28. juni 2024
J.nr. 2024 - 4407
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
–
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
www.skm.dk
Til Skatteudvalgets orientering vedlægges Borger- og retssikkerhedschefens beretning for
2023.
Borger- og retssikkerhedschefen har i sin beretning valgt at fokusere på selve indsigelses-
ordningen. Herudover omtales følgende emner, som har givet anledning til henvendelser
fra borgere og virksomheder, og som også har almen interesse:
•
•
•
•
Sagsbehandlingstid
Vejledning
Offentligt ansattes optræden
Notatpligt, journaliseringspligt og tavshedspligt.
Beretningen viser desuden, at Skatteforvaltningen modtog 152 indsigelser over forvaltnin-
gens sagsbehandling til 1. behandling i 2023, hvilket er på niveau med sidste år, hvor Skat-
teforvaltningen modtog 150 indsigelser til 1. behandling.
Beretningen viser også, at Borger-og retssikkerhedschefen modtog 18 indsigelser over
Skatteforvaltningens sagsbehandling til 2. behandling i 2023. Dette er næsten en halvering
i forhold til 2022, hvor Borger- og retssikkerhedschefen modtog 33 indsigelser til 2. be-
handling. Dette skal dog ses i lyset af, at antallet af indsigelser til 2. behandling var højt i
2021 og 2022.
Det er vigtigt, at borgere og virksomheder kan få prøvet, om sagsbehandlingen i Skatte-
forvaltningen er foregået korrekt og ordentligt. Det er også vigtigt, at forvaltningen har
fokus på, om indsigelsessagerne giver anledning til justeringer i den måde, som sagsbe-
handlingen foregår på, så sagerne ikke kun gavner den enkeltes retssikkerhed, men de
manges. Jeg er derfor tilfreds med, at Borger- og retssikkerhedschefen har sat fokus på
selve indsigelsesordningen.
Beretningen kan også læses på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus