Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2793634_0001.png
23. november 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2023
1) Direktiv om hurtigere og mere sikker lempelse af overskydende kilde-
skat (FASTER)
KOM(2023) 324
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0002.png
Side 2 af 13
Dagsordenspunkt 1: Forslag til direktiv om hurtigere og
mere sikker lempelse af overskydende kildeskat
(FASTER)
KOM(2023)324
Nyt notat.
1. Resume
ECOFIN kan muligvis 8. december 2023 opnå enighed om forslag om hurti-
gere og mere sikker lempelse af overskydende kildeskat, også kaldet FASTER.
Kommissionens forslag til direktiv om hurtigere og mere sikker lempelse af
overskydende kildeskat af 19. juni 2023 har til formål at støtte en velfunge-
rende kapitalmarkedsunion ved at gøre grænseoverskridende investeringer
lettere og sikre fair beskatning ved at forebygge skattesvig og -misbrug. Kom-
missionen ønsker med forslaget at sikre bedre, simplere og mere ensartede
procedurer for lempelse af overskydende kildeskat ved grænseoverskridende
investeringer og samtidig sikre, at medlemsstaterne har de nødvendige red-
skaber til effektivt at bekæmpe skattesvig og -misbrug.
Direktivet indeholder tre hovedelementer: 1) Digitale hjemstedserklæringer så
investorer kun skal indhente én digital attest fra sit hjemland for at dokumen-
tere, hvilket EU-land de er hjemmehørende i. 2) Implementering af et system
for hurtig refusion eller et nettoindeholdelsessystem. Ved et system for hurtig
refusion skal en anmodning om udbytterefusion indsendes senest 25 dage efter
udlodning af udbyttet, og skattemyndigheden har herefter 25 dage til at fær-
digbehandle anmodningen. Et nettoindeholdelsessystem indebærer, at der in-
deholdes udbytteskat svarende til den korrekte skattesats i forbindelse med ud-
betaling af udbytte til udenlandske aktionærer. 3) Krav om indberetning af en
række detaljerede oplysninger om udbytter fra certificerede finansielle for-
midlere (primært større banker), dvs. hvem de modtager udbyttet fra, til hvem
de betaler udbyttet samt eventuelle oplysninger om aktiviteter, der kan indi-
kere misbrug (fx aktielån).
Ved siden af de to præsenterede ordninger (for hhv. hurtig refusion og et net-
toindeholdelsessystem) skal medlemslandene fortsat opretholde et almindeligt
refusionssystem, som kan håndtere de tilfælde, der er undtaget fra enten et
system for hurtig refusion eller et nettoindeholdelsessystem.
Forslaget skønnes at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, herunder
administrative konsekvenser. Det vurderes, at forslaget vil medføre et mindre-
provenu for det offentlige, som dog ikke kan kvantificeres. Forslaget forventes
samlet set at medføre væsentlige administrative konsekvenser for Skattefor-
valtningen som følge af behov for systemtilpasninger og it-udvikling, herun-
der i gamle it-legacy-systemer. Dele af initiativet vurderes at kunne medføre
en øget risiko for fejl/svig som følge af, at kontrollen som udgangspunkt vil ske
efter indeholdelse eller tilbagebetaling af udbytteskatten. I den eksisterende
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0003.png
Side 3 af 13
danske refusionsordning sker kontrollen forud for udbetalingen af den over-
skydende kildeskat.
Regeringen ser generelt positivt på intentionen i forslaget, men vurderer sam-
tidig, at der skal arbejdes på at påvirke direktivet. Her er det relevant at foku-
sere på ændringer, der kan mindske risiko for svig. Regeringen vil desuden
arbejde for, at de valgte løsninger bliver effektive og mindst muligt omkost-
ningstunge og it-udviklingskrævende for Danmark, og at der afsættes rimelig
tid til implementering af direktivet, herunder at der sikres sammenhæng til en
kommende europæisk digital identitetstegnebog (i henhold til Forslag til for-
ordning om en europæisk digital identitet).
2. Baggrund
I EU kan investorer i en grænseoverskridende sammenhæng være forpligtet til
at betale dobbelt skat af indkomst fra værdipapirer, de besidder (dvs. udbytte af
aktiebeholdninger og renter på beholdninger af obligationer). Det hænger sam-
men med, at der dels kan opkræves skatter i værdipapirudstederens land (kil-
delandet), og dels i investorens bopælsland (bopælslandet) i form af indkomst-
skat.
For at undgå dette er mange lande blevet enige om at dele beskatningsrettighe-
derne mellem kilde- og bopælslandene ved dobbeltbeskatningsoverenskomster,
så ikke-hjemmehørende investorer kan være berettiget til en lavere udbytteskat-
tesats eller en skattefritagelse i kildelandet. Derudover har nogle kildelande ind-
ført lavere satser eller fritagelser for bestemte ikke-hjemmehørende skatte-
ydere.
Sådanne nedsættelser af eller fritagelser for udbytteskat kan indrømmes på to
måder. Enten anvendes den nedsatte skattesats eller fritagelsen direkte på det
tidspunkt, hvor udbyttet eller renterne udbetales (nettoindeholdelse), eller også
tilbagebetales den overskydende indeholdte skat på grundlag af en tilbagebeta-
lingsanmodning fra investoren (refusion).
Procedurerne for indgivelse af en anmodning om refusion af udbytteskat inde-
bærer, at modtageren af betalingerne skal bevise, hvilket land vedkommende er
hjemmehørende i ved at anmode skattemyndighederne i sin bopælsstat om en
bopælsattest. Desuden skal der indsendes dokumentation for kravet på refu-
sion.
Procedurerne for lempelse af overskydende kildeskat er ofte besværlige for in-
vestorerne og kan variere betydeligt mellem EU-landene. Desuden er det kon-
stateret i forbindelse med en række udbytteskandaler, at procedurerne for refu-
sion af udbytteskat er behæftet med en risiko for skattesvig og -misbrug. Dette
kan være til hinder for at nå målene med kapitalmarkedsunionen og pakken om
detailinvesteringer, der blev vedtaget den 24. maj 2023
1
. Forslaget skal imødegå
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for tiltag, der har til formål at styrke det finan-
sielle indre marked for alle EU-lande og dermed skabe vækst, arbejdspladser og investeringer,
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0004.png
Side 4 af 13
dette ved at give udenlandske investorer nemmere og hurtigere adgang til lem-
pelse af udbytteskat og sikre transparens og kontrolmuligheder gennem krav
om indberetning af en række oplysninger.
3. Formål og indhold
Forslaget har to formål: 1) at støtte en velfungerende kapitalmarkedsunion ved
at lette grænseoverskridende investeringer, og 2) sikre fair beskatning ved at
forebygge skattesvig og -misbrug.
Digitale bopælsattester
Det foreslås at indføre fælles digitale bopælsattester, så bl.a. investorer kun skal
indhente én digital attest fra deres hjemland. Den digitale bopælsattest skal do-
kumentere, hvilket EU-land investoren er hjemmehørende i, hvilket har betyd-
ning for den sats, som udbyttet beskattes med i det udloddende selskabs hjem-
land. Formålet med digitale bopælsattester er at sikre mere effektiv administra-
tion af udbytteskat ved grænseoverskridende investeringer inden for EU. De di-
gitale bopælsattester kan anvendes ifm. refusion af overskydende udbytteskat
såvel som nettoindeholdelse af kildeskat med den korrekte sats allerede ved ud-
betalingen.
Hurtig refusion og nettoindeholdelse af kildeskat på udbytter
Forslaget forpligter alle de EU-lande, der yder lempelse af overskydende
kildeskat på udbytte af offentligt handlede aktier, til at oprette enten 1) et system
til hurtig refusion af for meget indeholdt skat på udbytter eller 2) et system til
nettoindeholdelse af udbytteskat ved kilden (evt. et samlet system, der kombi-
nerer model 1 og 2). Ved et system for hurtig refusion skal en udenlandsk inve-
stor indsende en anmodning om udbytterefusion senest 25 dage efter udlodnin-
gen af udbyttet, og skattemyndigheden har herefter 25 dage til at færdigbe-
handle anmodningen. En senere udbetaling vil skulle forrentes med en sats sva-
rende til den rente, som EU-landene yder til skatteydere ved sen tilbagebetaling
af indkomstskat. Et nettoindeholdelsessystem indebærer, at der kan indeholdes
udbytteskat med den korrekte skattesats allerede i forbindelse med udbetaling
af udbyttet til udenlandske aktionærer.
De EU-lande, der yder lempelse af overskydende kildeskat på renter på
offentligt handlede obligationer, kan vælge at indføre lignende ordninger for
lempelse af kildeskat på disse renter. EU-landene kan både ifm. hurtig refusion
og nettoindeholdelse vælge at undtage de situationer, hvor investoren er beret-
tiget til fuld skattefritagelse (dvs. en skattesats på 0 pct.), fra hurtig refusion
eller nettoindeholdelse. Dette kan være særligt hensigtsmæssigt, da disse situa-
tioner generelt er mere sårbare over for misbrug.
herunder i grøn omstilling. Pakken om detailinvesteringer består af en detailinvestorstrategi med
tilhørende forslag om en styrket ramme for detailinvesteringer, som skal sikre varetagelsen af
private investorers (detailinvestorers) interesser, så de i højere grad deltager på de finansielle
markeder og opnår værdi herved, modtager bedre rådgivning og vil kunne træffe bedre investe-
ringsbeslutninger i EU.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0005.png
Side 5 af 13
Ordningen for hurtig refusion eller nettoindeholdelse af skat på udbytter er ob-
ligatorisk for større finansielle formidlere (dvs. fx banker), men er frivillig for
mindre finansielle formidlere,
jf. nedenstående afsnit om registrering.
De fi-
nansielle formidlere, som deltager i ordningen, vil skulle anmode om hurtig re-
fusion/nettoindeholdelse på vegne af deres kunder, dokumentere deres kunders
berettigelse til refusion/nettoindeholdelse samt indberette information om ud-
byttet. Finansielle formidlere omfatter banker, værdipapircentraler og lignende,
som formidler betalinger af udbytter mellem det udloddende selskab og den en-
delige modtager af udbyttet (investoren). Pensionskasser anses fx ikke som fi-
nansielle formidlere, da pensionskasserne selv er investorer.
Ved siden af de to præsenterede ordninger skal EU-landene fortsat opretholde
et almindeligt refusionssystem, som kan håndtere de tilfælde, der er undtaget
fra de to systemer. Det kan fx være tilfælde, hvor aktionæren har ret til fuld re-
fusion (skattesats på 0 pct.), eller hvor investorens bank har valgt at stå uden
for systemet til hurtig refusion eller nettoindeholdelse,
jf. nedenstående afsnit
om registrering.
Indberetning om udbytter
Alle de finansielle institutter, der (obligatorisk eller frivilligt) er en del af ord-
ningen for hurtig refusion eller nettoindeholdelse, skal indberette en række de-
taljerede oplysninger om udbyttet til skattemyndighederne. Indberetningen
omfatter bl.a., hvem de modtager udbyttet fra, hvem de udbetaler udbyttet til
samt eventuelle oplysninger om aktiviteter, der kan indikere misbrug (fx aktie-
lån).
Indberetningen skal sikre, at skattemyndighederne får bedre mulighed for at
opdage eventuel svig ved at få adgang til alle de oplysninger, der er nødvendige
for at rekonstruere den kæde, som betalingerne er gået igennem fra det udlod-
dende selskab til investoren. Indberetningsfristen er 25 dage efter såkaldt
”re-
cord date” (typisk dagen før udbetaling af udbyttet).
Indberetningspligten gælder for alle udbytter, der skal beskattes i det pågæl-
dende kildeland, og som passerer gennem den pågældende certificerede formid-
ler, og oplysningerne vil således også kunne anvendes til kontrol i det alminde-
lige refusionssystem foruden de sager, der omfattes af hurtig refusion eller net-
toindeholdelse.
Registrering
For at kunne drage fordel af nettoindeholdelse og hurtig refusion af udbytteskat
skal investorerne kunne benytte sig af finansielle formidlere, der er certificeret
til at levere tjenesteydelser på området. Der findes to grupper af formidlere, som
kan registreres som certificerede finansielle formidlere og dermed få adgang til
procedurerne i forslaget.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0006.png
Side 6 af 13
Registrering vil være obligatorisk for store institutter
2
og værdipapircentraler,
der foretager indeholdelse af kildeskat på vegne af udstederen af aktierne
3
. Store
institutter mv. er bl.a. dem, som er blandt de tre største målt på værdien af deres
aktiver i det EU-land, hvor de er etableret. Disse skal lade sig registrere i de EU-
lande, hvor de værdipapirudstedere er beliggende, som deres kunder har inve-
steret i. Registrering vil være frivillig for alle andre enheder (herunder enheder,
der er etableret i et tredjeland). Dvs. enhver, som fungerer som finansiel for-
midler og opfylder specifikke krav, kan efter eget ønske registrere sig i et eller
flere af de nationale registre, der er oprettet i overensstemmelse med direktivet.
Registrerede finansielle formidlere, der ikke opfylder reglerne, herunder ikke
længere opfylder registreringskravene, skal slettes fra det nationale register
og/eller pålægges sanktioner.
Due diligence
Certificerede (dvs. registrerede) finansielle formidlere skal indhente en erklæ-
ring fra den registrerede ejer af udbyttet. Ejeren skal i erklæringen skrive under
på, at vedkommende er den retmæssige ejer af udbyttet (eller renterne) som de-
fineret i kildelandets nationale lovgivning, og ikke er involveret i et finansielt
arrangement knyttet til den pågældende aktie, som ikke er blevet afviklet eller
ikke er udløbet eller på anden måde afsluttet. Et sådant finansielt arrangement
kan fx være et aktielån. Tvivl om ejerskab på bestemte tidspunkter udnyttes til
at svindle skattemyndigheder. Forslaget har bl.a. til hensigt at bekæmpe svindel
af denne art ved at sikre transparens om ejerskab og brug af finansielle arran-
gementer som fx aktielån.
Den certificerede finansielle formidler skal (fsva. ejere i EU) kontrollere den re-
gistrerede ejers digitale bopælsattest og (fsva. ejere i et tredjeland) kontrollere
andre beviser for skattemæssigt hjemsted, herunder ift. oplysninger indhentet
efter antihvidvaskreglerne. Den certificerede finansielle formidler skal derud-
over kontrollere den skattesats, en registreret ejer har ret til. Ved en udbyttebe-
taling på 1.000 euro eller mere skal det derudover kontrolleres, om der forelig-
ger et finansielt arrangement (fx et aktielån), der ikke er blevet afviklet eller ikke
er udløbet eller på anden måde afsluttet, på grundlag af de oplysninger, som den
certificerede finansielle formidler er i besiddelse af. Endelig skal EU-landene
sikre, at certificerede finansielle formidlere råder over passende procedurer til
at udføre kontrol.
Ansvar ved fejl
EU-landene skal indføre regler om, at en certificeret finansiel formidler gøres
ansvarlig for mistede skatteindtægter, hvis denne undlader at opfylde sine
Defineret i forordning (EU) 575/2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investe-
ringsselskaber.
3
Omfattet af anvendelsesområdet for forordning (EU) nr. 909/2014 om forbedring af værdipa-
pirafviklingen i Den Europæiske Union og om værdipapircentraler, der leverer kildeskatteagent-
ydelser
.
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0007.png
Side 7 af 13
forpligtelser efter direktivets bestemmelser om indberetning, hurtig refusion,
nettoindeholdelse eller due diligence, enten forsætligt eller uagtsomt.
Sanktioner
EU-landene skal indføre sanktioner for overtrædelse af indberetningsreglerne.
Disse sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
Gennemførelsesfrist
Det foreslås, at FASTER skal være gennemført i medlemslandene senest den 31.
december 2026, og reglerne skal gælde fra den 1. januar 2027.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 113 og
115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet i artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU). Problemets
grænseoverskridende karakter kræver et fælles initiativ i hele det indre marked.
Årsagen til problemet er i følge Kommissionen hovedsagelig, at der blandt de
medlemsstater, der opkræver kildeskat af udbytte- eller rentebetalinger, anven-
des forskellige ordninger for at give mulighed for lempelse af overskydende skat
i grænseoverskridende situationer.
Det er Kommissionens opfattelse, at opretholdelsen af en stadig mere fragmen-
teret ramme for kildeskatteprocedurer i EU medfører høje efterlevelsesomkost-
ninger for de involverede investorer og finansielle formidlere. Spørgsmålets
grænseoverskridende karakter kræver en indsats på EU-plan for at forenkle de
administrative procedurer og reducere overholdelsesomkostningerne. I mangel
af et sådant initiativ forhindrer de fragmenterede nationale kildeskatteprocedu-
rer, at lempelsesprocedurerne for grænseoverskridende transaktioner kan fun-
gere effektivt. Dermed er der tale om en hindring for det indre markeds rette
virkemåde. Der er derfor behov for en EU-indsats for at skabe lige vilkår for
nationale og udenlandske investorer og for både hjemmehørende og ikkehjem-
mehørende formidlere.
Det er ligeledes regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er overholdt.
Som reglerne er i dag, så skal såvel finansielle formidlere som investorer for-
holde sig til op til 27 forskellige regelsæt på udbytteområdet. Ved at etablere et
fælles regelsæt på tværs af EU sikres såvel finansielle formidlere som investorer
lettere adgang til grænseoverskridende investering, hvilket vil bidrage positivt
til etableringen af kapitalmarkedsunionen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0008.png
Side 8 af 13
Med Kommissionens forslag etableres en ambitiøs tilgang til administration af
en hurtig refusion og/eller nettoindeholdelse, herunder med en tilknyttet ind-
beretningsordning. Via denne indberetningsordning vil EU-landene opnå ikke
blot en hurtig adgang til relevante oplysninger til brug for kontrol af udbytte-
området, men også flere og bedre data at kontrollere refusionsanmodninger ud
fra end i dag. De ordninger, som EU-landene etablerer hver for sig, vil for uden-
landske aktører alene kunne være frivillige. Ordninger som den foreslåede in-
debærer væsentlige omkostninger for de certificerede finansielle formidlere.
Når ordningen dækker hele EU, skal formidlerne ikke indrette systemer til un-
derstøttelse af op til 27 forskellige ordninger, men blot til understøttelse af én
ordning. Hvis EU-landene skulle indføre hver sin ordning, ville dette formentlig
føre til en væsentlig lavere tilslutningsgrad blandt de finansielle formidlere,
hvorved ordningerne ville være betydeligt mindre effektive.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Efter de gældende danske regler udstedes der ikke bopælsattester elektronisk.
Udstedelse af en sådan attest sker via en særlig blanket, som skal udfyldes.
Efter de gældende danske regler indeholdes udbytteskat med 27 pct. Udenland-
ske aktionærer, der er berettiget til en lavere skattesats, er således henvist til
efterfølgende at anmode om refusion af den for meget indeholdte skat.
Det følger af kildeskattelovens § 69 B, at hvis den for meget indeholdte kildeskat
ikke er tilbagebetalt inden 6 måneder fra Skatteforvaltningens modtagelse af
anmodning om tilbagebetaling, forrentes beløbet.
Kan Skatteforvaltningen på grund af modtagerens forhold ikke foretage kontrol
af, om betingelserne for tilbagebetaling af kildeskat er opfyldt, afbrydes udbeta-
lingsfristen, indtil modtagerens forhold ikke længere hindrer kontrol.
Udgangspunktet er, at investor selv skal anmode om refusion, men investor har
mulighed for at bemyndige sit finansielle institut til at anmode på vegne af sig.
Danske finansielle institutter er således alene involveret i refusionsanmodnin-
ger i tilfælde, hvor de indsender anmodninger på vegne af deres kunder. Der er
i Danmark derved ikke regler om registrering af udenlandske finansielle formid-
lere.
Danske finansielle institutter har pligt til at indberette om deres kunders udbyt-
ter efter skatteindberetningslovens §§ 16 og 18. Udenlandske finansielle insti-
tutter er ikke omfattet af denne pligt.
Der er alene pligt til at indeholde kildeskat af visse koncerninterne fordringer.
Der er således ikke nogen generel pligt til at indeholde kildeskat af offentligt
handlede obligationer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0009.png
Side 9 af 13
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens forslag indeholder et initiativ om at indføre digitale bopælsat-
tester. Udstedelse af sådanne attester kræver ændring af den danske lovgiv-
ning. Ændringen vil formentlig skulle ske i kildeskatteloven.
Gennemførelse af hurtig refusion eller nettoindeholdelse vil ligeledes kræve æn-
dring af den danske lovgivning. En sådan ændring vil formentlig også skulle ske
i kildeskatteloven, herunder indførsel af særlige frist- og forrentningsregler i
forhold til hurtig refusion, hvis det er denne løsning, der vælges implementeret
i Danmark.
Den umiddelbare vurdering er, at der er fordele og ulemper ved såvel hurtig re-
fusion som nettoindeholdelse, som skal afdækkes yderligere. Et system for hur-
tig refusion forventes bl.a. at øge kompleksiteten i forhold til sagsbehandlingen
fx ved øget risici for, at der indgives flere ansøgninger (dels i ordningen for hur-
tig refusion, dels i det almindelige refusionssystem), mens tidsfristerne ikke
muliggør en tilstrækkeligt grundig kontrol. Et nettoindeholdelsessystem ventes
ikke at medføre samme udfordringer og vurderes dermed at indebære lavest ri-
siko for svig.
Uanset om modellen for hurtig refusion eller modellen for nettoindeholdelse
vælges, vil der skulle etableres et register, hvor de certificerede finansielle for-
midlere vil skulle lade sig registrere. Derudover vil der skulle indføres indberet-
ningsregler for de certificerede finansielle formidlere, som kræver lovændring.
Registreringsreglerne vil formentlig skulle indsættes i kildeskatteloven, mens
indberetningsreglerne enten vil skulle følge af kildeskatteloven eller af skatte-
indberetningsloven.
Endelig vil der skulle indføres sanktioner, som skal anvendes i tilfælde, hvor
forpligtelserne efter FASTER ikke overholdes. Sanktionerne skal være effektive,
stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende effekt.
Efter Kommissionens forslag kan EU-landene frivilligt vælge også at lade kilde-
skatter på renter af offentligt forhandlede obligationer omfatte af ordningerne
til hurtig refusion eller nettoindeholdelse. Det antages, at denne mulighed ikke
vil blive udnyttet ved en dansk gennemførelse af direktivet.
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil medføre et mindreprovenu for det offentlige, som
dog ikke umiddelbart kan kvantificeres nærmere. Det gælder uanset, om direk-
tivet implementeres som et system for hurtig refusion eller et nettoindeholdel-
sessystem. Det skyldes dels, at forslaget
i dets nuværende form og ifølge
Skattestyrelsen
kan gøre det vanskeligt at opretholde en lige så robust kon-
trol som i dag, dels at forslaget må forventes at reducere en aktuel ”underud-
nyttelse”
af de gældende muligheder for at søge refusion af for megen inde-
holdt kildeskat i Danmark, bl.a. fordi udenlandske investorer i dag enten ikke
har kendskab til muligheden for refusion, eller fordi beløbet er for ubetydeligt i
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0010.png
Side 10 af 13
forhold til den administrative opgave ved at søge refusion. Begge dele vil i givet
fald trække i retning af et mindreprovenu for det offentlige i form af færre net-
toindtægter fra beskatningen af udbytter til udenlandske investorer.
Det må forventes, at danske aktionærer på tilsvarende vis underudnytter mulig-
hederne for at søge om refusion af for megen indeholdt kildeskat i udlandet. Det
indebærer, at forslaget ikke vil få væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-
ser, idet mindreprovenuet for det offentlige modsvares af en skattebesparelse i
udlandet for danske aktionærer i form af en lavere grad af dobbeltbeskatning.
FASTER skønnes at have væsentlige administrative omkostninger for Skattefor-
valtningen som følge af systemtilpasninger og it-udvikling, uanset valg af sy-
stem for hurtig refusion eller et nettoindeholdelsessystem. Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen har med betydelig usikkerhed skønnet, at forslaget kan med-
føre omkostninger til it-udvikling på 250-400 mio. kr. Skønnet er behæftet med
meget stor usikkerhed og er inkl. et usikkerhedstillæg på 100 pct., men uden
driftsomkostninger.
Der vil være risiko for, at it-implementeringen af et eller flere af elementerne
har en størrelse, der i sig selv giver anledning til betydelige risici i forhold til at
sikre rettidig og succesfuld implementering. Omfanget af it-udvikling betyder
også, at det er væsentligt, at der sikres rimelig tid til national implementering.
Skatteforvaltningen gennemfører dertil i øjeblikket en række store, komplekse
it-udviklingsprojekter, som de kommende år lægger beslag på Skatteforvaltnin-
gens it-udviklingskapacitet. It-understøttelsen skal derfor prioriteres sammen
med andre højt prioriterede it-udviklingsopgaver i Skatteforvaltningen og vil
forventeligt fortrænge nogle af disse i en periode. Derudover kan der være af-
ledte supplerende udviklingsbehov ift. Digitaliseringsstyrelsens kommende im-
plementering af den europæiske digitale identitetstegnebog, der på baggrund af
bl.a. en digital bopælsattest, som finder anvendelse i FASTER, skal give adgang
til offentlige tjenester i EU.
Det vurderes derudover med stor usikkerhed, at forslaget kan bidrage til at re-
ducere de administrative udgifter til sagsbehandling og kontrol i Skattestyrelsen
som følge af en forventet reduktion i antallet af refusionsanmodninger, hvorfor
årsværksbehovet til kontrol reduceres, såfremt direktivet implementeres ved en
nettoindeholdelsesmodel. Der vil dog være omkostninger for Skatteforvaltnin-
gen vedrørende kontrol af indberettede oplysninger fra banker mv., som er om-
fattet af direktivet. Såfremt der implementeres et system for hurtig refusion, vil
dette medføre større administrative omkostninger.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af
EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afholdes inden for ek-
sisterende bevillinger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0011.png
Side 11 af 13
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes samlet set at indebære en lettelse for erhvervslivet, idet ak-
tionærer og investorer hurtigere og nemmere vil kunne få lempet oversky-
dende kildeskat, hvilket ifølge Kommissionen vil fremme investeringer på
tværs af grænser. Det vurderes, at forslaget indeholder en række omstillings-
byrder, løbende byrder og løbende lettelser. Byrder er blandt andet forbundet
med systemudvikling i forhold til de fælles bopælsattester, etablering af et sy-
stem til hurtig refusion eller nettoindeholdelse for finansielle formidlere, her-
under indberetning, samt sikring af relevante erklæringer fra kunderne. Desu-
den skal det sikres, at oplysningerne stemmer overens med de oplysninger,
som de finansielle formidlere har indhentet i henhold til antihvidvaskreglerne.
Disse omstillingsomkostninger må også forventes at medføre løbende lettelser,
da forslaget vil indebære ensretning og digitalisering af blandt andet nuvæ-
rende manuelle processer.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan ikke kvantificeres på nu-
værende tidspunkt. Det skyldes, at der er betydelig usikkerhed om, hvordan de
konkrete artikler i Kommissions forslag skal udmøntes. Direktivets konsekven-
ser for danske investorer og finansielle formidlere afhænger af, hvordan andre
EU-lande implementerer direktivet. Erhvervsstyrelsen vil på den baggrund fo-
retage en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser i forbindelse
med implementering af direktivet i Danmark. Det forventes, at relativt få danske
banker vil blive pålagt at registrere sig som certificerede finansielle formidlere,
mens det er uvist, hvor mange der vil gøre det frivilligt.
Kommissionen skønner, at omkostningerne for de finansielle formidlere på EU-
plan vil være på 75,9 mio. euro i engangsomkostninger og 13 mio. euro i årlige
udgifter.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
FASTER som foreslået af Kommissionen forventes at medføre en øget risiko
for misbrug og svig i forbindelse med refusion af udbytteskat. Det gælder uan-
set, om direktivet implementeres som et system for hurtig refusion eller et net-
toindeholdelsessystem.
Det skyldes, at forslaget som fremsat kan gøre det vanskeligere at opretholde en
lige så robust kontrol som i dag af, om en given aktionær er retmæssig ejer af
udbyttet, og hvorvidt aktionæren er berettiget til beskatning med en lavere sats
end kildeskattesatsen. I et system for hurtig refusion vil skattemyndighederne
således have væsentligt kortere tid til at kontrollere refusionsanmodninger. I et
nettoindeholdelsessystem vil der være færre anmodninger om refusion, hvilket
bl.a. vil forringe muligheden for at kontrollere, om en given aktionær er beretti-
get til en lavere skattesats, før aktionæren får adgang til den lavere skat.
8. Høring
For en gennemgang af høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og
nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. september 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0012.png
Side 12 af 13
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er generelt blevet positivt modtaget, og det anses for muligt, at for-
mandskabet vil kunne udarbejde et kompromisforslag, der kan opnås enighed
om.
Flere EU-lande har dog betonet vigtigheden af, at de enkelte lande kan fast-
sætte robuste anti-misbrugsregler nationalt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets formål om at sikre en velfungerende kapitalmar-
kedsunion ved at give udenlandske investorer nem og hurtig adgang til lempelse
af udbytteskat samt sikre fair beskatning og forebygge skattesvig og -misbrug.
Forslaget vurderes at skabe bedre vilkår for investorer og dermed fremme inve-
steringer i EU. Samtidig arbejder regeringen for ændringer, der kan mindske
risiko for fejl og svig, samt for at reducere de it-mæssige implementeringsom-
kostninger.
Konkret ønsker regeringen at udvide muligheden for at afskære visse tilfælde
fra de nye ordninger i forslaget for lempelse af kildeskat med henblik på at be-
grænse misbrugsmulighederne. Kommissionen foreslår, at tilfælde, hvor der er
kildeskattefritagelse, kan afskæres fra ordningerne, så disse tilfælde behandles
i det eksisterende danske refusionssystem, som vurderes at være effektivt og ro-
bust i forhold til at imødegå svig. Der arbejdes fra dansk side for, at tilfælde,
hvor aktionæren har ret til en skattesats over 0, men under 15 pct., ligeledes vil
kunne afskæres fra ordningerne. Der arbejdes desuden for, at anti-misbrugsreg-
lerne strammes, herunder særligt reglerne om, at der ikke kan opnås nettoinde-
holdelse/hurtig refusion på udbytte af aktier erhvervet ved handler foretaget
umiddelbart forud for udlodningen (hvor grænsen på 2 dage før udlodningen
ifølge Kommissionens forslag med fordel kunne ændres til en længere periode),
og at det samtidig gøres klart, at EU-landene kan fastsætte robuste anti-mis-
brugsregler nationalt.
Forslaget lægger op til, at hurtig refusion af udbytte skal indebære, at en uden-
landsk investor skal indsende en anmodning om udbytterefusion senest 25 dage
efter udlodningen af udbyttet, og at skattemyndigheden herefter har 25 dage til
at færdigbehandle anmodningen. Det finder regeringen meget ambitiøst i for-
hold til at kunne sikre tid til at gennemføre en tilstrækkelig kontrol, hvorfor re-
geringen vil afsøge mulighederne for en længere frist. Derudover indeholder
forslaget ikke bestemmelser om mulighed for, at medlemslandene kan opsætte
fx beløbsgrænser for hurtig refusion. Regeringen vil afsøge mulighederne for
dette.
Forslaget forventes at medføre omfattende it-udvikling. På den baggrund arbej-
der regeringen for, at løsningerne bliver omkostningseffektive, og at omfanget
af it-udvikling forbundet med implementering reduceres mest muligt. Dertil ar-
bejdes der for, at der afsættes rimelig tid til implementering af direktivet. Det
skal bl.a. ses i sammenhæng med omfanget af it-udvikling, Skatteministeriets
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793634_0013.png
Side 13 af 13
it-aktivitetsloft og at it-udviklingen vil skulle prioriteres op mod andre højt pri-
oriterede it-udviklingsopgaver. Ligeledes skal der sikres sammenhæng til en
kommende europæisk digital identitetstegnebog (i henhold til Forslag til for-
ordning om en europæisk digital identitet) for at undgå yderligere omstillings-
omkostninger ifm. udviklingen af den digitale bopælsattest, som både skal
kunne finde anvendelse i FASTER og den digitale identitetstegnebog.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til Folketingets
Europaudvalg 21. september 2023. Sagen skønnes at burde forelægges Folke-
tingets Europaudvalg med henblik på
forhandlingsoplæg.