Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2880292_0001.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
11. juni 2024 12:22
Til:
'Anette Hummelshøj' <[email protected]>; 'Direktion Mailliste'
<[email protected]>
Cc:
SOU | Socialudvalget <[email protected]>; LIU | Ligestillingsudvalget <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
'Bente Boserup' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'Trine
Schaldemose' <[email protected]>; 'Anni Højmark' <[email protected]>; 'Anton Rasmussen' <anras@ikast-
brande.dk>; [email protected];
'Mai Heide Ottosen' <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Kønsdiskrimination i Familieretshuset
Til Familieretshusets Direktør,
Kopi: Socialministeren
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Ligestillingsudvalg
Folketingets ombudsmand
Det Rådgivende udvalg for Familieretshuset
Vedr. Kønsdiskrimination i Familieretshuset
På det første møde i Rådgivende udvalg i 2020 blev Familieretshuset direktør og tidl. vicedirektør
informeret om et omfattende misbrug af det familieretslige system, som havde skabt ca. 80% røde (§7
sager) i forhold til forventningen i det ministerielle lovforberedende arbejde på under 5%. Der var tale om
et åbenlyst og alvorligt problem, som måtte håndteres ledelsesmæssigt.
På møde i Rådgivende udvalg den 4. november 2022 blev Familieretshusets direktør orienteret først af
undertegnet og efterfølgende af forskere fra Institut for Statskundskab ved Aarhus og Københavns
Universitet omkring den forskelsbehandling og kønsdiskrimination, som sker i Familieretshuset. Det handler
ikke om hverken interesser, politik eller penge, men bør kaldes hvad det er forskelsbehandling.
Familieretshuset forskelsbehandler pga. af den juridiske forskel på bopæl og samværsforældre.
Familieretshuset forskelsbehandler pga. velfærdsydelser som alene går til bopælsforældre.
Familieretshuset jurister træffer afgørelser til fordel for eget køn.
Familieretshuset jurister er påvirket af stereotypiske overbevisninger (moderrollen vs. faderrollen),
når de træffer afgørelse om samvær.
Familieretshuset udfordrer ikke mødrene på manglende samarbejde og der træffes kun 7/7
ordninger, hvis mor siger ja.
Dertil kommer at der sker et omfattende misbrug af psykisk vold lovgivningen i over 33% af
sagerne, hvoraf kun ca. 10% er politianmeldt og ca. 15% underrettet til kommunerne. Det er ofte
sager, hvor børn bør, kan eller skal have bopæl hos fædre med mest samvær eller ligeværdigt
samvær.
Dertil kommer krisecentrenes egen udøvende og dømmende magt med standard erklæringer om
vold, uden at man har talt med børnenes far eller har kontrolleret mors social-, sundheds- og
strafferetslige historik. Der er ingen retssikkerhed eller kontrol, heller ikke i Familieretshuset.
Familieretshuset har på trods af dette ikke fulgt op på sagen i Rådgivende udvalg og har ikke ønsket at
fremlægge afgørelsesstatistik. Det fremgår samtidig af Familieretshusets ligestillingsredegørelser i 2020 og
2023 at der heller ikke er opsat målsætninger for ligestilling mellem køn hos Familieretshusets ledelse og
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880292_0002.png
ansatte som helhed.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880292_0003.png
Vil Familieretshusets direktør på det kommende møde i Det Rådgivende Udvalg eller i et skriftligt svar
derfor redegøre for:
1. Finder Familieretshuset som påvist at der sker forskelsbehandling, som påvist baseret på bopæl og
samværsbegrebet (ja eller nej)?
2. Finder Familieretshuset som påvist at der sker indirekte kønsdiskrimination af fædre i Familieretshuset
(ja eller nej)?
3. Finder Familieretshuset som påvist at der sker forskelsbehandling, når medarbejdere påvist træffer
afgørelser baseret på eget køn og der er tale om 85,4% kvindelige ansatte?
4. Finder Familieretshuset at der kommer et større pres på systemet og gentagne sager pga.
forskelsbehandling og kønsdiskriminationen?
5. Finder Familieretshuset fortsat ikke at der kan og bør føres afgørelsesstatistik for at kontrollere og
forbedre forholdene?
6. Hvad har Familieretshuset konkret gjort for at sikre der igen laves ligeværdige f.eks. 7/7 ordninger, som
var en af de ting der virkede i Statsforvaltningen forebyggende i mange børnesager?
7. Hvad har Familieretshuset konkret gjort for at sikre individuel og konkret sagsbehandling, i stedet for
brug af stereotypiske overbevisninger om moder og faderrollen?
8. Hvad har Familieretshuset konkret gjort for at komme det omfattende misbrug af det familieretslige
system og ukorrekte psykisk vold påstande til livs?
9. Hvad har Familieretshuset konkret gjort for at kontrollere krisecenter erklæringer og stoppe misbrug
i
hvor mange sager er de afvist?
10. Hvad har Familieretshuset konkret gjort for at sikre forholdene ikke forværres med den kommende
bølge af fædre på orlov, som har en naturlig forventning om ligeværdig behandling?
Ingen bør eller må deltage i det som foregår på det familieretslige område om det handler om børn, kvinder
eller mænd. Der opleves et fundamentalt brud på retssikkerheden og gældende konventioner for børn og
borgere som helhed. Vi har alle pligt til at sige fra, når sådanne forhold er tilfældet i samfundet. Det må
hermed ske
igen
med anbefaling om at få rettet positivt op på den forskelsbehandling og
kønsdiskrimination, som er virkelighed og som misbruger Familieretshusets ressourcer og skader de børn
og forældre m/k som har behov for støtte og hjælp.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
Det handler hverken, som nogle ønsker at forklare forholdene med, om politik, interesser eller penge.
Det handler om basal retssikkerhed, respekt for mennesker, god ledelse og ordentlighed i samfundet.
Det er muligt at skabe en succes!
Med venlig hilsen
TAK
Jesper Lohse, MBA
Forholdene understøttes ved at spørge 1200 fædre om deres ønske og faktisk opnået bopæl og
samværsordning.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Henvendelse af 11/6-24 fra Foreningen Far om kønsdiskrimination i Familieretshuset
2880292_0005.png