Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 345
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - Bilag 345
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2024 - 4877
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for ind-
komstårene 2023-2025)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret
bl.a. ved § 8 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og senest ved § 2 i lov nr. 684 af
11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15 O, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplys-
ning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for ind-
komstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er
indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslo-
vens § 43 eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændrin-
ger eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
2.
I
§ 15 O, stk. 1, 5. og 6. punktum,
der bliver stk. 1, 6. og 7. punktum
ændres »1.-3. pkt.« til: »1., 2. og 4. pkt.«
3.
I
§ 15 Q, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som ny punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplys-
ning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for ind-
komstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er
indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslo-
vens § 43 eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere
ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
4.
I
§ 15 R, stk. 4,
indsættes som
3. pkt.:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplys-
ning om lejeindtægten, kan fradragene i stk. 1 anvendes for indkomstårene
2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberet-
ningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43
eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU
af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og
om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsva-
rende aftale om udveksling af oplysninger.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål i indkomstårene 2023-2025 at lempe betingel-
serne for anvendelse af bundfradrag ved beskatningen af indkomst fra dele-
økonomiske aktiviteter i form af udlejning af fritidsbolig, helårsbolig og væ-
relse eller udlejning af biler, lystbåde, campingvogne m.v.
Det foreslås, at der for indkomstårene 2023, 2024 og 2025 gives adgang til
det høje bundfradrag ved opgørelse af indkomsten ved udlejning af fritids-
bolig, helårsbolig og værelse, hvis udlejningen er sket gennem en indberet-
ningspligtig platform. Det foreslås tilsvarende, at der for indkomstårene
2023, 2024 og 2025 kan opnås et bundfradrag ved opgørelse af indkomsten
ved udlejning af biler, lystbåde, campingvogne m.v., hvis udlejningen er
sket gennem en indberetningspligtig platform.
Reglerne vil finde anvendelse ved udlejning via både danske og udenland-
ske platforme. Forslaget indebærer, at det for disse indkomstår ikke vil være
et krav for at kunne anvende bundfradrag ved opgørelsen af indkomsten, at
Skatteforvaltningen har modtaget oplysninger om lejeindtægten.
I 2023 er nye EU-regler trådt i kraft, hvorefter EU-landene automatisk skal
udveksle oplysninger vedrørende indkomst fra bl.a. deleøkonomiske plat-
forme (DAC7). Det har dog vist sig, at der er tekniske problemer med at
leve op til direktivets krav om indberetning og udveksling.
Udfordringerne består bl.a. i, at fortolkningen af de nye EU-regler ikke altid
er ensartet på tværs af de 27 medlemslande. Der kan desuden være udfor-
dringer med utilstrækkelig datakvalitet som f.eks. ukomplette navne, stave-
fejl i adresser m.v. Det kan medføre, at Skatteforvaltningen ikke kan matche
indberetningen med en borger og dermed ikke kan udstille oplysningerne i
borgerens skatteoplysninger.
Det er forventningen, at udfordringerne med udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet mellem skattemyndighederne i EU-landene er af mid-
lertidig karakter. Det er dog vurderingen, at eventuelle generelle fejl først
vil kunne identificeres medio 2025 på basis af oplysninger vedrørende
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
indkomståret 2024, og at forbedringer derfor tidligst vil kunne få effekt fra
2026.
Det foreslås på den baggrund, at der i en midlertidig periode i indkomstårene
2023, 2024 og 2025 gives adgang til bundfradrag, hvis udlejeren kan doku-
mentere, at der er anvendt en indberetningspligtig platform.
For platforme hjemmehørende i Danmark vil der være tale om et krav om
indberetning efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningsloven. For
platforme hjemmehørende i udlandet vil der være tale om krav om indberet-
ning efter regler, der implementerer DAC 7 om ændring af direktivet om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet eller tilsvarende aftale om
udveksling af oplysninger.
Den tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multila-
terale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået
gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bi-
standskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale af-
taler.
Dokumentationen for, at der er tale om en indberetningspligtig platform vil
skulle fremsendes i forbindelse med en eventuel efterkontrol. Dokumentati-
onen kan bestå i kontoudskrifter, kontoopgørelser, underretning fra plat-
formsoperatøren m.v. I tvivlstilfælde vil udlejeren herudover kunne rette
henvendelse til den anvendte platformsoperatør med henblik på at få en be-
kræftelse på, at platformen er indberetningspligtig. Indberetningspligten kan
også være tilstrækkeligt sandsynliggjort, hvis platformsoperatøren er hjem-
mehørende i et EU-land og opfylder kravene til at være omfattet af indbe-
retningspligten i DAC 7.
Forslaget indebærer, at selvom den deleøkonomiske platform for indkomst-
årene 2023, 2024 eller 2025 ikke konkret er i stand til at opfylde kravet om
indberetning, eller der ikke af den udenlandske skattemyndighed sker ud-
veksling af eventuelle modtagne oplysninger, vil den manglende opfyldelse
af de gældende krav ikke gå ud over udlejerens mulighed for at kunne an-
vende bundfradrag ved opgørelse af indkomsten. Det bør således ikke gå ud
over den skattepligtige, at platformene i en overgangsperiode ikke kan leve
op til kravet om indberetning, eller at platformenes hjemlande ikke er i stand
til at udveksle oplysningerne med de danske skattemyndigheder.
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0005.png
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for
indkomstårene 2023-2025
2.1.1. Gældende ret
Indkomst ved udlejning af fritidsbolig, helårsbolig og værelse eller aktiver
som biler, lystbåde, campingvogne m.v. udgør skattepligtig indkomst. Ved
indkomstopgørelsen kan udgifterne ved udlejningen fradrages. I den forbin-
delse kan udlejeren vælge mellem at foretage fradrag efter en regnskabs-
mæssig metode eller en skematisk metode.
Ved den regnskabsmæssige metode kan udlejeren foretage fradrag for de
dokumenterede udgifter, der er forbundet med udlejningen, herunder af-
skrivninger. Det samlede fradragsbeløb kan dog ikke overstige bruttoleje-
indtægten. Hvis den regnskabsmæssige metode er anvendt, vil udlejeren
ikke senere kunne overgå til at foretage fradrag efter den skematiske me-
tode.
Ved den skematiske metode kan der i bruttolejeindtægten foretages et i lov-
givningen fastsat skematisk bundfradrag. Bundfradraget kan dog ikke over-
stige bruttolejeindtægten for det enkelte aktiv. Af den del af lejeindtægten,
der overstiger bundfradraget, kan der fradrages en fastsat procentdel.
Bundfradragets størrelse er afhængigt af, hvorvidt der fra en tredjepart er
sket indberetning af lejeindtægten, eller oplysninger om lejeindtægten er ud-
vekslet med Skatteforvaltningen.
Bundfradraget ved udlejning af fritidsbolig udgør som udgangspunkt 10.000
kr. (2010-niveau). Bundfradraget udgør dog 36.500 kr. (2010-niveau), hvis
der sker indberetning af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skat-
teindberetningslovens § 43, eller oplysninger om lejeindtægten er modtaget
af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk.
2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med se-
nere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger, jf. lig-
ningslovens § 15 O, stk. 1.
Af den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget, kan der fradrages
40 pct.
Bundfradragene reguleres efter personskattelovens § 20.
For indkomståret
2023 udgør bundfradragene ved udlejning af fritidsbolig henholdsvis
12.200 kr. og 44.500 kr. For indkomståret 2024 udgør bundfradragene hen-
holdsvis 12.700 kr. og 46.100 kr.
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0006.png
UDKAST
Bundfradraget ved udlejning eller fremleje af en del af værelserne i en hel-
årsbolig til beboelse, eller ved udlejning eller fremleje af hele boligen en
del af indkomståret til beboelse, udgør 10.000 kr. (2010-niveau) pr. helårs-
bolig, jf. ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 1. pkt.
Bundfradraget udgør 25.550 kr. (2010-niveau), hvis der sker indberetning
af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens
§ 43, eller oplysninger om lejeindtægten er modtaget af Skatteforvaltnin-
gen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere æn-
dringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger, jf. lignings-
lovens § 15 Q, stk. 1, 2. pkt.
Af
den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget, kan der fradra-
ges 40 pct.
Bundfradragene reguleres efter personskattelovens § 20. For indkomståret
2023 udgør bundfradragene ved udlejning af helårsbolig og værelser hen-
holdsvis 12.200 kr. og 31.200 kr. For indkomståret 2024 udgør bundfra-
dragene henholdsvis 12.700 kr. og 32.300 kr.
Bundfradraget ved udlejning af aktiver som biler, lystbåde, campingvogne
m.v. udgør 9.100 kr. (2010-niveau). Hvis der er tale om udlejning af nul-
eller lavemissionsbiler udgør bundfradraget 17.100 kr. (2010-niveau). Fra-
draget kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiverne, jf. lig-
ningslovens § 15 R, stk. 1.
Det er en betingelse for at opnå bundfradragene, at der sker indberetning af
indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiverne. Indberetningen af leje-
indtægterne skal være foretaget efter regler udstedt i medfør af skatteindbe-
retningslovens § 43 eller modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af
oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar
2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophæ-
velse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger, jf. ligningslovens § 15 R, stk. 4.
Bundfradragene reguleres efter personskattelovens § 20. For indkomståret
2023 udgør bundfradragene ved udlejning af aktiver henholdsvis 11.100
kr. og 20.900 kr. For indkomståret 2024 udgør bundfradragene henholds-
vis 11.500 kr. og 21.600 kr.
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
De forhøjede bundfradrag ved udlejning af ejendomme m.v. og bundfradra-
gene ved udlejning af biler, lystbåde, campingvogne m.v., der er betinget af,
at der foretages indberetning om lejeindtægten fra en tredjepart, blev indført
som opfølgning på aftalen af 17. maj 2018 om bedre vilkår for vækst og
korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien mellem den davæ-
rende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Hensigten med aftalen var bl.a. at skabe klare regler, samtidig med at man
sikrede at danskere, der er aktive i deleøkonomien, betaler korrekt skat.
Dette skete ved at styrke incitamentet til, at udlejning sker gennem en tred-
jepart, der indberetter indtægterne til Skatteforvaltningen.
Ved lov nr. 1727 af 27. december 2018 blev det indført, at der kunne anven-
des et forhøjet bundfradrag ved udlejning af fritidsbolig, helårsbolig, værel-
ser m.v., hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler udstedt i
medfør af skatteindberetningslovens § 43.
Det blev endvidere indført, at der ved opgørelse af indkomst ved udlejning
af aktiver som biler, lystbåde, campingvogne m.v. kan anvendes et bundfra-
drag, hvis der sker indberetning af indkomstårets samlede lejeindtægter efter
regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43.
I forbindelse med gennemførelsen af direktiv om ændring af direktiv om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og ud-
veksling af oplysninger fra digitale platforme m.v. (DAC7), jf. lov nr. 902
af 21. juni 2022, blev det indført, at bundfradragene også vil kunne anven-
des, hvis oplysninger om lejeindtægten er modtaget af Skatteforvaltningen
ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU
af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og
om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsva-
rende aftale om udveksling af oplysninger
De nye regler har virkning fra 2023. Det vil sige, at det for kalenderåret 2023
er første gang, at der for udenlandske platforme er krav om, at den uden-
landske platform har foretaget indberetning til platformens hjemland efter
DAC7, og at platformens hjemland udveksler disse oplysninger med de dan-
ske skattemyndigheder.
Det har dog vist sig, at der er en række udfordringer med de digitale indbe-
retningsløsninger. Der er tilfælde, hvor den udenlandske deleøkonomiske
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
platform har problemer med at foretage den krævede indberetning, eller
hvor der er fejl i indberetningen. Der er også tilfælde, hvor platformen har
foretaget indberetning af lejeindtægten til skattemyndighederne i det land,
hvor platformen er hjemmehørende, men hvor der er tekniske udfordringer
med at få udvekslet disse oplysninger med Skatteforvaltningen.
De tekniske udfordringer bør ikke komme de borgere til skade, der er aktive
i deleøkonomien, og som i forventning om at kunne opnå bundfradrag har
foretaget udlejningen gennem en digital platform, der er forpligtet til at ind-
berette til skattemyndighederne i platformens hjemland.
Det foreslås på den baggrund for indkomstårene 2023-2025 at lempe kra-
vene for at kunne opnå bundfradrag ved opgørelsen af lejeindkomsten, så-
ledes at udlejeren så vidt muligt holdes skadesløs i de situationer, hvor ind-
beretning konkret ikke er foretaget, eller hvor der er problemer med at ud-
veksle oplysningerne med de danske skattemyndigheder.
Det foreslås, at for indkomstårene 2023-2025 kan det høje bundfradrag an-
vendes ved opgørelsen af indkomst ved udlejning af fritidsbolig, helårsbolig
eller værelse, hvis udlejningen er sket gennem en indberetningspligtig plat-
form.
Det foreslås desuden, at for indkomstårene 2023-2025 kan et bundfradrag
anvendes ved opgørelsen af indkomst ved udlejning af biler, lystbåde, cam-
pingvogne m.v., hvis udlejningen er sket gennem en indberetningspligtig
platform.
I denne midlertidige periode vil det således ikke været et krav for at kunne
foretage bundfradrag, at indberetningen konkret er modtaget af Skattefor-
valtningen. I den situation, hvor der er tale om en udenlandsk platform, vil
det heller ikke være et krav, at de pågældende oplysninger er udvekslet med
de danske skattemyndigheder. Udlejeren vil blot skulle dokumentere, at der
er sket udlejning gennem en platform, der er omfattet af krav om indberet-
ning af udlejerens lejeindtægt til skattemyndighederne.
Ved en udenlandsk platform vil der kunne være tale om krav om indberet-
ningspligt efter regler, der implementerer DAC 7 om ændring af direktivet
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger.
En tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multilate-
rale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået
gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
bistandskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale
aftaler.
Den foreslåede ændring vil give mulighed for, at udlejeren ved opgørelsen
af indkomsten kan anvende det forventede bundfradrag, selvom der konkret
ikke er sket indberetning til skattemyndighederne i platformens hjemland.
Det gælder også, selvom de danske skattemyndigheder ikke via udveksling
fra de udenlandske myndigheder har modtaget oplysninger om udlejningen.
Herved sikres det, at det ikke kommer til at gå ud over de danske udlejere
af fritidsbolig, helårsbolig, værelse eller aktiver som biler, lystbåde, cam-
pingvogne m.v., at der midlertidigt er problemer med indberetning og ud-
veksling af oplysninger, samtidig med at det af hensyn til korrekt skatteaf-
regning fastholdes, at der anvendes en platform, der er underlagt et krav om
indberetning.
Uanset at platformen har givet udlejeren meddelelse om, at der er indberettet
oplysninger om udlejeren, vil de danske skattemyndigheder fortsat via de
udenlandske skattemyndigheder kunne kontrollere, at der konkret er sket
indberetning. Det er desuden forventningen, at de udenlandske myndigheder
fremadrettet vil blive i stand til at udveksle oplysninger med de danske skat-
temyndigheder, med henblik på at disse oplysninger vil kunne indgå i de
danske skattemyndigheders kontrol.
Fra indkomståret 2026 vil det igen være en betingelse for at kunne anvende
det høje bundfradrag ved udlejning af fast ejendom og anvende bundfradrag
ved udlejning af bil, lystbåd, campingvogn m.v., at der enten er sket indbe-
retning af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetnings-
lovens § 43, der gælder for danske platforme, eller at oplysninger om leje-
indtægten er modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger
enten baseret på EU-direktivet om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet eller på indgåede aftaler om udveksling af oplysninger. For-
ventningen er således, at de nuværende problemer med udveksling af oplys-
ninger er af midlertidig karakter.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger i
Skatteforvaltningen på 0,4 mio. kr. årligt i 2024-2025 til vejledning.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0010.png
UDKAST
Det er vurderingen, at lovforslaget overholder de syv principper for digita-
liseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for de borgere,
der anvender deleøkonomiske platforme i forbindelse med udlejning af ak-
tiver. Der vil fortsat skulle ske en opgørelse af den skattepligtige indkomst
ved udlejning via deleøkonomiske platforme, og der vil fortsat kunne an-
vendes et skematisk bundfradrag.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede midlertidige lempelse af kravene til at kunne opnå bundfra-
drag i forbindelse med deleøkonomiske aktiviteter ændrer ikke på, at betin-
gelserne for at kunne opnå bundfradrag er de samme ved udlejning, der for-
midles af danske platforme, og udlejning, der formidles af udenlandske plat-
forme. Det er derfor fortsat vurderingen, at fradragsreglerne er i overens-
stemmelse med reglerne om fri bevægelighed for tjenesteydelser, jf. TEUF
artikel 56.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den …
202x
til den …
202x (x
dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget vurderes isoleret set
at medføre administrative
10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0011.png
UDKAST
for stat, kom-
muner og regi-
oner
omkostninger i Skatteforvaltnin-
gen på 0,4 mio. kr. årligt i 2024-
2025 til vejledning.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og re-
gioner.
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Den foreslåede lempelse for indkomstårene 2023-2025 af betingelserne for
at kunne opnå bundfradrag i forbindelse med deleøkonomiske aktiviteter
ændrer ikke på, at betingelserne for at kunne opnå bundfradrag er de
samme ved udlejning, der formidles af danske platforme, og udlejning, der
formidles af udenlandske platforme. Det er derfor fortsat vurderingen, at
11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0012.png
UDKAST
fradragsreglerne er i overensstemmelse med reglerne om fri bevægelighed
for tjenesteydelser, jf. TEUF artikel 56.
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af
erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Nej
X
12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 1. pkt., kan ejere af en fritidsbolig, som
udlejes en del af året, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag i
bruttolejeindtægten.
Ligningslovens § 15 O finder anvendelse i de situationer, hvor der ikke er
tale om erhvervsmæssig udlejning, men om udlejning af en fritidsbolig, som
ejeren selv lejlighedsvis benytter til fritidsformål.
Ejeren af fritidsboligen vil være skattepligtig som almindelig indkomst af
bruttolejeindtægten. Bruttolejeindtægten omfatter lejerens betaling af hus-
leje, samt alt hvad lejeren i øvrigt betaler i forbindelse med lejemålet som
f.eks. betaling for varme, el, vand og rengøring.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 1. pkt., kan ejere af en fritidsbolig, der
ikke anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, ved indkomst-
opgørelsen foretage et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-niveau) i bruttole-
jeindtægten pr. fritidsbolig.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 2. pkt., udgør bundfradraget
36.500 kr.
(2010-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler ud-
stedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43,
eller oplysninger om leje-
indtægten er modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger
efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om admi-
nistrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af
oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte
regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skattefor-
valtningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod
vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af
varer og udlejning af transportmidler.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter
direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved di-
rektiv 2021/514/EU af 22. marts 2021
(DAC7), hvorefter en platformsope-
ratør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille en platform
eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne
bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens
platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til di-
rektivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre reg-
ler for platformsoperatører.
Efter
artikel 8ac, stk. 2, som ligeledes er indført ved
DAC7,
skal den kom-
petente myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen ef-
ter bestemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompe-
tente myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger
om personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat
vedrørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom. DAC7 har virk-
ning fra 2023.
Bundfradragene på 10.000 kr. og 36.500 kr. (begge i 2010-niveau) reguleres
efter personskattelovens § 20, jf. ligningslovens § 15 O, stk. 7. For ind-
komståret 2023 udgør bundfradragene henholdsvis 12.200 kr. og 44.500 kr.
For indkomståret 2024 udgør bundfradragene henholdsvis 12.700 kr. og
46.100 kr.
Bundfradraget kan ikke overstige bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig, jf. lig-
ningslovens § 15 O, stk. 1, 3. pkt. Af den del af lejeindtægten, der overstiger
bundfradraget, kan fradrages 40 pct., jf. § 15 O, stk. 1, 4. pkt.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 5. pkt., kan ejeren ikke foretage fradrag
for de faktiske udgifter eller foretage skattemæssige afskrivninger efter be-
stemmelsen i § 15 O, stk. 2, hvis der er anvendt bundfradrag efter bestem-
melserne i § 15 O, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 2, kan ejere, der ikke anvender reglerne i
stk. 1 om bundfradrag, fradrage de faktiske udgifter afholdt til vedligehol-
delse af indbo og inventar. Herudover vil der kunne foretages skattemæssige
afskrivninger efter reglerne om delvist erhvervsmæssigt benyttede drifts-
midler, ligesom ejendomsskatter vil kunne fradrages. Fradrag kan foretages
med en så stor del af udgifterne m.v., som svarer til den del af året, hvor
udlejning har fundet sted.
14
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 2, 5. pkt., kan ejeren ikke senere overgå til
at anvende bundfradragene efter § 15 O, stk. 1, 1. og 2. pkt., hvis der er
foretaget fradrag for de faktiske udgifter efter bestemmelsen i § 15 O, stk.
2, 1.-4. pkt.
Det foreslås i ligningslovens
§ 15 O, stk. 1,
efter 2. pkt. at indsætte som nyt
punktum: »Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning el-
ler oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes
for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform,
der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberet-
ningslovens § 43, eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i
direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere
ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
Ændringen vil indebære, at det i indkomstårene 2023,2024 og 2025 vil være
muligt at anvende det høje bundfradrag i § 15 O, stk. 1, 2. pkt., hvis den
platform, som udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er ind-
beretningspligtig.
Der vil for danske platformsoperatører være tale om indberetningspligt efter
regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, hvorefter der kan
fastsættes regler om platformsoperatørers indberetninger til Skatteforvalt-
ningen om en række initiativer, som en sælger eller udlejer udfører mod ve-
derlag. Der er bl.a. tale om udlejning af fast ejendom og udlejning af trans-
portmidler. Bemyndigelsen i skatteindberetningslovens § 43 er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformoperatørers ind-
beretningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
For udenlandske platformsoperatører vil der kunne være tale om regler, der
implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af
direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om ud-
veksling af oplysninger.
En tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multilate-
rale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået
gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bi-
standskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale af-
taler.
15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i
stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026
vil det derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et højt bundfra-
drag, at der enten er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt
i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller, for så vidt angår udenland-
ske platforme, at de danske skattemyndigheder via udveksling af oplysnin-
ger har modtaget oplysninger fra platformenes hjemlande om lejeindtægten.
Til nr. 2
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 1. pkt., kan ejere, andelshavere og lejere,
der udlejer eller fremlejer en del af værelserne i en helårsbolig til beboelse,
eller som udlejer eller fremlejer hele boligen en del af indkomståret til be-
boelse, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag.
Ejeren, andelshaveren eller lejeren vil være skattepligtig som almindelig
indkomst af bruttolejeindtægten. Bruttolejeindtægten omfatter lejerens be-
taling af husleje, samt alt hvad lejeren i øvrigt betaler i forbindelse med le-
jemålet som f.eks. betaling for varme, el, vand og rengøring.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 1. pkt., kan ejere, andelshavere og lejere,
der udlejer eller fremlejer en del af værelserne i en helårsbolig til beboelse,
eller som udlejer eller fremlejer hele boligen en del af indkomståret til be-
boelse, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag på 10.000 kr.
(2010-niveau) i bruttolejeindtægten pr. helårsbolig.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 2. pkt., udgør bundfradraget 25.550 kr.
(2010-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler ud-
stedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller
oplysninger om leje-
indtægten er modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger
efter
artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om admi-
nistrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af
oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte
regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skattefor-
valtningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod
vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af
varer og udlejning af transportmidler.
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter
direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på
16
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret
ved direktiv 2021/514/EU af 22. marts 2021
(DAC7), hvorefter en plat-
formsoperatør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille
en hel platform eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne
bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens
platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til di-
rektivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre reg-
ler for platformsoperatører.
Efter
artikel 8ac, stk. 2, som er indført ved
DAC7,
skal den kompetente
myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen efter be-
stemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompetente
myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger om
personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat ved-
rørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 3. pkt., forstås ved en helårsbolig hele
eller en del af en fast ejendom, der tjener til ejerens, andelshaverens eller
lejerens helårsbolig.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 4. og 5. pkt., kan bundfradraget ikke
overstige bruttolejeindtægten pr. helårsbolig. Af den del af lejeindtægten,
der overstiger bundfradraget, kan fradrages 40 pct., jf. § 15 Q, stk. 1, 4. og
5. pkt.
Bundfradragene efter 1. og 2. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20,
jf. ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 7. pkt. For indkomståret 2023 udgør bund-
fradragene henholdsvis 12.200 kr. og 31.200 kr. For indkomståret 2024 ud-
gør bundfradragene henholdsvis 12.700 kr. og 32.300 kr.
Det foreslås i ligningslovens
§ 15 Q, stk. 1,
efter 2. pkt. at indsætte som ny
punktum: »Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning el-
ler oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes
for indkomstårene 2023, 2024 og 2025, hvis udlejningen er sket gennem en
platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatte-
indberetningslovens § 43, eller efter regler, der implementerer artikel 8ac,
stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samar-
bejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med
senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
17
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Ændringen vil indebære, at det i indkomstårene 2023-2025 vil være muligt
at anvende det høje bundfradrag i § 15 Q, stk. 1, 2. pkt., blot den platform,
som udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er indberetnings-
pligtig.
Der vil for danske platformsoperatører være tale om indberetningspligt efter
regler udstedt i medfør af i skatteindberetningslovens § 43, hvorefter der kan
fastsættes regler om platformsoperatørers indberetninger til Skatteforvalt-
ningen om en række initiativer, som en sælger eller udlejer udfører mod ve-
derlag. Der er bl.a. tale om udlejning af fast ejendom og udlejning af trans-
portmidler.
Bemyndigelsen i § 43 er udnyttet ved udstedelsen af bekendtgø-
relse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformsoperatørers indberetnings-
pligt vedrørende sælgere og udlejere.
For udenlandske platformsoperatører vil der kunne være tale om regler, der
implementerer reglerne om indberetningspligt efter direktivet DAC7, direk-
tiv 2021/514/EU af 22. marts 2021, som ændrer direktiv 2011/16/EU af 15.
februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer, eller tilsvarende
aftale om udveksling af oplysninger.
En tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multilate-
rale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået
gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bi-
standskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale af-
taler.
Ændringen vil indebære, at hvis det land, hvor platformsoperatøren er hjem-
mehørende, har tekniske udfordringer med at foretage udveksling af oplys-
ninger, vil udlejeren stadig kunne få det høje bundfradrag i indkomstårene
2023-2025, hvis udlejeren kan dokumentere, at der i forbindelse med udlej-
ning er anvendt en platform, der er omfattet af et krav om indberetning af
lejeindtægten.
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i
stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026
vil derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et højt bundfradrag,
at der er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt i medføre
af skatteindberetningslovens § 43. Eller, for så vidt angår udenlandske plat-
forme, at de danske skattemyndigheder via udveksling af oplysninger har
modtaget oplysninger fra platformenes hjemlande om lejeindtægten.
18
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Til nr. 3
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, kan fysiske personer, der udlejer aktiver
som nævnt i bestemmelsens stk. 2, fradrage et grundbeløb på 9.100 kr.
(2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen af aktiverne ved ind-
komstopgørelsen for indkomståret.
Aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 2 er følgende:
1) Personbiler, M1, jf. bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF af 5. september 2007, der ikke er omfattet af stk. 3.
2) Varebiler, N1, jf. bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF af 5. september 2007, omfattet af § 4, stk. 1, II, A, i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v. eller brændstofforbrugsafgiftslovens § 1,
stk. 1, nr. 2, når de er registreret til hel eller delvis privat benyttelse og ikke
er omfattet af stk. 3.
3) Campingvogne.
4) Påhængskøretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse.
5) Lystbåde.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 2. pkt., kan der ved udlejning af aktiver
som nævnt i bestemmelsens stk. 3 fradrages et grundbeløb på 17.100 kr. i
bruttolejeindtægten fra udlejning af disse aktiver.
Aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 3 er biler og varebiler som nævnt i
stk. 2, nr. 1 og 2, der udleder 0 g CO2 pr. km, eller der udleder mere end 0
g CO2, men under 50 g CO2 pr. km.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 3. pkt., kan fradrag efter 1. pkt. ikke
overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiver som nævnt i stk. 2, og
fradrag efter 2. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af ak-
tiver som nævnt i stk. 3.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 4. pkt., kan der af den del af bruttoleje-
indtægten fra aktiver som nævnt i stk. 2, der overstiger fradraget efter 1.
pkt., fradrages 40 pct., og der kan af den del af bruttolejeindtægten fra akti-
ver som nævnt i stk. 3, der overstiger fradraget efter 2. pkt., fradrages 40
pct.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 5. pkt., dækker fradragene efter stk. 1,
1., 2. og 4. pkt. samtidige udgifter, der er forbundet med udlejningen. Efter
19
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
bestemmelsens 6. pkt., dækker fradrag efter 1., 2. og 4. pkt. samtlige udgifter
m.v., der er forbundet med udlejningen.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 6. pkt., gælder bestemmelsens 1.-5. pkt.
ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervs-
mæssig virksomhed.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 7. pkt., reguleres grundbeløbene i 1. og
2. pkt. efter personskattelovens § 20. For indkomstårene 2023 og 2024 ud-
gør bundfradraget henholdsvis 11.100 kr. og 31.200 kr. og 12.700 kr. og
32.300 kr.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 4, 1. pkt., er det en betingelse for anven-
delse af fradragene i stk. 1, at der sker indberetning af indkomstårets sam-
lede lejeindtægter fra aktiver som nævnt i stk. 2 og indkomstårets samlede
lejeindtægter fra aktiver som nævnt i stk. 3.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 4, 2. pkt., skal indberetningen af lejeind-
tægterne være foretaget efter regler udstedt i medfør af skatteindberetnings-
lovens § 43 eller modtaget af told- og skatteforvaltningen ved udveksling af
oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar
2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophæ-
velse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte
regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skattefor-
valtningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod
vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af
varer og udlejning af transportmidler.
Bemyndigelsen i skatteindberetnings-
lovens § 43 er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022
om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter
direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved di-
rektiv 2021/514/EU af 22. marts 2021
(DAC7), hvorefter en platformsope-
ratør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille en platform
eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne
bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens
platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til di-
rektivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre reg-
ler for platformsoperatører.
Efter
artikel 8ac, stk. 2, som er indført ved
DAC7,
skal den kompetente
myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen efter be-
stemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompetente
myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger om
personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat ved-
rørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom.
Det foreslås i
§ 15 R, stk. 4,
at indsætte som
3. pkt.:
»»Har told- og skatte-
forvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten,
kan fradragene i stk. 1 anvendes for indkomstårene 2023, 2024 og 2025,
hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig ef-
ter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller efter reg-
ler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. fe-
bruar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om op-
hævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende af-
tale om udveksling af oplysninger.«
Ændringen vil indebære, at det midlertidigt i indkomstårene 2023-2025 vil
være muligt at anvende fradragene i § 15 R, stk. 1, hvis den platform, som
udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er indberetningsplig-
tig.
Der vil for danske platformsoperatører være tale om indberetningspligt efter
regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, hvorefter der kan
fastsættes regler om platformsoperatørers indberetninger til told- og skatte-
forvaltningen om en række initiativer, som en sælger eller udlejer udfører
mod vederlag. Der er bl.a. tale om udlejning af fast ejendom og udlejning af
transportmidler. Bemyndigelsen i skatteindberetningslovens § 43 er udnyt-
tet ved bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformoperatø-
rers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
For udenlandske platformsoperatører vil der kunne være tale om indberet-
ningspligt efter direktivet DAC7 eller tilsvarende aftale om udveksling af
oplysninger.
21
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Den tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multila-
terale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået
gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bi-
standskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale af-
taler.
Ændringen vil indebære, at hvis det land, hvor platformsoperatøren er hjem-
mehørende, har tekniske udfordringer med at foretage udveksling af oplys-
ninger, vil udlejeren stadig kunne få bundfradrag i indkomstårene 2023,
2024 og 2025, hvis udlejeren kan dokumentere, at der i forbindelse med
udlejning er anvendt en platform, der er omfattet af et krav om indberetning
af lejeindtægten.
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i
stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026
vil derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et bundfradrag ved
opgørelsen af indkomsten ved udlejning af biler, lystbåde, campingvogne
m.v., at der er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt i med-
føre af skatteindberetningslovens § 43. Eller at de danske skattemyndighe-
der via udveksling af oplysninger har modtaget oplysninger om lejeindtæg-
ten.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Ved lovforslaget foreslås det at lempe betingelserne for bundfradrag ved
deleøkonomi for indkomstårene 2023, 2024 og 2025. Da loven dermed har
tilbagevirkende kraft til indkomståret 2023, bør loven træde i kraft hurtigst
muligt af hensyn til de borgere, som efter de gældende regler ikke kan an-
vende de forventede bundfradrag ved indkomstopgørelsen.
Forslaget er udelukkende af begunstigende karakter for borgerne, idet æn-
dringerne vil medføre, at borgerne for indkomstårene 2023, 2024 og 2025
kan få de høje bundfradrag ved udlejning efter ligningslovens §§ 15 O og
15 Q, og at de vil kunne få et bundfradrag ved udlejning efter ligningslovens
§15 R, uden at Skatteforvaltningen har modtaget indberetning fra udenland-
ske skattemyndigheder eller de platforme, som skatteyderne har anvendt i
forbindelse med udlejningen.
22
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
UDKAST
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der fore-
slås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
23
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 679 af
3. juni 2023 og senest ved § 2 i lov
nr. 684 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
§ 15 O.
Ejere af en fritidsbolig, der
ikke anvendes som helårsbolig, og
som udlejes en del af året, kan ved
indkomstopgørelsen foretage et
bundfradrag på 10.000 kr. (2010-
niveau) i bruttolejeindtægten pr.
fritidsbolig. Bundfradraget udgør
dog 36.500 kr. (2010-niveau), hvis
der sker indberetning af lejeindtæg-
ten efter regler udstedt i medfør af
skatteindberetningslovens § 43 el-
ler oplysninger om lejeindtægten er
modtaget af told- og skatteforvalt-
ningen ved udveksling af oplysnin-
ger efter artikel 8ac, stk. 2, i direk-
tiv 2011/16/EU af 15. februar 2011
om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophæ-
velse af direktiv 77/799/EØF med
senere ændringer eller tilsvarende
aftale om udveksling af oplysnin-
ger. Bundfradraget kan ikke over-
stige bruttolejeindtægten pr. fritids-
bolig. Endvidere kan der af den del
af lejeindtægten, der overstiger
bundfradraget, fradrages 40 pct.
1.
I
§ 15 O, stk. 1,
indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen
ikke modtaget indberetning eller
oplysning om lejeindtægten, kan
bundfradraget i 2. pkt. dog anven-
des for indkomstårene 2023-2025,
hvis udlejningen er sket gennem en
platform, der er indberetningsplig-
tig efter regler udstedt i medfør af
skatteindberetningslovens § 43, el-
ler efter regler, der implementerer
artikel 8ac, stk. 1, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet og om ophævelse
af direktiv 77/799/EØF med senere
ændringer eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger.«
2.
I
§ 15 O, stk. 1, 5. og 6. punktum,
der bliver stk. 1, 6. og 7. punktum
ændres »1.-3. pkt.« til: »1., 2. og 4.
pkt.«
24
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0025.png
UDKAST
Vælger en ejer at foretage fradrag
efter 1.-3. pkt., kan der ikke foreta-
ges fradrag og afskrivninger efter
stk. 2. Vælger en ejer at foretage
fradrag efter 1.-3. pkt., medregnes
ejendomsværdiskat efter ejendoms-
skatteloven for hele indkomståret.
Bundfradragene efter 1. og 2. pkt.
reguleres efter personskattelovens
§ 20.
Stk. 2---
§ 15 Q.
Ejere, andelshavere og le-
jere, der udlejer eller fremlejer en
del af værelserne i en helårsbolig til
beboelse, eller som udlejer eller
fremlejer hele boligen en del af ind-
komståret til beboelse, kan ved ind-
komstopgørelsen foretage et bund-
fradrag på 10.000 kr. (2010-niveau)
i bruttolejeindtægten pr. helårsbo-
lig. Bundfradraget udgør dog
25.550 kr. (2010-niveau), hvis der
sker indberetning af lejeindtægten
efter regler udstedt i medfør af skat-
teindberetningslovens § 43 eller op-
lysninger om lejeindtægten er mod-
taget af told- og skatteforvaltningen
ved udveksling af oplysninger efter
artikel 8ac, stk. 2, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet og om ophævelse
af direktiv 77/799/EØF med senere
ændringer eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger. Ved
en helårsbolig forstås hele eller en
del af en fast ejendom, der tjener til
ejerens, andelshaverens eller leje-
rens helårsbolig. Bundfradraget kan
ikke overstige bruttolejeindtægten
pr. helårsbolig. Endvidere kan der
2.
I
§ 15 Q, stk. 1,
indsættes efter 2.
pkt. som ny punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen
ikke modtaget indberetning eller
oplysning om lejeindtægten, kan
bundfradraget i 2. pkt. dog anven-
des for indkomstårene 2023-2025,
hvis udlejningen er sket gennem en
platform, der er indberetningsplig-
tig efter regler udstedt i medfør af
skatteindberetningslovens § 43, el-
ler efter regler, der implementerer
artikel 8ac, stk. 1, i direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet og om ophævelse
af direktiv 77/799/EØF med senere
ændringer eller tilsvarende aftale
om udveksling af oplysninger.«
25
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0026.png
UDKAST
af den del af lejeindtægten, der
overstiger bundfradraget, fradrages
40 pct. Vælger en ejer at foretage
fradrag efter 1.og 2. pkt., kan der
ikke foretages fradrag og afskriv-
ninger efter stk. 3. Bundfradragene
efter 1. og 2. pkt. reguleres efter
personskattelovens § 20. Hvis hel-
årsboligen har flere ejere, andelsha-
vere eller lejere, fordeles bundfra-
draget i ejerboliger efter ejerandel,
i andelsboliger efter den pågæl-
dende andelshavers andel af bolig-
afgiften og i lejeboliger efter den
pågældende lejers andel af lejeud-
giften. For ejere er det en betin-
gelse, at der er tale om en ejendom,
der er omfattet af ejendomsskatte-
lovens § 3. Bundfradragene efter 1.
og 2. pkt. finder ikke anvendelse på
helårsboliger, der af den skatteplig-
tige anvendes som fritidsbolig.
Stk. 2-4---
§ 15 R.
Stk. 2-3…
Stk. 4.
Det er en betingelse for an-
vendelse af fradragene i stk. 1, at
der sker indberetning af indkomst-
årets samlede lejeindtægter fra ak-
tiver som nævnt stk. 2 og indkomst-
årets samlede lejeindtægter fra ak-
tiver som nævnt i stk. 3. Indberet-
ningen af lejeindtægterne skal være
foretaget efter regler udstedt i med-
før af skatteindberetningslovens §
43 eller modtaget af told- og skatte-
forvaltningen ved udveksling af op-
lysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i
direktiv 2011/16/EU af 15. februar
2011 om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet og om
3.
I
§ 15 R, stk. 4,
indsættes som
3.
pkt.:
»Har told- og skatteforvaltningen
ikke modtaget indberetning eller
oplysning om lejeindtægten, kan
fradragene i stk. 1 anvendes for ind-
komstårene 2023-2025, hvis udlej-
ningen er sket gennem en platform,
der er indberetningspligtig efter
regler udstedt i medfør af skatteind-
beretningslovens § 43, eller efter
regler, der implementerer artikel
8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af
15. februar 2011 om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet
og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF med senere ændringer
26
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
2902926_0027.png
UDKAST
ophævelse af direktiv 77/799/EØF
eller tilsvarende aftale om udveks-
med senere ændringer eller tilsva-
ling af oplysninger.«
rende aftale om udveksling af op-
lysninger.
27