19. december 2023
J.nr. 2023 - 2196
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering kan det oplyses, at OECD den 18. december 2023 har offentlig-
gjort nye administrative retningslinjer (”Administrative Guidance”) vedrørende OECD’s
modelregler om den globale minimumsskat på 15 pct. for store multinationale koncerner.
De lande, der implementerer minimumsbeskatningsreglerne, er forpligtet til at sikre, at de
nationale gennemførelsesbestemmelser anvendes i overensstemmelse med retningslin-
jerne, herunder til snarest muligt at gennemføre de ændringer af den nationale lovgivning
–
i Danmark den netop vedtagne minimumsbeskatningslov (lov nr.1535 af 12. december
2023)
–
som eventuelt måtte være nødvendige.
Et af de emner, der behandles i de nye retningslinjer, er indførelse af regler, der skal hin-
dre bestemte former for omgåelse af modelreglerne. Retningslinjerne herom har sammen-
hæng med, at der markedsføres modeller, hvorved koncerner ved indgåelse af hybride af-
taler (fx aftaler, hvorefter betalinger i debitorlandet anses for renter, mens de i kreditor-
landet anses for udbytter) vil kunne opnå, at de falder ind under de midlertidige safe har-
bour-regler, der er baseret på koncernernes land for land-rapporteringer, og som indebæ-
rer, at ekstraskatten sættes til nul. Sådanne arrangementer vil kunne indebære, at koncer-
nerne helt undgår minimumsbeskatning efter modelreglerne.
Det vil kræve en ændring af minimumsbeskatningsloven at indføre de værnsregler mod
omgåelse, der skal gælde efter de nye retningslinjer. Som det bl.a. er anført i Justitsmini-
steriets Lovkvalitetsvejledning bør bebyrdende regler kun indføres med tilbagevirkende
kraft, når afgørende hensyn gør det påkrævet, og således at det tidsrum, hvori loven har
tilbagevirkende kraft, bliver så kort som muligt. Da minimumsbeskatningslovens regler let
vil kunne omgås, hvis reglerne ikke indføres med virkning fra den 31. december 2023, har
jeg til hensigt i indeværende folketingssamling at fremsætte lovforslag om indførelse af
værnsreglerne med tilbagevirkende kraft, så de får virkning fra den 31. december 2023.
Da der i OECD-regi må forventes udstedt yderligere administrative retningslinjer om
værnsregler, og der ikke foreligger en tidsplan for arbejdet, er det dog på nuværende tids-
punkt ikke muligt at vurdere, om også de kommende værnsregler bør gennemføres med
tilbagevirkende kraft. Jeg vil orientere udvalget, såfremt det måtte vise sig, at det vil være
mest hensigtsmæssigt at fremsættelsen af et lovforslag om værnsreglerne i de netop of-
fentliggjorte retningslinjer afventer afslutningen af
OECD’s
videre arbejde, således at der
kan fremsættes et fælles lovforslag herom, fx i oktober 2024.
Jeppe Bruus
/ Lise Bo Nielsen