Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2784467_0001.png
Notat
15. november 2023
J.nr. 2023-8480
Kontor: MAT
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om etablering af
et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldko-
deksen.
1. Resumé
I medfør af EU-toldkodeksens artikel 280 skal der via en gennemførelsesafgørelse vedtages et arbejdspro-
gram vedrørende udvikling og indførelse af de elektroniske systemer, der er omhandlet i EU-toldkodeksens
artikel 16, stk. 1. Kommissionen har således fremlagt forslag til arbejdsprogram for gennemførelse af it-
understøttelse af 17 konkrete områder/elementer, hvor EU-toldkodeksen fastlægger, at der skal ske it-
understøttelse. I forhold til det nuværende arbejdsprogram flyttes enkelte it-løsninger tættere på 2025, lige-
som flere projekters tidligere fastlagte tidsintervaller for gennemførelsen justeres. Gennemførelsesafgørelsen
behandles i toldkodeksudvalget (komitologiudvalg med kvalificeret flertal), hvor der forventes generel op-
bakning. Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, når den forventede afstemning foregår den 28. november
2023. Den foreslåede ændring vil have visse statsfinansielle konsekvenser, der forventes afholdt inden for
Skatteministeriets eksisterende rammer, jf. flerårsaftale om Skattevæsenets økonomi 2023-2027. Overve-
jelser om beskyttelsesniveauet skønnes ikke relevant.
2. Baggrund
I forbindelse med vedtagelsen af EU-toldkodeksen (Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 952/2013
EUTK) blev Kommissionen pålagt at udarbejde et arbejds-
program for de it-mæssige aktiviteter i forbindelse med EUTK, der angiver den tidsmæs-
sige planlægning for overgangen til de enkelte it-løsninger. Arbejdsprogrammet skal juste-
res jævnligt (jf. EU-toldkodeks artikel 208, stk. 3). Det aktuelle forslag til arbejdsprogram
er en justering af arbejdsprogrammet fra maj 2019, og den justerede tidsplan afspejler den
viden og de behov, der er på nuværende tidspunkt.
3. Formål og indhold
Formålet med arbejdsprogrammet er at sikre synlighed omkring den planlægning, der fin-
der sted om indførelsen af it-løsningerne, og at der er tale om en gradvis indførelse af de
nye løsninger.
Artikel 1
indeholder, ud over en henvisning til EU-toldkodeksen, en henvisning til selve
arbejdsprogrammet, der er opført som et bilag til afgørelsen. Bilaget indeholder den over-
ordnede tidsplan for de 17 konkrete områder/elementer, der i henhold til EU-toldkodek-
sen skal være it-understøttet senest inden udgangen af 2025. For nogle af de planlagte pro-
jekter udskydes tidspunktet for deres færdiggørelse i forhold til den nuværende tidsplan,
Initialer:HMH
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Notat om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2784467_0002.png
mens der for en række projekter sker ændringer i de hidtidige start- og sluttidspunkter (tids-
intervaller) for indførelsen af it-ændringerne, og i visse tilfælde sker der en underopdeling
af de hidtidige intervaller, så der gives større fleksibilitet for idriftsættelse af de pågældende
systemer og elementer. Med justeringerne bliver der i et vist omfang taget højde for de it-
udfordringer flere medlemsstater har oplevet siden seneste opdatering i 2019.
Artikel 2
understreger sammenhængen mellem arbejdsprogrammet og den Multi Annual
Strategic Plan (MASP), som Kommissionen og medlemsstaterne bruger som detaljeret
planlægningsredskab. Det fremgår, at Kommissionen skal stræbe efter fælles holdning og
enighed med medlemsstaterne om omfanget af de projekter, der nedsættes, og om fastsæt-
telsen af it-løsningernes design, krav og arkitektur. Herudover skal Kommissionen, når det
er relevant, inddrage de økonomiske operatører og deres holdninger.
Artikel 3
fastlægger, at arbejdsprogrammet skal opdateres regelmæssigt for at tage højde for
den løbende implementering af EUTK, samt for at det kan tilpasses de faktiske fremskridt
vedrørende it-løsningerne, herunder udarbejdelsen af specifikationer mv.
Artikel 4
pålægger medlemsstaterne og Kommissionen at dele information om planlægnin-
gen og gennemførelsen af arbejdsprogrammet. Medlemsstaterne skal således halvårligt
sende nationale projektplaner mm. samt angive fremdrift i udviklingen og ibrugtagningen
af it-løsningerne. Medlemsstaterne skal desuden straks give Kommissionen besked om vig-
tige opdateringer af de nationale projektplaner mv. Artiklen pålægger samtidig medlems-
staterne at gøre tekniske specifikationer tilgængelige for
de økonomiske operatører ”i or-
dentlig tid”.
Artikel 5
ophæver den forrige udgave af arbejdsprogrammet, der er fra 2019.
Bilaget
til afgørelsen indeholder de tidsplaner, der herefter vil være gældende for de 17 om-
fattede it-løsninger. Ni it-løsninger er allerede leveret/idriftsat, mens otte it-løsninger får
udskudt visse deadlines eller bliver opdelt i flere del-leverancer samt får udskudt deadlines.
Hjemmelsgrundlag
Retsgrundlaget for gennemførelsesafgørelsen er EU-toldkodeksens artikel 280.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om gennemførelsesafgørelsen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anven-
delse.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelsesafgørelsen har ikke i sig selv konsekvenser for toldloven, men ibrugtag-
ning af de enkelte it-løsninger vil blive afspejlet i kommende ændringer af toldbehand-
lingsbekendtgørelsen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Notat om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2784467_0003.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger direkte af EU-toldkodeksen, der fastlægger nye toldprocesser, at der skal etab-
leres digitale it-løsninger, der understøtter disse.
Økonomiske konsekvenser
Det er Skatteforvaltningens vurdering, at der vil være økonomiske konsekvenser forbundet
med de udskydelser og opdelinger, der lægges op til med forslaget. Det er ikke på nuvæ-
rende tidspunkt muligt endeligt at vurdere de samlede økonomiske konsekvenser, hvilket
bl.a. skal ses i lyset af, at flere af de foreslåede udskydelser vedrører systemelementer, hvor
udviklingen/tilpasningen endnu ikke er påbegyndt. Ud fra en foreløbig vurdering skønnes
de samlede merudgifter i alt at være i størrelsesordenen 25-35 millioner kr. fordelt på årene
2023-2025. Merudgifterne forventes afholdt inden for rammerne af
Flerårsaftale om skatte-
væsnets økonomi 2023-2027
og inden for de økonomiske rammer i de senest tiltrådte aktstyk-
ker om EUTK,
jf. fortroligt akt Æ, Ø og Å af 11. maj
2023.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Arbejdsprogrammet indebærer ikke i sig selv andre konsekvenser eller påvirkning af be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Toldstyrelsens eksterne toldkontaktudvalg. Der er
modtaget to høringssvar. FSR
Danske revisorer har oplyst, at de ikke har bemærknin-
ger. Danske Shipping og Havnevirksomheder (DSHV) har fremhævet vigtigheden af, at
erhvervslivet inddrages i den danske planlægning af onboarding til it-løsningerne og po-
interer, at det er fordelagtigt med god tid mellem ibrugtagningen af de forskellige sy-
stemelementer.
Der har været inddragelse af interessenter på EU-niveau, hvor der fra erhvervslivets side
har været ytret ønske om mere tid til at implementere flere af it-løsningerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være opbakning til Kommissionens forslag
til nyt arbejdsprogram, om end ikke alle ønsker til ændringer er blevet imødekommet, og
flere medlemsstater derfor forsat vil finde tidsplanerne meget stramme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv over for forslaget til nyt arbejdsprogram, der synes at
udgøre en balance mellem de forskellige medlemsstaters og Kommissionens behov
her-
under visse udskydelser og opdelinger, som andre medlemsstater og erhvervslivet har be-
hov for. Den danske implementering forløber i hovedtræk som planlagt, men af hensyn
til den samlede implementering på tværs af medlemslande og af hensyn til erhvervslivet er
regeringen umiddelbart positiv over for forslaget til nyt arbejdsprogram.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Notat om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om etablering af et arbejdsprogram om udvikling og ibrugtagning af de elektroniske systemer i EU-toldkodeksen
2784467_0004.png
Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, når medlemsstaterne som forventet skal afgive
deres holdning den 28. november 2023.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4