Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
§1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 227 af 15.
februar 2022 og § 4 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Social- og boligministeren kan ved bekendtgørelse give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Social-
og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder Post Adoption Service, og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse i forhold til
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der kan alene drives international adoptionsformidlende virksomhed i Danmark, dvs. formidling til adoption
af børn, der ikke har bopæl i Danmark, efter tilladelse fra social- og boligministeren. Dette følger af § 30,
stk. 1, i adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019.
Siden 2016 har Danish International Adoption (DIA) været den eneste adoptionsformidlende organisation i
Danmark, der har haft tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven. DIA’s seneste tilladelse (akkreditering)
gælder indtil juni 2025. Ud over selve adoptionsformidlingen er DIA i kraft af akkrediteringsvilkårene pålagt
at udføre andre opgaver med nær forbindelse til adoptionsformidlingen. Det drejer sig for det første om
afsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlandene i de sager, hvor der er gennemført en adoption af et
udenlandsk barn til Danmark. For det andet drejer det sig om opgaver relateret til Post Adoption Service
(PAS-opgaver). DIA’s PAS-opgaver består efter akkrediteringsvilkårene af bistand til adopterede,
1