Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2802409_0001.png
Skatteministeriets
anvendelse af
Kammeradvokaten
2021 og 2022
December, 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0002.png
1
Indhold
1. Indledning og sammenfatning ................................................................................................................. 2
2. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til retssager .................................................................... 5
3. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til juridisk bistand ........................................................... 8
3.1 Kontrakter og udbud ................................................................................................................. 9
3.2 Løn og personale ....................................................................................................................... 9
3.3 Gældsinddrivelse ..................................................................................................................... 10
3.4 Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa ........................................ 11
4. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til rådgivning i særlige sager ......................................... 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0003.png
1. Indledning og sammenfatning
Som offentlig myndighed har Skatteministeriet løbende brug for juridisk bistand. I lighed med
andre myndigheder gør Skatteministeriet brug af Kammeradvokaten, som repræsenterer mini-
steriet i civile retssager og yder juridisk rådgivning. Brugen af Kammeradvokaten skal imidlertid
være balanceret.
Det er aftalt i forbindelse med
Retssikkerhedspakke II
Borgeren skal stå stærkere
mellem V,
S, DF, LA, RV og KF fra maj 2016, at Skatteministeriet skal orientere Folketingets Skatteudvalg
om ministeriets årlige udgifter til brug af Kammeradvokaten. Redegørelsen omfatter alle udgif-
ter i Skatteministeriets koncern.
I de seneste år har Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten været stigende. Udviklin-
gen skyldes særligt et ekstraordinært behov for bistand til arbejdet med at udvikle nye it-syste-
mer til henholdsvis ejendomsvurderings- og gældsinddrivelsesområdet. I takt med genopret-
ningen af disse udfordrede driftsområder forventes anvendelsen af Kammeradvokaten reduce-
ret. Derudover har Skatteministeriet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med ci-
vilretlige søgsmål og andre civilretlige tiltag, som er iværksat med henblik på tilbagesøgning af
den formentlig uberettigede refusion af angivelig indeholdt udbytteskat i perioden 2012-15.
Skatteministeriet har igangsat flere initiativer, som forventes at kunne modvirke den stigende
tendens. Der er eksempelvis indført skærpet leverandørstyring af Kammeradvokaten på rets-
sagsområdet. Samtidig er der igangsat hjemtagning af opgaver vedrørende udviklingen af ejen-
domsvurderingssystemet og inddrivelsessystemet, der hidtil er løst af Kammeradvokaten. Skat-
teministeriet har i forbindelse med hjemtagningen af disse opgaver som ambition at reducere
udgifterne væsentligt over en årrække.
Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten kan overordnet inddeles i tre forskellige
kategorier, der vedrører henholdsvis retssager, juridisk bistand og rådgivning i særlige sager.
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0004.png
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager er opsummeret i
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1. Skatteministeriets udgifter til retssager til Kammeradvokaten 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter til retssager
2018
79,5
2019
73,6
2020
82,1
2021
93,3
2022
107,5
Anm.: Udgifter til retssager er ikke identiske med regnskabstal på finanslovens
§ 09.11.51. Retssager mv.,
idet
tabel 1
ikke medtager
pålagte og tilkendte sagsomkostninger samt udgifter til andre advokater.
Faldet i udgifter til retssager i 2018-19 skyldes primært en nedgang i antal sager, herunder især
sager om fradrag for grundforbedringer. Stigningen i udgifter til retssager fra 2020 og frem til
2022 kan blandt andet henføres til, at Kammeradvokaten har behandlet et større antal nye
sager end foregående år, samt at der har været behandlet en række store sager i 2021.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med juridisk bistand er opsum-
meret i
tabel 2
nedenfor.
Tabel 2. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager
Udgifter i alt
2018
4,1
0,9
15,8
8,6
29,5
2019
8,0
0,4
19,2
13,5
41,2
2020
8,4
0,2
15,0
1
17,3
40,9
2021
8,8
0,7
20,0
19,1
48,4
2022
8,2
0,0
33,4
17,0
58,6
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Opdelingen af udgifterne er baseret på fakturatekster.
1
Udgifter forbundet med
gældsinddrivelse er nedskrevet med 1,9 mio. kr. i forhold til SAU-redegørelsen for Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten
i 2020. Disse udgifter er ikke udtryk for indkøb hos Kammeradvokaten.
Stigningen i udgifter til juridisk bistand i 2021 og 2022 skyldes primært højere udgifter forbun-
det med gældsinddrivelse. Kammeradvokaten anvendes navnlig i forbindelse med indgivelse af
konkursbegæringer i principielle sager, i sager af stor samfundsmæssig betydning, eller hvor
der forventes mange juridiske tvister, samt ved behandlingen af særligt vanskelige udlægssager
ved fogedretten. Sagerne adskiller sig fra de særlige sager, der er nævnt nedenfor.
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0005.png
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i særlige sager er opsummeret i
tabel 3
ne-
denfor.
Tabel 3. Skatteministeriets udgifter til rådgivning i særlige sager til Kammeradvokaten, herunder Kammer-
advokatens udenlandske rådgivere og leverandører 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter til rådgivning i særlige sager
Heraf udgifter til ejendomsvurderinger
Heraf udgifter til inddrivelse af gæld
Heraf indenlandske udgifter til udbyttesa-
gen
Heraf udgifter til udenlandske advokater og
rådgivere ifm. de udenlandske civilretlige
tiltag i udbyttesagen
2018
314,7
26,4
101,6
31,0
2019
431,3
48,4
90,9
54,6
2020
627,0
41,7
97,1
105,3
2021
670,5
33,1
96,5
109,7
2022
642,8
15,8
59,4
97,8
155,7
237,5
383,0
431,1
469,7
Anm.: Det bemærkes, at der i forhold til andre opgørelser af udgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen kan forekomme mindre
afvigelser. Afvigelsen skyldes dels, at der i andre opgørelser er anvendt tidspunktet for Kammeradvokatens fakturerede forbrug, modsat
opgørelsen i tabellen ovenfor, som bygger på Skattestyrelsens faktiske registrerede forbrug. Selve registreringen af udgifter i økonomi-
systemet medfører, at der forekommer periodeforskydninger mellem tal indarbejdet i ovennævnte tabel og andre opgørelser af udgifter
til de civilretlige tiltag i udbyttesagen. Sagens stigende kompleksitet har medført, at der nu følges op på udgifter til henholdsvis Kam-
meradvokatens udgifter i Danmark og de udenlandske advokater. Denne opdeling blev ikke anvendt fra sagens begyndelse. Den histo-
riske opdeling beror derfor på en skønsmæssig opdeling mellem udgifter til danske og udenlandske advokater.
Samlet set er der i 2022 et fald i udgifter til særlige sager. Faldet i udgifterne i 2022 skyldes bl.a.,
at der på gældsområdet er et fald i udgifterne, fra ca. 96 mio. kr. i 2021 til ca. 60 mio. kr. i 2022,
som blandt andet skyldes hjemtagning af opgaver til Gældsstyrelsen. Derudover er der sket et
fald i forbruget af Kammeradvokaten til ejendomsvurderingssystemet fra ca. 33 mio. kr. i 2021
til ca. 16 mio. kr. i 2022 som følge af, at Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingssty-
relsen har hjemtaget opgaveløsningen af opgaver, Kammeradvokaten tidligere forestod.
Der har fra 2018 og frem været en væsentlig stigning i udgifter forbundet med de anlagte civile
søgsmål i relation til udbyttesagskomplekset, herunder særligt udgifter til udenlandske advo-
kater og rådgivere, som bistår Kammeradvokaten. Udgifter til udenlandske advokater mv. ud-
gør 469,7 mio. kr. i 2022. Stigningen i udgifterne fra 2021 til 2022 for så vidt angår udgifter til
udenlandske advokater i relation til udbyttesagskomplekset skyldes bl.a., at der er afviklet en
særskilt delhovedforhandling vedrørende validity og udtaget ny stævning i England samt høj
aktivitet i det malaysiske spor som følge af hovedforhandlingens opstart i december 2022. Kam-
meradvokaten vurderer, at sagskompleksets samlede udgifter for perioden 2017-2029 kan
rummes inden for det estimerede udgiftsskøn på 4,3 mia. kr.,
jf. aktstykke 243 af 21. april 2022
og aktstykke 141 af 29. juni 2023.
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0006.png
2. Skatteministeriets brug af Kam-
meradvokaten til retssager
Skatteministeriet bruger Kammeradvokaten til at føre retssager om skatte- og afgiftsregler,
hvori Skatteministeriet optræder som part, og hvor Landsskatteretten eller et ankenævn efter
lovgivningen er sidste administrative klageinstans. Retssagerne føres ved byretterne, ved lands-
retterne og ved Højesteret. Som udgangspunkt begynder retssagerne i byretten, og de kan her-
efter ankes til landsretten. Visse særligt principielle sager henvises til landsretten som 1. instans
med mulighed for at anke til Højesteret.
Både borgere og virksomheder såvel som Skatteministeriet kan indbringe eller anke skattesager
for domstolene. I langt de fleste tilfælde er det borgere eller virksomheder, der indbringer sager
for domstolene eller anker domme til en højere retsinstans.
Skatteministeriets retningslinjer for indbringelse af sager for domstolene er restriktive og er
fastlagt i
Retningslinjer for Skatteministeriets retssagsbehandling.
Skatteministeriet indbringer
eller anker således alene en sag for domstolene, hvis sagen er principiel, eller andre særlige
grunde taler for det. Det kan fx være, at sagen drejer sig om væsentlige beløb eller har betydelig
interesse, selv om den ikke er principiel. Det drejer sig om et meget begrænset antal sager pr.
år.
Der er i 2021 indbragt i alt 308 sager om skatte- og afgiftsregler for domstolene. Heraf har
Skatteministeriet indbragt de 22 af sagerne. Skatteministeriet fik i 2021 medhold (fuldt ud eller
overvejende) i gennemsnitlig ca. 87 pct. af alle afsluttede sager ved byretterne, landsretterne
og Højesteret samlet set.
Der er i 2022 indbragt i alt 404 sager om skatte- og afgiftsregler for domstolene. Heraf har
Skatteministeriet indbragt de 36 af sagerne. Disse 36 sager omfatter to sagskomplekser med
henholdsvis tretten og fire sager vedrørende samme emne, hvorfor antallet af indbringelser er
svarende til 21 sager. Skatteministeriet fik i 2022 medhold (fuldt ud eller overvejende) i gen-
nemsnitlig ca. 89 pct. af alle afsluttede sager ved byretterne, landsretterne og Højesteret.
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0007.png
Kammeradvokaten står selvstændigt for sagens tilrettelæggelse og førelse efter en indledende
vurdering i Skatteministeriet af blandt andet sagens eventuelle principielle betydning og øko-
nomiske rækkevidde for staten. Skatteministeriet kan således som led i denne vurdering be-
slutte, at en sag skal under særlig overvågning. Det skal ske i tilfælde, hvor:
der er særlig tvivl om retstilstanden.
der umiddelbart er tvivl om, hvorvidt sagen kan gennemføres med et godt resultat for
Skatteministeriet.
sagen drejer sig om særligt store beløb.
sagen kan få betydning for et større antal skatteydere.
sagen kan have en bredere offentlig interesse.
Sager, som Skatteministeriet selv har indbragt for domstolene, er altid under særlig overvåg-
ning. Det samme gælder sager, som Skatteministeriet har anket. Derudover bliver alle sager for
Højesteret udtaget til særlig overvågning. Når en sag udtages til særlig overvågning, indebærer
det, at Skatteministeriet følger sagen tæt.
Den største udgiftspost til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager er salærer. Herud-
over er der mindre udgifter til betaling af retsafgifter, når Skatteministeriet indbringer en sag
for domstolene eller anker en sag, ligesom der er udgifter i øvrigt til fx Kammeradvokatens
transport til domsforhandlinger.
Udgiftsniveauet for retssager har i perioden 2018-22 ligget omkring 70-110 mio. kr. årligt,
jf.
tabel 4.
Faldet i udgifterne i 2018-19 skyldes primært en nedgang i antal sager, herunder i høj
grad sager om fradrag for grundforbedringer. Stigningen i udgifterne i 2021 skyldes navnlig, at
Kammeradvokatens arbejde på Skatteministeriets store sager har været mere ressourcekræ-
vende, da der blandt andet i 2021 har verseret betydeligt flere store sager end tidligere år, hvor
hovedforhandlingerne til disse fandt sted i 2021. Stigningen i udgifterne på retssagsområdet i
2022 skyldes primært, at antallet af retssager indbragt af skatteyder er steget,
jf. tabel 5a på
næste side.
Tabel 4. Udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager i perioden 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Salær
Retssagsomkostninger
Andre omkostninger
Udgifter i alt
2018
78,8
0,6
0,2
79,5
2019
72,8
0,9
0,0
73,6
2020
81,3
0,8
0,0
82,1
2021
92,4
0,9
0,0
93,3
2022
106,4
1,1
0,0
107,5
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Udgifter til retssager er ikke identiske med regnskabstal på finanslovens
§ 09.11.51.
Retssager mv.,
idet
tabel 3
ikke medtager pålagte og tilkendte sagsomkostninger samt udgifter til andre advokater.
Det samlede antal afsluttede sager har været faldende fra 2018-20,
jf. tabel 5.
Dette skal sand-
synligvis ses i sammenhæng med et faldende antal indbragte sager i de forudgående år,
jf. tabel
5a.
Covid-19-pandemien har desuden haft en indvirkning på sagsflowet i 2020-21. Antallet af
afsluttede retssager har siden 2020 været stigende,
jf. tabel 5.
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0008.png
Tabel 5. Antal afsluttede retssager med Skatteministeriet som part 2018-22
Antal sager
Byret
Landsret
Højesteret
Antal retssager i alt
2018
319
78
15
412
2019
227
82
12
321
2020
212
67
8
287
2021
221
84
13
318
2022
263
124
10
397
Anm.: Anlagte sager kan være afsluttet ved flere retsinstanser. Samme sag kan således optræde flere gange i tabellen, fx både under
landsretten og Højesteret, hvilket typisk vil være under forskellige år, men sammenfald kan forekomme.
Tabel 5a. Antal indbragte sager ved domstolene med Skatteministeriet som part 2018-22
Antal sager
Sager anlagt af skatteyder
Sager anlagt af Skatteministeriet
(Antal sager fraregnet sagskomplekser anført i pa-
rentes)
2018
253
8
261
2019
275
15
290
2020
305
28
1
(19)
333
2021
286
22
308
2022
368
36
2
(21)
404
Antal indbragte sager i alt
Anm.: Statistikken er baseret på Skatteministeriets sags- og journaliseringssystem og omfatter antallet af oprettede sager. Der tages
forbehold for mindre tidsmæssige forskydninger i registreringstidspunkterne og eventuelle fejlregistreringer.
1
De
28 sager omfatter to sagskomplekser med henholdsvis fem og seks sager. Antallet af anlagte sager svarer derfor til 19 sager, når
sagskomplekser fraregnes.
2
De
36 sager omfatter to sagskomplekser med henholdsvis tretten og fire sager. Antallet af anlagte sager svarer derfor til 21 sager, når
sagskomplekser fraregnes.
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0009.png
3. Skatteministeriets brug af Kam-
meradvokaten til juridisk bistand
Skatteministeriet anvender også Kammeradvokaten til juridisk bistand. Det kan være til udar-
bejdelse af faglige vurderinger, responsa mv., hvor der kan blive tale om én eller flere retssager
mod Skatteministeriet, og i sager, hvor der ønskes en juridisk vurdering som i fx udbudssager.
Det kan også dreje sig om juridisk bistand i konkrete sager og afgørelser, fx i ansættelsesretlige
sager, i ligningssager og i gældsinddrivelsessager, herunder repræsentation i insolvente boer,
fremmøde i fogedretten mv. Langt de fleste af udgifterne til juridisk bistand afholdes organisa-
torisk i Skatteforvaltningen.
Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til juridisk bistand kan deles op i fire hovedkate-
gorier:
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa
Udgiftsniveauet for juridisk bistand har i perioden 2018-22 ligget omkring 30-60 mio. kr. årligt,
jf. tabel 6.
Tabel 6. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager
Udgifter i alt
2018
4,1
0,9
15,8
8,6
29,5
2019
8,0
0,4
19,2
13,5
41,2
2020
8,4
0,2
15,0
1
17,3
40,9
2021
8,8
0,7
20,0
19,1
48,4
2022
8,2
0,0
33,4
17,0
58,6
Anm.: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Opdelingen af udgifterne er baseret på fakturatekster.
1
Udgifter forbundet med
gældsinddrivelse er nedskrevet med 1,9 mio. kr. i forhold til SAU-redegørelsen for Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten
i 2020. Disse udgifter er ikke udtryk for indkøb hos Kammeradvokaten.
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0010.png
Skatteministeriet har i perioden 2020-22 afholdt udgifter til retssager og voldgiftssager mv. i
regi af statens arbejdsgiverorganisation, som er forankret i Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen. Udgifterne til dette har i perioden 2020-21 ligget omkring 1 mio. kr. årligt. I 2022 havde
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen udgifter til Kammeradvokaten for 3,2 mio. kr. Styrelsen
blev ressortoverført til Finansministeriet d. 15. december 2022.
I nedenstående afsnit beskrives de enkelte hovedkategorier nærmere.
3.1 Kontrakter og udbud
Skatteministeriet
er i forbindelse med udbud underlagt EU’s regler
herom. Kammeradvokaten
inddrages almindeligvis ikke i ministeriets udbud, men der kan være tale om særlige problem-
stillinger, hvor det er hensigtsmæssigt, at Kammeradvokaten grundet stor ekspertise og indgå-
ende kendskab til praksis på området for udbud og kontrakter inddrages for at undgå klagesa-
ger mv. Særligt i 2022 er Kammeradvokaten blevet inddraget i en række udbud i Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen på grund af en større mængde udbud, manglende interne ressourcer og
vanskeligheder med at rekruttere udbudsjurister. Der er således i Skatteministeriet et vedva-
rende fokus på at opbygge faglige kompetencer på området for at mindske behovet for ekstern
rådgivning.
Overordnet set er Kammeradvokaten især anvendt i forbindelse med:
udvikling af rammekontrakt til drift og vedligeholdelse samt videreudvikling på it-om-
rådet.
rådgivning i forbindelse med brugen af og indkøb på Skatteministeriets rammeaftaler.
understøttelse af leverandørstyring og udbudsforretningen.
flere større udbud, hvor der har vist sig at være udbudsretlige problemstillinger.
rådgivning i forbindelse med løbende kontrakter.
klagesager i Klagenævnet for Udbud.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med kontrakt- og udbudssager
har i perioden 2018-22 ligget omkring 4-9 mio. kr. årligt,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med kontrakter og
udbud 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter
2018
4,1
2019
8,0
2020
8,4
2021
8,8
2022
8,2
Stigningen fra 4,1 mio. kr. i 2018 til 8,8 mio. kr. i 2021 kan i sin væsentlighed henføres til udgifter
relateret til etableringen af nye rammeaftaler på Skatteministeriets område, herunder rådgiv-
ning vedrørende brugen af og indkøb på Skatteministeriets rammeaftaler samt understøttelse
af udbudsforretningen og leverandørstyringen i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
3.2 Løn og personale
Kategorien ”Løn og personale” vedrører
Skatteministeriets udgifter til anvendelse af Kammer-
advokaten i forbindelse med personalemæssige og ansættelsesretlige sager mv. Det drejer sig
blandt andet om sager, hvor Skatteministeriet modtager sagsanlæg/stævnes i forbindelse med
ansættelsesretlige skridt, herunder:
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0011.png
egentlige retssager
voldgiftssager
tjenestemandssager, herunder tjenstlige forhør
sager ved Ligebehandlingsnævnet.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med løn- og personalesager har
i perioden 2018-22 ligget omkring 0-1 mio. kr. årligt,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med løn- og per-
sonalesager 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter
2018
0,9
2019
0,4
2020
0,2
2021
0,7
2022
0,0
3.3 Gældsinddrivelse
Opgaven med inddrivelse af gæld til det offentlige er i dag forankret i Gældsstyrelsen. Inddri-
velsesopgaven omfatter blandt andet lønindeholdelse, modregning, udlæg og indgivelse af
konkursbegæring.
Kammeradvokaten anvendes navnlig i forbindelse med indgivelse af konkursbegæringer i prin-
cipielle sager, i sager af stor samfundsmæssig betydning, eller hvor der forventes mange juridi-
ske tvister, samt ved behandlingen af særligt vanskelige udlægssager ved fogedretten.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten vedrørende juridisk bistand i forbindelse med
gældsinddrivelse har i perioden 2018-22 ligget på omkring 15-33 mio. kr. årligt,
jf. tabel 9.
Tabel 9. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med gældsinddri-
velse 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter
2018
15,8
2019
19,2
2020
15,0
1
2021
20,0
2022
33,4
Anm.:
1
Udgifter forbundet med gældsinddrivelse er nedskrevet med 1,9 mio. kr. i forhold til SAU-redegørelsen for Skatteministeriets
anvendelse af Kammeradvokaten i 2020. Disse udgifter er ikke udtryk for indkøb hos Kammeradvokaten.
Stigningen fra 15,8 mio. kr. i 2018 til 33,4 mio. kr. i 2022 skyldes primært øget aktivitet vedrø-
rende konkurser.
Udgifterne omfatter ikke kuratorhonorar, eftersom dette ikke betales af Skatteministeriet, men
afholdes af konkursboet. Gældsstyrelsen kan dog stille sikkerhed overfor konkursboet for ku-
rators honorar, som alene vil blive effektueret, hvis der ikke er dækning i boet til kurators ho-
norar.
Arbejdet med at forberede konkursbegæringer og møde i skifteretten i konkurssager varetages
i dag i vidt omfang af Gældsstyrelsen, og Kammeradvokaten anvendes kun i særlige sager.
10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0012.png
3.4 Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige
responsa
Kategorien ”Andre
sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa”
vedrører
blandt
andet udgifter til anvendelse af Kammeradvokaten i forbindelse med ansættelsesændringer og
efteropkrævninger af skatter og afgifter i forbindelse med klagebehandling.
Det er Skatteforvaltningens opgave at sikre, at borgere og virksomheder betaler de korrekte
skatter og afgifter, og at borgere og virksomheder efterlever reglerne på skatteområdet.
Kammeradvokaten inddrages almindeligvis ikke i det normale ligningsarbejde. Der kan dog
være store og principielle sager, som vil kunne få betydning for andre lignende sager, hvor det
er hensigtsmæssigt, at Kammeradvokaten inddrages på et tidligt tidspunkt i sagens behandling.
Skatteforvaltningen kan således i forbindelse med en ansættelsesændring af en borgers, en
virksomheds, eller et selskabs skat eller afgift have indhentet en udtalelse fra Kammeradvoka-
ten, fx vedrørende fortolkning eller anvendelsen af en retsregel, herunder EU-retten. Formålet
er at få en korrekt afgørelse så tidligt som muligt i forløbet. Kammeradvokaten anvendes kun,
hvis Skatteforvaltningen er i tvivl om et fortolkningsspørgsmål. Kammeradvokaten bistår såle-
des ikke direkte i selve ansættelsesændringen.
Skatteforvaltningen kan endvidere anmode Kammeradvokaten om at varetage Skatteforvalt-
ningens interesser i forbindelse med, at en kompliceret ansættelsesændring påklages til Lands-
skatteretten. Det sker blandt andet for at sikre korrekte afgørelser.
Endelig kan Skatteforvaltningen anmode Kammeradvokaten om rådgivning om en problemstil-
ling, der optræder i flere sager. Dette kan fx dreje sig om gaveafgift af unoterede anparter,
oplysningspligt efter skattekontrollovens bestemmelser eller vurderinger af EU-domme. Der
kan også være tale om mere løbende rådgivning i fx transfer pricing-sager. Formålet er at sikre
korrekthed og ensartethed i afgørelserne.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med
”Andre
sager” har i perio-
den 2018-22 ligget omkring 8-19 mio. kr. årligt,
jf. tabel 10.
Tabel 10. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med andre sager,
herunder klagebehandling og skattefaglige responsa 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter
2018
8,6
2019
13,5
2020
17,3
2021
19,1
2022
17,0
I 2018 er Kammeradvokaten blandt andet anvendt til juridisk bistand i en række transfer pri-
cing-sager ved Landsskatteretten samt til udarbejdelse af skattefaglige responsa på principielle
spørgsmål vedrørende blandt andet forældelse og genoptagelse.
Stigningen fra 8,6 mio. kr. i 2018 til 13,5 mio. kr. i 2019 kan i sin væsentlighed henføres til ud-
gifter relateret til opstart af Panama Papers sagskomplekset. Herudover er Kammeradvokaten
i 2019 blandt andet anvendt til juridisk bistand i en række sager angående transfer pricing, syn
og skøn, lønsumsafgift og dødsbobeskatning. Derudover har Kammeradvokaten udarbejdet
skattefaglige responsa på principielle spørgsmål vedrørende blandt andet forældelse og gen-
optagelse.
11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
Stigningen fra 13,5 mio. kr. i 2019 til 17,3 mio. kr. i 2020 kan blandt andet henføres til, at Kam-
meradvokaten har ydet juridisk bistand i forbindelse med principielle spørgsmål vedrørende
blandt andet transfer pricing og opkrævning. Endelig har Kammeradvokaten bistået Skattesty-
relsen i en række retssager ved blandt andet Landsskatteretten.
Stigningen fra 17,3 mio. kr. i 2020 til 19,1 mio. kr. i 2021 kan blandt henføres til udgifter vedrø-
rende juridisk behandling af Panama Papers. Derudover har Kammeradvokaten dels ydet juri-
disk bistand i forbindelse med principielle spørgsmål vedrørende fx transfer pricing, dels bistået
Skattestyrelsen i en række retssager ved blandt andet Landsskatteretten, herunder om afgifter
og omkostningsgodtgørelser.
Faldet fra 19,1 mio. kr. i 2021 til 17,0 mio. kr. i 2022 skyldes bl.a., at der har været færre udgifter
vedrørende juridisk behandling af Panama Papers, som i høj grad afhænger af udviklingen i
sagerne for administrative klagenævn. Disse har set en forsinkelse langt ind i 2022, hvilket skub-
ber flere udgifter ind i 2023.
12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0014.png
4. Skatteministeriets brug af Kammer-
advokaten til rådgivning i særlige sa-
ger
Ud over konkrete retssager og generel juridisk bistand anvendes Kammeradvokaten også til
rådgivning i særlige sager. Skatteministeriet har blandt andet fået bistand fra Kammeradvoka-
ten i forbindelse med udviklingen af et nyt ejendomsvurderingssystem såvel som et nyt gælds-
inddrivelsessystem, samt i forbindelse med førelse af de civilretlige søgsmål og iværksættelse
af andre civilretlige tiltag i relation til udbyttesagskomplekset. Skatteministeriet benytter også
muligheden for at anvende anden ekstern juridisk bistand end Kammeradvokaten. Det gælder
eksempelvis for en del af den juridiske bistand, som er anvendt i forbindelse med forberedelsen
af implementering af EU-krav på toldområdet.
I relation til de nye ejendomsvurderinger har bistanden angået afklaring af juridiske problem-
stillinger forud for udarbejdelsen af det nye lovgrundlag, juridiske vejledninger og borgerret-
tede meddelelser.
Desuden har Kammeradvokaten bistået til sikring af lovmedholdeligheden af kravene til det
nye ejendomsvurderingssystem og har indgået i de teams, som udarbejder kravene til det nye
it-system og testcases. Endelig har Kammeradvokaten bistået til afdækningen og beskrivelsen
af mulige regelændringer til minimering af risici mv. i forbindelse med udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem.
Videreudviklingen af det nye gældsinddrivelsessystem og oprydningen i fejlramte gældsposter
i det midlertidige inddrivelsessystem, DMI, er ligeledes en omfattende opgave, som Kammer-
advokaten har bistået med.
Kammeradvokaten har deltaget i selve videreudviklingen af det nye gældsinddrivelsessystem.
Inddragelsen af Kammeradvokaten er blandt andet sket med henblik på at sikre, at gældsind-
drivelsen fremover sker på et lovligt grundlag. Kammeradvokaten har således indgået i de te-
ams, som udarbejder kravene til det nye it-system, testcases og vejledninger til sagsbehand-
13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
lerne på området. Kammeradvokaten har ligeledes i relation til gældsinddrivelsessystemet bi-
stået med afdækning og beskrivelse af mulige regelændringer til minimering af risici mv. i for-
bindelse med udviklingen af det nye it-system.
Kammeradvokaten har endvidere bistået Skatteministeriet i fastlæggelsen af processen med
oprydningen i de ikke-inddrivelsesparate fordringer, som fortsat ligger i det midlertidige inddri-
velsessystem, DMI, herunder rådgivet om oprydning i de fordringer, som er ramt af kendte fejl
eller er genstand for konkret mistanke om fejl, så det sikres, at datakvaliteten er tilstrækkelig
høj. Ved tilslutningen af fordringshavere til det nye gældsinddrivelsessystem har Kammeradvo-
katen blandt andet bistået med fastlæggelse af de datakrav, der gælder herfor. Herudover har
Kammeradvokaten rådgivet ved tilrettelæggelsen af konverteringen af fordringer fra DMI til
det nye inddrivelsessystem, så det sikres, at så mange fordringer som muligt fremover kan un-
derlægges aktiv inddrivelse. Der arbejdes på en plan for at nedbringe udgifterne til Kammerad-
vokaten på gældsområdet.
Der har været et ekstraordinært forbrug af Kammeradvokaten på både ejendomsvurderings-
og gældsinddrivelsesområdet, som gennem flere år har været udfordrede driftsområder. I takt
med genopretningen af disse områder forventes anvendelsen af Kammeradvokaten hertil re-
duceret væsentligt. På ejendomsområdet er der blandt andet på baggrund af anbefalinger fra
It-tilsynet igangsat en hjemtagning af opgaver, der hidtil er løst af Kammeradvokaten. Hjem-
tagningen startede op i efteråret 2021 med etablering af et nyt juridisk kontor i Vurderingssty-
relsen, samt en juridisk enhed i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Vurderingsstyrelsen og Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen har aftalt en plan for udfasning, og vil i takt med den igangsatte
kapacitetsopbygning gradvist hjemtage opgaver og ansvarsområder fra Kammeradvokaten.
Der vil dog i forbindelse med udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem fortsat være
behov for ekstern juridisk bistand på udvalgte områder. Det forventes, at hjemtagningen af
opgaver vil reducere udgifterne til Kammeradvokaten på ejendomsområdet over en årrække.
I Gældsstyrelsen er der ligeledes taget initiativ til at nedbringe forbruget af ekstern juridisk råd-
givning. Fx er godkendelsesprocessen i forbindelse med Gældsstyrelsens anvendelse af eks-
terne jurister skærpet. Endvidere er der udarbejdet en plan for generel insourcing af de juridi-
ske opgaver inden for oprydning i fordringer i DMI, således at der er iværksat en plan for rul-
lende erstatning af eksterne rådgivere med interne. Planen løber over en årrække fra 2022-26
og vil med forbehold for fx rekrutteringsvanskeligheder betyde en væsentlig reduktion i anven-
delsen af ekstern juridisk bistand. Samtidig medfører planerne en mere strategisk anvendelse
af Kammeradvokaten, således at det primært er mere specialiserede opgaver, som i en kortere
periode fortsat håndteres af Kammeradvokaten. Det bemærkes, at Gældsstyrelsen har iværk-
sat etableringen af endnu et juridisk kontor i styrelsen, bl.a. for at reducere behovet for ekstern
juridisk bistand.
Endelig har Skatteministeriet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med udbytte-
sagskomplekset, hvor der medio august 2023 verserer sager mod ca. 450 personer og selskaber
i USA, England, Dubai, Malaysia, Canada og Danmark med henblik på at tilbageføre så meget
som muligt af de ca. 12,7 mia. kr. I relation til den såkaldte bankordning er der anlagt sager
mod en række pensionsplaner og banker, der formentlig uretmæssigt har modtaget ca. 900
mio. kr. i udbytterefusion.
Kammeradvokatens opgave i relation til udbyttesagskomplekset består, foruden førelse af de
danske sager, i at koordinere og assistere i de enkelte jurisdiktioner. Aktiviteten hos Kammer-
14
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
2802409_0016.png
advokaten vil således afhænge af udviklingen i sagerne anlagt i de øvrige jurisdiktioner. Udgif-
terne hertil indtræder fra 2018 og 2019 i takt med, at sagskomplekset udfoldes, og det gælder
særligt udgifter til udenlandske advokater og rådgivere, som bistår Kammeradvokaten. Stignin-
gen i 2018-21 skyldes blandt andet, at kredsen af sagsøgte er blevet udvidet, at mængden af
materiale modtaget i løbet af sagsforløbet, som har skulle behandles manuelt, er øget, ligesom
sagen i navnlig England har udviklet sig uforudsigeligt. Skatteministeriet følger udgifterne til
Kammeradvokaten i forbindelse med udbyttesagskomplekset tæt. Kammeradvokaten vurderer
sagskompleksets samlede udgifter for perioden 2017-2029 kan rummes inden for det estime-
rede udgiftsskøn på 4,3 mia. kr.
jf. aktstykke 243 af 21. april 2022
og
aktstykke 141 af 29. juni
2023.
Skatteministeriets udgifter til særlige sager angår særdeles omfangsrige og komplicerede for-
hold, hvilket er baggrunden for stigningen fra 314,7 mio. kr. i 2018 til 642,8 mio. kr. i 2022,
jf.
tabel 11.
På grund af sagernes omfang og kompleksitet er forventningen, at udgifterne til de
særlige sager vil være høje i en længere periode. Faldet i udgifterne fra 2021 til 2022 skyldes
bl.a., at der på inddrivelsesområdet er der sket et fald i udgifterne fra ca. 96 mio. kr. i 2021 til
ca. 60 mio. kr. i 2022, som blandt andet skyldes hjemtagning af opgaver til Gældsstyrelsen.
Derudover er der sket et fald i forbruget af Kammeradvokaten til ejendomsvurderingssystemet
fra ca. 33 mio. kr. i 2021 til ca. 16 mio. kr. i 2022 som følge af, at Vurderingsstyrelsen og Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen har hjemtaget opgaver, Kammeradvokaten tidligere forestod.
Tabel 11. Skatteministeriets udgifter til rådgivning i særlige sager til Kammeradvokaten, herunder Kammer-
advokatens udenlandske rådgivere og leverandører 2018-22
Mio. kr. (2022-niveau)
Udgifter til rådgivning i særlige sager
Heraf udgifter til ejendomsvurderinger
Heraf udgifter til inddrivelse af gæld
Heraf indenlandske udgifter til udbyttesa-
gen
Heraf udgifter til udenlandske advokater og
rådgivere ifm. de udenlandske civilretlige
tiltag i udbyttesagen
2018
314,7
26,4
101,6
31,0
2019
431,3
48,4
90,9
54,6
2020
627,0
41,7
97,1
105,3
2021
670,5
33,1
96,5
109,7
2022
642,8
15,8
59,4
97,8
155,7
237,5
383,0
431,1
469,7
Anm.: Det bemærkes, at der i forhold til andre opgørelser af udgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen kan forekomme mindre
afvigelser. Afvigelsen skyldes dels, at der i andre opgørelser er anvendt tidspunktet for Kammeradvokatens fakturerede forbrug, modsat
opgørelsen i tabellen ovenfor, som bygger på Skattestyrelsens faktiske registrerede forbrug. Selve registreringen af udgifter i økonomi-
systemet medfører, at der forekommer periodeforskydninger mellem tal indarbejdet i ovennævnte tabel og andre opgørelser af udgifter
til de civilretlige tiltag i udbyttesagen. Sagens stigende kompleksitet har medført, at der nu følges op på udgifter til henholdsvis Kam-
meradvokatens udgifter i Danmark og de udenlandske advokater. Denne opdeling blev ikke anvendt fra sagens begyndelse. Den histo-
riske opdeling beror derfor på en skønsmæssig opdeling mellem udgifter til danske og udenlandske advokater.
Skattestyrelsen følger løbende Kammeradvokatens indsats og har i lyset af opgavens omfang
og karakter etableret et fokuseret tilsyn med og styring af indsatsen. Skattestyrelsen afholder
blandt andet løbende statusmøder med Kammeradvokaten på partnerniveau, og der følges op
på afholdte og prognosticerede udgifter månedligt. Der foretages ydermere kvartalsvise ud-
giftsopfølgninger, hvor der tages stilling til det fremadrettede udgiftsbehov for året. Der er her-
udover etableret en udvidet proces for godkendelse og kontrol af fakturaer vedrørende de ci-
vilretlige tiltag i udbyttesagen med henblik på at sikre korrekt udgiftsafløb.
15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 86: Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten i 2021 og 2022
Stigningen i udgifterne fra 2021 til 2022 for så vidt angår udgifter til udenlandske advokater i
relation til udbyttesagskomplekset skyldes bl.a., at der er afviklet en særskilt delhovedforhand-
ling vedrørende validity og udtaget ny stævning i England samt høj aktivitet i det malaysiske
spor som følge af hovedforhandlingens opstart i december 2022. Kammeradvokaten vurderer
sagskompleksets samlede udgifter for perioden 2017-2029 kan rummes inden for det estime-
rede udgiftsskøn på 4,3 mia. kr.
jf. aktstykke 243 af 21. april 2022
og
aktstykke 141 af 29. juni
2023.
16