Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2876074_0001.png
14. maj 2024
Redegørelse til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 26. april 2024 anmodet Joannahuset om en
redegørelse baseret på en række spørgsmål i relation til forsøgsordningen. Anmodningen
sker på baggrund af en række henvendelser fra forældre, der rejser kritik af deres børns
forløb i Joannahuset og dialogen med Joannahuset.
Joannahuset har som forsøgs- og udviklingsprojekt igennem 3 år og 8 måneder undersøgt,
afprøvet og udviklet på metoder og tilgange i organiseringen af et børne- og
ungekrisecenter.
På baggrund af næsten 800 unikke børn og unges henvendelser til Joannahuset, er det
vores erfaring, at et børne- og ungekrisecenter kan nå den ønskede målgruppe. Endvidere
er det vores erfaring, at et krisecenter kan udgøre et vigtigt tilbud i forhold til at bidrage til,
at børn og unge i akut krise og kriselignende situationer har et fysisk døgnåbent sted at
række ud til, når de er klar til at søge hjælp. Det betyder, at vi som samfund får øgede
muligheder for at hjælpe børn og unge, som har behov for særlig støtte. Herunder børn og
unge som udsættes for fysisk og psykisk vold, social kontrol, som lever i funktionel
hjemløshed, og de børn, som ikke oplever at få tilstrækkelig hjælp fra det sociale system.
Joannahuset har på baggrund af erfaringerne i udviklingsprojektet beskrevet målgruppen,
samt de socialfaglige- og pædagogiske metoder, som vores praksis i dag tager afsæt i, i en
håndbog.
Udover at Socialtilsynet fører tilsyn med Joannahusets huslyindsats, er Joannahusets
rådgivning og retshjælp akkrediteret af RådgivningsDanmark. Joannahuset blev første gang
akkrediteret ultimo 2022, og vi har senest i januar 2023 fået godkendt vores årlige opfølgning
på akkrediteringen.
Joannahuset har endvidere udarbejdet en lang række af procedurer for arbejdet i
krisecenteret.
I Joannahuset er der 17 fuldtidsansatte samt et korps af nattevagter, som er deltidsansatte.
De frivillige, som er tilknyttet Joannahuset, er omsorgsfrivillige. De frivillige har ikke noget
fagligt ansvar i relation til børn og unge. Sammensætningen af det faglige personale er
tilpasset de kompetencebehov, der er knyttet til at drive et krisecenter målrettet børn og
unge.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0002.png
Den fuldtidsansatte personalegruppe rummer blandt andet 10 socialrådgivere, en jurist, to
pædagoger, en psykolog, to sociologer, en antropologisk vidensmedarbejder og en
advokat. De deltidsansatte er alle under uddannelse indenfor et felt, som er relevant for at
arbejde med Joannahusets målgruppe. Heraf er de fleste under uddannelse til
socialrådgiver, psykolog, pædagog eller jurist. Alle medarbejdere kommer på et introkursus,
som forløber over to dage. Derudover er der obligatoriske jura- og rådgivningskurser for alle
lønnede medarbejdere, ligesom alle medarbejdere, herunder også frivillige, deltager i
obligatorisk supervision.
Læs mere her:
Bilag 1: Håndbog - Fremtidens børne- og ungekrisecenter
Bilag 2: Kvalitetsrapport for Joannahuset - Akkreditering af rådgivning og retshjælp hos
RådgivningsDanmark
Bilag 3: Beskrivelse af faglige kompetencer hos ansatte
Bilag 4: Ta mig med
Spørgsmål:
1. Hvordan sikrer Joannahuset, at forældremyndighedsindehaveren straks orienteres om,
at barnet eller den unge er blevet visiteret til en sengeplads, og at huslyindsatsen ud over
de 48 timer sker med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren?
I Joannahuset har vi en fast procedure for, hvordan de ansatte håndterer en visitation til en
sengeplads i 48 timer uden eksplicit samtykke fra forældremyndighedsindehaver, samt for
indhentelse af samtykke til husly. Alle visitationer til husly sker på baggrund af en socialfaglig
vurdering. I forlængelse af denne afklares det, om barnet eller den unge skal visiteres til en
sengeplads i 48 timer med orientering af forældremyndigheds-indehaver eller med
samtykke fra forældremyndighedsindehaver.
48 timer med orientering af forældremyndighedsindehaver
Et barn eller en ung kan kun visiteres til en sengeplads i 48 timer uden eksplicit samtykke
fra forældremyndighedsindehaver, hvis det er muligt for de ansatte at orientere
forældremyndighedsindehaver om dette. Orienteringen foregår som hovedregel ved, at den
socialfaglige medarbejder i Joannahuset kontakter forældremyndighedsindehaver
telefonisk for at orientere om visitationen og baggrunden for denne. Derudover har
medarbejderen en drøftelse med forældremyndighedsindehaver om den unges situation,
herunder også en drøftelse af Joannahuset som tilbud og rammen for den unges ophold.
Forældrene tilbydes desuden altid en udvidet orienterende samtale.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0003.png
Det er således en forudsætning for, at barnet eller den unge indskrives i husly i 48 timer
med orientering af forældremyndighedsindehaver, at denne er orienteret. Hvis det ikke er
muligt at orientere forældremyndighedsindehaver om visitation til husly, kan barnet eller den
unge ikke visiteres.
Med samtykke
Hvis det vurderes, at den unge skal visiteres til en sengeplads med samtykke, vil
medarbejderen kontakte forældremyndighedsindehaver og indhente samtykket forud for, at
den unge indskrives i husly.
Underretning til sociale myndigheder og orientering til anbringelsessted ved indskrivning i
husly
Det er desuden fast procedure, at de sociale myndigheder og det eventuelle
anbringelsessted orienteres om indskrivningen i umiddelbar forlængelse af denne. Dette
sker for at sikre, at myndighed, anbringelsessted og omsorgspersoner er bekendt med, hvor
den unge opholder sig og kan udøve deres myndighed i situationen, hvis de skønner, at
dette er nødvendigt.
Læs mere her:
Bilag 5: Procedure for husly i Joannahuset
Bilag 6: Nye rammer for husly
2. Hvilke procedurer anvender Joannahuset, hvis forældremyndighedsindehaveren ikke vil
samtykke til huslyindsatsen herunder i de første 48 timer af opholdet?
I Joannahuset er der en klar procedure for, hvorledes medarbejderen skal håndtere
situationer, hvor forældremyndighedsindehaver modsætter sig, at den unge visiteres til en
sengeplads og vil afhente den unge, som modsætter sig at blive afhentet.
Joannahusets medarbejdere vil i første omgang undersøge, om der i samarbejde med den
unge og forældrene kan findes en løsning på situationen. For eksempel om der kan laves
en aftale mellem barnet og forældrene om, at barnet kan støttes i at være hjemme eller hos
netværk. Dette forudsætter selvfølgelig, at barnet ikke har et akut beskyttelsesbehov.
Hvis en forælder ønsker at afhente en ung, som ikke ønsker at tage med sin forælder, står
vi i en situation, som Joannhuset ikke kan tage ansvar for at løse. Joannahusets personale
har ikke beføjelser til at bruge magtanvendelser over for børn og unge. Derfor vil vi straks
kontakte de sociale myndigheder og eventuelt politiet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0004.png
Derved får de sociale myndigheder mulighed for at vurdere, om den unges situation,
herunder om konflikten mellem den unge og forælderen, kræver en akut indsats og støtte
til, at der findes en løsning. Et eksempel på en situation, hvor Joannahusets vil vurdere, at
politiet skal inddrages, kan være når forældre eller netværk opsøger huset og opleves som
opfarende eller verbalt eller fysisk truende overfor personalet eller børn og unge.
Læs mere her:
Bilag 5: Procedure for husly i Joannahuset
Bilag 6: Nye rammer for husly
3. Hvordan sikrer Joannahuset, at børn og unge, der modtager husly, er indenfor
Joannahusets målgruppe? Hvordan håndterer Joannahuset børn og unge som falder
udenfor målgruppen for tilbuddet?
Joannahuset har en tydelig defineret målgruppe for rådgivning, omsorg og husly, samt klare
visitationskriterier for husly.
Børn og unge visiteres udelukkende til husly på baggrund af en socialfaglig vurdering, der
er foretaget i henhold til Joannahusets procedure.
Joannahuset laver årligt en afrapportering til Socialtilsynet, hvor hver enkel visitering til husly
er dokumenteret, herunder den faglige vurdering for visitering til husly, formålet med
visiteringen samt resultatet. Der er senest afrapporteret til Socialtilsynet i forbindelse med
deres tilsynsbesøg den 8. maj 2024.
I de tilfælde hvor børn og unge, som efterspørger husly, er uden for målgruppen, for
eksempel fordi de har svære psykiske problemer, tages som udgangspunkt kontakt til enten
forældre, kommune, anbringelseshjem eller psykiatrien med henblik på at håndtere
situationen. Derudover tages der stilling til, om kommunen skal underrettes om de sociale
problemstillinger, som gør, at barnet eller den unge har opsøgt husly. De børn og unge, som
er uden for målgruppen til husly, kan godt være indenfor målgruppen til rådgivning og
retshjælp i Joannahuset og kan fortsætte deres forløb der.
For de få børn og unge som har henvendt sig, og hvor det er vurderet, at de ikke er i
Joannahusets målgruppe, har vi hjulpet barnet eller den unge i kontakt med andre tilbud for
eksempel Ventilen, Fisken, Transmogriffen eller Headspace.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0005.png
Læs mere her:
Bilag 7: Joannahusets målgruppebeskrivelse
Bilag 8: Målgruppe fra håndbogen
Bilag 9: Afgrænsning af målgruppen for husly
Bilag 5: Procedure for husly i Joannahuset
Bilag 10: Samlede tilsynsrapporter fra Socialtilsynet
Bilag 11: Rammer og principper for omsorg i Joannahuset
Bilag 1: Håndbog - Fremtidens børne- og ungekrisecenter
4. Hvordan hjælper Joannahuset børn og unge med tungere problemstillinger, herunder
eksempelvis misbrug eller psykiske lidelser, med at få hjælp af den ansvarlige kommune?
I Joannahusets har alle ansatte underretningspligt, jf. barnets lov § 133, og det betyder, at
vi som ansatte underretter kommunen, når vi får grund til at antage, at et barn eller en ung
kan have behov for særlig støtte. Dette gælder blandt andet altid i situationer, hvor barnet
eller den unge oplever psykisk mistrivsel, er udsat for fysisk eller psykisk vold, herunder
social kontrol eller æresrelaterede konflikter, lever i funktionel hjemløshed eller har et
misbrug af alkohol eller euforiserende stoffer. I situationer hvor Joannahuset vurderer, at
kommunen ikke handler tilstrækkeligt, vil Joannahuset underrette Ankestyrelsen, jf. barnets
lov § 152. Vi vil altid undersøge, om barnet eller den unge ønsker at være deltagende i
underretningsprocessen.
Børn og unge kan i forbindelse med, at kommunen underrettes, vælge, at en medarbejder
fra Joannahuset skal bisidde barnet eller den unge ved efterfølgende møder med
kommunen.
Læs mere her:
Bilag 3: Beskrivelse af faglige kompetencer hos ansatte
Bilag 12: Selvmord og selvskade
Bilag 13: Joannahusets tjekliste til underretninger
Bilag 14: Samarbejde mellem Frederiksberg Kommune og Joannahuset
Bilag 15: Samarbejdsaftale mellem SOF og Joannahuset
Bilag 16: Primærrådgivers rolle i Joannahuset
Bilag 17: Rådgivers underretnings- og afværgepligt
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0006.png
5. Hvordan sikrer Joannahuset de unges sundhed og sikkerhed under opholdet i
Joannahuset, herunder for så vidt angår adgangen til alkohol og øvrige rusmidler?
I Joannahuset er det ikke tilladt at indtage alkohol eller stoffer, og det er alle ansattes ansvar
og opgave at sikre, at disse regler overholdes, og at alle børn og unge, som opsøger og
opholder sig i huset, informeres om dette.
I Joannahuset har vi klare regler og værdier for adfærd og samvær for at sikre, at
Joannahuset er et rart og trygt sted at være for børn, unge og voksne. Efterlevelse af disse
er en forudsætning for at kunne være i Joannahuset.
Derudover har vi et særskilt fokus på det enkelte barns sundhed og trivsel. Det betyder, at
vi sammen med det enkelte barn, som visiteres til en sengeplads, afklarer, hvilke
udfordringer barnet eller den unge har, som vi skal være særligt opmærksomme på. For
eksempel i forhold til fysisk og psykisk sundhed, adfærd, rusmidler, skole, kost og andre
behov. Vi lægger på den baggrund en plan for, hvordan vi imødekommer dem og laver
aftaler om, hvilke rammer der skal være for den unges brug af Joannahusets indsatser
husly, omsorg, rådgivning og retshjælp.
For de børn og unge, som henvender sig i Joannahuset for at få rådgivning eller retshjælp,
gælder også, at det sammen med barnet eller den unge afklares, om der er et særskilt behov
for fokus på den unges sundhed, for eksempel fysisk og psykisk sygdom, misbrug og
lignende i forbindelse med unges brug af Joannahuset.
Nogle børn og unges sundhedstilstand og situation kræver, at vi er meget aktive i
brobygningen til sundhedsvæsnet, for eksempel ved at understøtte, at den unge tilses af en
læge, får igangsat/deltager i en udredning, kommer i kontakt med abortsamrådet, opstarter
i misbrugsbehandling og lignende.
Da vi modtager henvendelser fra børn og unge fra hele landet, og unge i meget socialt
udsatte positioner, har vi et samarbejde med socialsygeplejerskerne på Herlev Hospital,
Københavns Kommunes læger/sygeplejersker, der kommer på herberger og krisecentre,
Sociolancen og den lokale lægepraksis. Kommunen vil altid blive underrettet omkring den
unges kontakt til sundhedsvæsnet, hvis situationen er omfattet af underretningspligten.
I Joannahuset afviser de ansatte som udgangspunkt ikke henvendelser fra børn og unge,
som er påvirkede af alkohol eller stoffer, og som ønsker støtte fra Joannahuset, medmindre
at de ikke kan leve op til de værdier og regler, der er i huset. Det skyldes, at det vil udelukke
en stor del af børn og unge, som lever meget udsatte liv, for eksempel i gademiljøer fra at
kunne opsøge den rådgivning og omsorg, som kan være understøttende for at skabe
forandringer i deres liv.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0007.png
Når børn og unge opholder sig i Joannahuset i forbindelse med husly, rådgivning eller
retshjælp, har vi ansvaret for, at Joannahuset er et rart og trygt sted at opholde sig. For de
unge som er i husly, gælder det også, at vi har ansvaret for, at der laves rammer og aftaler
med den unge, som tager udgangspunkt i at sikre den unges sundhed og sikkerhed. Det
betyder blandt andet, at hvis barnet eller den unge, der er i husly, forlader Joannahuset uden
aftale med en medarbejder eller ikke kommer tilbage til aftalt tid om aftenen, så skal
forældremyndighedsindehaver orienteres. Ligesom der kan være situationer, hvor
kommunen vil blive underrettet omkring dette således, at både forældre og kommune får
mulighed for at udøve deres myndighed over barnet eller den unge.
Læs mere her:
Bilag 18: Joannahusets rammer
Bilag 19: Joannahusets værdier
Bilag 20: Joannahusets børne- og ungesyn
Bilag 21: Plan for børn og unges forløb i husly
Bilag 5: Procedure for husly i Joannahuset
Bilag 17: Rådgivers underretnings- og afværgepligt
Bilag 22: Retningslinjer for samarbejde
6. Har Joannahuset på baggrund af de foreløbige erfaringer iværksat konkrete tiltag for at
sikre et positivt samspil og dialog med relevante myndigheder, herunder kommuner og
politi, i de konkrete sager? I så fald hvilke?
Siden Joannahuset åbnede, har vi haft fokus på brobygning og dialog med myndigheder og
andre tilbud/aktører. Vi har således haft workshops på socialrådgiverdage, deltaget på
personalemøder i adskillelige kommuner, afholdt dialogmøder med kommuner om konkrete
forløb, afholdt møder med Ankestyrelsen og børne- og unge psykiatrien, undervist på
socialrådgiveruddannelserne i København og Odense og Justitia Akademi, mødtes med
overgrebsgruppen hos Københavns Politi, deltaget i debatter på Folkemødet, mødtes med
personalet fra Børnehus Hovedstaden og Sjælland, haft workshops med
myndighedssocialrådgivere om underretninger, haft løbende samarbejdsmøder med
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune på baggrund af vores samarbejdsaftale
med dem, ligesom vi har tilbudt praktik i Joannahuset til medarbejdere fra kommuner og
andre rådgivningstilbud. Derudover er der altid mulighed for, at børn og unge kan invitere
deres ungerådgivere til møde i Joannahuset, hvilket bliver aktivt brugt, ligesom vi deltager
på møder i kommuner som bisiddere. Joannahuset deltager i gennemsnit ved 40 møder
(fysiske og på telefon) om måneden, som bisidder for børn og unge.
Vi har udviklet et redskab, som medarbejdere kan bruge til at styrke deres fokus på at
medvirke til en konstruktiv dialog med eksterne parter, også når der er uenigheder. Dette er
udarbejdet med udgangspunkt i den dialogiske tilgang, som alle medarbejdere har haft et
undervisningsforløb omkring via Brobyggerne - Center for Dialogkaffe.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 223: Redegørelse fra Joannahuset maj 2024, fra social- og boligministeren
2876074_0008.png
Vores seneste tiltag i forhold til at styrke dialogen med kommunerne er, at vi har inviteret
direktører og chefer fra en bred vifte af kommuner, blandt andet fra Hovedstadsområdet til
dialogmøde i juni måned for at drøfte roller, samarbejde og udvikling af dialogen i de
konkrete sager. Dialogmøderne bliver afholdt i samarbejde med Brobyggerne - Center for
Dialogkaffe.
Endvidere har vi efter dialog med Socialtilsynet rakt ud til Center for Konfliktløsning med
henblik på at opstarte et forløb for medarbejdere, så de fagligt er klædt bedre på til at være
i dialoger, hvor konfliktniveauet kan være meget højt.
Vi er i udviklingen af Joannahuset blevet mere opmærksomme på, at det kan udløse en
krise i en familie, at et barn eller en ung vælger at henvende sig til et krisecenter som
Joannahuset. Derfor har vi i Joannahuset også udviklet vores praksis i forhold til dialog med
forældre. Siden de nye rammer trådte i kraft den 7. februar 2024, tilbydes alle forældre en
udvidet orienterende samtale med en ansat i forbindelse med, at deres barn indskrives i
husly. Det har vi allerede positive erfaringer med og vil udvikle yderligere på.
Joannahuset har i april måned i år gennem Brobyggerne - Center for Dialogkaffe inviteret til
et dialogmøde med forældregruppen ”De bekymrede forældre”, ligesom vi i foråret 2023 var
i dialog med Socialtilsynet om at mødes med gruppen af bekymrede forældre. Det har i
begge tilfælde dog desværre ikke lykkes at få et møde i stand.
Læs mere her:
Bilag 14: Samarbejde mellem Frederiksberg Kommune og Joannahuset
Bilag 15: Samarbejdsaftale mellem SOF og Joannahuset
Bilag 23: Brobygning
Bilag 24: Invitation til dialogmøde til 20 kommuner
Bilag 25: Mail fra Socialtilsynet om dialog med forældre
Bilag 26: Mail til “De bekymrede forældre”
På vegne af Joannahuset.
Med venlig hilsen
Jette Wilhelmsen, leder