8. marts 2024
Oplæg til evaluering af forsøg med børne- og
ungekrisecenter
Til Folketingets Socialudvalg og Social- og boligministeriet
Set i lyset af den kritik, der aktuelt er rejst omkring børne- og ungekrisecentret Joannahuset, er vi flere
kommuner, der her ønsker at komme med et konstruktivt oplæg til den forestående evaluering af
forsøget samt den videre stillingtagen til eventuel permanentgørelse af børne- og ungekrisecentre i
Danmark.
Evaluering
Den udskudte evaluering af forsøget med børne- og ungekrisecentre bør foretages snarest. Det er uklart
for udenforstående hvilke krav, der er stillet til evalueringen herunder hvem, der skal forestå
evalueringen, hvilke data den skal baseres på og hvordan, der sker inddragelse af perspektiver fra unge,
forældre og kommuner. Vi ønsker, at evalueringen bliver så objektiv og nuanceret som muligt, så der
skabes et grundigt fundament at træffe videre beslutninger ud fra.
Konkret finder vi det relevant, at der designes et spørgeskema, hvor alle børn og unge, der har henvendt
sig i Joannahuset, får mulighed for at svare på oplevelser både under og efter kontakten til krisecentret.
Der bør ligeledes gives mulighed for, at forældre til børn og unge, der har henvendt sig på krisecentret,
kan give deres input til evaluering.
Dernæst imødeser vi gerne, at samtlige 98 kommuner modtager spørgeskema, hvor vi kan være med til
at give et nuanceret billede af det oplevede samarbejde.
Fremtidens børne- og ungekrisecentre
Der er fra den kommunale side en særlig opmærksomhed på, at alle aktører, der arbejder med udsatte
børn og unge, har en skærpet forpligtigelse til at indgå i et tværfagligt samarbejde om og med barnet
eller den unge og forældrene. Præciseringen af denne forpligtigelse er netop blevet mere tydelig med
Barnets Lovs formålsbestemmelse jf. §2 stk. 3 hvor hjælp og støtte skal være ’helhedsorienteret’ og stk. 4
hvor vanskeligheder så vidt muligt skal ’løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken.’
Et børne- og ungekrisecenter kan give god mening, hvis det tydeligt rammesættes, hvilke forpligtigelser
et sådan tilbud har til at indgå i et samarbejde med forældremyndighed og den ansvarlige kommunale
myndighed. Vel vidende og fortsat med fokus på, at de er til for børnene og de unge. Vi vil meget gerne
som kommuner bistå i udviklingen af disse rammer.
Tilsyn
En anden særlig opmærksomhed er ansvaret for det arbejde, der udføres på et børne- og
ungekrisecenter. Socialtilsynet har alene tilsynet med antallet af sengepladser og det, der svarer til
bodelen. Vi finder det nødvendigt, at der tages stilling til tilsynet med børne- og ungekrisecentrets
muligheder for at tilbyde børn og unge husly i op til 48 timer uden forældrenes samtykke.
En tredje særlig opmærksomhed er på de donationer mv. som vi ved, det aktuelle forsøg modtager.
Børn og unge modtager gaver, oplevelser og tjenesteydelser i et omfang som er langt ud over, hvad
mange forældre er i stand til selv at tilbyde deres børn og som går i den modsatte retning af den
kommunale praksis ved anbringelser, hvor vi oftest holder os til KLs takster for ikke at underminere
forældremyndighedsindehaveren. Der bør etableres tydelige retningslinjer for dette samt føres tilsyn og
revision med diverse donationer og brugen heraf.