Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2880044_0001.png
2024
Høring over afskaffelse af ligestillingsredegørelser m.v.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
www.foreningenfar.dk
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0002.png
2024
Til Digitaliserings- og ligestillingsministeriet
Vedr: Høring over udkast til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd og lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. (Afskaffelse af
ligestillingsredegørelser og forenkling af regler om kønssammensætningen i bestyrelser m.v.)
Foreningen Far må i forbindelse med høringen advarer kraftigt mod den afskaffelse som vil ske af
ligestillingsredegørelserne jfr. §§ 5, 5 a og 6 der ophæves ved beslutningen.
Læser man f.eks. ligestillingsredegørelserne for Familieretshuset i 2020 og 2023, sammenstiller dem med
over 1000 fædres oplevelser og forskning foretaget i Familieretshuset dokumenterer
ligestillingsredegørelser et ledelsesproblem, hvor der dækkes over kønsdiskrimination.
Familieretshuset oplyser i deres ligestillingsredegørelse for 2023, at der ingen målsætninger er for fordeling
af kvinder og mænd i hverken ledelsesstillinger eller på personaleområdet.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0003.png
2024
Det fremgår af samme redegørelse at kønsfordelingen er markant i Familieretshuset med 80,6% kvindelige
ledere og specialister, hvilket er langt over gennemsnittet for samtlige institutionstyper, herunder
ministerier, statslige institutioner samt statslige virksomheder.
Vi kan samtidig konstatere at tallene for chefer i lønramme 37-38 ved offentliggørelsen i december 2023,
formentlig ikke er korrekt, da den mandlige vicedirektør for familieret fratrådte sin stilling i oktober 2023.
Det korrekte tal vil derfor formentlig være på ca. 80% kvindelige ledere i lønramme 37-38.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0004.png
2024
Ser man på kønsfordelingen på personaleområdet som helhed i Familieretshuset er tallene endnu mere
markante med 85,4% kvindelig ansatte og kun 14,5% mænd. Dette er næsten dobbelt så mange kvindelig
ansatte som landsgennemsnittet på 46,9% kvinder og 53,1% mænd i staten.
Foreningen Far har gentagne gange og siden etableringen af Familieretshuset 1. april 2019 overfor
Familieretshusets kvindelige direktør påpeget, at der sker markant direkte forskelsbehandling af bopæl og
samværsforældre samt indirekte forskelsbehandling af børn og fædre.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0005.png
2024
Forskere fra Institut for Statskundskab på Aarhus og Københavns Universitet har undersøgt
forskelsbehandlingen, da fraskilte mænds rettigheder i forhold til samkvem med deres børn udgør et af de
væsentligste diskriminationsområder i samfundet.
Forskerne kom til samme konklusion som Foreningen Far set i forhold til den klare kønsforskel, at bopæl og
samværsbegrebet samt kønsfordelingen i Familieretshuset er diskriminerende. Dette blev informeret
Familieretshuset’
direktør i Det Rådgivende udvalg fredag den 4. november 2022.
Familieretshusets forskelsbehandler pga. af den juridiske forskel på bopæl og samværsforældre.
Familieretshusets jurister træffer afgørelser til fordel for eget køn.
Familieretshuset jurister er påvirket af stereotypiske overbevisninger (moderrollen vs. faderrollen),
når de træffer afgørelse om samvær.
Familieretshuset udfordrer ikke mødrene på manglende samarbejde og der træffes kun 7/7
ordninger hvis mor siger ja.
Kilde: Køn og ulighed i samværssager, Bissgard, Nielsen og Pedersen - Aarhus Universitetsforlag
En analyse og forskning som stemmer overens med 1200 adspurgte fædres fortælling om hvad de ønsker
sig og faktisk fik i Familieretshuset. Her fortæller 68% at de gerne ville have en 7/7 ordning, men kun 9,6%
får det.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0006.png
2024
Analysen viser også 58% af 1200 adspurgte fædre gerne vil have delt bopæl og 27% bopæl for barnet alene,
men kun 9,44% og 5,76% har fået det.
Dette altså samtidig med at Familieretshusets ligestillingsredegørelse dokumenterer en markant
kønsforskel af kvindelige ledere og ansatte samlet, som er langt højere end gennemsnittet hos staten.
Foruden forskere og Foreningen Far som klart har påvist der er et reelt problem med ligestilling af
ligestillingen i Familieretshuset.
Hertil kommer et omfattende misbrug af psykisk vold lovgivningen i ca. 1/3 af sagerne, hvoraf kun ca. 10%
er politianmeldt og 15% underrettet til kommunerne. Det er ofte netop sager hvor børn bør, kan eller skal
have bopæl hos fædre med mest samvær. Der sket en meget stort misbrug af det familieretslige system
kønsspecifikt er meldingen fra advokater, fagpersoner, forældre og bedsteforældrene.
Hertil kommer krisecentrenes egen udøvende og dømmende magt med standard voldserklæringer, som
udarbejdes for at hæve kommunale midler og stille mor bedst i Familieretshuset, uden at man har talt med
børnenes far eller har kontrolleret morens social-, sundheds- og strafferetslige historik.
Familieretshuset laver ikke afgørelsesstatistik og har på gentagne anmodninger ikke ønsket at gøre det,
men skal nu heller ikke lave en ligestillingsredegørelse selvom der er markant overvægt af kvindelige
medarbejdere og kvindekultur. Det må anses potentielt at kunne skabe en situation, hvor en kvindelig
direktør og ledelse kan skjule vigtige ligestillingsforhold, som kan bringe børns opvækst i fare pga.
kønsdiskriminerende afgørelser hos Staten.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Henvendelse af 10/6-24 fra Foreningen Far om høring over lovudkast om afskaffelse af Ligestillingsredegørelser m.v.
2880044_0007.png
2024
Det er med høringen og afskaffelsen af ligestillingsredegørelserne bemærkelsesværdigt, at redegørelser for
bestyrelser og ledelse jfr. §11 bistår, hvilket normalt vil tilgodese kvinder i Danmark, mens
ligestillingsredegørelser for ansatte samlet afskaffes jfr. §5. Som påvist med eksemplet Familieretshuset kan
dette skade ligestillingen af børn og fædre markant.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det af de ligestillingsmæssige konsekvenser.
”Det vurderes på den baggrund ikke, at den foreslåede ændring vil forringe offentlige
myndigheders arbejde med ligestilling og derfor heller ikke, at forslagets del om at afskaffe
ligestillingsredegørelserne har væsentlige negative ligestillingsmæssige konsekvenser.”
Det er Foreningen Fars oplevelse ved læsning, at Ministeriet ikke forstår alvoren omkring ligestillingen af
børn og fædre i Danmark samt behovet for ligestilling af ligestillingen i det offentlige. Så alle i Danmark er
lige for loven om det er mænd eller kvinder, juridisk såvel som i ledelseskulturen og hos ansatte samlet i
sagsbehandlingen som borgerne møder i det offentlige og private.
Foreningen Far noteres sig at ordet
”sørge
for”
ændre til
”tilstræber”
f.eks. i §11 og §12, hvilket anses som
en forringelse med risiko for manglende ligestilling. Det ville evt. være muligt at
”sørge
for”
øget ligestilling
under et vidst kvalitativt niveau, så der ikke opleves f.eks. rene kvindelige eller mandlige bestyrelser.
Formuleringen i § 13, stk. 1 bør ændres, da ligestillings- og kirkeministeriet er ændret til digitalisering og
ligestillingsministeriet, hvilket trods alt er bedre end fiskeri og ligestilling. Der skal generelt lyde ros til
digitalisering og ligestillingsministeriet med flere gode initiativer end vi tidligere har set.
Foreningen Far finder at ministeriets begrundelse om den digital udvikling har skabt en situation, hvor
ligestillingsredegørelserne er overflødig, ikke er fyldestgørende. Med eksemplet Familieretshuset vil
hverken kønsfordelingen eller afgørelsesstatistikker blive oplyst offentligheden.
På vegne af Foreningen Far,
10. juni 2024
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 6