Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2835261_0001.png
Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31. december
2023
1. Igangværende forsøg pr. 31. december 2023
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for udsatte
børn og unge
”Helhedsperspektiv på
den iværksatte støtte”
Ikast-Brande Kommune
fremsendte en ansøgning
den 1. januar 2023.
Ikast-Brande Kommune
ønsker med forsøget en
fritagelse fra den nuværende
opdeling mellem de forskellige
foranstaltninger i lov om social
service § 52, stk. 3, nr. 2, 3, 6
og 9, og i stedet samle dem
under en samlet indsats, som i
forsøget kaldes
’familieorienteret indsats’.
Der er med ansøgningen tale
om en genoptagelse af en
tidligere forsøgsordning med
samme formål og under
samme vilkår, som var
gældende i perioden fra 15. juli
2018 til og med 30. juli 2020
og senere i perioden 1.
september 2021 til 31.
december 2022.
Forsøget indebærer, at
hvis et barn eller ung
vurderes at være i
målgruppen for særlig
støtte i form af en
familieorienteret
indsats, iværksættes
denne indsats på
baggrund af de aftaler,
der er indgået på
netværksmøder i
samarbejde med
barnet, familien og det
øvrige netværk. Hvis
den iværksatte indsats
ikke vurderes at
opfylde de mål, som
barnet og familien har
for indsatsen, vil det
med forsøget være
muligt at ændre og
korrigere i indsatsen,
uden at
socialrådgiveren først
skal foretage nye
1. januar 2023
1. januar 2024.
Ministeriet modtog
evalueringen den 25.
august 2023.
Evalueringen består af
interview fra to
socialrådgivere, to
familiebehandlere og tre
ledere.
Evalueringen viser, at:
Forsøget har
skabt mere
fleksible
sagsforløb for
borgerne.
Forsøget har
medvirket til
større grad af
inddragelse af
borgere i
tilrettelæggelse
af indsatserne.
Det er usikkert,
om forsøget er
lykkes med at
skabe større
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0002.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
afgørelser og
partshøringer.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med
Aktivitetspas.
Aarhus Kommune sendte
9. marts 2020 ansøgning
om forsøgsordning med
aktivitetspas og har
Aarhus Kommune ønsker med
forsøgsordningen at tilbyde et
aktivitetspas til borgere, der
har været/er tilknyttet et
kommunalt trænings- eller
rehabiliteringsforløb. Dette
Kommunen ønsker at
fravige målgruppen for
servicelovens § 11, stk.
6, sådan at der kan
tilbydes økonomisk
støtte til fritids- og
1. maj 2020
30.
april 2024
effekt for
borgeren, men
har bidraget til
mindre ventetid
for borgeren.
Forsøgets
indvirkning på
retssikkerhed er
ikke entydigt.
Forsøget har på
den ene side
medvirket til en
mindre
tydelighed i,
hvad borgeren
samtykker til
ved
familieorienteret
indsats. På den
anden side
bliver borgeren
mere inddraget
og har bedre
mulighed for at
påvirke egen
sag.
Ministeriet har anmodet
om at modtage en
endelig evaluering af
forsøget senest 1. august
2024. Ministeriet
modtog i august 2023
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0003.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
efterfølgende sendt
uddybninger af forsøget
per mail.
med formål om at understøtte
denne gruppe af borgeres
sundhed og livskvalitet ved at
nedbryde barrierer for
deltagelse i fritids- og
foreningsaktiviteter.
foreningsaktiviteter til
borgere i alle
aldersgrupper, der har
været/er tilknyttet et
kommunalt trænings-
eller
rehabiliteringsforløb,
og som har behov for
økonomisk støtte for at
deltage i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker,
som en del af
forsøgsordningen med
Aktivitetspas, at tilbyde
ledsagelse ud til
aktiviteten gennem
”foreningsbrobyggere”.
Foreningsbrobygning
er et særskilt,
eksisterende tilbud i
Aarhus Kommune,
gennem hvilket
borgere, der ønsker det,
kan få hjælp til at tage
kontakt til en forening
eller blive ledsaget ud
til foreningsaktiviteten.
Billund Kommune
ønsker at indføre en
1. juli 2020- 1. juli
2024
den årlige evaluering af
forsøget. I evalueringen
for 2022 fremgår det
blandt andet, at der er
blevet udstedt væsentligt
flere aktivitetspas i 2022
end tidligere år (507
aktivitetspas blev
udstedt), og
udnyttelsesgraden er
ligeledes steget. Århus
Kommune ser således en
fortsat positiv udvikling i
udbredelsen af
Aktivitetspasset. Dette
skal sammenholdes
med, at tidligere års
evaluering af
aktivitetspasset var
påvirket af Covid-19
restriktionerne.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med aflønning af
personer i aktivitets- og
samværstilbud. Billund
Forsøget har til formål at give
kommunen mulighed for at
udbetale vederlag til personer
Senest 1. september
2024
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0004.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Kommune sendte den 15.
november 2019 en
revideret ansøgning i
forhold til Billund
Kommunes ansøgning til
det tidligere Børne- og
Socialministerium af 28.
maj 2019, som
ministeriet i brev af 15.
september 2019 afviste
med henvisning til, at der
er hjemmel til den
ønskede praksis i de
gældende regler.
visiteret til aktivitets- og
samværstilbud efter
servicelovens § 104.
Området for børn og
unge med
funktionsnedsættelse
Forsøg med et forenklet
bevillingssystem for
merudgiftsydelser til
forældre til børn med
autisme. Københavns
Kommune sendte den 17.
juni 2022 en revideret
ansøgning i forhold til
Københavns Kommunes
ansøgning til det tidligere
Social- og
Ældreministerium af 30.
september 2021.
Københavns Kommune ønsker
med forsøget en fritagelse for
dokumentationskravene ved
udmåling af hjælp til dækning
af merudgifter i servicelovens §
41 (nu § 86 i barnets lov) og vil
i stedet anvende en model,
hvor merudgifterne
sammensættes af forskellige
pakker inden for en af
kommunen ikke udtømmende
opstillet liste over de behov,
som ses hos
autismemålgruppen; herunder
kvalitetsstandard, hvor
der som udgangspunkt
ikke udbetales løn eller
vederlag til borgere, der
er visiteret til
aktivitets- og
samværstilbud efter §
104, men at der i helt
særlige tilfælde kan
udbetales vederlag til
borgere,
som er visiteret til et
tilbud efter § 104, og
som efter en samlet
vurdering ikke kan
opnå visitation og
dermed løn efter § 103.
Forsøget indebærer, at
familierne i
målgruppen vil blive
tildelt en samlet pakke
af merudgifter, der er
sat sammen af
forskellige
behovspakker.
Tildelingen vil ske på
baggrund af en dialog
mellem kommunen og
familierne om, hvilke
typer merudgifter de
vurderes at have samt
1. april 2023
31.
marts 2026
Ministeriet forventer at
modtage en
midtvejsstatus for
forsøget i oktober 2024
og en endelig evaluering
i august 2026.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0005.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
vådligger, bleer, ekstra vask,
pasning, medicin m.m.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Brug af tro- og
loveerklæringer ved
behandlingen af sager om
ledsagelse efter
servicelovens § 97 og
sager om hjælp til
dækning af nødvendige
merudgifter ved den
daglige livsførelse efter
servicelovens § 100.
Syddjurs Kommune ønsker at
anvende tro- og
loveerklæringer i
sagsbehandlingen med det
formål at medvirke til at skabe
en mere konstruktiv og
tillidsfuld dialog mellem
borger og sagsbehandler, når
borgeren får oplevelsen af
valgfrihed i forhold til,
en anslået størrelse på
disse.
Kommunen vil inden
for hvert behov tildele
månedlige pakker med
intervaller på 500 kr.
Kommunen ønsker
også at anvende tro- og
loveerklæringer, hvor
forældrene modtager
bevillingen til
merudgiftsydelser i tre
år mod årligt at
erklære, at barnets
behov ikke har ændret
sig. Dermed
genvurderes barnets
behov ikke inden for de
tre år, medmindre
forældrene
tilkendegiver, at
behovet har ændret sig.
Syddjurs Kommune
ønsker ved både
førstegangsansøgninger
og ved opfølgning i
sagerne at fravige
dokumentationskravet
i såvel servicelovens §
97 om ledsagelse som i
§ 100 om hjælp til
dækning af nødvendige
1. juni 2023
31.
december 2024
Ministeriet har anmodet
om at modtage
evalueringen af forsøget
senest den 1. marts
2025.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0006.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Syddjurs Kommune
sendte
forsøgsansøgningen den
2. februar 2023 og har
sendt supplerende
oplysninger den 6. marts
2023.
hvordan vedkommende
dokumenterer sit behov for
ledsagelse eller hjælp til
dækning af merudgifter.
Desuden er formålet at skabe
en fleksibel sagsbehandling og
en så nem og tillidsfuld dialog
som muligt, hvor borgeren
oplever, at kommunen har
tillid til borgerens egne
oplevelser og behov. Formålet
er endelig at reducere det
administrative arbejde for
såvel borgerne som for
kommunen.
merudgifter ved den
daglige livsførelse i
forhold til vurderingen
af borgerens
funktionsnedsættelse
og det deraf affødte
hjælpebehov, således at
en tro- og
loveerklæring herom
fra borgeren anses som
tilstrækkeligt i denne
sammenhæng.
2. Forsøg afsluttet i 2023
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for
udsatte børn og
unge
Huslyindsats ved
selvvisitation. Joannahuset
fremsendte en ansøgning
den 6. juli 2020.
Joannahuset ansøgte den 2.
Joannahuset ønsker at fravige
servicelovens bestemmelser,
således at de som et forsøg kan
modtage unge i
ungekrisecentret, hvor der ikke
er truffet en forudgående
Joannahuset har som
baggrunden for
ansøgningen anført,
at ungekrisecentret
ønsker at etablere 8
selvvisiterende
7. september 2020
31. december
2023.
Ministeriet modtog
evalueringen fra
Joannahuset den 5.
februar 2024.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0007.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
maj 2023 om forlængelse af
forsøget.
afgørelse om anbringelse af
barnet eller den unge på stedet
efter servicelovens § 52, stk. 3,
eller § 75. Det betyder i
forlængelse heraf, at der heller
ikke i disse tilfælde skal
foreligge en børnefaglig
undersøgelse efter § 50 i
serviceloven eller en
handleplan efter servicelovens
§ 140. Joannahuset kan således
visitere unge til at overnatte i
ungekrisecentret efter dialog
med den unge og efter
samtykke fra
forældremyndighedsindehaver.
sengepladser med
forældresamtykke.
Barnet eller den unge
kan overnatte i op til
fem dage med
mulighed for
forlængelse i op til
yderligere 2 dage.
Målgruppen er børn
og unge i alderen 14
17 år. Det er en
forudsætning for at
yde den påtænkte
”huslyindsats”,
at
ungekrisecentret
godkendes som et
anbringelsessted af
Socialtilsynet. Denne
godkendelse er opnået
i december 2020.
Evalueringen viser
bl.a., at der i
forsøgsperioden har
været 684 børn og
unge, som har
henvendt sig fysisk til
Joannahuset mindst én
gang.
Det er ikke alle
børnene, der har
modtaget
huslyindsatsen, men
tallene er opgjort på
baggrund af
henvendelser, som
enten har ledt til
omsorg, husly og/eller
rådgivning. Heraf er
421 piger, 241 drenge
og 22 identificerer sig
kønsmæssigt som noget
andet.
Aldersfordelingen har
været følgende:
Under 12 år: 10
børn
12-14 år: 155 børn
15-17 år: 471 unge
18 +: 41 unge
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0008.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Vides ikke: 7 børn
og unge.
Af de 558 børn og unge,
som har haft et
rådgivningsforløb, har
børnene og de unge
angivet følgende
årsager til deres
henvendelse i
Joannahuset:
Vold: 46 %
fortæller, at de har
varet udsat for
fysisk og/eller
psykisk vold (inkl.
social kontrol).
Hjemløshed: 36 %
fortæller, at de
lever i en form for
hjemløshed.
Konflikt i hjemmet
(ikke registreret
som psykisk vold):
21 %.
Omsorgssvigt: 21
%.
Anbragt i dårlig
fungerende
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Orientering om status for anvendelsen af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31/12-23, fra social- og boligministeren
2835261_0009.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
anbringelse: 16 %
fortæller, at de er
anbragt, men ikke
trives i deres
anbringelse.
Smidt ud hjemme
fra og af forældre:
16 %.
Selvskade/
selvmordstanker:
16 %.