Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 358
Offentligt
2909109_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. september 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 34 (L 191) af 9.
september 2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de allerede vedtagne skattelettelser i 2025 og foreslå-
ede skattelettelser i politiske udspil, herunder finanslovsforslaget for 2025? I tillæg
hertil bede ministeren oplyse, hvor meget større forhandlingsreserven kunne være
i fravær af de planlagte og foreslåede skattelettelser under forudsætning af den
samme finanseffekt som fremsat i FFL25.
Svar
Der henvises til besvarelsen af FIU-spørgsmål nr. 316 (Alm. del) af 28. juni 2024
for en gennemgang af de skatte- og afgiftsændringer, der er besluttet, gennemført
eller aftalt siden regeringen tiltrådte i december 2022.
Tabel 1 viser en gennemgang af de umiddelbare provenuvirkninger i 2024 og 2025
af vedtagne skattelempelser af regeringen, samt foreslåede skattelempelser ifm. fi-
nanslovsforslaget for 2025. Samlet skønnes skattelempelserne at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 13,8 mia. kr. i 2025. Det bemærkes til sammenlig-
ning, at de allerede besluttede, gennemførte og aftalte skattestramninger siden rege-
rings tiltrædelse skønnes at indebære et umiddelbart
merprovenu
på ca. 10,7 mia.
kr. i 2025.
Den ét-årige finanseffekt beskriver virkningen af finanspolitikken i et enkelt år,
målt ved ændringerne i finanspolitikken i forhold til året forinden. For 2025 skøn-
nes den ét-årige finanseffekt til 0,5 pct.-point,
jf. Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Den ét-årige finanseffekt i 2025 påvirkes af yderligere skattelempelser i 2025 i for-
hold til 2024, samt af ændringer i den strukturelle beskæftigelse som følge af skat-
telempelserne. Sammenlignet med 2024 indebærer de vedtagne og foreslåede skat-
telempelser i tabel 1 et øget umiddelbart mindreprovenu på omtrent 9,6 mia. kr.
(2025-niveau) i 2025. En tilsvarende virkning på den ét-årige finanseffekt kan op-
nås ved at øge det offentlige forbrug med omtrent 2,9 mia. kr. (2025-pl). Inden for
en uændret ét-årig finanseffekt vil der således umiddelbart være plads til en
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Kopi af FIU L 191 - svar på spm. 34 om de allerede vedtagne skattelettelser i 2025 og foreslåede skattelettelser i politiske udspil, herunder finanslovsforslaget for 2025 mv.
2909109_0002.png
Side 2 af 3
forhøjelse af forhandlingsreserven
1
med ca. 2,9 mia. kr., såfremt skattepolitikken i
2025 fastholdes uændret i forhold til 2024. Det bemærkes dog, at aktivitetsvirknin-
gen af en højere forhandlingsreserve vil afhænge af den konkrete udmøntning, der
aftales som led i forhandlingerne om finansloven for 2025.
Den lavere stigning i offentligt forbrug afspejler, at skattelempelser har en mindre
efterspørgselseffekt end øget offentligt forbrug, hvorfor det offentlige forbrug
ikke vil kunne forøges tilsvarende for en given finanseffekt.
Tabel 1
Umiddelbare provenuvirkninger i 2024-2025 af vedtagne og foreslåede skattelempelser
Skattelempelser
Mio. kr. (2025-niveau)
Annullering af lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
Afskaffelse af vejbenyttelsesafgift
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen til 135.900 kr.
Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
Forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer
Forhøjelse af servicefradraget
Forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og visse småøer
Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger
Særordningen for små virksomheder på momsområdet
Stigningsbegrænsning af dækningsafgift
1)
Midlertidig nedsættelse af udligningsafgiften
1)
Midlertidig nedsættelse af den kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
1)
Forhøjelse af det almindelige beskæftigelsesfradrag
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Skematisk værdiansættelse
1)
Nedsat bo- og gaveafgift for overdragelse af erhvervsvirksomheder
1)
Overdragelse af ejendomsvirksomheder med succession
1)
Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier (”iværk-
sætterskatten”)
1)
Forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000
kr.
1)
Realisationsbeskatning af nynoterede porteføljeaktier i op til syv år
1)
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen til 160.000 kr.
1)
Forhøjelse af mulighed for fuldt ud at kunne fradrage fremført underskud fra 9,5
mio. kr. til 20 mio. kr.
1)
Håndværkerfradrag med særligt grønt fokus
Yderligere servicefradrag
I alt
2024
2025
Umiddelbart provenu
-1.710
-
-30
-60
-60
-70
-140
-740
-
-960
-
-
-
-
-310
-90
-
-
-
-
-
-
-
-
-4.170
-1.710
-590
-30
-60
-160
-70
-140
-740
-10
-700
-210
-420
-4.800
-500
-1.140
-460
-410
-620
-290
-30
-30
-270
-300
2)
-100
2)
-13.790
Anm.: Provenuerne er opgjort i 2025-niveau, hvorfor der kan være afvigelser ift. de lovforslag, hvor provenuet er
opgjort i andre niveauer. Provenuerne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Forhandlingsreserven indgår beregningsteknisk som offentligt forbrug i beregningen af finanseffekterne. I
beregningen lægges det til grund, at ændringen i det offentlige forbrug fordeles som 1/3 realt offentligt vare-
køb og 2/3 offentlig beskæftigelse.
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Kopi af FIU L 191 - svar på spm. 34 om de allerede vedtagne skattelettelser i 2025 og foreslåede skattelettelser i politiske udspil, herunder finanslovsforslaget for 2025 mv.
Side 3 af 3
1) Der er endnu ikke fremsat forslag, hvorfor provenuvirkningen kan ændre sig ved den endelige
konsolidering.
2) Det bemærkes, at provenuvirkningerne fra de foreslåede skattelempelser ifm. FFL25 er opgjort efter
tilbageløb og adfærd. Disse provenuvirkninger er også anvendt i beregningen af aktivitetsvirkningen af de
pågældende tiltag.
Kilde: Beregninger pba. lovforslag, aftaletekster og FFL25.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister