Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2882494_0001.png
Ergoterapeutforeningen og KL
Skab klarhed på
hjælpemiddelområdet
Ergoterapeutforeningen og KL
Side 1 af 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Henvendelse af 17/6-24 fra KL om "Skab klarhed på hjælpemiddelområdet hele vejen rundt"
Ergoterapeutforeningen og KL
Skab klarhed på
hjælpemiddelområdet
Mere end hver tiende dansker bruger et hjælpemiddel for at få hver-
dagen til at fungere. Men alt for ofte ender borgeren som kastebold
med ventetider og frustrationer som følge, fordi lovgivningen ikke ty-
deliggør, hvornår det er kommunens, og hvornår det er regionens an-
svar at hjælpe borgeren. Derfor foreslår Ergoterapeutforeningen og KL
at forenkle reglerne for tildeling af hjælpemidler til gavn for borgerne.
Konkret har vi tre forslag, som vi mener vil udrydde en stor del af de
snitfladeproblemer, som borgerne oplever i dag:
1. Saml ansvaret for tildeling af kropsbårne hjælpemidler i regionerne
2. Saml ansvaret for de midlertidige hjælpemidler i kommunerne
3. Afskaf særreglen om forbrugsgoder
1. Saml ansvaret for tildeling af kropsbårne hjælpemidler i regionerne
Kommunerne yder dagligt forskellige typer af hjælpemidler til borgere
med vedvarende behov. I de fleste tilfælde forløber det gnidningsfrit.
Udfordringer opstår typisk i sager, hvor der er tvivl om, hvorvidt ansva-
ret ligger hos regionen eller kommunen. Her risikerer borgere at vente
unødvendig lang tid på afgørelser. Sagsbehandlere og sundhedsfagligt
personale bruger dyrebar tid på tvister mellem region og kommune.
Tid, som i stedet kunne være brugt på at hjælpe borgere med løsninger
på deres udfordringer.
Når borgere ikke får det rette hjælpemiddel i tide, koster det livskvalitet
for den enkelte, og i værste fald forringes personens funktionsniveau.
Det koster ressourcer for både sundhedsvæsenet og kommunerne,
fordi ventetid for borgeren kan betyde sygemelding, potentielle følge-
sygdomme og øget behov for hjemmehjælp. En undersøgelse blandt
Ergoterapeutforeningens medlemmer viser, at 80 pct af de sagsbe-
handlende ergoterapeuter oplever, at de bruger unødvendig meget
tid på samarbejde mellem kommune og region om hjælpemidler og
behandlingsredskaber. Ligesom 45 pct oplever, at samarbejdet mel-
lem kommune og region ofte kommer borgeren til last. Det vil Ergo-
terapeutforeningen og KL gøre op med. Ansvaret skal være tydeligt og
ressourcer skal bruges mere fornuftigt.
Derfor foreslår Ergoterapeutforeningen og KL at lave en tydelig af-
grænsning for kropsbårne hjælpemidler, der kræver lægefaglig vurde-
ring. Det drejer sig fx om stomiposer, blodsukkermålere, glukosemå-
lere og kompressionsstrømper. Det er disse hjælpemidler, som oftest
skaber udfordringer med ansvarsfordelingen mellem kommune og
region.
Vi foreslår, at ansvaret for udlevering af kropsbårne hjælpemidler, der
involverer en lægefaglig vurdering, flyttes til regionerne. Der er ingen
grund til, at kommunen skal ind over bevillingerne i og med, at kom-
munerne ikke foretager den endelige vurdering. På den måde vil bor-
gerne hurtigere få adgang til det produkt, de har brug for, og der vil
ikke længere være tvivl om, hvem der har ansvaret for bevilling og fi-
nansiering.
Med et tydeligt ansvar for kropsbårne hjælpemidler vil størstedelen af
de borgere, der i dag oplever ventetid på grund af tvist imellem sekto-
rer få den rette hjælp og det rette hjælpemiddel hurtigere. Ligeledes
vil medarbejdere kunne bruge deres arbejdstid mere effektivt til gavn
for borgerne.
Ergoterapeutforeningen og KL
Side 2 af 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Henvendelse af 17/6-24 fra KL om "Skab klarhed på hjælpemiddelområdet hele vejen rundt"
2882494_0003.png
2. Saml ansvaret for de midlertidige hjælpemidler i kommunerne
Som det er i dag, er hjælpemidler opdelt i to kategorier:
De varige hjælpemidler, som er en bred vifte af hjælpemidler til
mennesker med varig nedsat funktionsevne. Det er kommunen,
der har ansvar for at udlevere de varige hjælpemidler til borgeren.
Og de midlertidige hjælpemidler, som kan være en plejeseng, rol-
lator, albuestokke (krykker), transportkørestol eller en toiletforhø-
jer, som regionerne er forpligtet til at udlevere. Det er regionens
ansvar at udlåne midlertidige hjælpemidler, hvis borgeren har
behov for dem i forbindelse med sin udskrivning.
modtage nye varige hjælpemidler, hvis behovet skifter fra at være mid-
lertidigt til varigt. Det kan betyde, at en svækket, måske ældre borger i
praksis skal køre mange kilometer og aflevere et hjælpemiddel tilbage
til et hospital for derefter at modtage samme hjælpemiddel fra kom-
munen. Det er besværligt og ofte uforståeligt for borgeren, og det er
spild af administrative ressourcer for både kommune og sygehus.
Der er derfor behov for et tydeligt ansvar og enklere regler. Derfor for-
slår Ergoterapeutforeningen og KL, at kommunerne overtager hele an-
svaret for de midlertidige hjælpemidler. Det vil sikre en mere helheds-
orienteret indsats til borgeren.
Det vil gøre det klart for borgerne og fjerne overgangen fra midlertidi-
ge til evt. blivende hjælpemidler. Det vil desuden mindske bureaukrati
og administration, så medarbejdere kan bruge deres arbejdstid mere
effektivt - også til gavn for borgerne.
Samtidig vil en samlet økonomi og kapacitet i kommunen kunne sikre,
at flere hjælpemidler genbruges og kommer andre borgere til gavn.
Det kan både medføre en mere effektiv drift og vil være mere bære-
dygtigt end i dag, hvor sygehusets midlertidige hjælpemidler ikke altid
indsamles og genanvendes systematisk efter brug.
Der er mellem de enkelte sygehuse og tilhørende kommuner opstået
en stor variation i praksis vedrørende udlevering af midlertidige hjæl-
pemidler, hvilket skaber forvirring og uensartethed landet over. Det
kan i nogle tilfælde være svært at vurdere, om et behov for hjælpemid-
ler er varigt eller midlertidigt. Det komplicerer og kan forsinke udleve-
ring af det rette hjælpemiddel til borgeren, hvis region og kommune
ikke er enige om, hvem der er ansvarlig.
Det giver også en logistisk udfordring, som er utilfredsstillende for
både borger, kommune og region, fordi borgeren selv har ansvaret for
at levere midlertidige hjælpemidler tilbage til hospitalet for derefter at
Ergoterapeutforeningen og KL
Side 3 af 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Henvendelse af 17/6-24 fra KL om "Skab klarhed på hjælpemiddelområdet hele vejen rundt"
2882494_0004.png
3. Afskaf særreglen om forbrugsgoder
Opdelingen i hjælpemidler og forbrugsgoder giver også anledning til
en unødvendig tung sagsbehandling for at afklare, om der er tale om
det ene eller det andet.
En undersøgelse blandt Ergoterapeutforeningens medlemmer viser,
at 56 pct. af de sagsbehandlende ergoterapeuter oplever, at sondrin-
gen mellem hjælpemidler og forbrugsgoder kræver uhensigtsmæssig
sagsbehandlingstid.
Derfor foreslår Ergoterapeutforeningen og KL, at bestemmelsen om
forbrugsgoder afskaffes, så der enten bliver tale om et hjælpemiddel
eller om eget køb.
Som det er i dag, kan man få tilskud til et forbrugsgode, hvis man har en
varig nedsat funktionsevne. Forbrugsgoder er produkter, som er frem-
stillet og forhandles bredt, med henblik på sædvanligt brug hos befolk-
ningen i almindelighed. Der kan dog ikke gives tilskud til forbrugsgo-
der, der indgår i sædvanligt indbo. Det betyder, at der i praksis kun er
tale om ganske få produkter, der kan bevilges som et forbrugsgode.
Det kan fx være et el-køretøj eller gelændere.
Opdelingen i hjælpemidler og forbrugsgoder er administrativt tungt
og giver unødvendigt bureaukrati i kommunerne. Det koster tid og
ressourcer og skaber uklarhed for borgerne. Ergoterapeutforeningen
og KL foreslår derfor at afskaffe bestemmelsen om forbrugsgoder i lov
om social service. Det skal fremover vurderes, om borgeren har behov
for et hjælpemiddel, som kommunen så skal udlevere efter de gæl-
dende betingelser.
Hvis kommunen vurderer, at borgeren har behov for et hjælpemiddel,
skal borgeren dermed have dette bevilliget af kommunen med fuld
kommunal finansiering og ikke som i dag med delvis egenbetaling.
Hvis det derimod er et produkt, som er helt almindeligt, at borgere i
vores samfund har som indbo i deres eget hjem, vil det fortsat være
mest hensigtsmæssigt, at borgeren selv skal købe produktet ligesom
i dag.
Fakta om ergoterapeuters oplevelse
af hjælpemiddelområdet
80 pct. oplever at skulle bruge unødvendig meget tid på
samarbejde mellem kommune og region om hjælpemidler
45 pct. oplever, at samarbejdet mellem kommune og re-
gion ofte kommer borgeren til last
56 pct. af ergoterapeuter oplever, at sondringen mellem
hjælpemidler og forbrugsgoder kræver uhensigtsmæssig
sagsbehandlingstid
49 pct. oplever at skulle gå på kompromis med deres faglig-
hed i forhold til valg af rette hjælpemiddel pga. begrænsnin-
ger i lovgivningen
38 pct. oplever at skulle gå på kompromis med deres faglig-
hed i forhold til valg af rette hjælpemiddel pga. økonomiske
begrænsninger
32 pct. oplever, at der er over 2 måneders ventetid på hjæl-
pemidler i deres kommune fra ansøgning til udlevering
Fakta om kommunernes
udlevering af hjælpemidler
288.000 personer, eller 5 pct. af befolkningen, fik i 2018 be-
vilget et eller flere hjælpemidler
Kommunerne brugte i 2022 2,6 mia. kr. på hjælpemidler
75 pct. af modtagerne er 65 år eller ældre. 21 pct. er mellem
18 og 64 år, mens 3 pct. er under 18 år (2018)
80 pct. af de hjælpemidler, der udleveres, har til formål at
afhjælpe eller reducere en fysisk funktionsnedsættelse
5.872 ergoterapeuter er ansat i kommunerne
Kilde: Socialpolitisk redegørelse 2022, Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Kilde: Ergoterapeutforeningens spørgeskemaundersøgelse blandt med-
lemmer, der arbejder med hjælpemidler i kommunerne. Undersøgelsen
er sendt til i alt 1.064 personer, hvoraf 355 har besvaret spørgeskemaet
i maj 2022
Ergoterapeutforeningen og KL
Side 4 af 4