Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2832280_0001.png
Til social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S),
[email protected]
og Folke ngets socialudvalg
Aarhus, den 29. februar 2024
Kompensa onsprincippet handler ikke om levestandarder
På et åbent samråd i Folke ngets socialudvalg 22. februar om det specialiserede socialområde
beskrev social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil handicap og kompensa onsprincippet
som noget, der handler om levestandarder og tøj. Forstår hun mon grundbegreberne på sit
ressortområde?
Baggrunden for samrådet var, at Tranæs-udvalget i maj 2023 udkom med 11 anbefalinger l,
hvordan kommunerne bedre kan styre udgi erne på socialområdet, som ifølge den poli ske
framing er stærkt s gende. Det var anbefalinger, der vil skære alvorligt i re gheder for mennesker
med handicap, og nogle af dem har SVM-regeringen allerede implementeret.
Analysefirmaet Bureau2000 har i samarbejde med bevægelsen En million stemmer i november
2023 fremlagt en grundig analyse af disse anbefalinger og grundlaget for dem. Det har de gjort i
deres rapport "Bosteder for voksne". Deres konklusion er blandt andet, at anbefalingerne ikke
bygger på lgængelige fakta og data, og at der kan rejses tvivl om udvalgets habilitet. Således er
udvalget mere eller mindre KL og Finansministeriets forlængede arm.
Socialordfører Katrine Daugaard (LA) spurgte på samrådet om, hvad ministeren mener om En
million stemmers kri k af udvalgets anbefalinger. Hun gjorde sam dig opmærksom på, at
regeringen allerede følger flere af anbefalingerne i A ale om kommunernes økonomi for 2024.
Ministeren svarede næsten ikke på spørgsmålet.
Ministeren har misforstået kompensa onsprincippet
Undervejs fik Pernille Rosenkrantz-Theil udtrykt sig besynderligt om, hvordan hun forstår
kompensa onsprincippet i dansk handicappoli k – og det er baggrunden for de e brev:
"Kommunerne skal f.eks. kompensere (...) en borger med handicap (...) for de ng i livet, som er
anderledes end for de borgere, der ikke har et handicap. Men hvad er det for et liv, en borger, der
ikke har et handicap, har? Altså (...). Tager man en tur op nord for København op for Whiskybæltet
og helt ned l Køge, så kan jeg godt få øje på lidt forskellige levestandarder på min vej. Så hvem er
det, vi tager udgangspunkt i? Hvad betyder det? Og det skal hver eneste kommunal sagsbehandler
sidde og vurdere på: Hvad er en gennemsnitsborger i Danmark? Hvad for noget tøj har en
gennemsnitsborger i Danmark? (…) Så hvad er det, man skal kompensere for?"
1
1
Samrådet kan ses her:
h ps://www. .dk/aktuelt/webtv/video/20231/sou/td.2019975.aspx?as=1
Udtalelsen falder på klokkeslæt 14:55:09 og nogle minu er frem.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Henvendelse af 29/2-24 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Aarhus N om "Korrektion af udtalelse af socialministeren: Kompensationsprincippet handler ikke om levestandarder"
2832280_0002.png
Hvordan har ministeren fået den tanke, at kompensa onsprincippet er et overflødighedshorn af
luksus?
Den er direkte forkert!
Derudover bidrager den slags udtalelser l yderligere s gma sering af en allerede udsat gruppe
borgere. Den falder ind under kategorien gøgeungeretorik, som udskammer borgere med
funk onsnedsæ elser og behov for kompensa on. Det er det modsa e af, hvad socialministeren
er forpligtet på i henhold l Handicapkonven onens ar kel 8 om bevidstgørelse.
Korrek on l ministeren: Dét betyder kompensa onsprincippet
Så l oplysning l ministeren: Dansk handicappoli k har i den seneste årrække formelt været båret
af fire hovedprincipper:
ligebehandling, kompensa on, sektoransvarlighed
og
solidaritet.
Ligebehandlingsprincippet er den overordnede målsætning om liges lling og ligebehandling
mellem borgere med og uden funk onsnedsæ elser. Det kons tueres af
kompensa onsprincippet, sektoransvarlighedsprincippet og solidaritetsprincippet.
Kompensa onsprincippet handler om at udjævne det ulige udgangspunkt ved at kompensere for
de grundlæggende funk oner, den enkelte ikke kan udføre. Uden en sådan kompensa on – det
kan f.eks. være for, at man ikke kan bevæge sine ben, arme eller fingre, ikke kan fungere kogni vt
eller socialt – kan borgeren ikke fungere. Kompensa on er
ikke
privilegier og luksus og handler
ikke
om levestandarder!
I dag forfølger de magthavende poli kere i regering og kommuner ensidigt en økonomisk udgi s-
og prioriteringsdagsorden, men ser fuldstændigt bort fra de posi ve følgevirkninger, som
kompensa on og dermed liges lling af mennesker ville have på andre områder. Man kunne opnå
stor menneskelig trivsel og fremgang og sam dig spare virkelig mange samfundsudgi er ved at
sæ e ind med den re e hjælp fra starten. Rent fak sk er social- og boligministeren som
regeringens repræsentant ansvarlig for, at staten, regionerne og kommunerne lever op l sit ansvar
for at e erleve Handicapkonven onen såvel som lovgivningen på området.
Jeg opfordrer Pernille Rosenkrantz-Theil l at ly e l En million stemmers kri k og anbefalinger. Og
så kan hun orientere sig i grundbegreberne på sit ressort ved at læse min (red.) bogantologi
Et liv i
andres hænder
(2014) og Lone Barsøe & Rasmus Linds (red.) bogantologi:
Jeg leder e er en ny
måde at tale om handicap på
(2023).
Med venlig hilsen
Lisbeth Riisager Henriksen
Cand.mag. og forfa er
[email protected]