Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2793633_0001.png
23. november 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2023
1) Moms i den digitale tidsalder (ViDA)
KOM(2022) 701, KOM(2022) 704, KOM(2022) 703
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0002.png
Side 2 af 13
Dagsordenspunkt 1:
Forslag
om ”Moms
i den digitale tidsalder”
KOM(2022) 701, KOM(2022) 704, KOM(2022) 703.
1. Resume
Kommissionens lovpakke ”Moms i den digitale tidsalder” (VAT in the Digital
Age) har til formål at modernisere og digitalisere momssystemet samt at
håndtere momsudfordringer i forbindelse med platformsøkonomien. Lovpak-
ken er opdelt i tre områder: A) Digitale rapporteringskrav, B) Ændrede
momsregler for platformsøkonomi, herunder momspligt for korttidsudlejning
af ferieboliger gennem platforme som Airbnb, og C) Én momsregistrering i
EU. Disse tiltag skal ved brug af den nyeste teknologi opdatere det nuværende
momssystem til den digitale tidsalder, reducere de administrative byrder og
omkostninger for virksomhederne samt bekæmpe momssvig (dvs. bekæmpe,
at virksomheder forsætligt undlader at indberette korrekte oplysninger vedr.
moms til skattemyndighederne og dermed øge myndighedernes kontrol med,
at den rette moms indbetales).
Forslaget forventes at have en positiv effekt på momsprovenuet sfa. en større
regelefterlevelse og forbedrede muligheder for kontrol af grænseoverskri-
dende EU-handel for Skattestyrelsen. Samtidig vil det medføre betydelige ad-
ministrative konsekvenser pga. udvikling af ny it-infrastruktur som følge af
forslagene vedrørende digitale rapporteringskrav baseret på e-fakturering (1)
og én momsregistrering (3). Hertil forventes betydelige afledte årlige udgifter
hos Skatteforvaltningen såvel som både administrative byrder og lettelser for
erhvervslivet, som på nuværende tidspunkt ikke kan opgøres.
Regeringen er positiv over for flere af pakkens elementer, herunder særligt
indførelsen af digitale rapporteringskrav, og de forenklingsforslag, der fører
hen imod, at virksomheder kun skal momsregistreres i ét EU-land. I relation
til forslaget vedr. platformsøkonomien vurderer regeringen, at EU-landene
bør gives mulighed for at tilpasse reglerne mere til de nationale forhold for
ferieudlejning og konkurrencesituationen på området. Regeringen er skeptisk
over for den del af kompromisteksten vedrørende platformsøkonomien, som
lægger op til en obligatorisk såkaldt ”deemed supplier-model” (dvs. en model,
hvor platformene bliver ansvarlige for momsbetalingen). Regeringen finder
det derimod positivt, at der i det seneste kompromisforslag lægges op til mere
fleksibilitet ift. at sætte kriterier for, hvilke typer af korttidsudlejning der på-
lægges moms, så sommerhuse fortsat kan holdes momsfritaget.
Forslaget er ikke på ECOFIN 8. december, men det forventes, at der inden kort
tid kan opnås enighed om kompromisteksten på to af lovpakkens tre dele om:
B) Ændrede regler for platformsøkonomien og C) Én momsregistrering i EU.
Forhandlingerne om A) Digitale rapporteringskrav kan forventes at fortsætte
under det belgiske formandskab.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0003.png
Side 3 af 13
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 8. december 2022 en lovpakke med forslag til æn-
dringer af det fælles momssystem i EU for at tilpasse momsreglerne til stigende
grad af digitalisering. Med afsæt i den hastige teknologiske og digitale udvikling
samt behovet for at tilpasse momssystemet denne udvikling, foreslår Kommis-
sionen at indføre digitale rapporteringskrav om elektronisk fakturering (e-fak-
turering), nye regler for platformsøkonomien, og at virksomheder som hoved-
regel skal kunne nøjes med at have én momsregistrering i EU via bl.a. en udvi-
delse af Moms-One-Stop-Shoppen (OSS).
E-fakturering er en automatiseret måde at sende og behandle fakturaer mellem
leverandør og kunde i et struktureret elektronisk format og dækker således ikke
over eksempelvis pdf-filer sendt via en mail. Ved offentlige indkøb (B2G) er det
i Danmark påkrævet, at køber og sælger anvender e-fakturering, mens det ikke
er påkrævet ved handel mellem virksomheder (B2B). På området for indberet-
ning og rapportering af moms er flere EU-lande enten i færd med eller har
iværksat nationale løsninger, herunder indførelse af obligatorisk B2B og B2G e-
fakturering. De nationale løsninger er meget forskellige EU-landene i mellem,
herunder i form af forskellige formater og indberetningskrav, hvilket øger ad-
ministrative byrder for virksomhederne ved handel i flere EU-lande.
Der er i de seneste år sket en udvikling i brugen af platformsøkonomier. En plat-
form er kendetegnet ved at formidle ydelser mellem en køber og sælger, der ty-
pisk er internetbaseret, fx GoMore, sommerhusudlejningsportaler og Airbnb.
Kommissionen anfører, at udviklingen har skabt konkurrencemæssige udfor-
dringer i forholdet mellem traditionelle udbydere (fx hoteller) og udbydere af fx
ferielejligheder via platforme (fx udlejere på Airbnb). Dette ses særligt i større
byer, hvor momspligtig hoteludlejning konkurrerer med et stort udbud af pri-
vatpersoners momsfri udlejninger af fx lejligheder via platforme. Kommissio-
nen ønsker derfor at skabe lige konkurrencevilkår mellem traditionelle udby-
dere og udbydere, der benytter platforme, herunder sikre at al korttidsudlejning
bliver momspligtig samt øge platformenes rolle i opkrævning og indbetaling af
momsen.
OSS gør det muligt for virksomheder at angive og betale moms for salg af varer
og levering af ydelser til forbrugere i EU-lande gennem systemet,
jf. figur 1.
Så-
ledes blev OSS 1. juli 2021 udvidet fra kun at omfatte visse ydelser til at omfatte
alle ydelser og fjernsalg af varer i EU. Virksomheder undgår således at skulle
lade sig momsregistrere i samtlige af de EU-lande, hvortil dennes varer eller
ydelser sælges. Herudover blev der indført en Import-One-Stop-Shop (IOSS)
for salg af varer fra virksomheder i lande
uden for EU
til forbrugere i EU. Hen-
sigten med at indføre OSS og IOSS var at gøre det nemmere for virksomheder,
i og uden for EU, at sælge til private forbrugere (B2C) i EU.
Virksomhederne skal bl.a. kunne indberette og betale de forskellige nationale
momssatser til hvert enkelt EU-land i OSS-systemet, i stedet for ét system pr.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0004.png
Side 4 af 13
EU-land. Med indførelsen af OSS skal nogle virksomheder dog i visse tilfælde
fortsat momsregistreres i mere end ét EU-land. Det gælder eksempelvis ved
overførsel af egne varer til eget lager i et andet EU-land og ved bestemte handler,
herunder installering og montering, der fx finder sted i forbindelse med salg af
specialvarer som swimmingpool eller et køkken, og visse e-handelstransaktio-
ner, hvor leverandører sælger en vare, som befinder sig i et andet EU-land på
salgstidspunktet mv.
Figur 1
Afregning af virksomheders salg af varer og levering af ydelser via One-Stop-Shop systemet (OSS)
Kilde: Egen tilvirkning
Platforme
uden for EU
har momspligt, når de videreformidler salg til private
købere i EU fra en underliggende
sælger uden for EU
(dvs. der er tale om varer
fra tredjelande). Platforme uden for EU kan bruge OSS-ordningen til salg til for-
brugere i EU, når varerne befinder sig i EU (fx på et lager). Platforme
i EU
har
tilsvarende momspligt, når den videreformidler salg af varer fra en
sælger uden
for EU.
Platforme
i EU
har derimod ikke momspligt, når de videreformidler salg
af varer fra en underliggende
sælger i EU,
da momspligten tilhører den under-
liggende sælger af varen (eller ydelsen). Reglerne i dag er dermed forskellige alt
efter, om platformen og den underliggende sælger er etableret i eller uden for
EU.
Nedenstående giver en prioriteret gennemgang af Kommissionens lovpakke.
For en mere detaljeret gennemgang henvises til Skatteministeriets grund- og
nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023.
Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0005.png
Side 5 af 13
3. Formål og indhold
Formålet med forslagene er at modernisere og digitalisere momssystemet i EU.
Det betyder, at momsreglerne i højere grad skal afspejle virksomhedernes måde
at drive virksomhed på i dag, ligesom myndighedernes mulighed for kontrol
øges, så momssvig bedre kan konstateres og begrænses.
Den samlede lovpakke moderniserer momsindberetningsforpligtelserne, indfø-
rer et generelt krav om e-fakturering i grænseoverskridende EU-handel mellem
virksomheder, ajourfører reglerne for platformsøkonomi og ændrer reglerne for
virksomheder, så flere virksomheder kun får brug for én momsregistrering i EU.
Samlet forventer Kommissionen, at indførelsen af lovpakken vil øge momspro-
venuet på EU-plan, mindske forskellen mellem, hvad der burde blive opkrævet
i moms efter gældende lovgivning, og hvad der faktisk opkræves (”momsga-
bet”), samt reducere virksomheders administrative byrder på sigt.
A. Digitale rapporteringskrav
Med forslaget bliver e-fakturering obligatorisk for den grænseoverskridende
B2B og B2G EU-handel. EU-landene har under gældende regler ikke mulighed
for at indføre obligatorisk e-fakturering, da det med det nuværende momsdi-
rektiv forudsætter, at modtageren (i fx et andet EU-land, som ikke har indført
obligatorisk e-fakturering) accepterer udstedelsen af en elektronisk faktura.
Forslaget indebærer, at det nuværende system for udveksling af momsoplysnin-
ger (herefter ”VAT Information Exchange System”
- VIES), der bygger på nati-
onale systemer med månedlige indberetninger af oplysninger fra sælger om
samlet salg til købervirksomheder i andre EU-lande, skal erstattes af et centralt
VIES-system (en fælleseuropæisk database) med hurtigere og transaktionsba-
serede indberetninger fra både sælger og køber. Virksomhedernes rapportering
skal kanaliseres via en national database til en ny central EU-database, hvilket
kræver, at EU-landene indfører obligatorisk e-fakturering ud fra en fælles EU-
standard (”Central
VIES”). Central VIES skal opbygges og administreres af
Kommissionen.
Det bemærkes, at forslaget kun lægger op til obligatorisk e-fakturering for
grænseoverskridende
transaktioner, således at det er op til de enkelte EU-
lande, om de også vil indføre indberetningskrav om e-fakturering for
inden-
landske
momspligtige transaktioner. Det foreslås dog, at nationale løsninger
skal leve op til EU-standarden.
B. Ændrede momsregler for platformsøkonomi
Kommissionen anfører, at øget brug af platforme har skabt konkurrencemæs-
sige udfordringer i forholdet mellem traditionelle udbydere (fx hoteller og taxa-
selskaber) og udbydere via platforme (fx udlejning via Airbnb og udbud af taxa-
kørsel via Uber). Kommissionen ønsker at skabe lige konkurrencevilkår mellem
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0006.png
Side 6 af 13
traditionelle udbydere og udbydere, der benytter platforme, ved at øge platfor-
menes rolle i opkrævning og indbetaling af momsen.
Efter EU-reglerne er udlejning af fast ejendom momsfritaget undtagen udlej-
ning i fx hotelsektoren, der er momspligtig. Af konkurrencemæssige grunde fo-
reslås det, at korttidsudlejning af indkvartering på under 30 dage, med eller
uden tilknyttede serviceydelser (fx forplejning), som udgangspunkt skal anses
for ”hotellignende”, så udlejningen dermed bliver momspligtig. For udlejning
over 30 dage kan EU-landene
fortsat selv fastsætte, hvad der er ”hotellignede”
eller ikke.
I mange EU-lande, herunder Danmark, vil forslaget udvide momspligten væ-
sentligt, idet korttidsudlejninger uden tilknyttede serviceydelser (fx sommer-
husudlejning) i dag ikke anses for hotellignende og derfor ikke er momspligtigt.
I den seneste kompromistekst er der lagt op til fuld fleksibilitet for EU-landene
ift. at fastsætte nationale kriterier for, hvad der skal anses for ”hotellignende”
udlejning. Det vil betyde, at den danske momsfritagelse for bl.a. sommerhusud-
lejning vil kunne opretholdes.
For så vidt angår personbefordring er hovedreglen, at ydelserne pålægges
moms, men centrale dele af persontransporten (fx international flytransport) er
momsfritaget, og enkelte lande har en særbestemmelse om momsfritagelse af
indenlandsk personbefordring. Disse regler foreslås ikke ændret. De foreslåede
ændringer til moms på personbefordring vurderes ikke at føre til ændringer i
Danmark, hvor national personbefordring, med undtagelse af turistkørsel med
bus, er momsfritaget.
Kommissionen foreslår herudover
for at skabe lige konkurrence mellem tra-
ditionelle udbydere og udbud gennem platforme
at der indføres en model
(”deemed supplier”), hvor det ikke er den enkelte virksomhed eller
person, der
anses som leverandør af ydelsen og dermed er momspligtig, men derimod de
platforme, der formidler ydelsen til forbrugeren.
Konkret betyder denne model, at såfremt den underliggende sælger af ydelsen
fx ejeren af et sommerhus - ikke opgiver et momsregistreringsnummer, er det
platformen, der vil være ansvarlig for en eventuel momsbetaling. I leddet mel-
lem den underliggende sælger og platformen vil der ikke være momspligt. Her-
udover vil den underliggende sælger ikke have fradragsret for moms af indkøb,
der kan henføres til salget, men i stedet vil platformen principielt have fradrags-
ret
selvom denne ikke foretager indkøb i relation til de pågældende underlig-
gende aktiver, fx en udlejet feriebolig. Opkræver den underliggende sælger selv
moms, skal denne sælger oplyse momsnummeret til platformen, således at plat-
formen alene vil være formidler af ydelsen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0007.png
Side 7 af 13
I henhold til den seneste kompromistekst vil platformene ikke skulle opkræve
moms af korttidsudlejning og personbefordringsydelser, hvis ydelserne er om-
fattet af en national momsfritagelse. Heraf følger, at ingen platforme i Danmark
forventes gjort momsansvarlige med det nuværende kompromisforslag.
Det foreslås endvidere, at opkrævning af moms på formidlingsydelser i relation
til korttidsudlejning skal ske i det land, hvor den udlejede ejendom er belig-
gende, og dermed dér, hvor momsen af selve udlejningen skal betales. Efter gæl-
dende regler betales moms af en formidlingsydelse i det land, hvor kunden er
etableret.
C. Én momsregistrering i EU
Efter gældende regler kan virksomheder anvende OSS-ordningen for grænse-
overskridende salg i EU for en lang række af varer og ydelser. Der er dog stadig
visse handler, hvor en virksomhed forsat skal momsregistreres i mere end ét
EU-land, jf. baggrund. Momsregistreringer i flere lande medfører i dag admini-
strative byrder for virksomhederne. Kommissionen foreslår derfor en række ud-
videlser af OSS-ordningen ud fra et princip om, at virksomheder skal kunne nø-
jes med at have én momsregistrering inden for hele EU, uanset hvilke moms-
pligtige transaktioner, der er tale om.
Det foreslås, at anvendelsesområdet for OSS-ordningen, udvides til også at in-
kludere handel mellem en virksomhed og en leverandør, der installerer og mon-
terer varer i et andet land, end der hvor virksomheden er registreret. Desuden
udvides OSS-ordningen til bespisning på skibe/fly mv., handel med gas/el mv.
Derudover foreslås det, at ordningen med én momsregistrering også skal gælde
virksomheder, der overfører varer til eget lager i et andet EU-land, hvor virk-
somheden ikke er etableret. Her foreslås det, at overførslen til eget lager er
momsfri, mens det fsva. det efterfølgende salg fra lageret gælder, at hvis salget
sker til en privat forbruger, kan OSS anvendes, og hvis salget sker til en moms-
pligtig kunde (fx en butik), kan reglerne for omvendt betalingspligt anvendes.
Omvendt betalingspligt betyder, at det er den købende virksomhed, der skal an-
give og indbetale momsen via sin momsregistrering i sit eget land,
jf. figur 2 og
3.
En virksomhed (fx i Sverige), der har et varelager i et andet EU-land (fx Dan-
mark) skal i dag momsregistreres i det andet land (Danmark), hvor den sælger
varer fra lageret til en virksomhed i Danmark. Med omvendt betalingspligt vil
virksomheden kunne undlade at skulle momsregistreres i det pågældende land
(Danmark), idet den virksomhed, der køber varerne, står for momsbetalingen.
Samlet set betyder forslaget, at den virksomhed, der sælger eller overfører varer
til eget lager i et andet land, kun behøver at være momsregistreret i ét EU-land
(normalt hjemlandet).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0008.png
Side 8 af 13
Figur 2
Illustration af det nuværende system for
momsbetaling ved almindelig handel
Figur 3
Illustration af generel omvendt
betalingspligt
Fra den 1. juli 2021 har
platforme udenfor EU,
som er gjort momsansvarlige i
stedet for de underliggende leverandører, kunnet bruge OSS-ordningen til salg
af varer til forbrugere i EU, når varerne befandt sig i EU (fx på et lager).
Plat-
forme i EU
er kun momspligtige, såfremt den underliggende sælger er registre-
ret uden for EU. Reglerne i dag er dermed forskellige alt efter, om platformen
og den underliggende sælger er etableret i eller uden for EU, jf. baggrund.
Kommissionen foreslår derfor, at reglen om, at platformen anses for den moms-
ansvarlige sælger og dermed kan bruge OSS-ordningen
(som ”deemed sup-
plier”) skal gælde, uanset hvor den underliggende virksomhed, der sælger sine
varer gennem platformen, er etableret. Dette vil som noget nyt også gælde,
selvom den underliggende virksomhed er etableret i EU. På den måde indebæ-
rer forslaget en ensartning af reglerne på tværs af platforme og underliggende
virksomheder, der sælger varer.
Endeligt lægges der op til nogle mindre tekniske forbedringer af OSS (EU-ord-
ningen) og IOSS (ordning for fjernsalg af varer fra lande uden for EU).
Den seneste kompromistekst indeholder ikke væsentlige ændringer af Kommis-
sionens forslag, men en række tekniske justeringer af dette. Kommissionens for-
slag vedrørende anvendelse af IOSS skal ses i sammenhæng med Kommissio-
nens foreslåede toldreformpakke og vil derfor først blive drøftet i forbindelse
hermed.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 115. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Kommissionen vurderer, at EU-landene ikke selv kan opnå målene med
initiativet, og at Kommissionen har ansvar for at sikre et smidigt og velfunge-
rende indre marked. Ukoordinerede nationale tiltag kan potentielt være kon-
kurrenceforvridende og besværliggøre grænseoverskridende handel internt i
EU samt medføre betydelige administrative byrder og omkostninger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0009.png
Side 9 af 13
Derudover vurderer Kommissionen, at momsgabet indikerer, at nationale tiltag
ikke er tilstrækkelige til at bekæmpe momssvindel, hvorfor der er behov for ko-
ordinerede EU-tiltag.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer, at nærhedsprincip-
pet er overholdt. Momssystemet bør på de væsentlige punkter være harmonise-
ret både af hensyn til virksomheder, der driver grænseoverskridende forretning,
og af hensyn til skattemyndighedernes kontrolarbejde mv.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
A)
Digitale
rapporteringskrav
Ved handel mellem danske virksomheder gælder i dag, at papirfakturaer og e-
fakturaer er ligestillet. Kun ved offentlige indkøb er e-fakturering påkrævet.
Der findes ingen fælles EU-regler om e-fakturering ved grænseoverskridende
handler, og for at skabe nationale regler på området skal der gives tilladelse fra
Rådet. Der er givet sådanne tilladelser til nogle lande, men de er alle tidsbe-
grænsede. De gældende danske indberetningskrav til systemet VIES om græn-
seoverskridende handel mellem virksomheder bygger på de gældende EU-reg-
ler. Det gældende system har længe været kritiseret for ikke at være hensigts-
mæssigt i relation til fx kontrolformål ifm. momsafregning.
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de ved-
tages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller momsbekendt-
gørelsen, hvor der stilles krav om, at e-fakturering i den grænseoverskridende
handel bliver obligatorisk, og regler for, hvornår og hvordan der skal foretages
indberetninger af transaktionerne.
B) Platformsøkonomi
I overensstemmelse med gældende EU-regler er national personbefordring,
undtagen turistkørsel med bus, momsfritaget, og korttidsudlejning af fast ejen-
dom til indkvartering er ligeledes momsfritaget, såfremt der ikke i forbindelse
med udlejning medfølger ydelser svarende til de ydelser, der leveres i hotelsek-
toren
fx mulighed for forplejning og adgang til fællesfaciliteter. Det betyder,
at udlejning af fx almindelige sommerhuse ikke anses for at være hotellignende
og dermed ikke momspligtige.
I dag findes der hverken i EU-retten eller i dansk momslovgivning særlige regler
om, at platforme, der formidler persontransport eller korttidsudlejning af ind-
kvartering, anses for selv at have modtaget og leveret ydelsen. Platformene an-
ses derfor som formidler.
I dag er der også allerede regler for, hvad der er ”ho-
tellignende”.
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de ved-
tages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller momsbekendt-
gørelsen.
C. Én momsregistrering
Alle de nuværende EU-regler om One-Stop-Shop-ordningerne, samt de særlige
regler for platforme mv., der formidler salg af tredjelandsvarer til forbrugere i
EU, er implementeret i dansk ret. Alle de nu foreslåede regelændringer vil kræve
dansk implementering.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0010.png
Side 10 af 13
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil i den form, som de ved-
tages, skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller momsbekendt-
gørelsen.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Skatteforvaltningen vurderer, at forslaget om digitale rapporteringskrav baseret
på e-fakturering A) vil have en positiv effekt på momsprovenuet. Dette forslag
forventes dels at medføre en større regelefterlevelse, dels at forbedre Skattesty-
relsens muligheder for effektivt at kontrollere den grænseoverskridende EU-
handel markant. Merprovenuet kan dog ikke kvantificeres nærmere. Kommis-
sionen vurderer, at forslaget vedrørende platformsøkonomien B) vil medføre et
betydeligt merprovenu. Efter kompromisteksten vil den danske momsfritagelse
af indenlandsk personbefordring og korttidsudlejning kunne bevares, og forsla-
get vil derfor ikke påvirke det dansk momsprovenu. Forslaget om én momsre-
gistrering C) vil ikke påvirke dansk momsprovenu i nævneværdig grad.
Skatteforvaltningen skønner foreløbigt og med stor usikkerhed, at lovpakkens
administrative konsekvenser samlet udgør op til 365 mio. kr., som især kan hen-
føres til udvikling af ny it-infrastruktur som følge af forslagene vedrørende di-
gitale rapporteringskrav baseret på e-fakturering A) og én momsregistrering C).
Hertil forventes betydelige afledte årlige udgifter, som på nuværende tidspunkt
ikke kan opgøres.
Omfanget af it-udvikling betyder, at det er væsentligt, at der sikres rimelig tid
til national implementering efter vedtagelse i EU. Dertil vil der være risiko for,
at it-implementeringen af et eller flere af elementerne har en størrelse, der i sig
selv giver anledning til betydelige risici. Implementeringen forudsætter, at it-
understøttelsen prioriteres inden for Skatteministeriets it-udviklingskapacitet,
der er fastsat i flerårsaftalen for skattevæsenet.
Det bemærkes, at det følger af budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-
retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afholdes inden for eksiste-
rende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Med den foreliggende kompromistekst vedrørende B) Platformsøkonomien,
som giver medlemslandene fuld fleksibilitet ifm. definitionen af momspligtig
korttidsudlejning af indkvartering, forventes forslaget ikke umiddelbart at have
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre både væsentlige administrative byrder og admi-
nistrative lettelser for erhvervslivet. Det har ikke været muligt at kvantificere de
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der er usikkerhed ift., hvordan de kon-
krete artikler i Kommissionens forslag skal udmøntes.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0011.png
Side 11 af 13
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at ind-
førslen af digitale indberetningskrav og obligatorisk e-fakturering for den græn-
seoverskridende handel mellem virksomheder medfører betydelige omstillings-
omkostninger for danske virksomheder.
Det vurderes, at erhvervslivet kan få administrative lettelser i forbindelse med
forslaget om én momsregistrering, da virksomhederne vil kunne nøjes med at
være momsregistreret i deres hjemland fremfor i hvert EU-land, de har salg til.
Der vil blive foretaget en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser
i forbindelse med den danske implementering af direktivet. Kommissionen vur-
derer, at harmonisering af rapporteringskrav og standarder på sigt vil medføre
betydelige administrative lettelser hos de virksomheder, der opererer i flere EU-
lande.
8. Høring
For en gennemgang af høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og
nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023, hvori
høringssvarene blev refereret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om digitale rapporteringskrav baseret på e-fakturering har
vist, at der er forskellige holdninger til, hvordan et grænseoverskridende system
skal opbygges og fungere, herunder hvordan og i hvilket omfang det skal kunne
fungere sammen med nationale digitale rapporteringssystemer, som en række
EU-lande allerede har indført. Der er ikke udsigt til at opnå enighed om dette
element af lovpakken foreløbigt.
Kommissionens forslag om nye regler for platformsøkonomien blev mødt med
betænkelighed fra en række EU-lande, herunder Danmark, som ønsker større
fleksibilitet ift. momspligt for korttidsudlejning af indkvartering (fx sommer-
husudlejning) og for personbefordring. Desuden har der været betænkeligheder
ved forslaget om, at platformene bliver ansvarlige
for momsbetalingen (”dee-
med supplier”), hvilket bl.a. vurderes at være i strid med neutralitetsprincippet
1
og desuden bevirker, at virksomheder med lav omsætning ikke længere vil
kunne sælge momsfrit i henhold til særordningen for små virksomheder. For-
handlingerne har medført væsentlige ændringer af Kommissionens forslag. Der
forventes bred støtte til den del af kompromisteksten, som giver EU-landene en
vis fleksibilitet til at sikre national momsfritagelse af korttidsudlejning. Op mod
halvdelen af EU-landene har fortsat forbehold for kompromistekstens del om
”deemed supplier”-reglen, og lægger op til en model, hvor ”deemed supplier”-
reglen bliver frivillig for EU-landene at gennemføre.
Neutralitetsprincippet indebærer, at momsen ikke må hvile som en økonomisk belastning for de
momspligtige virksomheder, dvs. at momspligtige virksomheder skal kunne fradrage den betalte
købsmoms i den salgsmoms, som virksomhederne opkræver på vegne af skattemyndighederne.
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0012.png
Side 12 af 13
Forhandlingerne om én momsregistrering har medført en række mindre æn-
dringer og tekniske justeringer til Kommissionens oprindelige forslag og forsla-
get vedrørende anvendelse af IOSS er udskudt til senere drøftelse, jf. ovenfor.
Der forventes bred støtte til den foreliggende kompromistekst.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt støtter regeringen en modernisering og forbedring af det nuværende
momssystem og en fælles harmonisering af EU-momsregler, der alt andet lige
fører til byrdelettelser for virksomhederne og en formindskelse af momsgabet
og momsundgåelse/svig. Regeringen finder det vigtigt, at de valgte løsninger er
effektive, mindst muligt omkostningstunge, samt at der er tilstrækkelig tid til
implementering efter vedtagelse.
Regeringen stiller sig overordnet positiv over for forslaget om digitale rapporte-
ringskrav baseret på e-fakturering. E-fakturering bliver mere udbredt i Dan-
mark, hvorfor det vurderes hensigtsmæssigt at gøre e-fakturering obligatorisk i
den grænseoverskridende EU-handel. Derudover vurderes det, at digitale rap-
porteringskrav vil have en positiv effekt på momsprovenuet, idet forslaget for-
ventes at ville medføre en større regelefterlevelse og forbedre Skattestyrelsens
muligheder for effektivt at kontrollere den grænseoverskridende EU-handel
markant.
Kompromisteksten om nye regler for platformsøkonomien indebærer, at den
nuværende momsfritagelse for både indenlandsk personbefordring og korttids-
udlejning af fx sommerhuse kan bevares, hvilket er positivt.
Regeringen finder det imidlertid væsentligt at få sikret, at ændrede momsregler
ikke får konsekvenser for de særlige danske regler for sommerhuse, som Dan-
mark fik specifik tilladelse til at bibeholde ved Danmarks indtræden i EF. Reg-
lerne betyder, at udlændinge uden særlig tilknytning til Danmark ikke kan er-
hverve sommerhusene, samt at sommerhuse ikke kan udlejes erhvervsmæssigt.
Udlejningen til forbrugere via en platform anses normalt som erhvervsmæssig
udlejning. Man kan derfor sætte spørgsmålstegn ved, om forslaget er foreneligt
med den del af sommerhusreglen, der handler om, at sommerhuse ikke må ud-
lejes erhvervsmæssigt. Danmark kan ikke få lov til at bibeholde kun den ene del
af sommerhusreglen
vedrørende at udlændinge ikke kan erhverve sommer-
huse i Danmark
hvis vi ikke bibeholder den anden del vedrørende erhvervs-
mæssig udlejning, da de to dele hænger sammen juridisk. Regeringen har været
i dialog med Kommissionen, der vurderer, at ændringerne i forslaget ikke vil
have betydning for de særlige danske regler for sommerhuse.
Forslaget om at gøre platformene til ”deemed supplier” indeholder
momsneu-
tralitetsproblemer, fordi platformene ikke vil kunne fradrage den betalte købs-
moms i den salgsmoms, de vil opkræve på vegne af skattemyndighederne. Hvis
udlejning af sommerhuse fx blev momspligtigt, ville en udlejningsplatform op-
kræve moms, men ikke have mulighed for at trække omkostninger forbundet
med udlejningen fra. Hvis ydelserne omfattes af en national momsfritagelse, har
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2023 og andre sager, som er relevante for Skatteudvalget
2793633_0013.png
Side 13 af 13
problemstillingen dog alene teoretisk betydning, da sådanne leveringer vil være
momsfritaget, selvom platformene gøres
til ”deemed supplier”.
Kompromisteksten fastslår desuden, at reglen om ”deemed supplier” ikke ved-
rører anden national eller EU-lovgivning, som fx den danske sommerhuslovgiv-
ning.
De seneste forhandlinger tyder på en splittelse mellem EU-landene ift. en obli-
gatorisk ”deemed supplier”-regel. Regeringen støtter en frivillig ”deemed sup-
plier-model”.
Den foreliggende kompromistekst vedrørende platformsøkono-
mien, som indebærer en obligatorisk ”deemed supplier”-regel
kan dog også ac-
cepteres, fordi Danmark med kompromisteksten fortsat kan momsfritage som-
merhuse.
Kompromisteksten om én momsregistrering kan fra dansk side støttes, idet
flere virksomheder herefter vil kunne nøjes med én momsregistrering på EU-
plan end i dag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for ECOFIN 16. juni 2023. Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg 6. juni 2023 samt Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om
sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. marts 2023.