Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2884176_0001.png
10. juni 2024
Supplerende redegørelse -l Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 30. maj anmodet om, at Joannahuset udarbejder en
supplerende redegørelse for, hvorledes Joannahuset sikrer forældremyndighedsindehavers adgang
Fl af aGente sit barn, hvis denne modsæHer sig en huslyindsats i Joannahuset.
Joannahusets personale har ikke hjemmel Fl at bruge magtanvendelser over for børn og unge,
hverken når de vil forlade Joannahuset eller i Flfælde af, at de ikke vil forlade Joannahuset fx i
forbindelse med, at forældremyndighedsindehaveren vil aGente barnet eller den unge.
Joannahuset kan som udgangspunkt ikke lukke forældremyndighedsindehaveren ind i Joannahusets
lokaler af hensyn Fl sikkerheden og trygheden for andre børn og unge samt personalet, hvis der i
forbindelse med en aGentning er risiko for, at der kan udvikle sig en fysisk eller verbal konflikt
mellem forældremyndigheden og barnet eller den unge, andre unge eller personalet.
I de Flfælde, hvor barnet eller den unge modsæHer sig aGentning, er det Joannahusets praksis, at
personalet gennem dialog søger at finde en løsning mellem den unge og den pågældende forælder
omkring aGentningen. Kan deHe ikke lykkedes, skal Joannahusets personale straks Flkalde relevante
myndigheder, der har ansvar for og kompetence Fl at handle på konflikten mellem barnet og dennes
forældremyndighedsindehaver.
Vi har været i dialog med Københavns poliF som oplyser, at de i akuHe situaFoner kan være på
Joannahusets adresse inden for 5 minuHer.
Den beskrevne praksis er den, som har dannet grundlag for SocialFlsynet Hovedstadens godkendelse
af Joannahusets huslyindsats under de nye rammer, som er trådt i kraS den 7. februar 2024. I
forbindelse med denne godkendelse var SocialFlsynet opmærksomme på, hvordan vi under de nye
rammer sikrer personalet samt de øvrige børns sikkerhed i forbindelse med, at
forældremyndighedsindehaveren ønsker at aGente et barn eller en ung imod dennes vilje.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0002.png
Som beskrevet i Fdligere korrespondance med ministeriet den 10. januar 2024, samt i redegørelsen
af 14. maj 2024, har vi i Joannahuset faste procedurer for, hvordan personalet skal håndtere
situaFoner, hvor en forældremyndighedsindehaver vil aGente et barn eller en ung mod dennes vilje.
Vi har nedenfor beskrevet cases fra vores praksis, som viser, hvorledes vi konkret arbejder med disse
procedurer i situaFoner, hvor det er relevant.
Eksempel 1 – forælder lukkes ind i Joannahuset
Situa&onen:
Ung pige på 13 år henvender sig eSer at have været udsat for en voldtægt af en
fremmed voksen mand. Pigen kommer fra et hjem med et højt konfliktniveau, og den voldtægt pigen
har været udsat for bidrager Fl eskalering af konflikterne derhjemme. Der er iværksat støHende
indsatser Fl familien i form af familiebehandling og aflastningsfamilie Fl pigen forud for hendes
henvendelse Fl Joannahuset, ligesom pigen har anmodet sin kommune om at blive anbragt. Pigen
henvendte sig i Joannahuset med et ønske om en pause fra konflikterne derhjemme og om at få ro
Fl at komme sig eSer voldtægten og rådgivning i forbindelse med den eventuelle kommende
straffesag mod gerningspersonen.
Pigen blev indskrevet i husly i 48 Fmer, og i den orienterende forældresamtale gav moren udtryk for,
at der med den beslutning var tale om et kompromis mellem hende og pigen. ESer de 48 Fmers
husly ønskede pigen at forlænge sit husly med samtykke fra sin mor, men moren modsaHe sig at give
samtykke Fl husly i samtalen med Joannahusets medarbejdere og udtrykte ønske om at hente pigen.
Håndtering af situa&onen, hvor forældremyndighedsindehaver modsæ9er sig barnets ophold:
I en
dialog mellem Joannahuset og pigen moFverede Joannahusets personale pigen Fl at indgå i en
dialog med sin mor om den videre plan med støHe fra Joannahusets medarbejdere. Pigens mor kom
ind i Joannahuset og hentede pigen, og her havde de en fælles drøSelse af pigens videre forløb i
Joannahuset.
I ovenstående Flfælde vurderede Joannahusets personale, at der var en minimal risiko for at
aGentningen ville kunne resultere i fysiske eller verbale konflikter imellem pigen og moren, idet
pigen var indsFllet på at tage med moren på trods af pigens ønske om fortsat ophold i Joannahuset.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0003.png
Eksempel 2 – Joannahuset involverer myndigheder i håndtering af sikkerhed omkring en ung
Situa&onen:
Pige på 14 år henvender sig Fl Joannahuset og fortæller, at hun og hendes mor er udsat
for fysisk i vold i hjemmet af hendes far. Pigen fortæller, at faren slår hende og moren, og at han i
den forbindelse for eksempel holder hårdt fat i kæben på pigen, river hende i håret, kaster genstande
mod hende (ex lysestage, stole og lign.), og at han ved en lejlighed har smadret et vindue i
forbindelse med en konflikt. Pigen fortæller, at hun og hendes søskende udsæHes for ”strafarbejde”,
hvis de ikke adlyder faren. Pigen fortæller desuden, at faren har en pistol og patroner liggende i
hjemmet, men ikke har en våbenFlladelse. Pigen forventer ikke, at forældrene vil samtykke Fl husly
i Joannahuset. Pigen indskrives i husly i 48 Fmer med orientering af forældremyndighedsindehaver.
I forbindelse med den orienterende samtale fremsæHer faren ekspliciHe trusler mod pigen.
Håndtering af situa&onen, hvor forældremyndighedsindehaver modsæ9er sig barnets ophold:
Joannahusets personale vurderede det nødvendigt at involvere de sociale myndigheder akut i
situaFonen af hensyn Fl pigens sikkerhed. Joannahusets personale underreHer endvidere poliFet.
I ovenstående Flfælde vurderede Joannahusets personale det ikke hensigtsmæssigt at lukke pigens
far ind i Joannahuset med henblik på aGentning af pigen af hensyn Fl pigens, personalets og de
øvrige børns sikkerhed, men fandt det nødvendigt at overlade håndtering af sikkerhedssituaFonen
Fl myndighederne.
Eksempel 3 – forældre aEenter barn uden for Joannahuset
Situa&onen:
Pige på 13 år henvender sig Fl Joannahuset med ønske om husly. Pigen fortæller, at hun
gentagne gange har oplevet at blive smidt ud hjemmefra, og at udsmidningen foregår ved at hendes
far hiver hende ved håret mod døren og skubber hende ud. Pigen fortæller desuden om episoder,
hvor faren lægger sig ovenpå hende, og ”banker sit knæ” ned i pigens hoved. Pigen fortæller, at hun
ikke oplever at kunne få vejret, når det sker. Pigen fortæller, at hendes mor forholder sig passivt, når
det sker. Pigen fortæller, at hendes ungerådgiver i kommunen kalder det ”nødværge”, når pigen
beskriver episoderne. Pigen fortæller også, at hun kan blive udadreagerende derhjemme.
Joannahusets personale kontakter pigens forældre med henblik på at orientere dem om, at pigen
indskrives i husly i Joannahuset i 48 Fmer. Pigens forældre modsæHer sig pigens ophold og fortæller
personalet, at de vil hente pigen i Joannahuset.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0004.png
Håndtering af situa&onen, hvor forældremyndighedsindehaver modsæ9er sig barnets ophold:
Personalet er bekymret for, om det høje konfliktniveau mellem pigen og hendes forældre kan
eskalere i forbindelse med aGentningen af pigen. Personalet kontakter derfor pigens kommune og
drøSer situaFonen med den sociale bagvagt, som bekræSer, at der er et højt konfliktniveau i
hjemmet. Kommunen kontakter forældrene med henblik på en dialog om muligheden for at pigen
kan opholde sig i Joannahuset. Forældrene ringer på Joannahusets dør, og Joannahusets personale
vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt at møde forældrene i døren. Forældrene fortæller, at de
påtænker at Flkalde poliFets assistance Fl at aGente pigen, hvis de ikke bliver lukket ind i
Joannahuset. Da pigen får viden om forældrenes plan om at kontakte poliFet møder hun forældrene
uden for Joannahuset og tager med dem hjem.
I ovenstående Flfælde vurderede Joannahusets personale, at det ikke var hensigtsmæssigt at lukke
pigens forældre ind i Joannahuset med henblik på aGentning af pigen af hensyn Fl at skærme andre
unge, der opholdt sig i Joannahuset, fra en potenFelt verbal eller fysisk konflikt mellem pigen og
hendes forældre.
Eksempel 4 – ung udsæHes for et voldeligt overfald af familie i forbindelse med sit ophold i
Joannahuset
Situa&onen:
Pige på 15 år, som har haS flere forløb i Joannahuset, og som både er blevet anbragt og
hjemgivet i den periode, hvor hun har haS forløb i Joannahuset, henvender sig på ny, fordi hun
oplever trusler i hjemmet. Pigen opsøger Joannahuset med ønske om rådgivning og hjælp Fl at
komme væk fra hjemmet. Pigens mor har ved Fdligere lejligheder givet udtryk for, at hun modsæHer
sig at pigen henvender sig i Joannahuset i forbindelse med rådgivning.
Mens pigen opholder sig i Joannahuset tager en voksen mand ophold umiddelbart udenfor
Joannahusets hoveddør. Pigen genkender manden som sin voksne storebror. Pigen fortæller, at
broren har banderelaFoner, og at hun er bange for ham, fordi hun tænker, at han er der for at få
hende med hjem mod sin vilje.
Håndtering af situa&onen, hvor forældremyndighedsindehaver modsæ9er sig barnets ophold:
Joannahusets personale forsøger uden held at få kontakt Fl manden ved at henvende sig Fl ham.
Joannahusets personale kontakter poliFet for at sparre om situaFonen, da det er utrygt, at manden
har taget ophold ved hoveddøren. PoliFet henvender sig eSerfølgende Fl manden, som forlader
området.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0005.png
Senere samme dag er pigen ude at gå en tur i området omkring Joannahuset. Joannahusets
personale ringes op af en anden ung, som er meget oprevet og fortæller, at der er to voksne, der har
overfaldet pigen. Joannahusets personale kan høre tumult på gaden, og to løber ned, mens en ringer
112. PoliFet ankommer kort eSer Fl stedet, men fortæller Joannahusets personale, at de to voksne
var nået at løbe fra poliFet. Den unge fortæller poliFet, at der var tale om pigens mor og pigens bror,
der har overfaldet hende, skubbet hende i jorden og holdt hende fast op mod en husmur og sagt, at
hun skal komme med hjem. PoliFet anbefaler, at pigen bliver i Joannahuset, og både poliFet og
Joannahusets personale kontakter pigens kommune, så de kan finde en løsning for pigen.
I ovenstående Flfælde vurderer Joannahusets personale det ikke hensigtsmæssigt at lukke pigens
bror eller mor ind i Joannahuset med henblik på aGentning af pigen af hensyn Fl pigens, personalet
og de øvrige børns sikkerhed, og fandt det nødvendigt at overlade håndtering af sikkerheds- og
udleveringssituaFonen Fl myndighederne.
Rådgivning om naHen samt husly
Ministeriet har desuden bedt Joannahuset redegøre for, hvordan Joannahuset sikrer, at rådgivning i
naHeFmerne ikke omgår regler og procedurer for husly. I Joannahuset henholder vi os Fl de regler,
som er sat op i bekendtgørelsen for ungekrisecenter, hvoraf det fremgår, at vi skal være et fysisk sted
med graFs rådgivningsFlbud for personlige henvendelser, som skal levere rådgivning og vejledning i
trygge rammer for børn og unge i krise eller i kriselignende situaFoner. At børnene og de unge skal
kunne henvende sig anonymt Fl centret og ungekrisecentret skal have døgnåbent.
I 2021 bad Joannahuset Socialstyrelsen tage sFlling Fl snialaden mellem rådgivning og husly.
Styrelsens svar fra november 2021 udgør, sammenholdt med reglerne i bekendtgørelsen, de
retningslinjer, som alle medarbejdere er bekendt med og skal henholde sig Fl, når børn og unge
henvender sig Fl Joannahuset om naHen for at søge rådgivning og husly.
Der er tæt faglig sparring og opfølgning fra ledelsen i Joannahuset i forhold Fl alle de børn og unge,
som rækker ud eSer hjælp i Joannahuset, uanset hvornår på døgnet, de henvender sig. Alle
henvendelser for rådgivning og husly om naHen dokumenteres i den unges procespapir og hver
morgen gennemgås på et overlap hvilke henvendelser, der har været i løbet af naHen. Der er således
fra ledelsens side kontrol med, at rådgivning i naHeFmerne prakFseres i overensstemmelse med de
regler og retningslinjer, der er fastsat af Ministeriet og Socialstyrelsen.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0006.png
I Joannahusets praksis er det klart, hvornår børn og unge opsøger huset med henblik på rådgivning
og vejledning i trygge rammer, og hvornår børn og unge er indskrevet i husly. En målgruppe for
Joannahuset er de børn og unge, som ikke i det daglige opholder sig på deres folkeregisteradresse.
Det er børn og unge, som lever i, hvad vi kalder funkFonel hjemløshed, som er gadebørn, eller som
er i risiko for at blive det. Vi har henvendelser fra børn og unge, som er rømmet fra børne- og unge
hjem, hvor de fortæller, at de er utrygge og udsæHes for overgreb, og vi får henvendelser fra børn
og unge, som ikke oplever at få Flstrækkelig hjælp fra kommunen Fl at få et trygt sted at bo, og som
derfor opholder sig i utrygge miljøer. Den gruppe af børn og unge henvender sig nogle gange igen
og igen om naHen. De kan i nogle Flfælde ikke indskrives i husly, enten fordi deres huslyperiode er
brugt fuldt ud eller fordi, at de ikke kan få samtykke fra deres forældremyndighedsindehaver. I de
situaFoner taler personalet i Joannahuset med barnet eller den unge om deres situaFon, herunder
om de har et sikkert sted, hvor de kan tage hen - deHe sker hver gang, de henvender sig.
Derudover underreHer vi alFd kommunen om, at barnet har henvendt sig medmindre barnet er
anonymt, og vi søger sammen med barnet at finde en løsning på barnets akuHe situaFon. Det lykkes
desværre langt fra alFd at finde hurFge løsninger. Det er velkendt, at sagsbehandlingen i kommunen
kan være lang, der kan være modsatreHede interesser, og der er ikke alFd hurFge løsninger for
børnene og de unge - heller ikke i de sager, hvor Ankestyrelsen pålægger kommunen at anbringe
barnet. Der kan oSe gå måneder før, afgørelsen kommer. Det eSerlader børn og unge i et
ingenmandsland, hvor de oSe er overladt Fl at drage omsorg for sig selv. I de situaFoner, er vi
bekendt med, at denne gruppe af børn og unge typisk vil tage ophold i tog, busser, offentlige toileHer,
luShavnen, solcentre eller hos den første villige voksne, som vil lægge lejlighed og seng Fl, hvis
Joannahuset afviser dem, når de henvender sig for at få rådgivning og tryghed om naHen. Vi anser
ikke rådgivning og tryghedsskabende omsorg Fl denne gruppe af børn, kombineret med
underretning Fl de sociale myndigheder, som omgåelse af reglerne for husly.
Vi ser deHe som en indsats, der er helt i overensstemmelse med reglerne og den ansøgning, som
Joannahuset indsendte Fl Socialstyrelsen i forbindelse med ansøgning om midler i 2020. Hvis
ministeriet er af en anden vurdering, vil vi meget gerne i dialog om deHe, herunder om de rammer,
som Socialstyrelsen har beskrevet i november 2021.
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Orientering om supplerende redegørelse fra Joannahuset, fra social- og boligministeren
2884176_0007.png
Underretningspligten jf. barnets lov § 133
Ministeriet bemærker, helt i overensstemmelse med Joannahusets forpligtelser og praksis, at når
børn og unge, som henvender sig Fl Joannahuset, har misbrug af euforiserende stoffer eller alkohol
eller andre tungere problemsFllinger, skal Joannahuset hjælpe den unge med at få hjælp af relevante
myndigheder. DeHe gør vi ved at overholde vores underretningspligt og derFl arbejde med at
moFvere børn og unge Fl at indgå i den behandling, de evt. Flbydes. Joannahuset har i
overensstemmelse med bekendtgørelsen aldrig Flbudt den gruppe af børn og unge behandling og
har for nuværende heller ikke et ønske om deHe.
På vegne af Joannahuset.
Med venlig hilsen
JeHe Wilhelmsen, leder
7