Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2857615_0001.png
terettimmoK ,grobioL netsraK TTA dræfda stenysliT ,nednamsdubmO lit egalK
1 meddelelser
nesnaH reteP
<[email protected]>
tir. 26. dec. 2023 kl. 12.12
Til: [email protected]
Cc: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected]
Til Ombudsmanden ATT. Karsten Loiborg, Kommitteret.
CC.: Offentliggørelse samt til udvalgte interessenter.
Tak, for Ombudsmandens  tilbud, om ekstra 8 ugers klagemulighed, efter modtagelse af Tilsynets nye afgørelsesbrev af
18. december 2023, om fastsættelse af sagsbehandlingsfrister iht. Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2, som hermed udnyttes.
Folketinget har pålagt kommunalbestyrelsen at fastsætte sagsbehandlingsfrister på det sociale område, så borger før
indgivelse af sin ansøgning kan orientere sig på kommunens hjemmeside om, hvor lang tid man skal vente på at modtage
en afgørelse fra kommunen. 
Klagepunkter:
egna m fa du ne
1) Gribskov kommune,
2) Tilsynets adfærd
a) Første afvisning af Tilsynssag, klage indgivet sommer 2019
b) Høringsbrevet 14. december 2022 efterlyste ansøgnings§§ 
c) Ny afgørelse træffes på baggrund af et høringssvar fra kommunalbestyrelsesmøde 24. januar 2023
d) Hjemmesiden giver ikke anledning til at foretage yderligere 
RSL blev vedtaget gældende fra 1. juli 1998, er skærpet fra 2010, 3 x i 2018 og i 2022, og kommunalbestyrelsen efterlever
fortsat ikke lovbestemmelsen.
 
Ad 1) Gribskov kommune pr. 18. december 2023 
Hjemmesiden mangler for socialområdet, fastsættelse af ansøgnings§§ 
Serviceloven: 13, 32 a mangler stk. 1, 32 a, stk. 6, 79, 101 a, 117 (hvis den anvendes af kommunalbestyrelsen) og 122
mangler frist.
Dagtilbudsloven: 16 a stk.3, 63, 76, 85 og 85 a mangler “a”
Lov om seniorjob: § 5.
Tilbageholdelsesloven: § 1
Lov om Seniorpensionsenheden: § 4 
 
Ad 2) Tilsynets adfærd
.dræfda 
EGALK
Ombudsmandens dokumentnummer 22/04429-3/HSI af 24. marts 2023.
Ref Tilsynets J.nr. 23-447 og 22-20424 af 18. december 2023, samt 19-33925 af 12. september 2022.
Klage over Ankestyrelsen, Tilsynets
 
, mangler fortsat frister på ansøgnings§§ på hjemmesiden.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
2857615_0002.png
a) Første afvisning af klage indgivet sommer 2019
Klageren modtager adskillige udsættelsesbreve hver 6. måned for en afgørelse, grundet travlhed.
3,2 år efter klagens indberetning, afvises klagen og sagen lukkes. Dette klages der over til Ombudsmanden, som sender
klagen tilbage til Tilsynet.
Dette i strid med Ombudsmandens tidligere udtalelse i FOB 2018-11 
https://www.ombudsmanden.dk/find/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/2018-11/
. 7 1 0 2 g o 6 1 0 2 , 5 1 0 2 r o f n y sli t el a n u m m o k t e d r o f t a s t s a f
rav mos ,diteggil giltinsmenneg rof låm ed tgnal getsrevo negas i neditsgnildnahebsgaS .gnal rof rav gassnyslit ne esjer
ta ekki mo negnintulseb lit merf redenåm ot go rå ot dne erem åp ditsgnildnahebsgas ne ta ,etlatdu nednamsdubmO
CITAT” 
 “CITAT slut.
b) Høringsbrevet af 14. december 2022 efterlyste ansøgnings§§ (som en række andre kommunalbestyrelser har
modtaget for 1 år siden) 
Vi bemærker at Ankestyrelsen Tilsynet, 
, fastslår at frister skal være alle "ansøgning§§”, men i deres generelle
“Tilsynsudtalelse J.nr. 23-9578” forsøger at gå tilbage til den tidligere formulering  “sagsområder” til skade for borgernes
retssikkerhed.
t fi r d n e g e f a
c) Ny afgørelse træffes på baggrund af et høringssvar fra kommunalbestyrelsesmøde 24. januar 2023 
Hvor kommunalbestyrelsen lover Tilsynet at udvalget 7.februar 2023 behandler revisionen af frister, som er tæt på at være
afsluttet.
Hvor vi konstaterer, at RSL § 3 stk.2 ej heller på daværende tidspunkt blev overholdt.
Vi har efterfølgende tilsendt både kommunalbestyrelsen og Tilsynet oversigter med sagsbehandlingsfrister der mangler,
primært på socialområdet. Vores ressourcer har ikke været til at kontrollere  beskæftigelsesområdet.
d) Hjemmesiden giver ikke anledning til at foretage yderligere
Tilsynet agerer, som sædvanlig, med at være tilfreds med kommunens svar, uden at bruge 37 SEKUNDER på at scanne
kommunernes hjemmesider igennem. 98 i antal.  For at verificere om borgernes klager er relevante.
relle tleh ,dnåhrof åp gis erøgirf ta
eslevirksarfsravsna erælukric ned
:noisulknoK
Vi konstaterer, at Tilsynet nu har brugt 5,5 år siden første indberetning om manglende sagsbehandlingsfrister, og de
lukker (igen) en indberetning om en mulig Tilsynssag, selvom Gribskov kommunalbestyrelse fortsat ikke efterlever RSL §
3, stk. 2.  anno 2023
Vi erfarer, at Ankestyrelsen Tilsynet med deres  “Tilsynsudtalelse J.nr. 23-9578”  på 33 sider, igen og igen devaluerer
borgernes retssikkerhed, ved at oplyse, at først i 2. halvår 2024 vil Tilsynet foretage stikprøver af udvalgte kommunernes
hjemmesider.
Som bekendt har en borger mulighed for i op til 1 år, at klage til Ombudsmanden, efter Ankestyrelsen/Tilsynet har
truffet afgørelse. 
Dette indebærer, at hvis Ombudsmanden vælger ikke at iværksætte en undersøgelse efter denne klage over Tilsynets
adfærd, har Tilsynet afskåret borgerne fra at klage over 98 kommuners manglende overholdelse af lovbestemmelsen, til
og med hele år 2024. 
Folketinget vedtog RSL § 3 stk.2 i 1998, for 26 år siden,  skærpet i 2009, 3 x i 2018 samt 1 x i 2022, ved Tilsynets adfærd
kommer vi nu op på 28 år før, bare en mulighed for at loven kan blive overholdt.
Det kan vi tillade os, at kalde for “
”, som betyder: “"
”” hvor konsekvensen bliver, at kommunalbestyrelserne er fredet minimum de næste 2 år,  Borgernes retssikkerhed
er spillet skakmat.
si vl e d
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 24/4-24 fra Elizabeth Trøstrup Christensen på vegne af #enmillionstemmer, Peter Hansen og Elizabeth Christensen om Tilsynets/Ankestyrelsens adfærd, sagsbehandlingsfrister RSL§ 3, stk. 2
 
Det beskrevne i denne klage over Ankestyrelsen Tilsynets ADFÆRD er ikke et retssamfund værdigt.
Dels er Folketingets love ikke efterkommet og mange familier med sygdom, handicaps, børn som voksne, lider ondt,
meget ondt,  under denne manglende  ordentlighed og retssikkerhed.
Vi ser frem til, at Ombudsmanden tager stilling, til ovenstående.
Med dette ønsker vi Ombudsmanden et Lykkebringende Nytår.
Med venlig hilsen
Elizabeth Christensen på vegne af #enmillionstemmer
Frederikshave 16, 1. th.
3400 Hillerød
&
Peter Hansen på vegne af k10.dk
Nordre Kinkelgade 17 M
2791 Dragør 
Bilag. 3 stk.