Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2778040_0001.png
Vejen til
grøn luftfart
Udspil om grøn luftfart
NOVEMBER 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0002.png
Indhold
Forord
Passagerafgift på flyrejser
Grøn indenrigsrute i 2025
Helt grøn indenrigsluftfart i 2030
Støtte til danske lufthavne
Pulje til grøn omstilling af luftfarten
Forhøjelse af ældrechecken
Konsekvenser og finansiering
4
9
11
12
13
14
16
17
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0003.png
Vejen til grøn luftfart
Side 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
Vejen til grøn luftfart
Side 4
Forord
Luftfarten er med til at binde Danmark sammen
og binde Danmark sammen med
verden. Men i dag sker det ikke på en bæredygtig måde. Regeringen vil derfor sætte
turbo på den grønne omstilling af luftfarten.
Allerede i 2025 skal det være muligt at åbne en grøn indenrigsrute i Danmark, og se-
nest i 2030 skal indenrigsluftfarten være helt grøn. Regeringen foreslår derfor at ind-
føre en ny passagerafgift på gennemsnitligt 100 kr. pr. flybillet, som skal være med til
at finansiere omstillingen.
Luftfarten står for 2-3 pct. af verdens samlede CO
2
-udledninger, og alene flyrejser i og
fra Danmark står for udledning af ca. 3 mio. ton CO
2
årligt.
I fremtiden skal vi fortsat kunne flyve ud i verden og hjem igen, men det skal være bæ-
redygtigt. Det mål når vi kun gennem klog international regulering, og Danmark skub-
ber i alle relevante internationale sammenhænge på for en grønnere luftfart.
Vores stemme får, som i andre sammenhænge, størst vægt, når vi går foran med et
godt eksempel. Som en del af Danmarks samlede klimapolitik går vi forrest. Også ved
at gøre indenrigsluftfarten grønnere og mere bæredygtig.
Jeppe Bruus
Skatteminister
Lars Aagaard
Klima-, energi- og
forsyningsminister
Thomas Danielsen
Transportminister
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0005.png
Vejen til grøn luftfart
Side 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0006.png
Vejen til grøn luftfart
Side 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0007.png
Vejen til grøn luftfart
Side 7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0008.png
Vejen til grøn luftfart
Side 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0009.png
Vejen til grøn luftfart
Side 9
Passagerafgift på
flyrejser
Flere europæiske lande har en passagerafgift på flyrejser. Det har Danmark ikke i dag.
Samtidig betaler luftfarten fx ikke energiafgifter af brændstof, sådan som andre trans-
portformer gør.
Regeringen foreslår at indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr.
pr. rejse i 2030. Afgiften skal blandt andet være med til at finansiere den grønne om-
stilling af luftfarten.
Passagerafgiften foreslås gradvist indfaset fra 2025 og fuldt indfaset i 2030. Den vil
gælde alle flyrejser, både indenrigs- og udenrigsflyvninger. Passagerer, der alene mel-
lemlander i en dansk lufthavn, vil dog være undtaget for afgiften.
Regeringen foreslår, at afgiften skal være forskellig alt efter, hvor lang flyrejsen er.
Dermed tages der højde for, at længere rejser belaster klimaet mere. Det betyder, at
afgiften vil være lavest på korte rejser, fx indenrigsrejser og rejser inden for Europa, og
højest på lange rejser. Når afgiften er fuldt indfaset i 2030, vil afgiften på en rejse in-
den for Europa således være på ca. 60 kr., mens den for mellemlange rejser vil være på
ca. 240 kr. For lange rejser vil afgiften være ca. 390 kr.
Regeringen
foreslår desuden, at der i 2027 vil være et “pitstop”,
hvor passagerafgiften
kan evalueres.
En passagerafgift på flyrejser forventes at give et provenu på ca. 1,2 mia. kr. ved fuld
indfasning i 2030. Provenuet vil delvist blive ført tilbage til luftfartsbranchen gennem
investeringerne i grøn luftfart.
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.: Gennemsnitlig passagerafgift på 70 kr. og 85. kr. er opgjort i hhv. 2025-27 og 2028-29, mens gennemsnitlig passagerafgift på 100 kr. er opgjort i 2030-PL..
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0010.png
Vejen til grøn luftfart
Side 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0011.png
Vejen til grøn luftfart
Side 11
Grøn indenrigsrute
i 2025
Grøn teknologi til flyvninger er i rivende udvikling. Det gælder både udviklingen af el-
fly, brintfly og bæredygtige flybrændstoffer.
Men grønne teknologier kan endnu ikke konkurrere prismæssigt med konventionelt
flybrændstof. Fly er i dag kun godkendt til at flyve på brændstof med op til 50 pct. bæ-
redygtigt indhold, men dygtige forskere og virksomheder foretager testflyvninger med
100 pct. bæredygtigt flybrændstof.
I 2025 er det forventningen, at det er muligt at flyve 100 pct. på grønne brændstoffer.
Regeringen ønsker at sætte fart på udviklingen af de grønne teknologier og bogstave-
ligt talt få dem på vingerne. Regeringen foreslår derfor, at der afsættes midler til at fi-
nansiere en grøn indenrigsrute i 2025. Det vil give lufthavne og luftfartsselskaber mu-
lighed for at afprøve grønne teknologier og samtidig skabe større efterspørgsel efter
både grønne rejser og grøn teknologi.
Regeringen vil afsætte ca. 800 mio. kr. i perioden 2025-2029 til et udbud, hvor private
selskaber kan byde ind på en grøn indenrigsrute. Beløbet afspejler, hvad det forvente-
ligt vil koste at reducere knap 50 pct. af indenrigsluftfartens CO
2
-udledninger. For at
vinde udbuddet vil det blandt andet være et krav, at der flyves på grønne brændstof-
fer.
800 mio.
Regeringen vil afsætte ca. 800 mio.
kr. i perioden 2025-2029 til en grøn
indenrigsrute.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0012.png
Vejen til grøn luftfart
Side 12
Helt grøn inden-
rigsluftfart i 2030
Danmark skal gå forrest og vise, at grønne flyvninger er mulige.
EU har taget de første skridt på vejen mod en grøn omstilling af luftfarten ved blandt
andet at indføre et fælleseuropæisk krav om, at andelen af grønt indhold i flybrænd-
stoffer skal være på minimum 2 pct. i 2025.
EU’s krav til andelen af det grønne indhold
stiger frem mod 2050, hvor det skal udgøre 70 pct. af flybrændstofferne.
Regeringen vil mere end det
og hurtigere. Det er regeringens ambition, at indenrigs-
luftfarten er helt grøn senest i 2030. Det vil skubbe på modningen af de grønne tekno-
logier og være med til at skabe et marked for grønne flyvninger, der ikke eksisterer i
dag.
Regeringen foreslår at afsætte 1,5 mia. kr. i støtte til grøn indenrigsluftfart. Beløbet
svarer til, at alle indenrigsflyvninger vil være helt grønne senest i 2030. Støtten indfa-
ses fra 2027 for at skabe efterspørgsel og understøtte teknologiudviklingen, så marke-
det for grønne teknologier udbygges gradvist. For at modtage støtte vil det blandt an-
det være et krav, at der flyves på grønne brændstoffer, ligesom det gælder for den
grønne indenrigsrute i 2025.
1,5 mia.
Regeringen foreslår at afsætte ca.
1,5 mia. kr. i støtte til grøn indenrigs-
luftfart i perioden 2027-2033,
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0013.png
Vejen til grøn luftfart
Side 13
Støtte til danske
lufthavne
De danske lufthavne er med til at understøtte et sammenhængende Danmark. De er
særligt vigtige for erhvervslivet, som hurtigt og effektivt kan rejse på tværs af Dan-
mark og ud i verden. Samtidig nyder danskerne og dansk turisme godt af, at Danmark
er tæt forbundet med resten af verden.
De regionale lufthavne har ikke samme muligheder som de større lufthavne for at blive
klar til nye grønne ruter. Det gælder fx installation af nye tankanlæg og etablering af
nødvendig infrastruktur.
En kommende passagerafgift på flyrejser vil ramme de mindre, regionale lufthavne
hårdere end de store. De mindre, regionale lufthavne har en højere andel af passage-
rer, der rejser indenrigs, og dermed kommer til at betale afgiften begge veje ved retur-
rejser.
Regeringen vil understøtte de regionale lufthavne for at sikre fortsat god tilgængelig-
hed og et Danmark i balance.
Regeringen foreslår, at der afsættes en ramme på ca. 550 mio. kr. i perioden fra 2025
og frem til 2030. Rammen skal blandt andet gå til driftsstøtte til landets regionale luft-
havne og en videreførelse af ruteudviklingsprogrammet Global Connected, der er med
til at tiltrække nye flyruter til Danmark. Efter 2030 afsættes rammen som en reserve.
550 mio.
Regeringen foreslår at afsætte ca.
550 mio. kr. i perioden fra 2025 til
2030 til at give de regionale luft-
havne og luftfartssektoren en hjæl-
pende hånd.
Støtte til mindre, regionale
lufthavne
Der ydes driftsstøtte i form af til-
skud til de mindre, regionale luft-
havne i Sønderborg, Esbjerg og
Midtjylland, så hver lufthavn kan
modtage 10 mio. kr. årligt. De tre
lufthavne er udvalgt, da EU-regler
gør det meget vanskeligt for større
lufthavne at modtage direkte støtte.
Ruteudviklingsprogram Glo-
bal Connected
For at tiltrække nye flyruter til Dan-
mark og styrke luftfartssektorens
konkurrenceevne afsættes ca. 5
mio. kr. i 2025 og herefter ca. 11
mio. kr. årligt til videreførelse af ru-
teudviklingsprogrammet Global
Connected. Programmet tilbyder
luftfartsselskaberne kampagnesam-
arbejder i forbindelse med opstart af
nye flyruter fra danske lufthavne.
Andre tiltag
For at forhindre gebyrstigninger el-
ler indførelse af nye gebyrer afsæt-
tes ca. 50 mio. kr. i 2025 og heref-
ter ca. 56 mio. kr. årligt. Det skal
blandt andet dække underskud i
Bornholms Lufthavn og i varetagel-
sen af enkelte opgaver inden for
den statslige lufttrafikstyring.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0014.png
Vejen til grøn luftfart
Side 14
Pulje til grøn om-
stilling af luftfar-
ten
Vejen til en grøn omstilling af luftfarten går gennem udvikling af grøn teknologi. Rege-
ringen ønsker, at en del af provenuet fra en ny passagerafgift på flyrejser skal føres til-
bage til branchen og på den måde understøtte omstillingen af sektoren yderligere.
Regeringen foreslår, at der etableres en pulje på i alt ca. 1 mia. kr. i perioden fra 2025
og frem til 2033 til grøn omstilling af luftfarten. Den konkrete udmøntning af puljen
aftales med partierne bag en potentiel aftale.
Puljen kan fx anvendes til grøn omstilling af udenrigsflyvninger fra Danmark, hvor fly-
ene ofte er større, flyver over betydeligt længere afstande og i større højde, hvilket
stiller yderligere krav til de grønne løsninger. Det kan eksempelvis være gennem støtte
til iblanding af bæredygtigt flybrændstof.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0015.png
Vejen til grøn luftfart
Side 15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0016.png
Vejen til grøn luftfart
Side 16
Forhøjelse af
ældrechecken
I Danmark har vi et pensionssystem i verdensklasse, og i fremtiden vil langt de fleste
have sparet op til deres pensionisttilværelse. Der er dog fortsat en gruppe pensioni-
ster, som kun har deres folkepension og ingen formue ved siden af.
Det er de af landets folkepensionister, der er dårligst stillet økonomisk, og som ople-
ver, at det er svært at få pengene til at slå til, når de skal betale regninger og en tur i
supermarkedet.
I regeringen ønsker vi, at alle folkepensionister, uanset tidligere indtægter og formue,
får en værdig tredje alder med mulighed for en aktiv tilværelse med børn, børnebørn
og venner.
Regeringen foreslår derfor, at ældrechecken forhøjes med 4.800 kr. årligt. Det svarer
samlet til ca. 600 mio. kr. årligt. Forhøjelsen finansieres gennem provenuet fra en ny
passagerafgift på flyrejser og vil gælde fra 2025.
Knap 295.000 af landets ca. 1.110.000 folkepensionister, svarende til knap hver
fjerde, modtager i dag ældrecheck. Den udbetales én gang årligt til folkepensionister,
der ikke har en formue på over 99.200 kr. Ældrecheckens størrelse afhænger desuden
af pensionistens supplerende indtægter. Godt hver femte folkepensionist modtager i
dag den fulde ydelse.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0017.png
Vejen til grøn luftfart
Side 17
Konsekvenser og fi-
nansiering
Udspillet er fuldt finansieret i perioden 2023-2030. Finansieringskilden er det pro-
venu, der kommer fra indførelse af passagerafgiften. Passagerafgiften foreslås indført
pr. 1. januar 2025, da der kræves lovgivning og it-understøttelse.
De resterende tiltag forventes gennemført fra 2025, så de følger finansieringen gen-
nem passagerafgiften.
Der er en positiv samfundsøkonomisk effekt af passagerafgiften, hvilket skyldes, at
udenlandske rejsende betaler størstedelen af afgiften. Således mere end opvejer de
øgede statslige indtægter de negative økonomiske konsekvenser for danske hushold-
ninger og erhverv i form af højere udgifter til flyrejser og lavere indtjening.
Tabel 1. Økonomiskitse
Mio. kr. (2024-niveau)
Passagerafgift (på gennemsnitligt
100 kr. i 2030 (2030-pl)
Støtte til en grøn rute i 2025
Støtte til grøn indenrigsluftfart i
2030
Tiltag til lufthavne
1
Pulje til grøn luftfart
Investeringer i grøn luftfart i alt
Ældrecheck
0
0
10
0
0
0
0
0
80
30
290
610
100
30
290
600
100
0
300
600
100
110
450
600
100
70
450
600
100
190
610
590
100
200
610
590
100
200
610
590
100
210
620
580
0
0
0
0
170
0
170
0
160
50
160
90
160
130
0
320
0
320
0
310
0
310
2023
0
2024
0
2025
-900
2026
-900
2027
-900
2028
-1.050
2029
-1.050
2030
-1.200
2031
-1.200
2032
-1.200
2033
-1.200
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., undtagen for passagerafgift, der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Summering af tal afviger fra totalen. Antallet af
flypassagerer i 2025 er forudsat at svare til antallet i 2019. Væksten i passagergrundlaget efter 2025 er baseret på vækstrater i Klimastatus og -fremskrivning 2023. Udgifter
indeholder administration.
1
I perioden 2025-2030 afsættes i alt ca. 550 mio. kr. til tiltag til lufthavne. Rammen til tiltag til lufthavne afsættes som en reserve efter 2030, og der
tages stilling til udmøntning på et senere tidspunkt.
Kilde: Skatteministeriet, Transportministeriet, Klima-, Energi-og Forsyningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Grøn rute i 2025 kan reducere de danske udledninger med op mod 0,05 mio. ton
CO
2
e fra 2025 (effekten afhænger dog af tidspunktet for opstart af ruten i 2025).
Grøn indenrigsluftfart skønnes at reducere de danske udledninger med op mod 0,1
mio. ton CO
2
e i 2030 svarende til 100 pct. af indenrigsluftfartens udledninger. Tilta-
gene vil have en samfundsøkonomisk skyggepris på ca. 4.500 kr. pr. ton CO
2
e.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Regeringens udspil om grøn luftfart "Vejen til grøn luftfart", november 2023
2778040_0018.png
Vejen til grøn luftfart
Side 18
Vejen til grøn luftfart
Udspil om grøn luftfart
November 2023
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Tlf.: 33 92 33 92
Mail: [email protected]
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
www.skm.dk
www.trm.dk
www.kefm.dk
Fotokreditering:
gettyimages.dk