Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 185
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven
(Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption)
§1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 227 af 15.
februar 2022 og § 4 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Social- og boligministeren kan ved bekendtgørelse give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Social-
og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder Post Adoption Service, og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j finder ikke anvendelse i forhold til
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der kan alene drives international adoptionsformidlende virksomhed i Danmark, dvs. formidling til adoption
af børn, der ikke har bopæl i Danmark, efter tilladelse fra social- og boligministeren. Dette følger af § 30,
stk. 1, i adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 7. august 2019.
Siden 2016 har Danish International Adoption (DIA) været den eneste adoptionsformidlende organisation i
Danmark, der har haft tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven. DIA’s seneste tilladelse (akkreditering)
gælder indtil juni 2025. Ud over selve adoptionsformidlingen er DIA i kraft af akkrediteringsvilkårene pålagt
at udføre andre opgaver med nær forbindelse til adoptionsformidlingen. Det drejer sig for det første om
afsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlandene i de sager, hvor der er gennemført en adoption af et
udenlandsk barn til Danmark. For det andet drejer det sig om opgaver relateret til Post Adoption Service
(PAS-opgaver). DIA’s PAS-opgaver består efter akkrediteringsvilkårene af bistand til adopterede,
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
adoptivfamilier og barnets biologiske slægt, og bistanden har som overordnet formål at støtte den
adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger videre af akkrediteringsvilkårene, at DIA er
forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante
aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager
samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger.
DIA offentliggjorde den 16. januar 2024, at organisationen vil afvikle sine adoptionsformidlende aktiviteter.
Da der ikke er andre adoptionsformidlende organisationer i Danmark, medfører ovennævnte forhold et behov
for etablering af lovhjemmel til, at Ankestyrelsen i nødvendigt omfang kan varetage de opgaver, som en
adoptionsformidlende organisation med tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven efter gældende ret
varetager. Denne hjemmel vil alene skulle anvendes, såfremt DIA ikke kan eller vil varetage sine
adoptionsformidlende opgaver.
Det foreslås med lovforslaget, at social- og boligministeren bemyndiges til for det første at give
Ankestyrelsen tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, dvs. at
virke som adoptionsformidlende organisation. Denne bemyndigelse forventes anvendt til fra det tidspunkt,
hvor det viser sig nødvendigt, fordi DIA har afviklet sine adoptionsformidlende aktiviteter, at tillade
Ankestyrelsen at søge at færdigbehandle de verserende sager, hvor ansøgere står på ventelisten hos DIA til
international adoption. Den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes til andre sager. For det andet
foreslås social- og boligministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens
adoptionsformidlende aktiviteter og om Ankestyrelsens varetagelse af opgaver knyttet til
adoptionsformidling, herunder PAS-opgaver. Denne bemyndigelse forventes anvendt til at fastsætte regler
om, at Ankestyrelsen skal overtage DIA’s PAS-opgaver og opgaver vedrørende opfølgningsrapporter til
afgiverlandene.
Formålet med lovforslaget er således samlet set at sikre en betryggende håndtering af verserende sager om
international adoption og opgaver i tilknytning hertil i forbindelse med DIA’s afvikling af sine
adoptionsformidlende aktiviteter. Den foreslåede bemyndigelse vil alene blive anvendt, såfremt det viser sig
nødvendigt, fordi DIA ikke kan eller vil varetage sine adoptionsformidlende opgaver.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
International adoption, dvs. adoption af børn, der ikke har bopæl i Danmark, til personer med bopæl i
Danmark, er reguleret i adoptionsloven. Med lov nr. 1740 af 22. december 2015, der trådte i kraft den 1.
januar 2016, blev der indført et nyt system for internationale adoptioner til Danmark.
Centralt i lovgivningen står for det første, at bistand til at skaffe forbindelse mellem personer, der ønsker at
adoptere, og et barn med henblik på adoption og til at gennemføre en adoption (adoptionshjælp) kun må ydes
af de myndigheder og organisationer, der er nævnt i §§ 25, 25 a, 25 b og 30 i adoptionsloven. Dette følger af
§ 31, stk. 1, i adoptionsloven. Centralt står for det andet kravet i § 30, stk. 1, om, at en adoptionsformidlende
organisation skal have tilladelse fra social- og boligministeren til at yde adoptionshjælp vedrørende børn,
som ikke har bopæl i Danmark. Det følger samtidigt af denne bestemmelse, at der alene kan gives en sådan
tilladelse, når organisationen opfylder kravene i lovens §§ 30 a og 30 b samt i de regler), der er udstedt med
hjemmel i § 30 c i adoptionsloven. Der henvises til bekendtgørelse nr. 1516 af 6. december 2023 om
adoption (herefter adoptionsbekendtgørelsen).
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
Det følger af § 30 a, stk. 1, i adoptionsloven, at adoptionshjælp skal være bestemt af hensynet til barnets
bedste og være etisk og fagligt forsvarlig i overensstemmelse med adoptionsloven og de vilkår, der er fastsat
for den adoptionsformidlende organisation. Af § 30 a, stk. 2, følger, at en adoptionsformidlende organisation
skal varetage sine økonomiske forhold på en forsvarlig måde. Organisationen må ikke opnå utilbørlig
økonomisk eller anden vinding i forbindelse med adoptionshjælpen og må ikke modtage betaling, der står i
misforhold til det udførte arbejde. Endvidere følger af § 30 a, stk. 3, at en adoptionsformidlende organisation
skal råde over juridiske, økonomiske og børnefaglige kompetencer af betydning for adoptionshjælpen og
over medarbejdere med indsigt i og erfaring med international adoptionshjælp. Af § 30 b fremgår, at en
adoptionsformidlende organisation alene må udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælp.
Siden 2015 har DIA været den eneste adoptionsformidlende organisation i Danmark, der har haft tilladelse
efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven til at drive adoptionsformidlende virksomhed. DIA er en privat
erhvervsdrivende fond.
Som led i sin adoptionsformidlende virksomhed varetager DIA også opgaven med fremsendelse af
opfølgningsrapporter til afgiverlandet i sager, hvor der er gennemført en adoption. Kravene til
opfølgningsrapporter afhænger af afgiverlandet. En opfølgningsrapport er en beskrivelse af barnets trivsel i
sin adoptivfamilie og tilknytningen til forældrene.
DIA’s adoptionsformidlende virksomhed er nærmere reguleret i vilkårene for organisationens akkreditering
som adoptionsformidlende organisation. De gældende akkrediteringsvilkår er udstedt i december 2021 for
perioden januar 2022 til juni 2025.
Akkrediteringsvilkårene indeholder også bestemmelser vedrørende DIA’s PAS-opgaver. Det fremgår af
akkrediteringsvilkårene, at DIA’s PAS-opgaver består af bistand til adopterede, adoptivfamilier og biologisk
slægt med det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger
videre af akkrediteringsvilkårene, at DIA er forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning om
aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter
yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med
søgen efter oplysninger. Forpligtelsen omfatter efter akkrediteringsvilkårene alle adopterede over 18 år,
adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra DIA eller fra de tidligere
adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og Danadopt.
Anmodninger om aktindsigt i sager, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra Terre des Hommes,
behandles dog af Ankestyrelsen.
DIA’s virksomhed finansieres af gebyrer fra kommende adoptanter. Det er udgangspunktet, at gebyrerne
dækker det arbejde og de omkostninger, som DIA har haft i forbindelse med håndtering og behandling af den
pågældende sag. Betalingen af de enkelte rater er uafhængig af, om ansøgerne i sidste ende bliver forældre til
et adoptivbarn. Det er derfor heller ikke udgangspunktet, at de allerede indbetalte penge refunderes. Det
skyldes, at det er selve sagsbehandlingen og de omkostninger, der er forbundet hermed, der er grundlaget for
fastsættelsen af gebyret. Gebyrerne skal være fastsat, så de dækker det reelle arbejde og tidsforbrug, som
organisationerne har i forbindelse med de enkelte faser af sagsbehandlingen.
Ankestyrelsen fører efter adoptionsloven tilsyn med DIA som adoptionsformidlende organisation. Tilsynet
omfatter efter § 31 b, stk. 1, i adoptionsloven tilsyn med, at DIA overholder adoptionsloven, de forskrifter,
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
der er udstedt efter § 30 c, dvs. adoptionsbekendtgørelsen, og de vilkår, som er fastsat for organisationens
virksomhed, dvs. akkrediteringsvilkårene. Nærmere bestemmelser om Ankestyrelsens tilsyn fremgår af §§
31 c-31 f i adoptionsloven samt §§ 77-80 i adoptionsbekendtgørelsen.
Det er endvidere Ankestyrelsen, der efter § 31 a i adoptionsloven tager stilling til, om et adoptionsforløb kan
fortsætte, når et barn er anvist til en godkendt adoptionsansøger med henblik på adoption. Hvis det anviste
barn ikke er omfattet af ansøgerens godkendelse som adoptant, eller er der tvivl om dette, er det dog
adoptionssamrådet, der tager stilling. I sin stillingtagen skal Ankestyrelsen bl.a. sikre, at adoptionen er i
overensstemmelse med lovgivningen og Danmarks internationale forpligtelser, herunder konventionen af 29.
maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til internationale adoptioner
(Haageradoptionskonventionen). Dette indebærer, at Ankestyrelsen bl.a. skal sikre, at adoptionen er til
barnets bedste.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Siden 2015 har den eneste adoptionsformidlende organisation i Danmark, som har haft tilladelse efter § 30,
stk. 1, i adoptionsloven, været DIA. DIA offentliggjorde den 16. januar 2024, at organisationen vil afvikle
sine adoptionsformidlende aktiviteter. DIA meddelte den 1. marts 2024 Ankestyrelsen, at DIA ikke længere
behandler anmodninger fra adopterede om indsigt i egen sag.
Efter Haageradoptionskonventionen er de kontraherende stater, herunder Danmark, forpligtede til at løse en
række opgaver efter gennemførelsen af en adoption, der samlet betegnes som PAS-opgaver, herunder at give
adopterede indsigt i deres egen sag. Danmark er endvidere forpligtet til at overholde de forpligtelser til
afgivelse af opfølgningsrapporter, som er fastsat af afgiverlandet i forhold til de enkelte adoptioner, der er
gennemført til Danmark. Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder det derfor nødvendigt, at der etableres
lovgivningsmæssigt grundlag for, at de opgaver vedrørende PAS og opfølgningsrapporter, som DIA hidtil
har varetaget, fremover varetages på en bæredygtig og ansvarlig måde.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder det endvidere hensigtsmæssigt, at der skabes det nødvendige
lovgivningsmæssige grundlag for den videre behandling af de verserende sager, hvor ansøgere står på DIA’s
venteliste til at adoptere. Dette gælder særligt for de verserende sager, hvor et barn er stillet i forslag til at
blive adopteret af en ansøger i Danmark, dvs. hvor der er sket matchning. I disse sager tilsiger hensynet til
barnet, at adoptionen gennemføres, såfremt Ankestyrelsen finder, at adoptionsforløbet kan fortsætte. Denne
stillingtagen indeholder både en vurdering af frigivelsesprocessen i afgiverlandet i den konkrete sag og en
vurdering af den pædiatriske erklæring vedrørende barnet.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at det i den nuværende situation ikke er muligt eller
hensigtsmæssigt, at en privat organisation gives tilladelse som adoptionsformidlende organisation. Det er i
forlængelse heraf ministeriets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt at gøre det muligt for Ankestyrelsen
at drive adoptionsformidlende virksomhed og varetage opgaver i nær tilknytning hertil, dvs. PAS-opgaver og
fremsendelse af opfølgningsrapporter. Ministeriet lægger i denne vurdering afgørende vægt på, at
Ankestyrelsen i forvejen varetager opgaver på adoptionsområdet, herunder visse PAS-opgaver, og har de
fornødne kompetencer til at varetage opgaven med adoptionsformidling på en betryggende måde i
overensstemmelse med lovgivningen og Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere forestår
Ankestyrelsen allerede i dag godkendelsen af matchningsforslag, hvis barnet vurderes at falde inden for
ansøgerens godkendelse. I modsat fald foretages vurderingen af adoptionssamrådet.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der som § 30, stk. 3, i adoptionsloven indsættes en bestemmelse, hvorefter social- og
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
boligministeren gives bemyndigelse til ved bekendtgørelse at give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Det
foreslås endvidere, at social- og boligministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling,
herunder Post Adoption Service, og om betaling og opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. Endelig
foreslås, at bestemmelserne i §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j i adoptionsloven om Ankestyrelsens tilsyn med en
adoptionsformidlende organisation ikke finder ikke anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.
Forslaget vil betyde, at social- og boligministeren vil kunne give tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som
adoptionsformidlende organisation, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige tilrettelæggelse af
international adoption til Danmark. Muligheden for at give en sådan tilladelse vil alene blive anvendt,
såfremt det viser sig nødvendigt. En sådan tilladelse forventes endvidere begrænset til alene at vedrører
verserende sager hos DIA, dvs. sager, hvor ansøgeren pr. 16. januar 2023 var opført på ventelisten hos DIA
til international adoption, dvs. både sager, hvor der er sket matchning, og sager, hvor der ikke er sket
matchning.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens
virke som adoptionsformidlende organisation. Der forventes fastsat regler herom, der svarer til de gældende
regler i adoptionsbekendtgørelsen og i DIA’s akkrediteringsvilkår, dog med de nødvendige ændringer som
følger af, at Ankestyrelsen er en offentlig myndighed. Der vil således ikke være behov for at fastsætte de
samme regler om bl.a. bestyrelsessammensætning og økonomiske forhold.
Herudover forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen skal varetage de
opgaver vedrørende opfølgningsrapporter og PAS-opgaver, som DIA i dag varetager. Det forventes således
for det første fastsat, at Ankestyrelsen skal sikre fremsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlandet i
sager, hvor der er gennemført en adoption til Danmark, i overensstemmelse med de krav, som afgiverlandet
stiller. For det andet forventes fastsat, at Ankestyrelsen skal varetage PAS-opgaver i form af bistand til
adopterede, adoptivfamilier og biologisk slægt med det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til
kendskab til egen historie. Konkret forventes fastsat regler om, at Ankestyrelsen vil skulle yde bistand i
forbindelse med anmodninger om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til
biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og
rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger. Forpligtelsen forventes at omfatte alle adopterede over
18 år, adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de tidligere
adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og Danadopt og DIA
samt Ankestyrelsen selv.
Endvidere forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan opkræve et gebyr
for adoptionshjælp. Gebyret vil blive fastsat således, at det maksimalt dækker Ankestyrelsens administrative
omkostninger ved behandlingen af sager om international adoptionsformidling. Der vil ved fastsættelsen af
gebyret også kunne tages hensyn til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn medgår til
administrationen af international adoptionsformidling, og som har en naturlig tilknytning til behandlingen af
en sag om formidling af et barn, der har bopæl i udlandet. Det samlede gebyr vil kunne opdeles i rater, der
afspejler adskilte dele af behandlingen af en sag om international adoptionsformidling. Der vil kunne
fastsættes regler om, at gebyret ikke vil blive tilbagebetalt, såfremt den konkrete sag ikke resulterer i
gennemførelse af en adoption. Dette er i overensstemmelse med, hvad der efter de gældende
akkrediteringsvilkår gælder for DIA.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2854240_0006.png
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning, da lovforslaget alene indeholder en bemyndigelsesbestemmelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom, Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum,
Adoptionstrekanten, Advokatsamfundet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Børnerådet, Danish Korean
Rights Group, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Departement for Børn og Unge (Grønland),
DIA, Digitaliseringsstyrelsen, Familieretshuset, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet
(Færøerne), Koreaklubben, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Tænketanken Adoption
og Åbenhed i Adoption.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2854240_0007.png
Natur- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 30, stk. 1, i adoptionsloven vedrører tilladelse til at formidle internationale adoptioner til Danmark. Det
følger således af bestemmelsen, at social- og boligministeren kan give en privat organisation tilladelse til at
yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl i Danmark, når organisationen opfylder
betingelserne i §§ 30 a og 30 b samt i de forskrifter, der er fastsat i medfør af § 30 c (adoptionsformidlende
organisation). Det er alene private organisationer med tilladelse efter § 30, stk. 1, i adoptionsloven, der må
virke som adoptionsformidlende organisation og formidle internationale adoptioner til Danmark. Offentlige
myndigheder har således ikke hjemmel til at formidle internationale adoptioner til Danmark.
Bestemmelserne i §§ 30 a og 30 b indeholder nærmere krav til internationale adoptioner til Danmark. Det
følger således af § 30 a, stk. 1, at adoptionen skal være bestemt af hensynet til barnets bedste og være etisk
og fagligt forsvarlig i overensstemmelse med adoptionsloven og den adoptionsformidlende organisations
akkrediteringsvilkår. Af § 30 a, stk. 2, fremgår, at den adoptionsformidlende organisation skal varetage sine
økonomiske forhold på en forsvarlig måde. Organisationen må ikke opnå utilbørlig økonomisk eller anden
vinding i forbindelse med adoptionshjælpen og må ikke modtage betaling, der står i misforhold til det udførte
arbejde. Af § 30 a, stk. 3, fremgår, at en adoptionsformidlende organisation skal råde over juridiske,
økonomiske og børnefaglige kompetencer af betydning for adoptionshjælpen og over medarbejdere med
indsigt i og erfaring med international adoptionshjælp. Endelig fremgår af § 30 b, at en adoptionsformidlende
organisation alene må udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælp. § 30 c indeholder
bemyndigelse for social- og boligministeren til at fastsætte nærmere regler om en adoptionsformidlende
organisations virksomhed. Denne bemyndigelse er anvendt til at fastsætte regler i adoptionsbekendtgørelsen.
Formidlingen af adoptioner er begrænset til de lande, som social- og boligministeren har givet tilladelse efter
§ 30 d, stk. 1, til, at der kan adopteres fra, og der kan alene samarbejdes med organisationer, som
Ankestyrelsen har givet tilladelse efter § 30 d, stk. 2, til, at der kan samarbejdes med.
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
Den adoptionsformidlende organisation er nærmere reguleret i §§ 30 a-31 j i adoptionsloven.
Bestemmelserne i §§ 31 g-31 f og 31 h-31 j vedrører Ankestyrelsens tilsyn med den adoptionsformidlende
organisation.
Det følger således af § 31 b, stk. 1, at Ankestyrelsen fører tilsyn med, at en adoptionsformidlende
organisation overholder adoptionsloven, de forskrifter, der er udstedt efter § 30 c, og de vilkår, som er fastsat
for organisationens virksomhed (akkrediteringsvilkårene). Af § 31 b, stk. 2, fremgår, at Ankestyrelsen årligt
offentliggør en beretning om styrelsens tilsynsvirksomhed.
§ 31 c i adoptionsloven indeholder regulering af, hvilke oplysninger Ankestyrelsen kan kræve til brug for
tilsynet. § 31 d fastsætter nærmere krav til Ankestyrelsens tilsyn i form af krav til uanmeldte tilsynsbesøg,
gennemgang af sager og besøg hos organisationen i udlandet. § 31 e vedrører Ankestyrelsens økonomiske
tilsyn med organisationen. § 31 f, stk. 1, fastsætter en underretningspligt for den adoptionsformidlende
organisation til Ankestyrelsen vedrørende ændringer i afgiverlandene. Det følger af bestemmelsen i § 31 f,
stk. 2, at den adoptionsformidlende organisation skal udarbejde periodiske redegørelser om
formidlingssituationen og organisationens samarbejdsparter i afgiverlandene.
§ 31 h vedrører samspillet mellem Ankestyrelsens tilsyn og Adoptionsnævnet i form af bestemmelser om
Ankestyrelsens ret til at anmode om oplysninger til brug for tilsynet og pligt for Adoptionsnævnet til at
underrette om forhold af betydning for tilsynet.
Bestemmelserne i § 31 i vedrører sanktionsmulighederne over for en adoptionsformidlende organisation.
Endelig indeholder § 31 j bemyndigelse for social- og boligministeren til at fastsætte regler om tilsynet med
den adoptionsformidlende organisation. Bemyndigelsen er anvendt til at fastsætte regler i
adoptionsbekendtgørelsen.
Adoptionsloven indeholder ikke regulering af PAS-opgaver, men det fremgår af DIA’s akkrediteringsvilkår,
at DIA skal varetage PAS-opgaver i form af bistand til adopterede, adoptivfamilier og biologisk slægt med
det overordnede formål at støtte den adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det følger videre af
akkrediteringsvilkårene, at DIA er forpligtet til at yde bistand i forbindelse med anmodning om indsigt i egen
sag, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere
oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter
oplysninger. Forpligtelsen omfatter efter akkrediteringsvilkårene alle adopterede over 18 år, adoptanter og
biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de tidligere adoptionsformidlende
organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og Danadopt eller DIA. Dog gælder, at
anmodninger om aktindsigt i sager, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra Terre des Hommes,
behandles af Ankestyrelsen.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 30, stk. 3,
i adoptionsloven, hvorefter social- og
boligministeren ved bekendtgørelse kan give Ankestyrelsen tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende
børn, som ikke har bopæl i Danmark (adoptionsformidlende organisation). Det foreslås videre, at social- og
boligministeren kan fastsætte nærmere regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter, om
varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder Post Adoption Service, og om betaling og
opkrævning af gebyr for adoptionshjælp. Endelig foreslås, at §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j ikke finder
anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
Den foreslåede bestemmelse i § 30, stk. 3,
1. pkt.,
vil medføre, at social- og boligministeren gives
bemyndigelse til at tillade Ankestyrelsen at virke som adoptionsformidlende organisation og dermed
formidle internationale adoptioner til Danmark.
Tilladelsen til Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende organisation vil kunne begrænses
tidsmæssigt og til bestemte sager. Det er således forventningen, at social- og boligministeren vil give
tilladelse til Ankestyrelsen til at virke som adoptionsformidlende organisation, fra det tidspunkt, hvor DIA
ophører med sin adoptionsformidlende virksomhed, indtil der er opnået klarhed over den fremtidige
tilrettelæggelse af international adoption til Danmark. Muligheden for at give en sådan tilladelse vil alene
blive anvendt, såfremt det viser sig nødvendigt. En sådan tilladelse forventes endvidere begrænset til alene at
vedrøre verserende sager hos DIA, dvs. sager hvor ansøgeren pr. 16. januar 2023 var opført på ventelisten
hos DIA til international adoption dvs. både sager, hvor der er sket matchning, og sager, hvor der ikke er sket
matchning.
Ankestyrelsen vil i sit virke som adoptionsformidlende organisation være underlagt de almindelige regler i
adoptionsloven om internationale adoptioner og adoptionsformidlende organisationer. Det vil herunder være
social- og boligministeren, der efter § 30 d, stk. 1, bestemmer, i hvilke lande Ankestyrelsen kan yde
adoptionshjælp, dvs. formidle adoptioner fra. Den foreslåede bestemmelse i § 30, stk. 3,
2. pkt.,
vil dog for
det første medføre, at social- og boligministeren gives bemyndigelse til at fastsætte særlige regler for
Ankestyrelsens adoptionsformidlende aktiviteter. Bestemmelsen vil herunder betyde, at social- og
boligministeren vil kunne fastsætte særlige regler for Ankestyrelsen, som ikke er fastsat i gældende ret for
DIA. Dette er begrundet i Ankestyrelsens status som offentlig myndighed, og at der kan være behov for
særlige regler om f.eks. samspillet med Ankestyrelsens øvrige opgaver på området for internationale
adoptioner.
For det andet vil den foreslåede bestemmelse i § 30, stk. 3, 2. pkt., medføre, at social- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om varetagelsen af opgaver knyttet til adoptionsformidling, herunder PAS-
opgaver. Det er forventningen, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen
for det første skal sikre fremsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlandene i sager, hvor der eksisterer er
en sådan forpligtelse, herunder sager hvor adoptionen er formidlet igennem DIA eller tidligere
adoptionsformidlende organisationer. For det andet forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte, at
Ankestyrelsen skal varetage de PAS-opgaver, som DIA varetager i dag. Det drejer sig om forpligtelse til at
yde bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet,
kontakt til biologisk slægt, søgen efter yderligere oplysninger om konkrete adoptionssager samt generel
vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger. Forpligtelsen forventes at ville omfatte
alle adopterede over 18 år, adoptanter og biologisk slægt, hvor adoptionen er gennemført med bistand fra de
tidligere adoptionsformidlende organisationer Terre des Hommes, Glemte Børn, AC Børnehjælp og
DanAdopt, DIA eller Ankestyrelsen. Den foreslåede bemyndigelse vil dog også kunne anvendes til at
pålægge Ankestyrelsen en øget forpligtelse til at varetage PAS-opgaver i forhold til, hvad der er pålagt DIA i
dag i kraft af DIA’s akkrediteringsvilkår.
For det tredje vil den foreslåede bestemmelse i § 30, stk. 3, 2. pkt., medføre, at social- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om betaling og opkrævning af gebyr for Ankestyrelsens adoptionshjælp.
Den foreslåede bemyndigelse forventes anvendt til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan opkræve et
gebyr for adoptionshjælp, og at gebyret fastsættes således, at det maksimalt dækker Ankestyrelsens
administrative omkostninger ved behandlingen af sager om international adoptionsformidling. Der vil ved
fastsættelsen af gebyret også kunne tages hensyn til de udgifter af mere generel art, som efter et rimeligt skøn
medgår til administrationen af international adoptionsformidling, og som har en naturlig tilknytning til
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
behandlingen af en sag om formidling af et barn, der har bopæl i udlandet. Bemyndigelsen forventes anvendt
til at fastsætte regler om, at Ankestyrelsen kan fastsætte flere gebyrer, som afspejler adskilte dele af
behandlingen af en sag om international adoptionsformidling. Endelig forventes bemyndigelsen anvendt til at
fastsætte regler om, at et opkrævet gebyr ikke kan kræves tilbagebetalt, såfremt den konkrete sag ikke
resulterer i gennemførelse af en adoption.
Udgangspunktet vil være, at de almindelige regler i adoptionsloven vil finde anvendelse for Ankestyrelsen
som adoptionsformidlende organisation. Den foreslåede bestemmelse i § 30, stk. 3,
3. pkt.,
vil dog medføre,
at §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j ikke vil finde anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som adoptionsformidlende
organisation. De nævnte bestemmelser omhandler Ankestyrelsens tilsyn med den adoptionsformidlende
virksomhed, og det vil derfor ikke være meningsfyldt, at bestemmelserne finder anvendelse for
Ankestyrelsen som adoptionsformidlende organisation.
Formålet med de foreslåede bestemmelser i § 30, stk. 3, er at sikre varetagelse af presserende opgaver på
området for internationale adoptioner i perioden efter DIA’s afvikling, og indtil der er opnået klarhed over
fremtiden for internationale adoptioner til Danmark. Det er således formålet, at Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation vil kunne varetage for det første opgaven med den videre behandling af
verserende sager om international adoption, dvs. sager hvor ansøgeren står på DIA’s venteliste. For det andet
vil Ankestyrelsen skulle sikre afsendelse af opfølgningsrapporter til afgiverlande. Denne forpligtelse følger
af afgiverlandenes krav til international adoption fra de pågældende lande. Og for det tredje vil
Ankestyrelsen skulle sikre varetagelsen af PAS-opgaver, hvilket er en forpligtelse efter
Haageradoptionskonventionen. Den foreslåede mulighed for, at der kan fastsættes bestemmelser om
opkrævning af gebyr er i overensstemmelse med, at DIA ifølge akkrediteringsvilkårene opkræver et gebyr
for organisationens adoptionsformidling, at gebyret er opdelt i flere rater, og at allerede betalte rater af
gebyret ikke tilbagebetales, såfremt adoptionen ikke gennemføres.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2 og 2.3.
Til § 2
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med lovforslagets
2, stk. 2,
at § 30, stk. 3, i adoptionsloven som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
1, ophæves den 1. juli 2025.
Den foreslåede solnedgangsklausul er begrundet i, at lovforslaget alene har til formål at udgøre et
sikkerhedsnet for de verserende sager, der var på DIA’s venteliste pr. 16. januar 2024, indtil der er
identificeret løsninger mht. den fremtidige tilrettelæggelse af international adoption til Danmark.
Til § 3
Det foreslås med lovforslagets
§ 3, 1. pkt.,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Adoptionsloven gælder ikke for Grønland, men efter lovens § 41 kan den sættes i kraft for Grønland, hvilket
er sket, jf. anordning nr. 410 af 21. april 2010 om ikrafttræden for Grønland af forskellige love om ændring
af adoptionsloven.
Begrundelsen for forslaget er, at de foreslåede ændringer af adoptionsloven bør kunne sættes i kraft for
Grønland, da adoptionsloven er sat i kraft for Grønland.
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
I relation til Færøerne bemærkes, at adoptionsloven efter lovens § 41 kan sættes i kraft for Færøerne. Dette er
dog ikke sket, og loven kan ikke længere sættes i kraft for Færøerne, da de færøske myndigheder har
overtaget sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder adoptionslovgivningen.
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption), fra social- og boligministeren
2854240_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af
7. august 2019 som ændret ved § 4 i lov nr. 227 af
15. februar 2022 og § 4 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
§ 30.
---
Stk. 2.
---
1.
I
§ 30
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Social- og boligministeren kan ved
bekendtgørelse give Ankestyrelsen tilladelse til at yde
adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har bopæl
i Danmark (adoptionsformidlende organisation).
Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere
regler om Ankestyrelsens adoptionsformidlende
aktiviteter, om varetagelsen af opgaver knyttet til
adoptionsformidling, herunder Post Adoption
Service, og om betaling og opkrævning af gebyr for
adoptionshjælp. §§ 31 b-31 f og 31 h-31 j finder ikke
anvendelse i forhold til Ankestyrelsen som
adoptionsformidlende organisation.«
12