Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2875119_0001.png
CENTER FOR
BORGERSERVICE,
JOB OG SOCIAL
Solrød Center 1
2680 Solrød Strand
Telefon +4556182000
www.solrod.dk
Social-,Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Vedr. taskforce-forløb i Solrød Kommune
Den 3. november 2023 modtog Solrød Kommune en henvendelse fra Social-, Bolig og
Ældreministeriet om at deltage i et længerevarende analyse-og udviklingsforløb med en
taskforce fra Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen på voksenhandicapområdet.
Formålet med forløbet er at støtte kommunen i at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen
på voksenhandicapområdet. Forløbet strækker sig over to år.
Baggrund for udvælgelsen
Efter henvendelsen fra Social-, Bolig og Ældreministeriet afholdt Solrød Kommune et
indledende møde med taskforcen den 19. december 2023. På mødet blev Solrød
Kommune præsenteret for baggrunden for udvælgelsen. Det fremgik at udvælgelsen er
sket på baggrund af klagesager i Ankestyrelsen fra 2020 til og med første halvår af 2023
på udvalgte paragraffer, hvor Solrød har en omgørelsesprocent på 71 %.
Omgørelsesprocenten på 71 % er baseret på 14 klagesager, hvor 9 sager er blevet
hjemvist og 1 sag er blevet ændret over en periode på tre et halvt år.
Politisk behandling
Sagen om at deltage i et taskforce-forløb på voksenhandicapområdet er blevet forelagt
de politiske udvalg i Solrød Kommune i februar måned. Den 28. februar besluttede
Byrådet i Solrød Kommune, at kommunen ikke skal deltage i forløbet.
Tilbuddet om taskforcen har været i høring i kommunens Handicapråd, som i deres
høringsvar lægger vægt på, at der ikke skal sættes nye omfattende projekter i værk på
et område, før de igangværende er afsluttet.
Følgende ligger til grund for Byrådets beslutning:
1. Solrød Kommune har netop gennemført et serviceeftersyn af revisionsfirmaet E&Y i
perioden 2021-2023 på voksenhandicapområdet. Der vurderes at være en del
sammenfald mellem indholdet i taskforce-forløbet og serviceeftersynet foretaget af
E&Y. Implementering af anbefalinger fra E&Y er fortsat i gang.
Den 6. marts 2024
Man-tirs kl. 8-14
Onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 13-17
Fredag lukket
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Orientering om, at to kommuner har valgt at takke nej til et reserveret analyse- og udviklingsforløb med taskforce handicap, fra social- og boligministeren
2875119_0002.png
SIDE 2/3
2. Der tale om ganske få sager, og der er ikke paragraffer, der skiller sig markant ud (fx
høje omgørelsesprocenter i alle årene).
3. Der har for nyligt været gennemført et serviceeftersyn på børneområdet i Solrød
Kommune, og med baggrund i erfaringerne fra dette taskforce-forløb, skal der
afsættes betydelige administrative ressourcer til det 2 årige forløb.
Ad 1. Serviceeftersyn
Revisionsfirmaet E&Y har i perioden 2021-2023 gennemført et serviceeftersyn af
voksenområdet i Solrød Kommune. Resultatet af serviceeftersynet var en række
anbefalinger til Center for Borgerservice, Job og Social. Anbefalingerne var blandt andet
nye og opdaterede arbejdsgange, et velfungerende og dækkende ledelsestilsyn,
gennemgang af valg af indsatser, præcisering af brug af botilbud, gennemgang af
konkrete borgersager og indkøb af nyt sagsbehandlingssystem.
Center for Borgerservice, Job og Social har således aktuelt et fyldestgørende billede af
kommunens styrker og udfordringer på området, herunder konkrete anbefalinger til,
hvor kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med at styrke
kvaliteten i sagsbehandlingen.
Der arbejdes fortsat med implementeringen af anbefalingerne. Det er blandt andet
implementeringen af nyt it-system samt udviklingsarbejdet med ledelsestilsyn, så der
gennemføres ledelsestilsyn på de områder, som revisionen kigger på ved sin løbende
revision.
Arbejdet med at gennemføre serviceeftersynet har været omfattende. Arbejdet med at
implementere anbefalingerne er ligeledes omfattende. Implementeringsarbejdet er
fortsat i gang. Administrationen antager, at der vil være et sammenfald i de anbefalinger
Solrød Kommune har fået via serviceeftersynet, og de anbefalinger taskforcen vil komme
med til, hvordan kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med
at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
Ad 2. Få sager
På flere områder er der tale om få sager, der samlet set giver en høj omgørelsesprocent.
Til illustration kan nævnes afløsning og aflastning (servicelovens § 84) og midlertidigt
botilbud (servicelovens § 107). Solrød Kommune har på begge områder en
omgørelsesprocent 100 %, men kun én sag i en periode på 3,5 år. Dertil er der
sagsområder, hvor Solrød Kommune ikke har haft klagesager i perioden. Det er fx
sagsområderne kontant tilskud (servicelovens § 95), beskyttet beskæftigelse
(servicelovens § 103) samt aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104).
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Orientering om, at to kommuner har valgt at takke nej til et reserveret analyse- og udviklingsforløb med taskforce handicap, fra social- og boligministeren
2875119_0003.png
SIDE 3/3
Borgerstyret personlig assistance (servicelovens § 96) og
ledsageordning (servicelovens § 97) er dog de sagsområder, der
samlet set har den højeste omgørelsesprocent. Her har der sammenlagt været syv
omgjorte sager i perioden. Jf. seneste behandling af Danmarkskortet, så er der i 2023
arbejdet med netop disse områder, og der har ikke været ankesager på området i hele
2023.
Ad 3. Personalemæssige ressourcer
Et taskforce-forløb forventes ud fra erfaringer at resultere i et betydeligt
ressourcetræk for såvel administrative medarbejdere, sagsbehandlere og ledere.
Og da der fortsat arbejdes på mange af anbefalingerne fra serviceeftersynet
samt implementering af nyt lovpligtigt fagsystem, vælger Solrød Kommune at
takke nej til tilbuddet om et taskforce-forløb.
Der er dog ingen tvivl om, at medarbejdere altid vil have glæde af et
kompetenceløft, og at et taskforce-forløb også vil have en retssikkerhedsmæssig
værdi for sagsbehandlingen og borgerne, og at det på sigt kan være en
mulighed.
Samlet set lægger Solrød Kommune til grund for beslutningen, at der er tale om
fejl i få sager igennem en årrække, og at kommunen netop har gennemgået et
omfattende serviceeftersyn på voksensocialområdet, som har udmøntet sig i en
række tiltag, som er iværksat og afsluttet eller fortsat i gang.
Venlig hilsen
Jens Folman
Centerchef for Borgerservice, Job og Social