Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2784291_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Kommissionens forslag til et transfer pricing direktiv
Til brug for skatteudvalgets rejse til Bruxelles d.12. til 13. november
Sammenfatning
Den 12. september 2023 præsenterede EU-Kommissionen en samlet pakke
på tre direktiv forslag, der skal sikre en mere effektiv og ensartet selskabsbe-
skatning, og styrke EU’s indre marked ved at gøre det nemmere og mindre
omkostningsfuldt at drive virksomhed på tværs af EU’s grænser.
Notatet ”Forslag til en hovedsædeskat for de mindste virksomheder” samt
”Kommissionens forslag til fælles selskabsskatteregler, BEFIT” beskriver to af
forslagene. Dette notat omhandler forslaget om et transfer pricing-direktivet.
Formålet med Transfer pricing-direktivet er at integrere centrale transfer pri-
cing-principper i EU-lovgivningen og sikre en højere grad af fælles tilgang til
medlemsstaternes praksis i fortolkning og anvendelse af OECDs retningslin-
jer for transfer pricing. Nedenfor gives et kort resume af forslaget. Endvidere
peges på følgende vinkler, som kunne danne udgangspunkt for udvalgets
møder i Bruxelles.
Dialog vinkel 1:
Is the intention of the proposal that the OECD guidelines al-
ways should overrule the EU rules? Will the OECD Transfer Pricing Guide-
lines be directly binding?
Dialog vinkel 2:
Please elaborate on the significance of the proposal in the
relation to the future influence of the European Court of Justice on transfer
pricing jurisprudence.
Det skal pointeres, at Skatteministeriet endnu ikke har udarbejdet grund- og
nærhedsnotater og dermed heller ikke har foretaget en officiel analyse af for-
slagets konsekvenser for dansk økonomi mv. eller en beskrivelse af regerin-
gens holdning.
7. november 2023
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
[email protected]
EU-fælles transfer pricing regler
En betydelig mængde af den globale handel består af internationale overførs-
ler af varer og tjenester, kapital og immaterielle aktiver, såsom intellektuel
ejendom inden for samme multinationale koncern. I modsætning til handel
mellem to uafhængige selskaber, vil koncernforbundne selskaber via en for
høj eller en for lav prissætning af de koncerninterne transaktioner kunne have
en fælles interesse i f.eks. at reducere skatteindtægterne i den del af koncer-
nens selskaber, der ligger i lande med en høj formel selskabsskat.
Side 1 | 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023
2784291_0002.png
Transfer pricing omhandler mekanismer til at bestemme prissætningen af så-
danne koncerninterne transaktioner.
1
Ifølge de gældende internationale stan-
darder – dvs. OECD's armslængdeprincip – skal transaktioner mellem for-
bundne enheder i en multinational koncern prissættes på samme grundlag
som transaktioner mellem tredjeparter under sammenlignelige omstændighe-
der. Dette armslængdeprincip er yderligere uddybet i OECD's Transfer Pri-
cing Guidelines.
Kommissionens forslag til
Rådets Direktiv om transfer pricing
sigter mod at
harmonisere reglerne for transfer pricing inden for EU og sikre en fælles til-
gang. Forslaget inkorporerer OECD's armslængdeprincip og centrale transfer
pricing-regler i EU-lovgivning, afklarer rollen og statussen for OECD’s Trans-
fer Pricing Guidelines og skaber muligheden for at etablere fælles bindende
regler om specifikke aspekter af reglerne inden for EU.
Det er hensigten, at forslaget vil øge retssikkerheden og mindske risikoen for-
retssager og tvister mellem landene. Endvidere ønsker kommissionen at
undgå for forskellig regelanvendelse mellem landene og deraf følgende dob-
beltbeskatning. Endelig skriver Kommissionen, at forslaget også vil reducere
mulighederne for virksomheder til at bruge transfer pricing til skatteplanlæg-
ningsformål.
På grund af usikkerhed og manglende data kvantificerer Kommissionen ikke
effekterne af direktivet, men fremhæver i stedet de betydelige omkostninger,
der er ved det nuværende system. I 2021 var der således 2.300 åbne MAP-
procedure. En MAP-procedure er en procedure, hvor de involverede skatte-
myndigheder ved forhandling forsøger at opnå enighed om en transfer pri-
cing-dobbeltbeskatningstvist. Kommissionen påpeger, at sådanne procedure
ofte er meget langvarige og omkostningsfulde.
2
EU-landene skal efter forslaget implementere reglerne inden 1. januar 2026.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
1
Transfer pricing reglerne kan mere bredt finde anvendelse i forbindelse med alle transaktioner
mellem interesseforbundne parter.
Jf. side 18 i
“COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT RE-
PORT, SWD(2023) 308 final”.
2
Side 2 | 2