Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2883408_0001.png
Socialpolitik og Udvikling
Socialforvaltningen
Til Social-, Bolig og Ældreministeriet
Kontor for Udsatte Børn
06-06-2024
Sagsnummer i F2
2024 - 10966
Redegørelse fra Københavns Kommune om driftsherreansvaret for
børne- og ungehjem
Dokumentnummer i F2
5551444
Sagsnummer eDoc
2024-0193404
Sagsbehandler
Emil Dyred/Line Lekach
1.
Indledning
Socialforvaltningen har den 7. maj 2024 modtaget en anmodning om
en redegørelse fra Københavns Kommune om driftsherreansvaret for
børne- og ungehjem. Social-, Bolig- og Ældreministeriet skriver i an-
modningen, at ministeriet via spørgsmål fra Folketingets Socialudvalg
samt en række aktuelle artikler og dokumentaren ’Et helvedes børne-
hjem’ er blevet bekendt med en række bekymrende forhold på børne-
og ungehjemmene Nexus og Fensmarkgade.
Socialforvaltningen besvarer hermed ministeriets anmodning og vil
indledningsvist gerne understrege, at forvaltningen har taget de om-
talte sager meget alvorligt. Der har været og er udfordringer på de to til-
bud, som Socialforvaltningen har arbejdet målrettet på at rette op på
gennem omfattende handleplaner - også før institutionerne blev omtalt
i medierne. Derfor er det også forvaltningens klare opfattelse, at begge
tilbud har flyttet sig betydeligt siden de episoder mv., der har været
genstand for medieomtale.
Det er i forlængelse heraf forståeligt, at nogle af de konkrete episoder,
der indgår i mediedækningen, vækker undren og kritik. Socialforvaltnin-
gen vurderer også, at der har været hændelser, som er helt uaccep-
table. Samtidig er det vigtigt at understrege, at mediedækningen ikke
giver et fyldestgørende billede af hverdagen på Nexus og Fensmarkg-
ade, og at vi i Socialforvaltningen ikke kan genkende det samlede bil-
lede, der tegnes i medierne. Der er tale om institutioner, hvor ledere og
medarbejdere hver dag gør et vigtigt arbejde for udsatte børn og unge,
og hvor der arbejdes systematisk og dedikeret med at håndtere de ud-
fordringer, som institutionerne har. Den aktuelle kritik påvirker også de
børn og unge, der aktuelt har deres hjem på de to institutioner, og der
foregår derfor sideløbende et stort arbejde med at skabe tryghed om-
kring dem.
1.1.
Redegørelsens struktur
SOF Socialpolitik og Udvikling
(3568)
2494 7658
Redegørelsen er delt op i tre dele. I afsnit 2 redegør Socialforvaltningen
generelt for, hvordan driftsherreansvaret håndteres på kommunens
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
børne- og ungehjem for udsatte børn og unge. I afsnit 3 gennemgås de
specifikke problemstillinger ift. Nexus og Fensmarkgade, og hvordan
disse er håndteret. I afsnit 4 samler Socialforvaltningen op på læringen
fra de to forløb.
For at sikre fuld gennemsigtighed vedlægger Socialforvaltningen en
række bilag til redegørelsen, som understøtter og udfolder besvarelsen.
Der er vedlagt en bilagsoversigt til denne redegørelse, som giver over-
blik over bilagene.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet beder om, at redegørelsen affattes i
anonymiseret form i forhold til alle involverede enkeltpersoner, herun-
der uden angivelse af navne, cpr-numre og adresser på privatpersoner.
Socialforvaltningen gør hertil særligt opmærksom på, at Socialudvalget
har fået en omfattende redegørelse for forholdene på Fensmarkgade
forud for ministeriets henvendelse. Denne redegørelse indeholder be-
skrivelser af tjenstlige og personfølsomme forhold og vedlægges som
følge af ministeriets anmodning ikke som bilag til nærværende besva-
relse. Den kan fremsendes til ministeriet på anmodning.
De steder, hvor der i de medsendte bilag indgår tjenstlige eller person-
følsomme oplysninger, er disse anonymiseret.
1.2.
Om Nexus og Fensmarkgade
Nexus og Fensmarkgade arbejder med forskellige målgrupper og ram-
mer. Begge hører organisatorisk under Center for Udsatte og Kriminali-
tetstruede Unge (CUKU) i Borgercenter Børn og Unge i Københavns
Kommune. Tilbuddene i CUKU er rettet mod udsatte unge, som af for-
skellige årsager må hjælpes eller anbringes udenfor hjemmet, bl.a. pga.
kriminalitetsadfærd eller i risiko for kriminalitet. De unge, som anbrin-
ges på et tilbud i CUKU, har generelt mange traumebelastninger og be-
lastningsreaktioner med sig.
Nexus er en døgninstitution for unge i alderen 14-18 år med mulighed
for efterværn med i alt 14 pladser, hvoraf otte af dem er delvis lukkede
pladser, jf. barnets lov § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3, jf. § 61, og seks er på et
åbent anbringelsesgrundlag, jf. barnets lov § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3. To
af pladserne på Nexus kan desuden bruges som særlige projektpladser
for unge, der har behov for mere massiv pædagogisk skærmnings-
og/eller støtteindsats. Målgruppen på Nexus er unge med udadreage-
rende adfærd, kriminalitetstruede unge og unge dømt til strafferetlig
foranstaltning eller ungdomssanktion, unge med diagnostiske vanske-
ligheder, der kommer til udtryk ved en bekymrende antisocial udvikling,
dårlige skoleerfaringer eller manglende skolegang og/eller ved begyn-
dende misbrugsproblemer.
Fensmarkgade er en åben døgninstitution, jf. barnets lov § 43, stk. 1, nr.
6, og stk. 3, målrettet udsatte unge i alderen 12-18 år med mulighed for
efterværn til det 23. år. Tilbuddet har 10 pladser. Der er tale om unge,
som er karakteriserede ved at være risikovillige, ved at have et vist mis-
brug af rusmidler og ved at være kriminalitetstruede. Fensmarkgade har
indtil sommeren 2023 været beliggende centralt på Nørrebro, men er
pga. en renovering af de eksisterende bygninger flyttet til midlertidige
faciliteter på Sundholmsvej på Amager.
Målgrupperne for de to institutioner er kendetegnet ved på hver sin
måde at have mange og alvorlige komplekse sociale problemstillinger.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
3/10
En opgørelse for Nexus viser, at over 70 % af de unge har været udsat
for psykisk omsorgssvigt, psykisk vold eller følelsesmæssigt misbrug, i
eksponering for kriminalitetsmiljøet samt har højt konfliktniveau mellem
forældre eller andre nære personer. Som følge heraf har over 80 % af de
unge udfordringer, der kommer til udtryk ved fx selvdestruktiv adfærd,
undgåelsesadfærd, udadreagerende adfærd samt andre psykiske
symptomer (bilag 9.2).
På Fensmarkgade har over halvdelen af de unge tilsvarende været udsat
for psykisk omsorgssvigt, fysisk vold og er opvokset i og/eller aktuelt ek-
sponeret for kriminalitetsmiljøet. Som følge heraf har mellem 70-85 %
af de unge søvnproblemer, udadreagerende adfærd, selvdestruktiv ad-
færd, koncentrations- eller opmærksomhedsbesvær og undgåelsesad-
færd (bilag 9.1).
Det betyder, at de unge har en lang række udfordringer i dagligdagen,
som de har behov for støtte til, bl.a. vedr. opretholdelse af en dagligdag,
skolegang, fritidsaktiviteter og hjælp til at komme et evt. misbrug af rus-
midler til livs. Det behov for støtte, som målgruppen på Fensmarkgade
og Nexus har, afspejler, at der er tale om tilbud, der befinder sig højt
oppe på indsatstrappen.
2. Københavns Kommunes driftsherreansvar
Borgercenter Børn og Unge arbejder løbende og systematisk med at
sikre kvaliteten på borgercenterets børne- og ungehjem, herunder at
det enkelte tilbud lever op til og udvikler sig ift. aktuelle krav og behov,
samt på at sikre at borgercenteret har relevante tilbud til borgercente-
rets målgruppe på tværs af tilbudsviften. Borgercenter Børn og Unge
har generelt oplevet en forskydning og øget kompleksitet i målgruppen
i de seneste år. Der ses et billede af, at de anbragte unge både har flere,
men også tungere problemstillinger. Det stiller også nye krav til, hvor-
dan Københavns Kommune løfter sit driftsherreansvar.
For at sikre høj kvalitet på det enkelte tilbud samarbejder alle tilbud i
Borgercenter Børn og Unge med de relevante tilsyn om tilbuddenes
kvalitet, udvikling og læring. Der følges også tæt op på magtanvendel-
ser og arbejdes kontinuerligt på at nedbringe brugen, og borgercente-
ret har fokus på at sikre inddragelse af barnets og den unges perspektiv.
Borgercenter Børn og Unge arbejder generelt med at sikre tværgående,
specialiseret og helhedsorienteret understøttelse af det enkelte tilbud,
ligesom borgercenteret i forbindelse med konkrete sager kan iværk-
sætte ekstraordinært personrettet tilsyn på hele eller dele af gruppen af
anbragte på en institution for at sikre deres trivsel.
For at det enkelte tilbud kan levere en ydelse til udsatte børn og unge af
høj kvalitet, har Borgercenter Børn og Unge også fokus på at sikre gode
og trygge arbejdsforhold samt at tiltrække og fastholde personale. Bor-
gercenteret har fokus på god onboarding af nye medarbejdere, så de er
klædt på til at løfte opgaven på tilbuddene. Desuden foretages der bl.a.
fast trivselsundersøgelser og arbejdspladsvurderinger (APV’er) på in-
stitutionsniveau hvert andet år.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
2883408_0004.png
I bilag 1 redegøres der uddybende for, hvordan kommunen varetager
sit driftsherreansvar.
3. Redegørelse for specifikke problemstillinger
3.1.
Magtanvendelser og kultur og tone
Ministeriet anmoder Københavns Kommune om at redegøre for, hvor-
dan kommunen vil sikre, at der ikke foretages ulovlige eller unødige
magtanvendelser på Nexus eller andre af kommunens børne- og unge-
hjem samt hvilke konkrete tiltag Københavns Kommune gør, når de op-
dager, at der sker forråelse, ulovlige eller unødige magtanvendelser el-
ler lignende på kommunens børne- og ungehjem. Ministeriet anmoder
også Københavns Kommune om at svare på, hvordan kommunen vil
sikre en ordentlig kultur og tone på kommunens børne- og ungehjem.
Socialforvaltningen bemærker indledningsvist, at der ift. Nexus og
Fensmarkgade er tale om to væsentligt forskellige kritikker og problem-
stillinger, der også afspejler, at der er tale om institutioner med forskel-
lige målgrupper og lovgrundlag, jf. beskrivelserne i afsnit 1.2.
Nexus
Nexus har pr. 1. februar 2024 fået ny institutionsleder. Den nye instituti-
onsleder fungerede forinden som konstitueret institutionsleder, efter at
den tidligere mangeårige institutionsleder fratrådte i efteråret 2023.
Den nuværende ledelse på Nexus består samlet set af institutionslede-
ren, to afdelingsledere, en skoleafdelingsleder og en teamleder.
Den nye ledergruppe på Nexus arbejder målrettet videre med det store
fælles arbejde om udvikling af den pædagogiske tilgang og handleplan,
som har været i gang i forlængelse af en meget alvorlig og helt uaccep-
tabel hændelse i sommeren 2022.
Den meget alvorlige hændelse på Nexus fandt sted den 23. juni 2022,
hvor fire medarbejdere på Nexus var involveret i to meget voldsomme
episoder overfor to anbragte unge. En hændelse, som også er omtalt i
programmerne på TV 2 og i ministeriets anmodning om en redegø-
relse. Forvaltningen reagerede med politianmeldelse og omgående
hjemsendelse af medarbejdere.
Hændelsen medførte fem påbud og skærpet tilsyn fra Socialtilsynet (se
bilag 7.6). Påbuddene omhandlede: Sikring af de unges trivsel og tryg-
hed, Forråelse, Fremtidige medarbejderes kompetencer, Indberetning
af magtanvendelser, samt Supplerende oplysninger i magtanvendelse-
sindberetninger. De fire første påbud blev ophævet i efteråret 2022. Det
sidste påbud (Supplerende oplysninger i magtanvendelsesindberet-
ninger) og det skærpede tilsyn blev ophævet i januar 2023.
På baggrund af den alvorlige hændelse blev der igangsat en omfat-
tende handleplan, der bl.a. har vedrørt det pædagogiske grundlag,
magtanvendelser, ungetrivsel, forråelse og medarbejderkompetencer.
Tiltagene ift. de konkrete påbud er konkretiseret i handleplanen fra
2022 (jf. bilag 7.2). Der henvises desuden til bilag 7.1. med forvaltnin-
gens straks-redegørelse til Socialtilsynet i forlængelse af hændelsen.
Nexus har efter hændelsen haft fokus på at sikre et trygt miljø for de
unge og deres trivsel, den pædagogiske tilgang, forebyggelse af
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
5/10
magtanvendelser og forråelse og nye rammer for onboarding af nye
medarbejdere for at sikre grundig oplæring.
Nexus arbejder løbende på at udvikle metoder og pædagogisk tilgang
for at levere den bedst mulig indsats til de anbragte unge. I Nexus’ ud-
viklingsplan for 2024 er særligt fokus på “Større fælles faglighed”, og
alle medarbejdere på tilbuddet vil i løbet af året gennemføre den et-
årige efteruddannelse i “neuroaffektiv udviklingspsykologi”.
Nexus har siden efteråret 2022 arbejdet med forebyggelse af forråelse.
Medarbejderne har gennemgået et forløb omkring forråelse ved en
psykolog, og der er produceret flere Virtuel Reality film for at eksponere
medarbejdere for situationer, som genererer refleksionsrum velegnede
til at arbejde med. Filmene bruges bl.a. i rekruttering og onboarding,
hvor de bruges til at blive helt konkrete på drøftelser om den pædagogi-
ske tilgang. Der arbejdes i praksis med en faglig kultur, hvor medarbej-
derne på Nexus også i dagligdagen reflekterer, giver feedback og spej-
ler hinanden, og derved perspektiverer den pædagogiske retning.
Historisk har Nexus haft et meget højt antal magtanvendelser. Nexus
har over tid arbejdet indgående med at nedbringe brugen af magtan-
vendelser og med systematisk læring omkring magtanvendelser. Antal-
let af magtanvendelser på Nexus er faldet støt gennem de seneste fem
år og særligt faldet i både 2021, 2022 og 2023 set i forhold til årene før.
Hovedparten af magtanvendelserne vedrører undersøgelse af person
og opholdsrum, jf. voksenansvarslovens § 16. Der er et markant fald i an-
tallet af fysiske magtanvendelser, og der er i 2023 registreret seks fysi-
ske magtanvendelser efter voksenansvarslovens § 9 (jf. bilag 2.4).
Der er på Nexus et vedvarende fokus på fagligt at opkvalificere medar-
bejderne med pædagogiske metoder til at forebygge magtanvendelser.
Magtanvendelser bliver drøftet i personalegruppen med henblik på at
skabe refleksion over, hvordan en magtanvendelse kunne være und-
gået, og/eller ske mest skånsomt. Nexus vil fortsætte med at have et
stort fokus på at arbejde i en fælles faglig retning for at sikre stærke ar-
bejdsgange og løbende læring, samt arbejde målrettet på, at magtan-
vendelser systematisk evalueres med de unge, og at deres oplevelse
dokumenteres som en del af indberetningerne.
Metodisk understøttes de unges udvikling på Nexus desuden af Low
Arousal, hvor den pædagogiske tilgang målrettes de enkelte unge med
udgangspunkt i at skabe ro, stabilitet og nedtrappe konfliktniveau.
AART anvendes ugentligt på den interne skole på Nexus. AART er byg-
get op om situationsbestemte rollespil og gennem metoden udvikles
de unges metallisering og evne til at regulere sig selv.
Folketingets Ombudsmand var i april 2024 på tilsynsbesøg på Nexus. I
den forbindelse modtog Folketingets Ombudsmand en redegørelse til
brug for tilsynsbesøget, som bl.a. beskriver, hvilke forhold, der aktuelt
fylder, og hvordan Nexus løbende arbejder med udvikling. (Se bilag
7.5).
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
2883408_0006.png
I seneste endelige tilsynsrapport fra september 2023 (bilag 7.3) vurde-
rer Socialtilsynet, at Nexus i høj grad forebygger, håndterer og doku-
menterer magtanvendelser, og at andelen af fysiske magtanvendelser
er lav, set i forhold til antallet på 14 pladser og målgruppens særlige ka-
rakter taget i betragtning.
Socialtilsynet vurderer i tilsynsrapporten endvidere, at Nexus delvist har
en daglig praksis, der afspejler respekt for børnenes/de unges selv-
stændighed og integritet, hvor Socialtilsynet ser eksempler på, at med-
arbejderne udviser anerkendende handlinger og har en respektfuld og
omsorgsfuld tilgang til børnene/de unge, mens enkelte oplever, at
medarbejderne stadig kan fremstå med en hård og aggressiv tone over-
for de unge.
Jf. ovenfor, arbejdes der kontinuerligt på udvikling af den pædagogiske
tilgang på Nexus. Socialforvaltningen kan i forlængelse heraf oplyse, at
Socialtilsynet d. 28. maj 2024 har sendt en foreløbig tilsynsrapport i fak-
tuel høring hos forvaltningen (bilag 7.7). Af Socialtilsynets foreløbige
rapport fremgår det bl.a., at der ved det aktuelle tilsynsbesøg ikke har
været lignende udsagn om hård tone.
Fensmarkgade
På Fensmarkgade har der siden foråret 2023 været fremsat kritik af in-
stitutionen, som bl.a. handlede om, at der var et dårligt arbejdsmiljø,
fraværende ledelse og en skadelig kultur for de unge. Institutionen har
også været ramt af et antal langtidssygemeldinger, som har udfordret
stabiliteten i personalegruppen.
Fensmarkgade har siden juli 2023 arbejdet med en handleplan, der
rummer tiltag, der bl.a. skal sikre helhedsorienteret fokus på arbejds-
miljø, trivsel og kultur. Formålet er at sikre, at medarbejderne trives, og
at der sikres fælles tilgange og grundlag for det pædagogiske arbejde i
personalegruppen. Forløbet har bl.a. omfattet inddragelse af ekstern
ekspertise til arbejdet med kulturforandringer på tilbuddet, herunder
feedbackkultur. Handleplanen er revideret af flere omgange for at sikre,
at den adresserede alle dele af institutionens udfordringsbillede.
Som en del af handleplanen har institutionen arbejdet målrettet med
retningslinjer og redskaber til håndtering af ungemålgruppen og syste-
matisk arbejde i praksis. Der er desuden blevet indført nye procedurer
og handleanvisninger for ledelse og medarbejdere, ligesom medarbej-
dere er blevet undervist i institutionens traumebevidste tilgang og reg-
lerne for magtanvendelse. Medarbejderne modtager også ekstern su-
pervision.
En del af kritikken af Fensmarkgade har været, at der blev foretaget for få
magtanvendelser i form af rumundersøgelser for rusmidler. Denne kri-
tik har til dels afspejlet en uenighed om den pædagogiske linje i perso-
nalegruppen. Det bemærkes, at de unges forbrug af rusmidler, som ty-
pisk er hash, skal ses i sammenhæng med de mange traumebelastnin-
ger og belastningsreaktioner, som kendetegner målgruppen. De unge
anvender rusmidlerne som uhensigtsmæssig strategi til at håndtere de-
res udfordringer. Fensmarkgade arbejder både direkte ved at identifi-
cere omfanget, motivere til at reducere misbruget, motivere til behand-
ling hos kommunens misbrugstilbud for unge i U-turn, have tilbage-
faldsforebyggende samtaler mv. Der arbejdes indirekte ved at arbejde
med de bagvedliggende årsager. Fensmarkgade arbejder ikke
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
7/10
konsekvenspædagogisk med håndtering af de unges rusmiddelproble-
matikker, fx ved anvendelse af mange rumundersøgelser. Det er Social-
forvaltningens vurdering, at der ikke er lovhjemmel hertil alene på bag-
grund af en bekymring for, at en ung er i besiddelse af rusmidler, men
at det kræver en begrundet mistanke. For det andet kan en konkse-
kvenspædagogisk tilgang hæmme relationsarbejdet og risikere at ud-
fordre tilliden mellem de unge og de socialfaglige medarbejdere.
Det bemærkes også, at Socialtilsynet i sine afgørelser om skærpet tilsyn
to gange har lagt vægt på, at handleplanerne for Fensmarkgade har en
kvalitet, som vurderes egnet til at rette op på de udfordringer, der er på
tilbuddet. I den seneste afgørelse lyder tilsynets vurdering således:
Samlet set vurderer Socialtilsynet, at tilbuddet har gennemført en
række tiltag, der var beskrevet i egen tids- og handleplan for tilbuddet,
herunder med henblik på at sikre et styrket fagligt blik, at skabe mere
plads til ledelse, samt at sikre ansættelse af kvalificeret arbejdskraft.
Derudover var der fokus på en styrkelse af interne retningslinjer og pro-
cedurer. Socialtilsynet oplever det positivt, at der er indhentet eksterne
faglige kræfter til at gennemføre opkvalificerende forløb for den sam-
lede medarbejdergruppe og bemærker ligeledes positivt, at tilbuddets
indsatser omkring skolegang fremstår mere systematiske og insiste-
rende. Samtidig bemærker Socialtilsynet positivt, at tilbuddet sammen
med en række nyansættelser har omlagt ledelsens skema, hvormed der
er frigivet mere ledelseskapacitet, samtidig med at der sikres adgang
til faglig sparring fra ledelsen til medarbejderne, og at de unge sikres
adgang til ledelsen gennem faste skemalagte dage.
Socialtilsynet har d. 22. maj 2024 truffet afgørelse om at forlænge det
skærpede tilsyn til 1. august 2024 (bilag 6.2, 6.3, og 6.4 4). Handlepla-
nen er på den baggrund revideret d. 28. maj 2024 og vedlægges (bilag
6.4) Det bemærkes, at Socialtilsynet har været på uanmeldt besøg d.
28. maj 2024 og har anmeldt besøg på Fensmarkgade d. 6. juni.
3.2.
Ansættelsesretlige konsekvenser
Ministeriet anmoder Københavns Kommune om at redegøre for hvilke
konkrete tiltag, Københavns Kommune har taget i forhold til medarbej-
dere og ledelse på Nexus og Fensmarkgade, herunder ansættelsesret-
lige konsekvenser.
For Fensmarkgades vedkommende har Socialforvaltningens undersø-
gelser ikke haft personalemæssige konsekvenser. Henset til ministeriets
ønske om en redegørelse i anonymiseret form kan forvaltningen ikke
oplyse yderligere herom.
På Nexus førte den alvorlige hændelse den 23. juni 2022 til, at alle de
fire involverede medarbejdere blev fritaget for tjeneste og indkaldt til
tjenstlige samtaler. Tre af medarbejderne blev efterfølgende bortvist,
mens én medarbejder fik en skriftlig advarsel, se bilag 7.1 og 7.6, som
også beskriver de opfølgende akutte handlinger fra ledelsen i forlæn-
gelse af hændelsen.
3.3.
Politianmeldelser
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
2883408_0008.png
Ministeriet anmoder Københavns Kommune om at redegøre for, hvor-
vidt Københavns Kommune har politianmeldt konkrete strafbare for-
hold på Nexus eller Fensmarkgade, herunder hvilke overvejelser kom-
munen har gjort sig i den forbindelse. Ministeriet anmoder også kom-
munen om at redegøre for, om man er bekendt med, at andre har politi-
anmeldt konkrete strafbare forhold på Nexus eller Fensmarkgade.
Københavns Kommune har ikke i sine undersøgelser identificeret ulov-
lige forhold på Fensmarkgade, og der er derfor ikke foretaget politian-
meldelser af personale. Socialforvaltningen er dog via presseomtalen
blevet opmærksom på en konkret skønhedsklinik, der har foretaget
ulovlige kosmetiske indgreb på unge under 18 år, og forvaltningen har
derfor foretaget politianmeldelse af denne. Socialforvaltningen er også
bekendt med en yderligere politianmeldelse vedr. forhold på Fens-
markgade. Københavns Politi har efterfølgende lukket sagen i maj 2024.
Henset til ministeriets ønske om en redegørelse i anonymiseret form
kan forvaltningen ikke oplyse yderligere herom.
Den alvorlige hændelse på Nexus den 23. juni 2022 blev politianmeldt
af Nexus. Socialforvaltningen er bekendt med, at Socialtilsynet også har
foretaget politianmeldelse af hændelsen, se bilag 7.1 og 7.6.
Socialforvaltningen er via presseomtale også bekendt med, at Social-,
Bolig- og Ældreministeriet på baggrund af programmerne på TV 2 har
politianmeldt den tidligere og nuværende ledelse på Nexus, samt flere
tidligere ansatte. Vi vil fra Socialforvaltningens side bistå politiet med
alt, hvad de måtte ønske i forbindelse med deres undersøgelser.
Socialforvaltningen er ikke derudover i besiddelse af eksisterende op-
gørelser over, hvor mange konkrete strafbare forhold, herunder forhold
begået af ansatte eller unge, på Nexus eller Fensmarkgade, der i øvrigt
er politianmeldt af kommunen eller af andre gennem tiden.
Ministeriet nævner i sin anmodning også vold blandt de unge. Social-
forvaltningen kan oplyse, at eventuelle arbejdsskadeforsikringssager i
den forbindelse registreres i programmet Safetynet, hvor medarbej-
dere, som led i registreringerne, har mulighed for at udfylde, om hæn-
delser om vold, trusler og chikane er politianmeldt. Opgørelser herfra er
vedlagt (bilag 8.1, 8.2). Da Safetynet er et program, som kommunen an-
vender til at understøtte eventuelle arbejdsskadeforsikringssager, er det
dog langt fra sikkert, at opgørelserne er retvisende.
Der kan desuden henvises til justitsministerens besvarelse af spørgsmål
nr. 240 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg stillede til justitsmini-
steren den 11. december 2018 om antallet af politianmeldelser og
domsfældelser grundet trusler om vold og vold mod ansatte på alle
kommunalt drevne institutioner, der huser kriminelle unge; REU
Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 241 : REU 240.pdf (ft.dk)
3.4.
Håndtering af bekymringshenvendelser vedr. Fensmark-
gade
Ministeriet anmoder om Københavns Kommunes vurdering af, hvorvidt
der i egen forvaltning er handlet rettidigt og tilstrækkeligt på de hen-
vendelser, der er sendt fra medarbejdere fra Fensmarkgade.
Socialforvaltningen har siden april 2023 modtaget oplysninger om for-
holdene på Fensmarkgade. I første omgang via en trivselsundersøgelse
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
9/10
(ultimo april) og en arbejdspladsvurdering (maj), derefter en anonym
henvendelse (maj) og efterfølgende Arbejdstilsynet (juni), Københavns
Kommunes whistleblowerordning (august), Socialtilsynet (september)
og Styrelsen for Patientsikkerhed (september).
Det er vigtigt at understrege, at Socialforvaltningen har taget disse hen-
vendelser meget alvorligt og løbende har undersøgt og efterprøvet de
konkrete oplysninger og kritikpunkter i muligt omfang. Det er også vig-
tigt at hæfte sig ved, at der løbende er sket en udvidelse og skærpelse af
kritikken i takt med, at henvendelserne kom ind. Der er tilsvarende sket
en løbende udvidelse af institutionens handleplan og tiltag. Det er et vil-
kår, at man sjældent har det fulde overblik fra begyndelsen i en sådan
proces, ligesom det er et vilkår, at man formentlig kunne og ville have
handlet anderledes, såfremt det var tilfældet.
Det er dog grundlæggende forvaltningens vurdering, at udfordrin-
gerne på Fensmarkgade ikke handler om håndteringen af de anonyme
henvendelser, men de underliggende problemstillinger, som de ano-
nyme henvendelser har været udtryk for.
Undersøgelserne har således på et tidligt tidspunkt konstateret, at der
har været udfordringer med arbejdsmiljøet og trivslen i en del af perso-
nalegruppen i en periode, og at der bl.a. har været behov for at tydelig-
gøre retningslinjer for tilbuddets arbejde på en række punkter og sikre
en tilbundsgående implementering af disse i hele medarbejdergrup-
pen. Dette førte bl.a. til udarbejdelse af den første handleplan, som
nævnt tidligere i redegørelsen (jf. punkt 3.1 i det ovenstående).
Det er samlet set Socialforvaltningens vurdering, at ledelsen af instituti-
onen burde have handlet tidligere ift. at håndtere den splittelse, der har
været internt i personalegruppen og genoprette et godt og trygt ar-
bejdsmiljø. Det er ligeledes forvaltningens vurdering, at der har været
behov for større tydelighed om retningslinjer og redskaber mhp. at
sikre systematik i den daglige praksis, fx ift. vold og trusler og rumun-
dersøgelser.
Det er ligeledes vigtigt at bemærke, at der er en række konkrete forhold
og oplysninger i de modtagne indberetninger, som forvaltningens un-
dersøgelser ikke har kunnet bekræfte. Der henvises i den forbindelse til,
at Socialforvaltningen som nævnt har udarbejdet en omfattende rede-
gørelse til Socialudvalget.
Socialforvaltningen vurderer, at stabiliteten i personalegruppen er gen-
oprettet, og at tilbuddet har de rette forudsætninger for at skabe et godt
arbejdsmiljø og sikre den nødvendige faglige kvalitet gennem igang-
satte handleplaner. Denne vurdering finder også støtte i seneste tilsyns-
rapport fra Socialtilsynet.
4. Afsluttende bemærkninger
Som det fremgår af ovenstående, har Socialforvaltningen løbende dra-
get læring fra forløbene vedr. Nexus og Fensmarkgade og anvendt dem
til at skabe forandring på institutionerne gennem de respektive handle-
planer.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 239: Redegørelser fra socialtilsyn og Københavns Kommune vedr. Nexus og Fensmarksgade, fra social- og boligministeren
For så vidt angår Nexus, er der efter den helt uacceptable hændelse i
sommeren 2022 som nævnt blevet arbejdet med en omfattende hand-
leplan, som bl.a. intensiverede udvikling af medarbejdernes faglige
kompetencer og udformning af nye pædagogiske principper for at sikre
et trygt miljø for de anbragte unge og deres trivsel.
Desuden er der over længere tid blevet arbejdet indgående med at fo-
rebygge brugen af magtanvendelser, hvilket faldet i antallet af magtan-
vendelser gennem de seneste fem år også afspejler. Historisk har der
været mange magtanvendelser på Nexus og set som læringspunkt i et
bagudrettet perspektiv må det uddrages, at der ikke har været tilstræk-
kelig med fokus på at forebygge brugen heraf via en pædagogisk ind-
sats.
Et væsentligt læringspunkt fra forløbet om Fensmarkgade er vigtighe-
den af at understøtte en ledelseskultur i Socialforvaltningen, hvor det
som leder er i orden og en del af ledelsesopgaven at bede om hjælp og
støtte til at håndtere svære situationer, herunder svære arbejdsmiljø- og
trivselsmæssige problemstillinger, som der har været tale om på Fens-
markgade. Forventningen til Socialforvaltningens ledere
eller deres
egen opfattelse af forventningerne -
må ikke være, at de blot ’fikser’ pro-
blemerne. Skal det lykkes, skal der både skabes psykologisk tryghed for
leder og medarbejdere, og det skal sikres, at den rette understøttelse
hurtigere kan sættes ind, hvad end det drejer sig om tættere sparring i
ledelseskæden eller konkret støtte til arbejdet med medarbejdergrup-
pen, som det er tilfældet i handleplanen for Fensmarkgade.
Som et led i Socialforvaltningens aktuelle arbejde med at forebygge
forråelse og sikre kvalitet i Socialforvaltningens tilbud, har forvaltningen
fokus på, hvordan psykologisk tryghed på alle forvaltningens arbejds-
pladser fremmes, samt fokus på at styrke faglighed og forståelse ift. de
mange og massive udfordringer som de udsatte børn og unge kommer
med, når de møder Socialforvaltningen. Dette skal bl.a. medvirke til at
nedbringe risikoen for, at forråelse opstår samt sikre, at ledere og med-
arbejdere i højere grad kan spotte problemerne i tide, tale åbent om
dem og sætte ind over for dem i fællesskab. Det handler både om at
have systematisk adgang til og overblik over en bred vifte af tilgænge-
lige data, så som tilsynsdata, overblik over sygefravær m.v., men også at
have de rette arbejdsgange og kommunikationskanaler
og trygheden
til at benytte dem.
Socialforvaltningen vil desuden have fokus på, hvordan man i ledelses-
strengen arbejder med og handler på den type af information, som er
indgået til forvaltningen via anonyme medarbejdere. I forløbet om
Fensmarkgade er der fx sket en løbende udvidelse og skærpelse af kri-
tikken i takt med, at henvendelserne kom ind. Der er tilsvarende sket en
udvidelse af institutionens handleplan og tiltag, men det vil være hen-
sigtsmæssigt for en effektiv håndtering af en given institutions udfor-
dringer, at der hurtigst muligt kan dannes et samlet overblik over disse.
Socialforvaltningen vil afslutningsvis gerne endnu engang tilbyde mini-
ster, ministerie og Folketingets Socialudvalg at besøge Nexus og Fens-
markgade. Det vil give et bedre og mere konkret indblik i dagligdagen
på de to børne- og ungehjem end redegørelser og skriftlige korrespon-
dancer kan. Vi arrangerer gerne sådanne besøg og stiller os i øvrigt til
rådighed for dialog og besvarelse af evt. yderligere spørgsmål.
10