Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2858292_0001.png
Januar 2024
Afrapportering af
kommunernes
brug af service-
lovens § 64 stk. 3
og 4
- Fuldbyrdelse af afgørelser med
politiets hjælp og adgang til
hjemmet uden retskendelse
2023
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
ISBN nr.:
978-87-7811-466-2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING OG BAGGRUND
KAPITEL 1 KOMMUNERNES REGISTRERING
§ 64, stk. 3: Fuldbyrdelse af Ændring af
anbringelsessted med politiets bistand
§ 64, stk. 4: Adgang til
forældremyndighedsindehaveres bolig
4
6
7
9
KAPITEL 2 METODE
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0004.png
4
Indledning og baggrund
Formål og baggrund
Med lov nr. 136 af 25. februar 2020 blev servicelovens § 64
ændret. Ændringen betyder, at kommunerne fra 1. juli 2020
løbende skal registrere og indberette afgørelser efter servicelo-
vens § 64, stk. 3, hvis politiet har bistået kommunen, og afgø-
relser efter § 64, stk. 4, til Ankestyrelsen. Pligten hertil trådte i
kraft den 1. juli 2020.
Helt konkret skal kommunerne indberette:
afgørelser efter servicelovens § 64, stk. 3, om fuldbyrdelse
af afgørelse om ændring af anbringelsessted, men alene de
sager, hvor politiet bistår kommunen,
alle afgørelser efter servicelovens § 64, stk. 4, hvor kom-
munen har adgang til forældremyndighedsindehavers bolig
uden retskendelse mod behørig legitimation.
§
Det er fastsat i servicelovens § 64, stk. 7 og 8, at det er Anke-
styrelsens opgave at indsamle kommunernes registreringer og
udarbejde en årlig rapport på baggrund heraf. Denne rapport
indeholder kommunernes registreringer af de pågældende af-
gørelser, som er effektueret i perioden den 1. januar 2023 til
og med den 31. december 2023.
Servicelovens § 64 - med relevans for registre-
ringsforpligtigelsen
§ 64, stk. 3:
»Stk. 3. Kommunen har mod behørig legitimation og
uden retskendelse adgang til et anbringelsessted efter
§ 66, stk. 1, for at eftersøge og medtage et barn eller en
ung med henblik på at fuldbyrde en afgørelse efter § 69,
stk. 3, eller efter § 24, stk. 1, jf. § 14, i lov om bekæm-
pelse af ungdomskriminalitet.«
§ 64, stk. 4:
»Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at kom-
munen mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til forældremyndighedens indehavers bolig og
rum, når
1) adgangen til hjemmet sker som led i den børne-
faglige undersøgelse efter § 50 eller den ungefag-
lige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet og må anses som nødven-
dig for at afgøre, om der er åbenbar risiko for al-
vorlig skade på et barns eller en ungs sundhed el-
ler udvikling og
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0005.png
5
2) forældrene har modarbejdet, at en vurdering af
barnets eller den unges støttebehov kan gennem-
føres med andre lempelige foranstaltninger.«
§ 64, stk. 5:
»Politiet yder bistand til kommunen ved udøvelsen af be-
føjelser efter stk. 2-4. Social- og indenrigsministeren
fastsætter efter aftale med justitsministeren nærmere
regler i en bekendtgørelse om politiets bistand til kom-
munen.«
§ 64, stk. 7:
»Fuldbyrdelse af en afgørelse, jf. stk. 3, hvor politiet yder
bistand til kommunen efter stk. 5, skal registreres og
indberettes af kommunen til Ankestyrelsen. Der udarbej-
des årligt en rapport over anvendelsen af bestemmel-
sen.«
§ 64, stk. 8:
»Stk. 8. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 4
skal registreres og indberettes af kommunen til Ankesty-
relsen. Der udarbejdes årligt en rapport over anvendel-
sen af bestemmelsen.«
Sammenfatning
Kommunerne har i 2023 (1. januar til den 31. december 2023)
registreret
otte
afgørelser efter servicelovens § 64, stk. 3,
hvor politiet har bistået kommunen med fuldbyrdelse af æn-
dring af anbringelsessted og
17
afgørelser efter servicelovens
§ 64, stk. 4, hvor kommunen har haft adgang til forældremyn-
dighedsindehavers bolig uden retskendelse.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0006.png
6
KAPITEL 1
Kommunernes registrering
Ankestyrelsen har ansvar for at indsamle kommunernes regi-
streringer og udarbejde en årlig rapport over anvendelsen af
bestemmelsen. Kommunernes registrering af afgørelser giver
et overblik over, hvor hyppigt kommunerne benytter sig af be-
stemmelserne i § 64, stk. 3 og 4. Tabel 1 viser registrerin-
gerne fra kommunerne for perioden den 1. januar 2023 til og
med den 31. december 2023. Som det fremgår af tabellen, har
kommunerne benyttet sig af politiets bistand til fuldbyrdelse af
ændring af anbringelsessted otte gange (§ 64, stk. 3), og be-
nyttet sig af muligheden for at få adgang til forældremyndig-
hedsindehavers hjem uden retskendelse 17 gange (§ 64, stk.
4).
TABEL 1 OVERSIGT OVER KOMMUNERNES REGISTRERING AF AFGØRELSER EFTER § 64, STK.
3 (MED POLITIETS BISTAND) OG § 64, STK. 4
Bestemmelse
§ 64, stk. 3 (med politiets bistand)
§ 64, stk. 4
Antal afgørelser
8
17
Kilde: Kommunernes § 64, stk. 3 og 4-registreringer i perioden 1. januar 2023 – 31. december 2023. Ankestyrelsen 2024.
I den nedenstående boks ses en oversigt over de spørgsmål,
der fremgår af det registreringsskema, Ankestyrelsen har ud-
viklet til kommunerne. Ud over alene at registrere afgørelsen
skal kommunen også svare på en række opfølgende spørgsmål
om episoden, hvor bestemmelsen kom i brug.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0007.png
7
OVERSIGT OVER SPØRGSMÅL I REGISTRERINGS-
SKEMA TIL KOMMUNERNE
Grundoplysninger
Kontaktoplysninger på indberetter
Cpr. nr. til identifikation af barn/ung
§ 64, stk. 3 (med politiets bistand)
Dato for afgørelse om ændring af anbringelsessted
Dato for effektuering af afgørelse om ændring af an-
bringelsessted
Har afgørelsen tidligere været forsøgt effektueret uden
politiets bistand?
Årsagen til at kommunen har bedt om politiets bistand
Anbringelsessted på tidspunktet for flytningen
Anbringelsessted umiddelbart efter flytningen
Kommunens beskrivelse af, hvordan flytningen forløb
Barnets eller den unges reaktion i situationen
Barnets eller den unges oplevelse af politiets tilstede-
værelse ved flytningen
Uddyb eventuelt barnets oplevelse af situationen
Uddyb eventuelt forældremyndighedsindehavers ople-
velse af situationen
§ 64, stk. 4
Dato for kommunens afgørelse
Dato for effektuering af kommunens afgørelse
Årsag til at kommunen har truffet afgørelse om adgang
til forældremyndighedsindehavers bolig uden retsken-
delse
Den nedenstående gennemgang af registreringerne fra kom-
munerne er struktureret efter samme rækkefølge, som spørgs-
målene fremgår i registreringsskemaet.
§ 64, STK. 3: FULDBYRDELSE AF ÆNDRING AF
ANBRINGELSESSTED MED POLITIETS BISTAND
I 2023 har kommunerne registreret otte episoder, hvor politi-
ets bistand er benyttet til at fuldbyrde en ændring af anbrin-
gelsessted for et barn/ung (se tabel 1). Fælles for alle sager
er, at de unge er 15 eller 16 år. Heraf blev fire anbragt fra op-
holdssted til en døgninstitution. To blev anbragt fra eget væ-
relse til døgninstitution. Yderligere to blev anbragt fra opholds-
sted til opholdssted.
Til sammenligning registrerede kommunerne i 2022 to afgørel-
ser efter § 64, stk. 3, med politiets bistand. Her var der tale
om flytninger af unge på 15 år og 16 år, der flyttede fra en an-
bringelse på et opholdssted til en døgninstitution.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0008.png
8
Tid mellem afgørelse efter § 64, stk. 3, og effektuering
af afgørelsen (med politiets bistand)
I ét af de otte tilfælde foregik effektueringen 16 dage efter af-
gørelsen blev truffet. I et andet af tilfældene foregik effektue-
ringen én dag efter afgørelsen blev truffet. I de resterende
seks tilfælde foregik effektueringen samme dag som afgørel-
sen blev truffet.
Har afgørelsen tidligere været forsøgt effektueret uden
politiets bistand?
Seks kommuner rapporterer, at de ikke tidligere har forsøgt at
effektuere afgørelsen uden politiets bistand. To af kommu-
nerne har tidligere forsøgt at effektuere afgørelsen uden politi-
ets bistand.
DEFINITION AF PO-
LITIETS BISTAND
I registreringsske-
maet er politiets
bistand defineret
således:
Aktiv bistand:
Politiet er fysisk til
stede og interagerer
fysisk og/eller
verbalt
Passiv bistand:
Politiet er fysisk til
stede, men inter-
agerer
ikke
fysisk
og/eller verbalt
Årsagen til at kommunen har bedt om politiets bistand
Fælles for alle tilfælde er, at kommunen har bedt om politiets
bistand på grund af udadreagerende adfærd hos den unge. I ét
af tilfældene uddyber kommunen det med, at den unge stak
af, da afgørelsen blev læst op. I et andet tilfælde begrunder
kommunen det yderligere med, at der er en risiko for, at den
unge stikker af eller har en uforudsigelig adfærd, samt at for-
ældremyndighedsindehaver ikke vil samarbejde. I et tredje til-
fælde uddyber kommunen, at den unge har udøvet personfar-
lig kriminalitet.
Kommunernes beskrivelse af, hvordan flytningen forløb,
samt barnets/den unges reaktion
Der er i alt otte sager, hvor kommunen har modtaget aktiv el-
ler passiv bistand fra politiet.
I seks af sagerne har kommunen modtaget aktiv bistand fra
politiet i forbindelse med flytningen af den unge. Heraf forløb
fire af tilfældene uden konflikter, mens de resterende to forløb
med en konflikt.
I to af sagerne har kommunen modtaget passiv bistand fra po-
litiet, hvor flytningen af den unge foregik uden konflikter.
I to af sagerne, hvor forløbet foregik uden konflikt, men med
politiets aktive bistand, har kommunen beskrevet den unges
reaktion. I den ene sag bliver den unge beskrevet som påvir-
ket og udadreagerende. I den anden sag bliver den unge be-
skrevet som urolig, men at politiets tilstedeværelse skabte ro.
Kommunerne skal
registrere en situa-
tion, hvor politiet har
været fysisk til stede
for at bistå kommu-
nen i fuldbyrdelse af
ændringen af anbrin-
gelsessted
uanset
om
denne bistand var ak-
tiv eller passiv.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0009.png
9
§ 64, STK. 4: ADGANG TIL FORÆLDREMYNDIG-
HEDSINDEHAVERES BOLIG
I 2023 har kommunerne registreret 17 afgørelser om at skaffe
sig adgang til forældremyndighedsindehavers hjem uden den-
nes tilladelse, i forbindelse med en børne-/ungefaglig undersø-
gelse.
Til sammenligning registrerede kommunerne 11 afgørelser i
2022 efter § 64, stk. 4.
Alder på barn/ung ved effektuering af § 64, stk. 4
I registreringerne har kommunerne angivet barnets/den unges
alder.
Figur 1 viser en fordeling af børnenes/de unges aldersgrupper
ved § 64, stk. 4-registreringer. Der er fire registreringer for al-
derskategorien 0-6 år, én registrering for alderskategorien 7-
12 år og 12 registreringer for alderskategorien 13-18 år.
Til sammenligning var alderen hos børnene/de unge i de 11 re-
gistreringer i 2022 fordelt således: Der var fem registreringer
for alderskategorien 0-6 år, fire registreringer for alderskate-
gorien 7-12 år og to registreringer for alderskategorien 13-18
år.
FIGUR 1 ALDER PÅ BØRN/UNGE VED EFFEKTUERING AF SERVICELOVENS § 64, STK. 4
0-6 år; 4
7-12 år; 1
13-18 år; 12
Note: Figuren er baseret på i alt 17 § 64, stk. 4-registreringer i 2023.
Kilde: Kommunernes § 64, stk. 4-registreringer for perioden 1. januar 2023 – 31. december 2023. Ankestyrelsen 2024.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0010.png
10
Tid mellem afgørelse efter § 64, stk. 4 og effektuering af
afgørelsen
I 16 ud af de 17 registreringer om afgørelse efter § 64, stk. 4,
foregik effektueringen af afgørelsen samme dag, som afgørel-
sen blev truffet. I ét enkelt tilfælde gik der 15 dage mellem af-
gørelsen og effektueringen.
Årsager til kommunernes brug af § 64, stk. 4
Kommunerne angiver følgende årsager til at have truffet afgø-
relse om at skaffe sig adgang til forældremyndighedsindeha-
vernes hjem uden retskendelse:
- Kommunen er i tvivl om, hvorvidt der befinder sig et
barn/ung på adressen, som har behov for hjælp (syv
tilfælde)
- Forældremyndighedsindehaver nægter at samarbejde
med kommunen om den børnefaglige/ungefaglige un-
dersøgelse (fem tilfælde).
- Forældremyndighedsindehaver nægter kommunen ad-
gang til hjemmet som led i den børnefaglige/ungefag-
lige undersøgelse (seks tilfælde)
- Andet (seks tilfælde)
FIGUR 2 ÅRSAG TIL AT KOMMUNEN HAR TRUFFET AFGØRELSE OM ADGANG TIL FORÆLDRE-
MYNDIGHEDSINDEHAVERENS BOLIG UDEN RETSKENDELSE
Kommunen er i tvivl, om der er et barn/en ung på
adressen, som har behov for hjælp
Forældremyndighedsindehaver nægter at
samarbejde med kommunen om den
børnefaglige/ungefaglige undersøgelse
Forældremyndighedsindehaver nægter at give
kommunen adgang til hjemmet som led i den
børnefaglige/ungefaglige undersøgelse
7
5
6
Andet
6
0
5
10
Note: I registreringsskemaet er det muligt for kommunerne, at registrere flere af overstående årsager, hvorfor totalen af årsa-
ger (24) er flere end antallet af registreringer der er lavet på § 64, stk. 4 (17) - Figuren er baseret på de 17 besvarelser.
Kilde: Kommunernes § 64, stk. 4-registreringer for perioden 1. januar 2023 – 31. december 2023. Ankestyrelsen 2024.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0011.png
11
Ved seks registreringer er der angivet ”andet” som årsag til, at
kommunen har truffet afgørelse om adgang til forældremyn-
dighedsindehaverens bolig uden retskendelse. Kommunerne
har mulighed for at uddybe denne registrering. Af disse uddyb-
ninger fremgår:
-
Forældremyndighedsindehaver vil ikke udlevere barnet,
i forhold til afgørelse om anbringelse uden for hjemmet
(ét tilfælde).
Gennemførsel af § 58-afgørelse (tre tilfælde).
Den unge nægter kontakt og adgang til eget værelse
(ét tilfælde).
Det er ikke muligt at komme i kontakt med familien (ét
tilfælde)
-
-
-
Til sammenligning var årsagerne for de 11 afgørelser i 2022
fordelt således:
- Kommunen er i tvivl om, hvorvidt der befinder sig et
barn/ung på adressen (syv tilfælde)
- Forældremyndighedsindehaver nægter at samarbejde
med kommunen om den børnefaglige/ungefaglige un-
dersøgelse (to tilfælde).
- Forældremyndighedsindehaver nægter kommunen ad-
gang til hjemmet som led i den børnefaglige/ungefag-
lige undersøgelse (fire tilfælde)
- Andet (seks tilfælde)
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0012.png
12
KAPITEL 2
Metode
For at registrere afgørelser efter § 64, stk. 3 (med politiets bi-
stand) og § 64, stk. 4, skal kommunerne benytte en registre-
ringsløsning, som varetages af Ankestyrelsen. Helt konkret
skal kommunerne registrere afgørelsen umiddelbart efter, at
de har truffet og effektueret den.
Konstruktion af registreringsskema
Registreringsskemaet er udarbejdet af Ankestyrelsen og kvali-
tetssikret af Social- og Ældreministeriet. Inden registrerings-
skemaet blev taget endeligt i brug, blev det pilottestet af en
række kommuner.
Skemaet er udformet med henblik at gøre det let og hurtigt at
udfylde, og der er derfor lagt vægt på primært at benytte præ-
definerede, lukkede kategorier, hvor respondenten skal fore-
tage en afkrydsning eller vælge fra en liste.
Spørgeskemaet består dog også af et antal fritekstfelter. Hvis
respondenten eksempelvis svarer ”andet” i et spørgsmål, skal
vedkommende efterfølgende uddybe dette svar.
SurveyXact-løsningen
Kommunerne benytter SurveyXact til at registrere afgørelser
efter de pågældende paragraffer. Det foregår elektronisk ved
hjælp af et link til SurveyXact, som alle kommuner og kontakt-
personer for anbringelsesstatistikken har fået tilsendt i forbin-
delse med lovændringen ikrafttrædelse 1. juli 2020. Hertil har
Ankestyrelsen kvartalvist udsendt reminder-mails til kommu-
nerne om at registrere afgørelserne. Når en sagsbehandler
trykker på linket, bliver vedkommende ført til et spørgeskema,
som indeholder et antal spørgsmål alt efter hvilken paragraf,
der skal registreres.
Personen, der registrerer, skal først indtaste seks grundoplys-
ninger, som eksempelvis kontaktoplysninger, barnets cpr.nr,
etc. Herefter skal der besvares 11 yderligere spørgsmål, hvis
respondenten vil registrere en § 64, stk. 3-afgørelse og tre
ekstra spørgsmål, hvis det er en § 64, stk. 4-afgørelse, der
skal registreres.
SurveyXact har en databehandleraftale med Ankestyrelsen og
løsningen er derfor sikker i forhold til at håndtere personføl-
somme oplysninger.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om afrapportering af kommunernes brug af servicelovens § 64, stk. 3 og 4, i 2023 vedr. fuldbyrdelse af afgørelser med politiets hjælp og adgang til hjemmet uden retskendelse, fra social- og boligministeren
2858292_0013.png
13
Reminder til kommuner
Kommunerne har ansvaret for løbende at registrere afgørel-
serne, men for at sikre en så høj registrering som muligt, er
der løbende i 2023, samt i starten af januar 2024, blevet ud-
sendt reminder-mails. Her er alle kommuner blevet mindet om
at huske at registrere eventuelle afgørelser, der endnu ikke var
blevet registreret.
I den forbindelse findes der også en informationsside på Anke-
styrelsens hjemmeside, hvorfra kommunerne kan få informa-
tion om registreringsforpligtigelsen og få tilsendt et nyt link til
indberetning, hvis der skulle være behov for det.
Link til informationsside om registreringsforpligtigelsen på
ast.dk
Databehandling og validering
I forbindelse med registreringerne i SurveyXact har der været
et antal ikke-gennemførte besvarelser. Det vil sige registre-
ringsskemaer, som er blevet åbnet, og hvor kun et mindre an-
tal spørgsmål er blevet besvaret. I de tilfælde, hvor det har
været muligt at identificere afsenderen på registreringen (hvor
der er blevet indtastet en eller flere kontaktoplysninger), er
der blevet fulgt skriftligt og/eller telefonisk op med den pågæl-
dende kommune. Rapporten indeholder udelukkende de vali-
derede besvarelser. Det vil sige besvarelser der er fuldt ud be-
svarede.