Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2793519_0001.png
Forslag vedr. kontrol af implementeringen af flerårige forlig
og aftaler
Den demokratiske tradition i Danmark er i høj grad båret af indgåelse af
række forlig og aftaler, som oftest rækker flere år ud i fremtiden. Forlig og
aftaler indebærer ofte betydelige offentlige udgifter og investeringer. Der har
dog sjældent fra Folketinget været først systematisk kontrol med, om
implementeringen sker i overensstemmelse med de politiske intentioner, om
udgifterne overholder de aftalte rammer eller om forliget eller aftalen har den
forudsatte effekt. Dette har været op til den pågældende forligs- eller
aftalekreds i samarbejde med det pågældende ressortministerium.
Ændringer af forsvaret, skatteforvaltningen, politiet, anbringelsesområdet,
folkeskolen og beskæftigelsesindsatsen er eksempler på store forlig/aftaler,
hvor intentionen har været rigtig, men hvor det siden har vist sig, at den
ønskede effekt er udeblevet. Forligene herom har naturligt været genstand for
kontrol fra Folketingets side, men implementeringen er ikke blevet fulgt
systematisk og løbende.
For at styrke den parlamentariske kontrol vil Finansudvalget følge
implementeringen af udvalgte, flerårige forlig eller aftaler for bl.a. at kunne
kontrollere, om forliget eller aftalen implementeres i overensstemmelse med
de politiske ønsker, har den forventede effekt, og for kunne følge og
kontrollere udgiftsstyringen.
Udvælgelse af forlig og aftaler
Udvalget stiller årligt et spørgsmål til finansministeren om en oversigt over
forlig og aftaler (De to seneste svar er vedlagt som bilag). På baggrund heraf
vil udvalget drøfte, hvilke forlig/aftaler der ønskes en mundtlig status for. I
første omgang foreslås det, at der udvælges 1-2 forlig/aftaler, således at
udvalget kan afprøve konceptet.
I og med at fokus er på flerårige aftaler, vil det det være naturligt, at man
følger samme forlig/aftale over flere år. Der vil dog være mulighed for at
ændre årligt, eller optage flere forlig/aftaler på listen.
Praktisk afvikling
Den relevante minister indkaldes til over for udvalget at give en mundtligt for
status for implementeringen af forliget/aftalen.
Ministeren skal minimum 1 uge forud for den mundtlige gennemgang sende
en skriftlig præsentation til udvalget, som vil være udgangspunktet for mødet.
2. november 2023
J.nr.: 23-001138-2
Mads Fallesen
Udvalgssekretær
[email protected]
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag vedrørende kontrol af implementeringen af flerårige forlig og aftaler
Da forligene/aftalerne har forskelligt fokus, kan det være svært at udstikke en
standardmodel for præsentationen, som f.eks. ved præsentationerne til brug
for teknisk gennemgang af finansloven. Det er således op til ministeren at give
et retvisende billede af status for implementeringen.
Derudover foreslås det, at Finansudvalget for hver aftale/forlig udpeger et
ansvarligt medlem, der på vegne af udvalget stiller de første spørgsmål.
Det bemærkes, at det både skal være muligt at stille politiske og tekniske
spørgsmål.
Det foreslås, at der afsættes 45 min. til møderne.
Udvalget kan efterfølgende stille opfølgende skriftlige spørgsmål til ministeren,
hvis ministerens redegørelse ikke har dækket alle spørgsmål fra udvalget.
Udvalget kan også indkalde ministeren til et opfølgende møde, hvis det findes
nødvendigt.
Det relevante fagudvalg inviteres til at deltage i mødet.
I særlige tilfælde kan det overvejes at invitere Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen til at overvære mødet.
Side 2 | 2