Notat
12. december 2023
J.nr. 2023-7041
Kontor:
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om transfer pricing, COM(2023) 529.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. september 2023 fremsat forslag til direktiv om transfer pricing. Direktivforsla-
get skal sikre, at alle lande i EU har nationale regler om transfer pricing, der fortolkes ens, hvad der ifølge
EU-Kommissionen vil begrænse risikoen for dobbeltbeskatningskonflikter internt i EU.
Direktivforslaget skønnes at have statsfinansielle konsekvenser. Direktivforslaget forventes ikke at med-
føre provenumæssige konsekvenser. Der vil dog være administrative omkostninger i Skatteforvaltningen i
form af mere kontrol som følge af, at flere virksomheder og transaktioner vil være omfattet af transfer pri-
cing-dokumentationskravene, end hvad der gælder efter nuværende danske regler.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte direktivforslagets overordnede formål om at sikre en ensartet an-
vendelse og fortolkning af armslængdeprincippet i EU inden for rammerne af OECD’s
transfer pricing-
retningslinjer. Regeringen ser dog med skepsis på en række elementer i forslaget. Hvis disse opretholdes,
vil regeringen have svært ved at støtte forslaget.
For det første vurderes det, at forslaget vil medføre yderligere administrative konsekvenser hos Skattefor-
valtningen og skatteydere, uden at det indebærer en væsentlig styrkelse af indsatsen på transfer pricing om-
rådet. Det skyldes, at regeringen mener, at direktivforslaget ikke vil indebære en væsentlig reduktion i an-
tallet af dobbeltbeskatningskonflikter. EU-medlemslandene anvender allerede
OECD’s
transfer pricing-
retningslinjerne i national ret. Det vil derfor ikke bidrage væsentligt til en reduktion af antallet af kon-
flikter, at transfer pricing-retningslinjerne bliver obligatoriske for medlemsstaterne som følge af et EU-di-
rektiv eller at enkelte elementer harmoniseres i overensstemmelse med retningslinjerne.
Derudover er det væsentligt for regeringen, at armslængdeprincippet svarer til den nyeste version af
OECD-standarden. Regeringen er endvidere bekymret i forhold til det fremtidige arbejde med transfer
pricing i OECD, idet direktivforslaget forudsætter, at EU-Kommissionen og medlemslandene bliver enige
om en fælles holdning til transfer pricing arbejdet i OECD. Regeringen ønsker ikke at pålægge erhvervsli-
vet eller Skatteforvaltningen yderligere administrative byrder end højest nødvendigt, hvorfor den vil arbejde
for, at grænsen for kontrolbegrebet ikke fastsættes til 25 pct. af aktiekapitalen, men i stedet fastsættes til
50 pct., samt at der indarbejdes en undtagelse for små og mellemstore virksomheder til at udarbejde trans-
fer pricing-dokumentation. Det vil svare til de gældende regler i skattekontrolloven.
Selskab, Aktionær og
Erhverv [SAE]
Initialer:
KLN1