar 2024
også barnets lov),
kan
denne skærpelse ikke opfylde lovgivningen.
Hvis ikke spørgsmålet er besvaret i den generelle udtalelse, hvornår kan vi så forvente at modtage svar på
spørgsmålet?
Før kommunalbestyrelserne får oversigterne med frister i overensstemmelse med RSL anbefaler vi fortsat, at
I udarbejder en komplet oversigt med
de pr. 28. november 2023 omfattede
18 lovgivninger i retssikker-
hedsbekendtgørelsen, ekskl. love der kun gælder for Udbetaling Danmark.”
05.12.2023 Mail til Ankestyrelsens direktør og vicedirektør med kopi til flere udvalgsformænd i Folketinget,
hvor vi stiller
4 konkrete spørgsmål,
som fortsat ikke er besvaret.
”Er
det ledelsen, som har foranlediget at sanktionsretten dagbøder etc. ikke bruges mere af Ankestyrel-
sens Tilsyn? S.U.
Vil ledelsen af Ankestyrelsen igen, påbegynde jeres sanktionsret, dagbøder etc. fremadrettet? S.U.
Hvis nej, med hvilken begrundelse ønsker ledelsen ikke mere at gøre brug jeres sanktionsret? S.U.
Vurderer Tilsynets ledelse, når Folketingets
garantiforskrift
fra 1998,
RSL § 3, stk. 2, ikke overholdes af én
eneste af landets 98 kommunalbestyrelser på 26. år, at
Ankestyrelsens principafgørelse 49-16
er rimelig for
borgernes retssikkerhed?
Bør alle borgere iht. Folketingets intentioner med retssikkerhedsloven kunne klage,
uden en konkret,
personlig klagesag,
til Tilsynet over hver eneste ansøgnings§ på det sociale område, som mangler
jf.
Ankestyrelsens principafgørelse 49-16
på kommunalbestyrelsens offentliggjorte oversigt med sagsbehand-
lingsfrister på socialområdet, iht.
retssikkerhedsbekendtgørelsen
§ 1, stk. 1, nr. 1-18?”
15.12.2023
Ankestyrelsens generelle udtalelse om sagsbehandlingsfrister
er en
præcisering af reglerne, der
var oprettet sager på samtlige 98 kommuner.
Udtalelsen medfører skade for borgernes retssikkerhed, bl.a. at flere kommunalbestyrelser herefter
overdrager til forvaltningerne at fastsætte sagsbehandlingsfrister/serviceniveauet i kommunerne.
Det var jo netop dét lovskærpelsen i retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 gældende fra 1. april 2010 skulle sætte en
stopper for, at det er den enkelte sagsbehandler bestemmer, hvor længe borger skal vente på at modtage en
afgørelse efter indgivelse af sin ansøgning. Særligt hvis sagsbehandler eller ledelsen ikke bryder sig om
borgeren.
18.12.2023 Tilsynet skriver ”høringsbrev om mulig Tilsynssag” til 15 kommunalbestyrelser,
find de 15
kommuner i
artikel
20. december 2023.
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0011.png
Tilsynets generelle udtalelse 15. december 2023
afskærer os fra at klage til Ombudsmanden
over en
kommunalbestyrelses manglende overholdelse af lovbestemmelsen. 2. halvår 2024 vil Tilsynet foretage
stikprøvekontrol af udvalgte kommuner. Det er kun muligt at
klage til Ombudsmanden indenfor 1 år
fra
Ankestyrelsen(s tilsyn) har truffet afgørelse.
Systemet har således slået en ring om borgernes grundlæggende retssikkerhed, RSL § 3, stk. 2 -
der er
en
garantiforskrift
fra Folketinget
som reelt ikke bliver efterlevet i praksis
eller
håndhævet af Tilsynet
eller
Indenrigs-og Sundhedsministeren som overordnet tilsynsmyndighed.
26.12.2023 Klage til Ombudsmanden indgivet (Gribskov), idet Ombudsmanden v/kommitteret Karsten
Loiborg gav
ekstra 8 ugers forlænget klagemulighed
over det afslag, Tilsynet gav efteråret 2023 efter 3 år og
2 måneder til Peter Hansen (oprindelig klage til kommunen sommer 2018, til Tilsynet sommer 2019).
01.01.2024
Barnets Lov
Lov nr. 721 af 13/06/2023,
LBK nr. 83 af 25/01/2024
med senere ændringer
Lov nr. 217 af 05/03/2024
§ 3 nr. 1-12 og
Lov nr. 217 af 329 af 09/04/2024
§ 2, nr. 1-4 pr. 15. april 2024
Lov nr. 665 af 11/06/2024
§ 9 nr. 1 træder i kraft 1. juli 2024,
og ingen af de 98 kommunalbestyrelser har
fastsat eller offentliggjort alle frister, de er forpligtet til iht. RSL § 3, stk. 2 og RSL § 3 a.
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0012.png
06.01.2024 Spørgsmål til vicedirektør Jakob Hess, Tilsynet, om hvorfor der ikke er undersøgt ift. manglende
frister ved forpligtende samarbejde ml. kommuner
1) Fanø og Esbjerg
2) Dragør og Tårnby
med henvisning til bemærkninger i referat af
Vallensbæks KB-møde 29. marts 2023
punkt 8 ØU
Udtalelse
til Ankestyrelsen
”Det
bemærkes, at mange af de områder, hvor der skal fastsættes og offentliggøres frister,
er områder, der fra 2007 til 2022 blev varetaget af Ishøj Kommune på Vallensbæk Kommunes vegne som led
i det forpligtende samarbejde. Og i den periode (i 2009) kom forpligtelsen til at offentliggøre frister.
I forbindelse med, at områderne blev overført til Vallensbæk Kommune, var forvaltningen ikke opmærksom
på forpligtelsen til at fastsætte og offentliggøre frister.
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0013.png
Efter forvaltningens opfattelse vil Ankestyrelsen konstatere, at kommunen tidligere ikke har levet op til
kravene om godkendte og offentliggjorte frister på en række områder, men at der nu er eller bliver rettet op
på dette.”
som vi havde beskrevet og sendt ind, længe før Tilsynssagen blev lukket 18. december 2023.
08.01.2024 Vicedirektør i Tilsynet, Jakob Hess, oplyser at Tilsynet vil besvare vores spørgsmål indsendt den
5. december 2023 og 6. januar 2024. Har vi øvrige spørgsmål til den generelle udtalelse, inviteres vi til et
møde i Tilsynet.
24.01.2024 mail til
lovkvalitetskontoret under Justitsministeriet
med spørgsmål om, hvornår en kommune
skal efterleve RSL § 3, stk. 2, når en ny lov træder i kraft, som fx barnets lov den 1. januar 2024.
Vores henvendelse blev videresendt til Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Udsatte Børn, Departementet og
vi modtog
svar
SM id nr. 876165 den 3. juni 2024.
Aktindsigt i journallisten
ansøgt 13. juni 2024, da vores spørgsmål er blevet en del af en større sag i ministeriet
med over 250 akter.
07.02.2024
Svar fra Tilsynet,
at der er oprettet nyt j.nr., ny tilsynssag, nyt j.nr. på Fanø og Vallensbæk, og for
Dragør vil det være omfattet den eksisterende mulige tilsynssag.
Hermed er der
nyt j.nr. = forfra for Fanø og Vallensbæk,
og tæller derfor som nye sager/indberetninger,
selvom den samme fejl/mangel var til stede i vores henvendelser om de 2 førstnævnte kommuner.
26.02.2024 Klage til Tilsynet over 80 kommunalbestyrelser, der ikke har fået høringsbrev 18. december 2023
eller oprettet nyt j.nr. (Fanø og Vallensbæk) og ikke Gribskov (der lå hos Ombudsmanden).
13.03.2024 Tilsynet kvitterer for modtagelse af klage over de 80 kommuner (ekskl. Gribskov), men afviser
dem alle, på nær de 2 nye, der er oprettet på Fanø og Vallensbæk iht. vores opr. henvendelse 6. januar 2024.
24.03.2024 Spørgsmål til Tilsynet om forpligtende samarbejde Samsø<>Århus kan omfattes eksisterende
mulige tilsynssag. Rykket til vicedirektør Jakob Hess 1. maj 2024, og direktør Ingeborg Gade 9. maj 2024, og
kvittering med svar og bekræftelse fra Tilsynet modtages 13. maj 2024.
02.04.2024 Ny indberetning til Tilsynet, 54 kommuner overholder hverken lovfrister eller fastsatte
sagsbehandlingsfrister på børne(handicap)området, jf.
artikel
i DR.
Vi har rykket vicedirektør Jakob Hess for en kvittering på henvendelsen med et j.nr. i Tilsynet den 10. juni
2024, og har endnu ikke modtaget svar.
31.05.2024
Ombudsmandens afviser at lave en undersøgelse
om Tilsynets adfærd, og nævner i slutningen af
brevet til os, at
Folketinget har givet Tilsynet vide rammer for at kunne sortere i indkomne klager over lovbrud
i kommunerne.
”Ifølge
lovforarbejderne vil det være op til Statsforvaltningens (nu Ankestyrelsens) praksis at fastlægge den
nærmere afgrænsning af, hvornår der er anledning til at tage en sag op til behandling. Dette vil være en
skønsmæssig vurdering, og Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) har vide rammer for at vurdere, om der er
anledning til at tage en sag op.
Jeg henviser til
lovforslag nr. L 56 af 9. november 2016,
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 1 og
2.2.3, og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2. Lovforslaget kan læses på
Folketingstidende.dk,
samling
2016-17, tillæg A.”
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0014.png
Afvisning af ombudsmandsundersøgelse,
fordi
vi har kommunikeret med kommunalbestyrelsen og admini-
strationen i Gribskov siden Tilsynets afgørelse 18. december 2023, om de fortsat manglende
sagsbehandlingsfrister,
samt
at vi har kommunikeret med Tilsynet om RSL § 3, stk. 2, siden klagen blev
indgivet til ham 26. december 2023.
Vi konstater på baggrund af Tilsynets afvisning af indgivne klager over 80 kommunalbestyrelser, at det
heller
ikke
er muligt at indgive en (ny) klage til Tilsynet om Gribskov kommunalbestyrelses manglende overholdelse
af lovbestemmelsen.
Den indgivne klage var om Gribskov, og vi oplyste, at denne kommune blot var et eksempel af mange.
En
borger i Gribskov har forsøgt gennem 2 år, stillet spørgsmål til byrådsmøder flere gange, for at få kommunen
til at fastsætte de manglende frister. Det er ikke lykkedes endnu. Se denne artikel
To år efter valgløfte:
Borgmester roser borger for at gøre kommunens arbejde,
11. april 2024, som indeholder links til
kommune-
tv
, spørgetidsspørgsmål og
borgers forslag til oversigt med sagsbehandlingsfrister,
med fortsatte mangler.
Samme dato 31.05.2024 (tilfældigt?) udgiver
Finansministeriet
en nyhed om, en
Aftale om kommunernes
økonomi for 2025 (fm.dk),
hvor der er
enighed om >100 regel- og forenklings-tiltag.
Side 6
Det kommunale Tilsyn (under Ankestyrelsen) skal have 30% færre tilsynssager,
end målet på 130 stk.
gældende for 2024 iht.
Ankestyrelsens resultatplan for 2024.
Side 14-22
Tabel 2 Oversigt over 113 forenklingstiltag, der er enighed om mellem regeringen og KL om at gennemføre.
Punkt 28) Regulering i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne på det udsatte børne- og ungeområde og
handicapområdet, så der er mulighed for at uddelegere fx praksisundersøgelser på det sociale område til et
underliggende udvalg.
Punkt 64) Tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet mv.
Punkt 100) Regeringen og KL er enige om, at tilsynstrykket fra
kommunale tilsyn skal reduceres med 30%.
02.06.2024
Henvendte vi os til Rigsrevisionen og 4. juni 2024 sendte vi tillæg til henvendelsen.
18.06.2024 k10s tråd om
svarfrister,
RSL § 3, stk. 2, startede 17. august 2008 og det tog 16 år at nå til �½ million
klik.
#enmillionstemmer vi observerer, at tråden de seneste 7 måneder er nået op til én million klik!
14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0015.png
Beretning om forvaltningen af handicapområdet | Rigsrevisionen
21.03.2022 Beretning nr. 13/2021
Rigsrevisionen vurderer, at Social- og Ældreministeriets tilsyn med kommunernes forvaltning af handicap-
området har været utilfredsstillende. Konsekvensen er, at der er en øget risiko for, at borgere med handicap
ikke modtager de ydelse, som de er berettigede til efter serviceloven.
Statsrevisorernes bemærkninger:
"Statsrevisorerne
finder det bekymrende, at Ankestyrelsen har omgjort kommunernes afgørelser i mere end
⅓ af de sager, der er påklaget til Ankestyrelsen i perioden 2013-2021,
fordi kommunerne ikke har overholdt
gældende regler og love på området. Statsrevisorerne finder dette særligt bekymrende, da det øger risikoen
for, at udsatte borgere med psykiske eller fysiske handicap ikke modtager de ydelser, som de er berettigede
til."
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om redegørelse for Ankestyrelsens opgaver og
arbejde med det kommunale og regionale tilsyn, til indenrigs- og boligministeren (ft.dk)
25. marts 2021,
dok.nr. 399786, sagsnr. 2021-2171.
"1. april 2017 - 31. december 2019 behandlet 102 fogedsager, på områder hvor Ankestyrelsen behandler
klagesager."
Advokatsamfundet
Retssikkerheds-analysen 2023 | Advokatsamfundet
9. november 2023
15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0016.png
Advokater er enige med borgere og virksomheder:
Ventetider, hastelovgivning og kompleks lovgivning svækker borgere og virksomheders grundlæggende
rettigheder
06.02.2022
Justitias analyse: Problemerne med kommunernes sagsbehandlingstid
29.04.2021
Jurist: Ankestyrelsen svigter borgerne - Altinget: Social
”Man fristes til at spørge, hvad der egentlig skal til, før det kommunale tilsyn rejser en sag om en kommunes
systematiske ulovlige udmøntning af lovgivningen på handicapområdet.”
21.04.2021
Handicaporganisationer: Vi ventede i flere år, før vi fik et useriøst svar fra Ankestyrelsen - Altinget:
Social
”Man
kunne tro, at den lange ventetid var blevet brugt til at undersøge sagerne grundigt, men nej. Tilsynet
har slet ikke undersøgt sagerne.”
02.06.2020
2020 - Advokaten 2 Tema Stram op på sagsbehandlingen | Advokatsamfundet
"Professor
i socialret John Klausen er enig i, at der er behov for initiativer, der fremmer rigtige afgørelser i
første forsøg.
.... Det kan eksempelvis være økonomiske konsekvenser som en bod til en fond, eller at borgeren får en
godtgørelse, når kommunen træffer en klart ulovlig afgørelse. Det kunne også sikres ved, at det kommunale
tilsyn havde fokus på området, og at kommunerne risikerede en tilsynssag, når en stor del af deres afgørelser
på et område enten er direkte forkerte eller behæftet med så alvorlige fejl, at de er ugyldige,” siger han.
Det er Ankestyrelsens opgave at føre tilsyn med kommunerne, men der bliver ifølge John Klausen ikke reageret
på de høje omgørelsesprocenter.
... "Det sker dog aldrig i den virkelige verden, at en kommune beviseligt beslutter at anvende ulovlige kriterier
i enkeltsager.”
16
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0017.png
Vi undrer os
”RSL
§ 3, stk. 1 Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som mulig med henblik
på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
RSL § 3, stk. 2 Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der
må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis
fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren
kan forvente en afgørelse.”
Vi på vegne af k10 og #enmillionstemmer fik efter 8 års arbejde Folketinget til at skærpe loven, og senere
adskillige gange efterfølgende.
Kommunernes Landsforening stemte NEJ i deres høringssvar
SOU L117-Bilag 1 offentligt, høringsnotat side 3
nederst.
Ankestyrelsens Tilsyn har i deres
33 siders udtalelse
til samtlige 98 kommunalbestyrelser, KL,
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet samt Social-, Bolig- og Ældreministeriet bl.a. oplyst om muligheden for at uddelegere
kommunernes serviceniveau til de ansatte i forvaltningerne, RSL § 3, stk. 2.
Her er det nærliggende at spørge om, hvem der bestemmer? Folketinget eller Ankestyrelsens Tilsyn?
En af de 2 parter må bestemme.
Folketinget kunne måske undværes?
Eller Tilsynets adfærd kunne kræves justeret til gavn for borgernes retssikkerhed.
Selv Ombudsmandens
FOB2018-11. Det kommunale tilsyns sagsbehandlingstid
nævnte krav respekteres ikke
af Tilsynet.
17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 243: Henvendelse af 21/6-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2885343_0018.png
Konklusion
Noget er blevet bedre, mange kommuner har fået en overordnet liste, evt. med sagsbehandlingsfrister under
en række forvaltninger. Ingen kommunalbestyrelser overholder
endnu
lovbestemmelsen, trods vi har
kæmpet i mange år, og intenst i 2023.
98 kommuners links til sagsbehandlingsfrister opdateret 15052024
Sagsbehandlingsfrister på det sociale område - 19062024 serviceloven og barnets lov m.fl.
Den basale retssikkerhed eksisterer
ikke, når borger ikke ved, hvor lang tid man skal vente at modtage en
afgørelse fra kommunen, efter ansøgning. Der mangler den forudsigelighed, som Folketinget for længst har
vedtaget, at borger har krav på. Rammen for sagsbehandlers arbejde er ikke til stede.
Lokalpolitikerne har ikke sikret, at der findes en tidshorisont for, hvornår kommunen skal træffe afgørelse.
Fundamentet slår revner, har store huller, med voldsomme konsekvenser for borgere med behov for hjælp.
Når borgere klager til Tilsynet pga. lovbrud i en kommune, oplever flere og flere at klagen bliver afvist. Selvom
der træffes ulovlige lokalpolitiske beslutninger, som går ud over enkeltsager.
Årsagen kan læses i
Ankestyrelsens resultatplan for hvert kalenderår,
senest hvor
Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets departement har hjulpet Ankestyrelsen med at fastsætte resultatmål for 2024
for Tilsynet.
Måltal for verserende sager er skiftet fra Ankestyrelsens ”strategiske
fokus på sagsbehandlingstid”
til nu en
”strategi
om effektivt og samfundsrelevant tilsyn”.
Den enkelte borgers retssikkerhed, hvor der træffes forkert og/eller ulovlig eller ingen afgørelse i kommunen,
vil Tilsynet ikke længere (kunne) behandle.
Det er konsekvensen af økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og KL for kommunerne, og når
ministeriet klipper i antallet af tilsynssager, der må være under behandling i Ankestyrelsen, når et kalenderår
slutter. Det er aftalt, at der i 2025 skal være 30% færre tilsynssager i Ankestyrelsen.
Tilsynet bruger aldrig deres sanktionsmuligheder
Hver 3. sag i Tilsynet hældes af brættet, i skraldespanden
Ankestyrelsens direktør får bonus, når resultatmålene* nås
Ombudsmanden kan/må ikke længere kritisere Ankestyrelsens Tilsyn
Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2:
Er splittet til atomer af kommunerne
Ankestyrelsen har bidraget hertil med en principafgørelse
Tilsynet har ikke ført tilsyn, når ulovlighederne fortsætter
Regeringen og KL har elimineret den retssikkerhed, som Folketinget gav borgerne
for 26 år siden
Vi, fra #enmillionstemmer, har ført tilsyn med 98 kommunalbestyrelser, har fået sat folkebevægelsen på
Danmarkskortet, så alle kommuner kender os, er nævnt i mange referater af kommunalbestyrelsesmøder,
og man forstår, at vi er vedholdende. Hertil har Tilsynet lavet en generel udtalelse om sagsbehandlingsfrister,
fordi
vi satte 98 kommuner i sving på samme tid sidste år.
Kampen for retssikkerhed er for borgerne gigantisk, som
Sisyfos
i den græske mytologi, der var dømt til i evig
tid at rulle en sten op ad en bjergside.
*
Ankestyrelsen resultatplan 2024
side 17
18