Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2880295_0001.png
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
LIGESTILLINGSREDEGØRELSER 2023
Alle kommuner, regioner og staten skal efter ligestillingslovens §§ 5 og 5 a indberette en
ligestillingsredegørelse om deres arbejde med ligestilling hvert tredje år. Dette er
indberetning af ligestillingsredegørelse 2023 for Familieretshuset.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0003.png
PERSONALEOMRÅDET
Målsætninger på personaleområdet
Nej
Har I målsætninger for fordeling af kvinder og mænd i
ledelsesstillinger?
Ja
Nej
Ja
Har I målsætninger for ligestilling mellem kvinder og
mænd på personaleområdet i øvrigt?
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0004.png
Handlinger på personaleområdet
Nej
Har I taget initiativer til at fremme ligestilling mellem
kvinder og mænd i forbindelse med rekruttering til
lederstillinger?
Ja
Nej
Ja
Har I taget initiativer til at fremme ligestilling mellem
kvinder og mænd i forbindelse med rekruttering på
personaleområdet i øvrigt?
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0005.png
Nej
Medtager I overvejelser om personalets køn i
forbindelse med lønforhandlinger og tildeling af tillæg,
m.m.?
Anvender I systematisk data fordelt på køn til at få viden
om staten/den statslige organisations/den statslige
virksomheds kønsforskelle i forhold til lederes og
personalets løn, tillæg, sygefravær og orlovsordninger
m.m.?
Ja
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0006.png
Eksempel på handling på personaleområdet
Navn på initiativet
Ingen
Den aktuelle medarbejdersammensætning afspejler ikke
sammensætningen af de borgere, som vi møder i
Familieretshuset, hvor der oftest er to parter af
forskelligt køn. Ved siden af forpligtelsen til at ansætte
den bedst kvalificerede er vi opmærksomme på at
tiltrække kandidater af begge køn og ansætter mænd,
Formål og baggrund for initiativet
hvis de må anses for bedst/eller lige så kvalificerede til
stillingen. Vi er i den sproglige udformning af
stillingsopslag opmærksomme på at tiltrække
kandidater af begge køn. Vi skriver: "Vi ønsker en
medarbejdersammensætning, der afspejler det
omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle uanset
personlig baggrund til at søge."
Beskrivelse af initiativet
Kontaktperson ift. initiativet
Jf. ovenstående.
HR
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0007.png
Fakta på personaleområdet
Kønsfordeling i ledelse
Nedenstående tabeller viser kønsfordeling på relevante ledelsesniveauer. Tabellerne viser både den
procentvise fordeling mellem kønnene samt antallet af kvinder og mænd.
Køn
Kvinder
Mænd
Niveau 1 - Topchefer
(Lønramme 39-42)
100% (1)
0% (0)
Gennemsnittet på tværs
af samtlige
institutionstyper
34,7%
65,3%
Køn
Kvinder
Mænd
Niveau 2 - Chefer
(Lønramme 37-38)
65,1% (10,9)
34,9% (5,9)
Gennemsnittet på tværs
af samtlige
institutionstyper
33,6%
66,4%
Niveau 3 - Ledere og
Køn
Kvinder
Mænd
Kilde: ISOLA, 3. kvartal 2022.
Gennemsnittet på tværs
af samtlige
institutionstyper
53,6%
46,4%
specialister (Lønramme
35-36)
80,6% (90,2)
19,4% (21,7)
Note: Tallene i parentes angiver antal årsværk. Gennemsnittet er beregnet på tværs af samtlige institutionstyper, herunder
ministerier, statslige institutioner og statslige virksomheder.
Kønsfordeling i personalet som helhed
Nedenstående tabel viser kønsfordelingen i ministeriet, den statslige institution eller den statslige
virksomheds personale som helhed. Tabellen viser både den procentvise fordeling mellem kønnene
samt antallet af kvinder og mænd.
Gennemsnittet på tværs
Køn
Kvinder
Mænd
Personale
85,4% (660,4)
14,6% (112,9)
af samtlige
institutionstyper
46,9%
53,1%
Kilde: ISOLA, 3. kvartal 2022.
Note: Tallene i parentes angiver antal årsværk. Gennemsnittet er beregnet på tværs af samtlige institutionstyper, herunder
ministerier, statslige institutioner og statslige virksomheder.
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0008.png
Fordeling mellem kvinder og mænd på deltid i alt, samt fordeling mellem
deltidsansatte kvinder og mænd efter antal arbejdstimer
Nedenstående tabeller viser kønsfordelingen i ministeriets, den statslige institutions eller den statslige
virksomheds personale ansat på deltid og derefter kønsfordelingen hos de deltidsansatte i forskellige
tidsintervaller af arbejdstid. Tabellerne viser både den procentvise fordeling mellem kønnene samt
antallet af kvinder og mænd.
Gennemsnittet på tværs
Køn
Kvinder
Mænd
Deltid i alt
9,7% (64,1)
3,1% (3,5)
af samtlige
institutionstyper
10,9%
3,5%
Kilde: ISOLA, 3. kvartal 2022.
Note: Deltidsansatte er defineret som medarbejdere, som arbejder mindre end 37 timer om ugen (1.923 timer om året eller
færre). Tallene i parentes angiver antal årsværk.
Gennemsnittet på tværs
Køn
Kvinder
Mænd
29,5 - 37 timer
76,3% (48,9)
23% (0,8)
af samtlige
institutionstyper
65,2%
37,6%
Gennemsnittet på tværs
Køn
Kvinder
Mænd
18,5 - 29,5 timer
7,4% (4,7)
15,3% (0,5)
af samtlige
institutionstyper
16,2%
28%
Gennemsnittet på tværs
Køn
Kvinder
Mænd
0 - 18,5 timer
16,4% (10,5)
61,7% (2,2)
af samtlige
institutionstyper
18,6%
34,4%
Kilde: ISOLA, 3. kvartal 2022.
Note: Deltidsansatte er defineret som medarbejdere, som arbejder mindre end 37 timer om ugen (1.923 timer om året eller
færre). Tallene i parentes angiver antal årsværk.
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0009.png
Initiativer for ligestilling på personaleområdet generelt
Forventer I på baggrund af tallene at
igangsætte nye initiativer til at fremme
ligestilling på personaleområdet?
Ja, blandt ledelsen
Ja, blandt personalet
Nej, det giver ikke anledning til at igangsætte nye
initiativer
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0010.png
KERNEYDELSER
Målsætninger for ligestilling i kerneydelser
Nej
Har I en målsætning for ligestilling af kvinder og mænd
for jeres kerneydelser?
Ja
Ikke relevant
Målsætninger for ligestilling mellem kvinder og mænd i kerneydelser:
Det er et grundlæggende fokus i Familieretshuset, at alle borgere behandles ens uanset køn.
Handlinger for ligestilling i kerneydelser
Nej
Medtænker I kønsaspektet og kønsopdelte data, når der
udarbejdes analyser, evalueringer, brugerundersøgelser,
målgruppeanalyser og lignende?
Medtager I overvejelser om køn i jeres vurdering af
kommunikationsmaterialer, så indhold og form så vidt
muligt er målrettet den ønskede målgruppe?
Ja
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0011.png
Eksempel på handling i kerneydelser
Navn på initiativet
Formål og baggrund for initiativet
Beskrivelse af initiativet
Kontaktperson ift. initiativet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880295_0012.png
AFSLUTNING
Ja
Indberetningsskemaet er færdigudfyldt
Indberetningsskemaet afsluttes og låses
12