Grenaa, den 6. december 2023.
Kære medlemmer af Folketingets Skatteudvalg.
Det var med stor skuffelse jeg via Berlingske Tidende, Business, den 27.11.2023 erfarede at tillæg til lov
vedrørende rentetilskrivning på gæld registreret i Gældsstyrelsen, med et stort flertal var blevet vedtaget
torsdag den 23.11.2023. uden bagudrettet tilbageførsel af renter.
Undertegnede var, grundet mit barnebarns ønske om hjælp, blevet opmærksom på den uanstændige måde
man i Danmark behandler personer der er havnet i Gældsstyrelsens klør.
På trods af at folk henvender sig for at ville betale deres gæld, og dermed bremse den urimelige
rentetilskrivning der finder sted, får de besked om at det ikke er muligt da gælden ikke er inddrivningsparat.
For at gøre Folketingets Skatteudvalg opmærksom på den uheldige situation at Gældsstyrelsen vedbliver
med at tilskrive renter på gæld, der grundet rod i Skats IT-systemer ikke kan gøres op, og dermed ikke er
inddrivelsesparat, besluttede jeg mig for at skrive til Jer.
Jeg skrev første gang den 5. november 2023, og røg helt tilfældigt ind i at man netop arbejdede med L. 9-
Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven,
opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven. Skatteministeren anfører i sin kommentar til mit brev at der
foreslås et fremadrettet rentestop på al ikke inddrivelsesparat gæld samt andre udmærkede forslag der vil
komme skyldnere til gode, og at han har stor forståelse for, at det kan virke urimeligt, at skyldnere med
ikke inddrivelsesparat gæld ikke kan indfri gælden, og at gælden forrentes.
Ministerens sidste bemærkning gør jeg ved brev dateret 12. december 2023 opmærksom på at jeg ikke kan
tilslutte mig. Jeg føler mig stødt over at man i Folketinget ved lov kan udskyde forældelsesstart på gæld til
det offentlige til 2030, for ikke at miste provenu ved gæld der inden da forældes og bortfalder, men ikke
samtidig kan fjerne renter bagudrettet på gæld der ikke er inddrivelsesparat.
Man kan altså godt se at det er galt at der renteberegnes på ikke inddrivelsesparat gæld, i det man indfører
et fremadrettet rentestop, men i ministerens svar på mit brev skriver han at det vil være særdeles
vanskeligt og komplekst at gennemføre rentestop på ikke inddrivelsesparat gæld med tilbagevirkende kraft.
Han skriver at gælden kan skifte mellem inddrivelsesparat og ikke inddrivelsesparat og omvendt, den tror
jeg nu ikke på, er gælden inddrivelsesparat bliver skyldner vel afkrævet betaling. Med den begrundelse
skriver ministeren at denne vurdering skal gennemføres for flere millioner fordringer. Afslutningsvis skriver
han at et bagudrettet rentestop vil medføre et ikke uvæsentligt mindreprovenu. På den baggrund mener
han ikke det er realistisk at indføre et bagudrettet rentestop.
I brev dateret 14.11.2023 anfører jeg at man meget hurtigt i Gældsstyrelsen kan foretage en kørsel hvor
man fjerner alle renter på gæld der er markeret som ikke inddrivelsesparat, det vil ikke koste meget at
udføre. Det er klart at det giver et mindreprovenu, men disse renter skulle jo, som man selv i Folketinget
anerkender ved vedtagelsen af det fremadrettede rentestop, aldrig have være debiteret da de alene
skyldes fejl hos skat, og skyldner ikke har haft mulighed for at undgå dem. Skulle der smutte en enkelt
igennem hvor renten ikke skulle have været fjernet, jeg tror det dog ikke, kan skat kun takke sig selv for det.