Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2877326_0001.png
Elizabeth Trøstrup Christensen
Frederikshave 16, 1. th.
3400 Hillerød
Sagsbehandlingsfrister på det sociale
område
31. maj 2024
1. Jeres henvendelser m.v.
Du og Peter Hansen har henvendt jer til mig om sagsbehandlingsfrister på
det sociale område ved mails af 26. december 2023, 5. januar, 19. januar og
27. marts 2024 (mit sagsnr. 23/07052). Henvendelserne angår et brev af 18.
december 2023 fra Ankestyrelsen om Gribskov Kommune og offentliggørelse
af sagsbehandlingsfrister på det sociale område. Herudover har I henvendt
jer til mig i en mail af 25. februar 2024 (mit sagsnr. 24/01269) om
sagen FOB
2015-10
(på ombudsmandens hjemmeside) samt i en mail af 7. april 2024
(mit sagsnr. 24/02125) vedrørende et brev af 13. marts 2024 fra
Ankestyrelsen, ligeledes om sagsbehandlingsfrister på det sociale område.
Jeg har forstået jeres henvendelser som en klage over Ankestyrelsen. I er
utilfredse med den måde, hvorpå Ankestyrelsen har tilrettelagt tilsynet med
kommunernes offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister efter § 3, stk. 2, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område (herefter
retssikkerhedsloven), herunder Ankestyrelsens konkrete dispositioner over
for Gribskov Kommune, og Ankestyrelsens sagsbehandlingstid, samt at
Ankestyrelsen først i 2. halvår af 2024 vil foretage en stikprøvekontrol af
udvalgte kommuners hjemmesider.
Dok.nr. 23/07052-11/KHH,
24/01269 og 24/02125
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Ankestyrelsens dispositioner i sagen
Peter Hansen klagede den 23. oktober og 2. november 2022 til mig over, at
Ankestyrelsen havde afvist at rejse en tilsynssynssag over for Gribskov
Kommune. Jeg sendte den 24. marts 2023 hans klage videre til
Ankestyrelsen, så Ankestyrelsen fik mulighed for at tage stilling til klagen.
Side 1 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
Ankestyrelsen sendte jer den 18. december 2023 en kopi af Ankestyrelsens
brev af samme dato til Gribskov Kommune. Det fremgår af brevet, at
Ankestyrelsen på baggrund af en henvendelse af 28. december 2022 fra jer
til styrelsen om alle kommuners overholdelse af retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2, oprettede tilsynssager på alle landets 98 kommuner. Ankestyrelsen
foretog en indledende undersøgelse af kommunerne, som den 15. december
2023 mundede ud i en generel udtalelse til samtlige kommunalbestyrelser og
KL om Ankestyrelsens retlige vurdering af kommunernes forpligtelser efter
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Det fremgår også af brevet, at Gribskov Kommune i en udtalelse af 26.
januar 2023 til Ankestyrelsen havde oplyst, at kommunen var opmærksom
på, at der manglede sagsbehandlingstider for visse bestemmelser, og at
kommunen også var blevet opmærksom på, at nogle få af de offentliggjorte
sagsbehandlingstider ikke havde været retvisende. Kommunen oplyste også,
at arbejdet med at få offentliggjort retvisende sagsbehandlingstider for social-
og sundhedsområdet var tæt på at blive afsluttet.
Ankestyrelsen skrev den 18. december 2023 til jer, at Ankestyrelsen ”efter en
samlet vurdering af de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister på Gribskov
Kommunes hjemmeside og på baggrund af Gribskov Kommunes udtalelse
ikke [har] fundet anledning til at foretage yderligere over for kommunen på
nuværende tidspunkt”.
Ankestyrelsen oplyste endvidere i brevet, at styrelsen i 2. halvår af 2024 vil
foretage en stikprøvekontrol af udvalgte kommuners hjemmeside for at se,
om de pågældende kommuner lever op til reglerne i retssikkerhedslovens §
3, stk. 2.
Som nævnt sendte Ankestyrelsen den 15. december 2023 en generel
tilsynsudtalelse om kommunernes offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister
på det sociale område til samtlige kommunalbestyrelser og KL. Udtalelsen
blev også offentliggjort på Ankestyrelsens hjemmeside.
Det fremgår af udtalelsen, at Ankestyrelsen havde foretaget en gennemgang
af tilgængelige oplysninger om sagsbehandlingsfrister på det sociale område
på alle kommuners hjemmesider. Desuden havde Ankestyrelsen
gennemgået de henvendelser, som styrelsen havde modtaget om
kommunernes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister og eventuelle
høringssvar fra kommuner, som styrelsen på et tidligere tidspunkt havde
været i dialog med, om sagsbehandlingsfrister.
Det førte til, at Ankestyrelsen foretog en høring af 15 kommuner om, hvordan
kommunerne vil bringe deres offentliggørelse af frister for sagsbehandlingen
på det sociale område i overensstemmelse med allerede udmeldt praksis om
Side 2 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
forståelsen af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Ankestyrelsen vurderede
også, at der i forhold til en række af de øvrige kommuner var behov for en
præcisering af de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister. Det gjaldt f.eks.
kommuner, som havde offentliggjort sagsbehandlingsfrister med meget brede
intervaller.
Ankestyrelsen udarbejdede derfor den generelle udtalelse af 15. december
2023 om Ankestyrelsens retlige vurdering af kommunernes forpligtelser efter
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Ankestyrelsen udtalte bl.a.,
at
det ikke er et
krav efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at den enkelte kommune skal
offentliggøre en frist for sagsbehandlingen for hver enkelt lovbestemmelse,
at
kommunen skal offentliggøre fristerne for sagsbehandlingen på kommunens
hjemmeside,
at
kommunen har pligt til at revidere de offentliggjorte frister for
sagsbehandlingen, så de afspejler den reelle sagsbehandlingstid, og
at
det
som udgangspunkt ikke er i overensstemmelse med intentionerne bag
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, hvis kommunens offentliggjorte frister for
sagsbehandlingen angives med meget brede intervaller.
Som nævnt vil Ankestyrelsen i 2. halvår af 2024 på baggrund af udtalelsen
foretage en stikprøvekontrol af udvalgte kommuners hjemmeside for at se,
om de pågældende kommuner til den tid lever op til retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2.
Ankestyrelsen har den 13. marts 2024 skrevet til jer, fordi I den 26. februar
2024 på ny har skrevet til Ankestyrelsen og oplyst, at I igen har indberettet 80
kommuner til tilsynet for manglende overholdelse af retssikkerhedslovens §
3, stk. 2. Ankestyrelsen har på den baggrund oprettet to nye tilsynssager på
to kommuner om offentliggjorte frister i forbindelse med forpligtende
samarbejder imellem kommuner og for en tredje kommunes vedkommende
lagt jeres henvendelse ind på den verserende tilsynssag om kommunen.
Ankestyrelsen har ikke fundet anledning at foretage yderligere vedrørende
jeres henvendelser omkring de 80 kommuner. Ankestyrelsen har i den
forbindelse henvist til den planlagte stikprøvekontrol af udvalgte kommuners
hjemmeside i 2. halvår af 2024.
Ankestyrelsen har den 6. maj 2024 telefonisk oplyst, at de pågældende
tilsynssager med de kommuner, som Ankestyrelsen har foretaget en høring
af vedrørende retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, fortsat er under behandling.
Ankestyrelsen har også oplyst, at I løbende har henvendt jer til Ankestyrelsen
i forhold til kommunernes overholdelse af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2,
samtidig med jeres henvendelser til mig, herunder senest i april 2024.
Side 3 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
3. Regler på området m.v.
3.1. Retssikkerhedslovens §§ 3 og 3 a m.v.
Efter § 3, stk. 1, i retssikkerhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 261 af 13.
marts 2024) skal kommunalbestyrelsen behandle spørgsmål om hjælp på det
sociale område så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret
til hjælp og i så fald hvilken.
Det følger af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen på de
enkelte sagsområder skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra
modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal
offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal
ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en
afgørelse.
Fristerne efter § 3, stk. 2, skal for afgørelser efter lov om social service og
barnets lov offentliggøres på og fremgå tydeligt af kommunens hjemmeside.
Fristerne gælder også ved kommunalbestyrelsens behandling af afgørelser
efter disse love, som er hjemvist af Ankestyrelsen, og fristerne regnes fra
modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse. Dette følger af § 3 a i
retssikkerhedsloven.
Retssikkerhedsloven blev vedtaget ved lov nr. 453 af 10. juni 1997.
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, og § 3 a er efterfølgende henholdsvis
nyaffattet og indsat ved lov nr. 316 af 28. april 2009 og lov nr. 703 af 8. juni
2018.
Af forarbejderne til retssikkerhedslovens § 3 fremgår bl.a. følgende:
”Hurtig behandling skal på den ene side imødekomme borgernes
rimelige ønsker om at få svar hurtigt og på den anden side ses i
sammenhæng med lokale prioriteringer af, hvordan de samlede
ressourcer bedst anvendes.
Det er vigtigt, at borgerne får at vide, hvilket serviceniveau de kan
forvente med hensyn til sagsbehandlingstid. Det foreslås derfor, at
kommunen og amtskommunen skal fastsætte en frist for, hvor længe
der må gå, før en borger får et svar på sin ansøgning.
Reglen går således ud på, at hver enkelt kommunalbestyrelse eller
amtsråd skal beslutte, hvordan kommunens service skal være på de
enkelte områder. Der skal i kommunen og amtskommunen inden for de
enkelte sagstyper være fastsat generelle frister, som offentliggøres og
lægges frem på biblioteker m.v.
Side 4 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
Der er ikke særlige sanktionsregler knyttet til § 3. Det er oplagt, at hvis
en kommune eller en amtskommune ikke fastsætter en frist, vil dette
være i strid med loven. Hvis administrationen i større omfang i det
daglige ikke lever op til de frister, som kommunalbestyrelsen eller
amtsrådet har fastsat, og hvis den ansvarlige myndighed undlader at
justere arbejdsrutiner og arbejdsgange, eller at fastsætte en ny frist, som
forvaltningen har realistiske muligheder for at overholde, kan der efter
omstændighederne være tale om et lovbrud.”
Jeg henviser til lovforslag nr. L 228 af 16. april 1997, bemærkningerne til
lovforslagets § 3. Lovforslaget kan læses på Folketingstidende.dk, 1996-
1997, tillæg A, s. 4884.
Af forarbejderne til ændringen af retssikkerhedslovens § 3 fra 2009 fremgår
bl.a. følgende:
”Efter den gældende retssikkerhedslovs § 3, stk. 1, skal kommunerne
behandle spørgsmål om hjælp hurtigst muligt. Efter § 3, stk. 2, skal
kommunen fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal
være truffet en afgørelse. Hvis fristen ikke kan overholdes, skal
ansøgeren have skriftlig besked om, hvornår en afgørelse kan forventes.
Bestemmelsen har været gældende siden retssikkerhedslovens
ikrafttræden den 1. juli 1998, jf. lov nr. 453 af 10. juni 1997 (Lovforslag L
228, Folketingstidende 1996-97, Tillæg A s. 4855).
Det er imidlertid efter den gældende bestemmelse ikke helt klart, om
kommunerne skal fastsætte frister for alle relevante sociale
sagsområder, om der skal fastsættes én eller flere frister for samtlige
sociale sagsområder, og om sagsbehandlingsfristerne skal
offentliggøres.
Fastlæggelse og overholdelse af kommunens sagsbehandlingsfrister er
et væsentligt element i den kommunale opgavevaretagelse på det
sociale område. Det er derfor væsentligt, at lovens regler herom er så
klare som muligt, så tvivl om kommunalbestyrelsernes forpligtelser
undgås.
Det foreslås, at retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, om
kommunalbestyrelsens pligt til at fastsætte sagsbehandlingsfrister
præciseres i overensstemmelse med forarbejderne til den gældende
bestemmelse (jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A s. 4883 f.), så det
klart fremgår af lovens ordlyd, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en
Side 5 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
eller flere frister på de enkelte sagsområder inden for
retssikkerhedslovens anvendelsesområde, og at kommunalbestyrelsen
skal offentliggøre disse frister. En ansøger om hjælp skal inden for
fristen på det pågældende område modtage enten en afgørelse eller
begrundet, skriftlig oplysning om, hvornår ansøgeren kan forvente en
afgørelse.
Bestemmelsen indebærer således, at den enkelte kommunalbestyrelse
skal fastsætte serviceniveauet for sagsbehandlingstider i kommunen.”
Jeg henviser til lovforslag nr. L 117 af 28. januar 2009, lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.4. Lovforslaget kan læses på
Folketingstidende.dk, 2008-2009, tillæg A, s. 3397.
Sagen FOB 2015-10, som I omtaler i jeres henvendelse af 25. februar 2024,
angår en sag rejst af egen drift over for Socialforvaltningen i Københavns
Kommune om overholdelse og revision af de frister, som forvaltningen havde
fastsat efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Ombudsmanden konstaterede,
at socialforvaltningen igennem længere tid havde haft en meget lav
overholdelsesprocent i forhold til de sagsbehandlingsfrister, der var fastsat
efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, for bestemte typer af sager.
Ombudsmanden kritiserede, at overholdelsesprocenten ikke var forbedret
heller ikke efter de tiltag, som forvaltningen havde iværksat for at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Han udtalte også kritik af, at socialforvaltningen ikke
på et tidligere tidspunkt, end det var sket, havde fremsat forslag til justering af
fristen for behandling af en bestemt type af sager.
Ombudsmanden redegjorde i udtalelsen for retsgrundlaget vedrørende
retssikkerhedslovens § 3, herunder at det fremgik af pkt. 23 i den
dagældende vejledning om administration og retssikkerhed på det sociale
område (vejledning nr. 73 af 3. oktober 2006), at det ”vil være
hensigtsmæssigt, at fristerne er realistiske, fx at de svarer til den tid, der i
praksis går med at behandle 80 til 90 pct. af den pågældende sagstype”.
Af pkt. 41 i den nugældende retssikkerhedsvejledning (vejledning nr. 9330 af
21. marts 2019), fremgår det bl.a., at ”Frister kan være længere for typer af
sager, som erfaringsmæssigt kræver længere tid, før der kan træffes en
afgørelse, og der kan fastsættes kortere frister for sager, som normalt kan
afgøres hurtigt. Fristerne bør være realistiske, så de f.eks. svarer til den tid,
der i praksis går med at behandle 80-90 procent af sagstypen.”
3.2. Reglerne for Ankestyrelsens kompetence som tilsynsvirksomhed
Side 6 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
Ankestyrelsen varetager tilsynet med kommunerne og fører tilsyn med, at
kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder. Det fremgår af §§ 47, stk. 1, og 48, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar 2024).
Efter § 48 a i lov om kommunernes styrelse beslutter Ankestyrelsen, om der
er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag. Bestemmelsen i
kommunestyrelseslovens § 48 a blev senest ændret ved lov nr. 176 af 21.
februar 2017 om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven.
Af lovforarbejderne fremgår det, at bestemmelsen blev ændret med det
formål at give Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) bedre mulighed for at
målrette sit tilsyn mod de sager, som den finder mest betydningsfulde ud fra
en overordnet vurdering af betydningen for kommuner og regioner i et
bredere perspektiv. Det skete ved at give Statsforvaltningen (nu
Ankestyrelsen) mere fleksible rammer til at udvælge sagerne i forbindelse
med det kommunale tilsyn. Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) vil herefter
ikke længere have pligt til at undersøge enhver henvendelse nærmere, som
den måtte modtage som led i det kommunale tilsyn.
Det fremgår endvidere, at Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) ved
vurderingen af, hvorvidt der som følge af en henvendelse, omtale i pressen
eller lignende er anledning til at rejse en sag som led i det kommunale tilsyn, i
hvert tilfælde vil skulle foretage en vurdering af, hvorvidt sagen er generelt
egnet til at understøtte det kommunale tilsyns overordnede formål og
funktion, dvs. vurdere, om det har væsentlig betydning, at Statsforvaltningen
(nu Ankestyrelsen) som statens tilsyn med kommuner og regioner tager
sagen op til behandling.
Ifølge lovforarbejderne vil det være op til Statsforvaltningens (nu
Ankestyrelsens) praksis at fastlægge den nærmere afgrænsning af, hvornår
der er anledning til at tage en sag op til behandling. Dette vil være en
skønsmæssig vurdering, og Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) har vide
rammer for at vurdere, om der er anledning til at tage en sag op.
Jeg henviser til lovforslag nr. L 56 af 9. november 2016, lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 1 og 2.2.3, og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2. Lovforslaget kan læses på Folketingstidende.dk,
samling 2016-17, tillæg A.
3. Ombudsmandens overvejelser
Efter at jeg har gennemgået jeres henvendelser med bilag, har jeg besluttet
Side 7 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
ikke på nuværende tidspunkt at indlede en ombudsmandsundersøgelse på
baggrund af jeres henvendelser.
Jeg henviser til § 16, stk. 1, i lov om Folketingets Ombudsmand
(lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013). Det fremgår af denne
bestemmelse, at ombudsmanden afgør, om en klage giver tilstrækkelig
anledning til undersøgelse. Jeg henviser endvidere til, at ombudsmanden
ikke kan behandle klager over forhold, der kan indbringes for en anden
forvaltningsmyndighed, før denne myndighed har truffet afgørelse
(ombudsmandslovens § 14). Hvis der – i stedet for en egentlig klageadgang
– er mulighed for at indbringe sagen for en tilsynsmyndighed, går
ombudsmanden normalt heller ikke ind i sagen, før tilsynsmyndigheden har
haft lejlighed til at behandle den.
Ankestyrelsen (tilsynet) er ved kommunalstyrelseslovens § 48 a, givet en
betydelig frihed til at skønne over tilrettelæggelsen af tilsynet med
kommunerne. Ankestyrelsens beslutning om at rejse eller afvise at rejse en
tilsynssag beror således som nævnt i pkt. 3.2 ovenfor på en vurdering af, om
sagen er generelt egnet til at understøtte det kommunale tilsyns overordnede
formål og funktion.
Det fremgår som nævnt af udtalelsen af 15. december 2023, at
Ankestyrelsen har foretaget en gennemgang af tilgængelige oplysninger om
sagsbehandlingsfrister på det sociale område på alle kommuners
hjemmesider, og at Ankestyrelsen har gennemgået de henvendelser, som
styrelsen har fået om kommunernes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, og
eventuelle høringssvar fra kommuner, som styrelsen på et tidligere tidspunkt
har været i dialog med, om sagsbehandlingsfrister.
Det har ført til en høring af en række kommuner om, hvordan de pågældende
kommuner vil bringe deres offentliggørelse af frister for sagsbehandlingen på
det sociale område i overensstemmelse med allerede udmeldt praksis om
forståelsen af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Efter det oplyste er disse
tilsynssager forsat under behandling.
Ankestyrelsen har endvidere vurderet, at der i forhold til en række af de
øvrige kommuner var behov for en præcisering af de offentliggjorte
sagsbehandlingsfrister, og Ankestyrelsen har derfor udarbejdet den generelle
udtalelse af 15. december 2023.
Ankestyrelsen vil i 2. halvår af 2024 foretage en stikprøvekontrol af udvalgte
kommuners hjemmeside for at se, om de pågældende kommuner til den tid
lever op til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Side 8 | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2877326_0009.png
Ankestyrelsen er således fortsat i gang med og har planlagt yderligere
tilsynsarbejde i forhold til kommunernes offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
På den anførte baggrund har jeg besluttet ikke at indlede en undersøgelse af
sagen på nuværende tidspunkt. Jeg har i lyset heraf også besluttet ikke at
indlede en ombudsmandsundersøgelse af Ankestyrelsens
sagsbehandlingstid.
Jeg har dog bedt Ankestyrelsen om at underrettet mig om status i sagen, når
Ankestyrelsen har gennemført den omtalte stikprøvekontrol. På den måde
følger jeg fortsat med i sagen.
I har efter jeres henvendelse af 26. december 2023 til mig løbende
korresponderet med Gribskov Kommune og korresponderer også fortsat med
Ankestyrelsen om problemstillingen vedrørende kommuners overholdes af
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Derfor vejleder jeg jer om, at
ombudsmanden – som også nævnt ovenfor – ikke kan behandle klager over
forhold, der kan indbringes for en anden forvaltningsmyndighed, før denne
myndighed har truffet afgørelse mv. (§§ 14 og 16 i ombudsmandsloven).
Jeg foretager mig således ikke yderligere i anledning af jeres henvendelser til
mig.
Jeg har i dag sendt et tilsvarende brev til Peter Hansen.
Med venlig hilsen
Side 9 | 9