Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2784290_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Forslag til en hovedsædeskat for de mindste virksomheder
Til brug for skatteudvalgets rejse til Bruxelles d.12. til 13. november
Sammenfatning
Den 12. september 2023 præsenterede EU-Kommissionen en samlet pakke
på tre direktivforslag, der skal sikre en mere effektiv og ensartet selskabsbe-
skatning, og styrke EU’s indre marked ved at gøre det nemmere og mindre
omkostningsfuldt at drive virksomhed på tværs af EU’s grænser.
De to af forslagene retter sig primært mod de større virksomheder og er be-
skrevet i noterne ” Kommissionens forslag til fælles selskabsskatteregler, BE-
FIT” samt ” Kommissionens forslag til et transfer pricing direktiv”.
I dette notat gives et kort referat af det sidste forslag, der retter sig mod de
mindste virksomheder (SMV’er). Forslaget for de mindste virksomheder kal-
des på engelsk
Head Office Taxation (HOT) for small and medium-sized en-
treprises.
Med forslaget vil visse SMV’er kunne vælge at anvende skattereg-
lerne i landet, hvor hovedsædet ligger, på indkomst fra selskabets aktiviteter i
andre EU-lande. Nedenfor beskrives forslaget nærmere. Endvidere peges på
følgende vinkler, som kunne danne udgangspunkt for udvalgets møder i Bru-
xelles.
Dialog vinkel 1:
Please elaborate on the concern that countries where sales
are made through a permanent establishment must be concerned about leav-
ing it to other countries to set tax rules and carry out tax controls for the activ-
ity in the permanent establishment in their country.
Dialog vinkel 2:
In the proposal, the Commission writes that the possibility of
irregularities and fraud for a taxpayer with a permanent establishment in sev-
eral Member States is higher under the present rules than if that taxpayer
were to deal with one single tax administration. Please elaborate on this. Is
the proposal not primarily aimed at reducing administrative costs for compa-
nies and not at reducing tax evasion, as the new rules are voluntary?
Det skal pointeres, at Skatteministeriet endnu ikke har udarbejdet et grund-
og nærhedsnotat om forslaget og dermed heller ikke har foretaget en mere
detaljeret officiel analyse af forslagets konsekvenser for dansk økonomi mv.
herunder en beskrivelse af regeringens holdning.
7. november 2023
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
[email protected]
Side 1 | 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023
2784290_0002.png
Hovedsædeskat for de mindste virksomheder
Med EU-Kommissionens forslag for de mindste virksomheder vil visse
SMV’er kunne vælge at anvende skattereglerne i landet, hvor hovedsædet
ligger, på indkomst fra selskabets aktiviteter i andre EU-lande, såfremt sel-
skabet har faste driftssteder der.
1
Det vurderes at være en stor fordel for virksomhederne, som dermed kun
skal sætte sig ind i ét lands skatteregler og generelt må forventes at være
mere fortrolige med reglerne i det land, hvor hovedsædet ligger. En forholds-
mæssig del af virksomhedens overskud (opgjort efter reglerne i hovedsædets
land) vil blive fordelt til beskatning i de lande, hvor de faste driftssteder er
2
,
og beskatningen vil der ske med den lokale skattesats.
Med forslaget kan virksomheden nøjes med at have kontakt til skattemyndig-
hederne i det land, hvor hovedsædet ligger, og således kun indlevere en
selvangivelse
3
. Der indføres således en såkaldt kvikskranke eller "one-stop-
shop", hvor det alene er skattemyndigheden i hovedkontorets medlemsstat,
der er ansvarlig for skatteindberetningen, skatteansættelsen og opkrævnin-
gen af skatten til de andre medlemsstater.
Kommissionen skriver, at forslaget tager hensyn til medlemsstaternes suve-
rænitet på skatteområdet for så vidt angår revision, klageadgang og tvistbi-
læggelsesprocedurer. Således er hovedkontorets medlemsstat forpligtiget til
at samarbejde med andre landes skattemyndigheder, hvis skattemyndighe-
den i det faste driftssteds medlemsstat anmoder om en revision.
4
Det må
imidlertid antages, at nogle landene, vil være bekymrede for at overlade det
til andre lande at fastsætte skatteregler og foretage skattekontrol mv. for akti-
viteten i det faste driftssted i deres land, jf. forslag til dialog vinkel 1 i sam-
menfatningen.
1
Der foreligger et fast
driftssted, såfremt virksomheden har et fast forretningssted i landet. Det
kan eksempelvis være
en
filial,
et kontor, en fabrik, et værksted, jf.
Ligningsvejledningen 20-22.
Kommissionen skriver side 11 punkt (4) i forslaget, at de principper for fordeling af indkomst til
et fast driftssted, der er fastsat i den gældende bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomst mel-
lem det faste driftssteds og hovedkontorets medlemsstater, fortsat vil finde anvendelse.
Selvangivelse er ikke helt retvisende, idet betegnelsen ”selvangivelse” er ændret til betegnel-
sen ”et oplysningsskema”.
Jf. side eks. side 9 i
forslag til RÅDETS DIREKTIV om indførelse af et hovedkontorsbaseret be-
skatningssystem for mikro virksomheder og små og mellemstore virksomheder og om ændring
af direktiv 2011/16/EU.
2
3
4
Side 2 | 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023
2784290_0003.png
Som del af forslaget findes naturligvis en række værnsregler. Eksempelvis
skal det sikres, at det ikke er muligt for SMV’erne at ”til-og fra-vælge” reg-
lerne hvert år, ligesom der heller ikke skal kunne indsættes et tomt selskab
som hovedsæde i et land med særligt gunstige regler for opgørelse af den
skattepligtige indkomst.
Kommissionen foreslår, at forslaget begrænses til selskaber, der alene ope-
rerer i andre EU-lande via faste driftssteder, og som således ikke har etable-
ret et egentlig datterselskab i de pågældende EU-lande
5
.
Kommissionen skriver, at det er forholdsmæssigt vanskeligere for SMV'er at
håndtere de forskellige skatteregler i EU-medlemsstaterne. Det skyldes, at de
administrative omkostninger ved at leve op til skattereglerne kun i mindre
grad afhænger af størrelsen af virksomheden og således i høj grad udgør et
fast beløb pr. virksomhed. Dermed vil de administrative omkostninger udgøre
en relativ større byrde for de mindste virksomheder.
6
EU-Kommissionen vur-
derer, at reglerne kan betyde en reduktion af de årlige administrative omkost-
ninger for de berørte SMV’er på mellem 1,3 og 3,4 mia. euro.
Hensigten med forslaget er således blandt andet at sikre SMV’er ”a level
playing field” i relation til det indre marked. Det kan ifølge Kommissionen lede
til øget produktivitet og dermed en stigning i BNP i EU-området på mellem 19
og 61 mia. euro årligt.
7
Kommissionen understreger dog, at der er stor usik-
kerhed forbundet med denne opgørelse.
Kommissionen skriver, at forslaget også indebærer fordele for medlemssta-
ternes skatteforvaltninger. Det skyldes for det første at selvangivelse, skatte-
ansættelse og skatteopkrævning ordnes i én kvikskranke, og for det andet at
risikoen for svig eller misbrug mindskes, når der kun anvendes et enkelt sæt
skatteregler.
8
I den forbindelse skal udvalget imidlertid huske, at det efter for-
slaget vil være frivilligt for den enkelte virksomhed, om denne vil benytte reg-
lerne. På den baggrund vurderer den økonomiske konsulent, at forslaget
næppe vil forhindre bevidst svig, jf. også forslag til dialog vinkel 2.
5
Sådanne selskaber vil i stedet kunne drage fordel af BEFIT-forslaget.
Således fremgår det side 8 i
impact assessment rapporten,
at Kommissionen skønner at sel-
skabsskatterelaterede overholdelsesomkostninger i Den Europæiske Union kan beløbe sig til
54 milliarder euro om året. Her af afholdes 90 % af meget små virksomheder med færre end 10
ansatte. SMV'er bruger cirka 2,5 % af deres omsætning på at overholde deres skatteforpligtel-
ser, mens store virksomheder alene bruger 0,7 %.
Jf.
Resume af rapporten om konsekvensanalysen
side 2.
Jf. eksempelvis side 6 i
forslag til RÅDETS DIREKTIV om indførelse af et hovedkontorsbaseret
beskatningssystem for mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder og om æn-
dring af direktiv 2011/16/EU.
6
7
8
Side 3 | 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets udvalgsrejse til Bruxelles den 12. og 13. november 2023
2784290_0004.png
Efter forslaget skal reglerne have virkning fra 1. januar 2026.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 4 | 4