Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 365
Offentligt
2912539_0001.png
Indhold
Resumé og indledning
Reguleringens formål og krav
Reguleringens oprindelse (ABC-kategorisering)
Population
Hyppighed
Omkostningsparametre
Business-As-Usual (BAU)
Dataindsamling og metode
Administrative konsekvenser
Bilag A: Kortlægning af administrative konsekvenser
2
3
4
5
5
5
6
7
7
10
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0002.png
Resumé og indledning
Denne ex ante-måling afdækker de forventede administrative konsekvenser for
erhvervslivet forbundet med Skatteministeriets følgelovforslag om tilpasning af
energi- og CO
2
-afgifter, som gennemfører dele af aftalen om Grøn skattereform
for industri mv.
Med
Lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. og forskellige andre love
gennemføres dele af aftale om Grøn skattereform for industri mv. fra
2022.
Lovforslaget indeholder administrative omstillingsomkostninger i forbindelse med virksomhedernes
opdeling mellem procesforbrug og rumvarme m.v. i CO
2
-afgiftsloven, og differentieringen mellem
kvote- og ikke-kvoteomfattet varme m.v. i energiafgiftslovenes bestemmelse om godtgørelse for
procesforbrug.
Lovforslaget indeholder yderligere lettelser relateret til ophævelsen af bundfradraget i lov om kuldi-
oxidafgift af visse energiprodukter (CO
2
-afgiftsloven).
De administrative konsekvenser består således i:
En ophævelse af bundfradrag i CO
2
-afgiften
En differentiering mellem proces og rumvarme mv. i energiafgiftslovene og CO
2
-afgiftsloven
Målingen viser følgende om de administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Løbende lettelser:
Omstillingsomkostninger:
0,1 mio. kr. årligt.
104 mio. kr. årligt.
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0003.png
Reguleringens formål og krav
Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre
love
(LOV nr. 683 af 11/06/2024) har til formål at understøtte opnåelsen af fastsatte klimamål og
gennemfører dele af Aftale om grøn skattereform for industri mv. Aftalen blev indgået af den davæ-
rende regering (S), V, SF, RV og K den 24. juni 2022.
Med lovforslaget foreslås, at CO
2
-intensive brændsler bliver relativt dyrere, mens CO
2
-lette brændsler
bliver relativt billigere. Der indføres bl.a. en CO
2
-afgift i 2030 på 750 kr. pr. ton udledt CO
2
for ikke-
kvoteomfattede virksomheder og 375 kr. pr. ton udledt CO
2
for kvoteomfattede virksomheder. Mi-
neralogiske processer mv. omfattes af en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO
2
, hvor afgiften indfases
fra 2025-2030.
Forslaget lægger yderligere op til at differentiere mellem kvoteomfattet procesformål med en ener-
giafgift på 4,5 kr. pr. GJ eller 1,2 kr. pr. GJ og ikke-kvoteomfattet procesformål med en energiafgift
på 0 kr. pr. GJ, når der betales CO
2
-afgift af samme varer. Det foreslås desuden at indføre CO
2
-afgift
på indenrigsluftfart, indenrigsfærgefart og fiskeri. De administrative konsekvenser følger af differen-
tieringen i energiafgiftslovene af kvote- og ikke-kvoteomfattet procesforbrug og i CO
2
-afgiftsloven
mellem energiforbrug til procesformål og til rumvarme mv., hvor virksomhedernes skal systematisere
og dokumentere, hvilken del af deres energiforbrug, de kan anmode om godtgørelse for.
Derudover ophæves bundfradraget i den gældende CO
2
-afgift. Bundfradraget havde oprindeligt
sammenhæng til tildelingen af gratiskvoter inden for EU’s kvotehandelssystem, som er ved at blive
udfaset. Ophævelse medfører en administrativ lettelse, da virksomheder ikke længere skal forholde
sig til og administrere det pågældende fradrag.
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0004.png
Reguleringens oprindelse (ABC-kategorisering)
De administrative konsekvenser forbundet med
Lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
har national oprindelse og
kategoriseres dermed som Type C: ”Informationsforpligtelser og oplysningskrav samt efterlevelsen
heraf er fastsat nationalt og kan fjernes uden at være i strid med internationale/supranationale for-
pligtigelser”,
jf. AMVAB-vejledningen.
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0005.png
Population
De medregnede populationer i målingen baserer sig på registerudtræk foretaget af Skatteministeriet.
Populationen består af 25.000 danske virksomheder med procesformål, som omfattes af differentie-
ring mellem kvote- og ikke-kvote proces i energiafgiftslovene samt af differentiering mellem proces
og rumvarme mv. i CO
2
-afgiftsloven.
Derudover vedrører lovforslaget yderligere 360 virksomheder for så vidt angår ophævelsen af bund-
fradrag i CO
2
-afgiften.
Hyppighed
Hyppighed indebærer, hvor ofte krav i ny regulering skal opfyldes. Herunder betegnes omstillings-
omkostninger som en engangsomkostning, der afholdes én gang i forbindelse med virksomhedernes
omstilling til den nye regulering, jf. AMVAB-vejledningen.
I denne forbindelse karakteriseres virksomhedernes differentiering mellem energiforbrug til proces
og rumvarme mv. samt om opdeling mellem kvoteomfattet og ikke-kvoteomfattet energiforbrug
som en omstillingsomkostning, da det er en omkostning, som virksomhederne vil opleve én gang
under omstillingen, herunder i form af tilpasning af excel-filer.
Yderligere har de løbende lettelser i forbindelse med ophævelse af bundfradrag karakter af en kvar-
talsvis lettelse. Derfor anvendes en hyppighed på 4 i denne måling, da de omfattede virksomheder
normalvis administrerede fradraget kvartalsvis.
Omkostningsparametre
I denne måling dækker parameteret både over virksomheders lønomkostninger (timeløn) samt det
tilknyttet tidsforbrug forbundet med de forskellige oplysningskrav i ny regulering.
Timeløn
Fastsættelse af lønniveauer i den private sektor beror på lønstatistik fra Danmarks Statistik (LONS20)
samt et overhead på 25 pct, som inkluderer omkostninger ud over de direkte lønomkostninger, jf.
AMVAB-vejledningen.
I denne måling er der medtaget to lønniveauer, da lovforslagets nye administrative forpligtigelser
varetages af medarbejdere med forskellige arbejdsfunktioner.
Ophævelse af bundfradrag i CO
2
-afgiften
Med lovforslaget ophæves virksomheders mulighed for bundfradrag i CO
2
–afgiften.
Ophævelsen
medfører samtidigt lettelser for de virksomheder, som tidligere administrerede fradraget.
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0006.png
Kvantificeringen af ophævelsen af bundfradrag beror på ekspertskøn fra Skatteministeriet. Skattemi-
nisteriet har skønnet, at virksomhederne vil spare ca. 10 minutters (0,167 timer) administrativt arbejde
hvert kvartal som følge af ophævelsen af muligheden for bundfradrag.
Mht. medarbejdertype, tages udgangspunkt i en timeløn på 436 kr. Inkl. Overhead (LONS20 og ar-
bejdsfunktion
3313 Regnskabsarbejde).
Denne timeløn anvendes, efter Skatteministeriet har oplyst,
at arbejdet med bundfradraget typisk udføres af medarbejdere inden for almindeligt regnskabsar-
bejde.
Proces og rumvarmedifferentiering mv.
Med lovforslaget nedsættes energiafgifterne for anvendelse til procesformål til 4,5 kr. pr. GJ eller 1,2
kr. pr. GJ, mens der gives fuld godtgørelse af energiforbrug, hvoraf der også betales CO
2
–afgift.
Dette
betyder, at kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede virksomheder med procesformål vil have et øget
tidsforbrug forbundet med vurdering af, om der også betales CO2-afgift af anvendelsen af energi-
produktet, herunder om det er kvoteomfattet forbrug.
Desuden indføres en differentiering mellem energiforbrug til proces og rumvarme mv. i CO
2
-afgifts-
loven, som skal følge differentieringen i energiafgiftslovene.
I forbindelse med udarbejdelsen af målingen, er de adspurgte virksomheder blevet bedt om at oplyse
medarbejderkategori og forventer timeforbrug for arbejdet med at differentiere mellem kvote- og
ikke-kvoteomfattet proces i energiafgiftslovene og differentieringen mellem proces og rumvarme
mv. i CO
2
-afgiftsloven. Her oplyste størstedelen af de adspurgte virksomheder, at de administrative
aktiviteter varetages af en
regnskabs- og bogføringsmedarbejder.
Når der tillægges et overhead på 25
pct., giver det en anvendt lønomkostning på 389 kr. i timen.
Business-As-Usual (BAU)
I nogle tilfælde efterlever virksomhederne helt eller delvist ny eller ændret regulering i forvejen. AM-
VAB-metoden tager højde for disse tilfælde ved at inkorporere en BAU-procent i udregningen af de
administrative konsekvenser, jf. AMVAB-vejledningen.
Denne måling baserer sig på 9 virksomhedsinterviews, hvoraf 7 virksomheder blev betegnet som
normaleffektive. Betegnelsen for en normaleffektiv virksomhed dækker over, at der kun medtages
omkostningseffektive virksomheder med et rimeligt ressourceforbrug, der ikke skiller sig ud, i forhold
til hvad andre virksomheder oplyser. Det betyder, at virksomheder med omkostningsparametre uden
for normalen ikke inkluderes og medregnes under opgørelsen af de administrative konsekvenser jf.
AMVAB-vejledningen.
Under virksomhedsinterviews gav 4 ud af 7 normaleffektive virksomheder udtryk for, at forpligtigel-
serne i lovforslagets differentieringer mellem kvote- og ikke-kvoteomfattet proces i energiafgiftslo-
vene og proces og rumvarme mv. i CO
2
-afgiftsloven blev efterlevet i forvejen. Derfor medregnes en
BAU-procent på 57 % i opgørelsen af de administrative konsekvenser.
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0007.png
Det er yderligere Skatteministeriets vurdering, at BAU ikke er et gældende parameter under opgø-
relsen af de administrative konsekvenser i forbindelse med ophævelsen af bundfradraget, hvorfor
der tages udgangspunkt i en BAU-procent på 0 %.
Dataindsamling og metode
I det følgende fremgår overvejelser vedrørende dataindsamling til udarbejdelsen af denne AMVAB.
Indledningsvist blev der taget kontakt til 30 virksomheder. Af de 30 virksomheder var det muligt at
sætte etablere virksomhedskontakt med 11 virksomheder, hvoraf målingen baserer sig på tilmeldin-
ger fra 9 virksomheder, som levede op til krav om kvalitet. Derudover blev der taget kontakt til flere
branche- og interesseorganisationer og offentlige myndigheder, der i større eller mindre grad hjalp
med bl.a. rekruttering, herunder Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Danske Rederier, Danmarks
Fiskeriforening, Søfartsstyrelsen og Transportministeriet.
For så vidt angår ophævelse af bundfradrag i CO
2
-afgiften, blev det af Skatteministeriet oplyst, at der
ville være tale om virksomheder med procesformål inden for fx industri. Hertil var der en indledende
fordeling mellem virksomheder med kvote- og ikke-kvoteomfattede processer. Senere blev det af-
dækket gennem virksomhedsinterviews, at denne fordeling ikke var meningsfuld ift. virksomheder-
nes faktiske tidsforbrug, og de to segmenter blev derfor lagt sammen til ét segment.
Grunden hertil var, at det blev vurderet, at et forskelligt tidsforbrug for dokumentation ift. en virk-
somheds kvote- og ikke-kvoteomfattede energiforbrug ikke var et udtryk for at der ville være mere
eller mindre tidsforbrug forbundet med den ene eller den anden aktivitet.
For at finde frem til et normaleffektivt tidsforbrug blev der i interviews med virksomhederne spurgt
ind til virksomhedernes nuværende arbejdsprocesser og hvilke arbejdsprocesser, der ville ændre sig
som følge af den nye regulering. Det viste sig, at der var flere forskellige måder at efterleve kravene
på. Det viste sig dog for en større del af virksomhederne, at der ville være tale om en opdatering i
virksomhedernes Excel-ark over energiforbrug og/eller bogføring.
Vedr. ophævelse af bundfradraget var det ikke muligt at komme i kontakt med nogen af de omfat-
tede virksomheder eller få et ekspertskøn fra relevante brancheorganisationer. Skatteministeriet fo-
retog derfor et ekspertskøn over tidsforbruget.
Administrative konsekvenser
Nedenfor beskrives opgørelserne af de administrative konsekvenser som følge af lovforslaget nær-
mere for henholdsvis administrative omstillingsomkostninger og løbende administrative lettelser.
Administrative omstillingsomkostninger for 104 mio. kr.
Omstillingsomkostningerne opgøres til 104 mio. Kr. Og knytter sig til virksomhedernes arbejde med
opdelingen mellem procesforbrug og rumvarme m.v. i CO
2
-afgiftsloven og differentieringen mellem
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0008.png
kvote- og ikke-kvoteomfattet varme m.v. i energiafgiftslovenes bestemmelse om godtgørelse for
procesforbrug. Det betyder, at omfattede virksomheder med procesformål vil have et øget ressour-
ceforbrug forbundet med tilpasning af bl.a. Excel-filer for at kunne opgøre deres energiforbrug og
godtgørelsesmuligheder. Opgørelsen beror på nedenstående estimater:
Population: 25.000 omfattede private, danske virksomheder
Hyppighed: ikke relevant ved omstillingsomkostninger
Omkostningsparametre:
o
o
25 timer
389 kr. i timen inkl. Overhead (timeløn for Almindeligt regnskabs- og bogføringsar-
bejde, jf. LONS20)
BAU: 0,57 % af de omfattede virksomheder foretager proces- og rumvarmedifferentiering i
forvejen
Udregning:
25.000 x 1 x 25 x 389* 0,43 = 104 mio. kr.
Løbende administrative lettelser for 104.640 kr. årligt
Denne måling opgør årlige lettelser for 104.640 kr., som følge af lovforslaget. Ophævelsen af bund-
fradrag i CO
2
–afgiften
medvirker til, at de omfattede virksomheder sparer kvartalsvise ressourcer,
som ellers var tilknyttet administrationen af fradraget.
Population: 360 omfattede private, danske virksomheder
Hyppighed: 4 (Kvartårligt)
Omkostningsparametre:
o
o
Udregning:
360 x 4 x 0,167 x 436 = 104.640 kr.
0,167 timer (10 minutter) i sparet tidsforbrug
436 kr. I timen inkl. Overhead (timeløn for regnskabsarbejde, jf. LONS20)
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0009.png
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 365: Orientering vedrørende udgivelse af AMVAB-måling for GSR-lovforslagene L 182 og L 183
2912539_0010.png
Bilag A: Kortlægning af administrative konsekvenser
Tabel X: Kortlægning af de løbende administrative lettelser
Segment
Informationsforpligtigelse
og
Population
Aktivitet i tid
(pr. normal ef-
fektiv
somhed)
Ophævelse af bundfradrag
360
0,167 timer
436 kr.
virk-
Timepris
Eksterne
an-
BAU
Hyppighed
Totale omkost-
ninger årligt
§-henvis-
ning
Reguleringens
oprindelse
underliggende oplysningskrav
skaffelser (pr.
normal effek-
tiv
hed)
0 kr.
0%
4
104.640 kr.
104.640 kr.
§ 1, nr. 19
C
virksom-
Samlede løbende administrative lettelser, i alt:
Tabel X: Kortlægning af omstillingsomkostninger
Segment
Informationsforpligtigelse
og
Population
Aktivitet i tid
(pr. normal ef-
fektiv
somhed)
Proces- og rumvarmedifferen-
tieringer samt kvote- og ikke-
kvotedifferentieringer
25.000
25 timer
389 kr.
virk-
Timepris
Eksterne
an-
BAU
Hyppighed
Totale omkost-
ninger årligt
§-henvis-
ning
Reguleringens
oprindelse
underliggende oplysningskrav
skaffelser (pr.
normal effek-
tiv
hed)
0 kr.
57%
1
1
virksom-
104 mio. kr.
§ 1, nr. 20,
§ 2, nr. 9, §
3, nr. 6, og
§ 4, nr. 4
C
Samlede omstillingsomkostninger, i alt:
104 mio. kr.
1
Pba. af interview med 7 normaleffektive virksomheder, lever 4 af virksomheder op til kravene i forvejen, hvorfor BAU-procenten fratrækkes de totale omkostninger i tabellen.
10