Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2900525_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
Sammenfatning
Økonomisk Redegørelse præsenteres for Finansudvalget d. 4. september
kl. 12:00. I dette notat foreslår de økonomiske konsulenter 12 vinkler, der
kan danne udgangspunkt for spørgsmål på mødet eller efterfølgende stilles
skriftligt:
Vinkel 1:
Hvor sikkert er det, at beskæftigelsen vil falde i 2025, når nu
skønnet gentagne gange er blevet opjusteret de seneste år?
Vinkel 2: Vil produktionsfremgangen i Novo Nordisk ikke have en større
afledt effekt på beskæftigelsen?
Vinkel 3: Er regeringens planlagte finanspolitiske lempelse ansvarlig?
Vinkel 4: Forventes den statslige beskæftigelse at stige på trods af reduk-
tionen af 1.000 årsværk i staten?
Vinkel 5: Hvordan ser provenuprofilen for trepartsaftalen ud, herunder skal
beløbet efter 2028 overstige det, der afsættes fra 2026-28?
Vinkel 6: Er udgifterne til erstatning og kompensation mv. til minkavlere og
følgerhverv steget yderligere?
Vinkel 7: Planlægger regeringen at analysere de bagvedliggende årsager
til det store betalingsbalanceoverskud?
Vinkel 8: Er der taget højde for, at særloven til fordrevne fra Ukraine for-
ventes forlænget frem til marts 2026?
Vinkel 9: Vurderes de seneste års svage produktivitetsudvikling udeluk-
kende at være konjunkturbetinget?
Vinkel 10: Vil regeringen følge Frigast-udvalgets anbefalinger til indretnin-
gen og prioriteringen af erhvervsstøtteordninger?
Vinkel 11: Med modellen ”Makro” vil udenlandsk arbejdskraft så stadig på
sigt lade det indenlandske lønniveau upåvirket?
Vinkel 12: Hvad er policy-implikationerne af, at udenlandsk arbejdskraft
dæmper konjunkturudsvingene?
Nedenfor gives et kort referat og samtidigt motiveres de 12 vinkler.
2. september 2024
Birgitte Smith Lange
Økonomisk
specialkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kathrine Lange
Økonomisk
chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kort referat af Økonomisk Redegørelse august 2024
Økonomiministeriet forventer en bredere vækst i hele den indenlandske øko-
nomi de kommende år. Større købekraft i husholdningerne og lidt lavere ren-
ter ventes således at sætte mere fart på privatforbruget og boligmarkedet.
Samtidig ventes tiltagende vækst i udlandet, herunder i euroområdet, også at
styrke væksten via eksportmulighederne. Det giver grundlag for, at andre
Side 1 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0002.png
dele af økonomien end medicinalindustrien i højere grad kan bidrage til frem-
gang i økonomien.
Ministeriet forventer, at økonomien er i en moderat højkonjunktur i gennem
hele prognoseperioden, der går til og med 2025. Kapacitetspresset forventes
dog gradvist dæmpet frem mod 2025, hvilket indebærer, at beskæftigelsen
nu forventes at falde med 5.000 personer fra 2024 til 2025. Dermed har mini-
steriet endnu engang nedjusteret skønnet for nedgangen i beskæftigelsen i
2025 og opjusteret fremgangen i 2024, jf. tabel 1.
Tabel 1. Skønnet for ændring i beskæftigelsen fra dec. 23 til aug. 24
Ændring i beskæftigelse i 1000 personer
ØR dec. 2023
ØR maj. 2024
ØR aug. 2024
Redegørelse, august 2024.”
2024
-9
13
35
2025
-21
-18
-5
Kilde: Side 27 i ”Økonomisk Redegørelse maj, 2024” samt ”Faktaark, Prognosen i Økonomisk
Aktiviteten dæmpes men forventes at ligge over det strukturelle niveau, der
er forenelig med en stabil pris- og lønudvikling igennem hele prognoseperio-
den. På trods af en kraftig stigning i timelønnen, der særligt påvirker prisud-
vikling på tjenesteydelser, forventes inflationen på årsniveau at være tilbage
på ca. 2 pct.
Der er udsigt til fortsatte strukturelle overskud med en reduktion i løbet af pe-
rioden. Den strukturelle saldo forventes således at udgøre 0,6 pct. i 2024 og
0,2 pct. i 2025. Sammenlignet med maj-redegørelsen er skønnet for den
strukturelle saldo uændret i 2024 og svækket med 0,1 pct. af BNP i 2025. Mi-
nisteriet skriver, at sidstnævnte skal ses i lyset af, at der siden foråret er prio-
riteret en diskretionær saldolempelse på 4,1 mia. kr. (2024-priser) i 2025.
Finanspolitikkens stramningsgrad
Den såkaldte finanseffekt måler, om den – aktivt besluttede – finanspolitik er
stram eller slap.
1
En positiv finanseffekt afspejler, at finans- og strukturpolitik-
ken isoleret set øger kapacitetspresset, mens en negativ finanseffekt afspej-
ler, at finans- og strukturpolitikken mindsker kapacitetspresset.
Regeringen planlægger gradvist at lempe finanspolitikken frem mod 2025.
Ét-årige finanseffekt
1
Finanseffekten afspejler alene effekten af den aktive politik og afspejler dermed ikke virkningen
af de såkaldt automatiske stabilisatorer, dvs. at udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse ek-
sempelvis går ned i tilfælde af en højkonjunktur.
Side 2 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0003.png
Den ét-årige finanseffekt afspejler, om finanspolitikken strammes eller lem-
pes
i forhold til året før.
Økonomiministeriet skønner, at finanspolitikken i
2023 var strammere ift. 2022 med en ét-årig finanseffekt i 2023 på -1,3 pro-
centpoint (nederste række i tabel 2).
Tabel 2. Finans- og strukturpolitikkens virkning på outputgabet (ét-årig
finanseffekt)
Procentpoint
Virkning af traditionel finans- og strukturpoli-
tik, A
Virkningen af udbetaling af indefrosne ferie-
penge og investeringsvindue, B
Finanseffekt ekskl. covid-19-engangsfor-
hold, C=A+B
Virkningen af covid-19-engangsforhold, D
Et-årige
finanseffekt, E=C+D
Kilde: ØR aug 2024.
2023
-0,2
-0,4
-0,6
-0,7
-1,3
2024
0,2
0,0
0,2
-0,1
0,1
2025
0,4
0,1
0,4
0,0
0,5
Økonomiministeriet forventer derimod en positiv ét-årig finanseffekten på
hhv. 0,1 og 0,5 procentpoint i 2024 og 2025, jf. nederste række i tabel 2.
Målt ved den ét-årige finanseffekt forstærker finanspolitikken således kapaci-
tetspresset i 2024 og 2025.
2
Flerårig finanseffekt
Finans- og strukturpolitikkens virkning på konjunkturerne kan imidlertid både
opgøres ved den ét-årige og den flerårige finanseffekt. Den flerårige finansef-
fekt måler virkningen af finans- og strukturpolitikken i det pågældende år og
de forudgående år i forhold til et basisår, der aktuelt er 2019, dvs. året før co-
ronapandemien, og hvor økonomien ifølge Økonomiministeriet ikke var langt
fra en neutral konjunktursituation.
Den flerårige finanseffekt er negativ i 2024 og 2025. Målt ved den flerårige fi-
nanseffekt dæmper finanspolitikken således kapacitetspresset i 2024 og
2025, men den dæmpende effekt er aftagende, jf. tabel 3.
Tabel 3. Finans- og strukturpolitikkens virkning på outputgabet (flerårig
finanseffekt)
Procentpoint
Flerårig virkning på outputgab
Kilde: ØR august 2024.
2020
1,6
2021
2,5
2022
0,7
2023
-0,7
2024
-0,7
2025
-0,2
2
Det skal i den sammenhæng nævnes, at Økonomiministeriet side 19 i Appendiks A ”Offentlige
finanser og finanspolitik” skriver, at usikkerheden omkring importindholdet af de midler, der er
afsat til forsvarets indkøb af militært materiel, trækker i retning af, at de beregnede finanseffek-
ter i 2024 og 2025 udgør et overkantsskøn.
Side 3 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0004.png
Temakapitel om international arbejdskraft
Økonomisk Redegørelse indeholder denne gang et temakapitel om internati-
onal arbejdskraft. Økonomiministeriet skriver, at international arbejdskraft
har haft en stor og voksende betydning for økonomien og arbejdsmarkedet
over de seneste årtier. Der er aktuelt næsten 400.000 internationale lønmod-
tagere i beskæftigelse i Danmark, svarende til knap 12 pct. af beskæftigel-
sen.
Ministeriet skønner, at international arbejdskraft bidrog med 12-14 pct. af den
såkaldte bruttoværditilvækst i 2023, svarende til ca. 300 mia. kr. (2020-pri-
ser)
3
. Estimater peger mod, at international arbejdskraft har bidraget med op
mod 40 pct. af væksten i bruttoværditilvæksten siden 2015. Det skyldes både
flere tilflyttere samt, at en større andel af de herboende udlændinge er kom-
met i arbejde.
Økonomiministeriet understreger, at international arbejdskraft ikke bare øger
produktionen men også bidrager til at imødekomme ændringer i efterspørgs-
len efter arbejdskraft forbundet med konjunktur- og sæsonudsving og i forbin-
delse med store anlægsprojekter.
Motivation af vinkler til spørgsmål
Nedenfor motiveres 12 vinkler til spørgsmål til Økonomisk Redegørelse til
brug for samrådet d. 4 september 2024.
Vinkel 1.
Hvor sikkert er det, at beskæftigelsen vil falde i 2025, når nu
skønnet gentagne gange er blevet opjusteret de seneste år?
Økonomiministeriet har løbende opjusteret skønnet for beskæftigelsen i 2024
og 2025, jf. tabel 4.
Tabel 4. Skøn for samlet beskæftigelse fra dec. 23 til aug. 24
Beskæftigelse i 1000 per-
soner
ØR dec. 2023
ØR maj. 2024
ØR aug. 2024
Kilde: Tabel B.3. i ØR dec. 23, ØR maj 24 samt ØR aug. 24.
2023
3208
3214
3202
2024
3114
3227
3237
2025
3091
3209
3232
3
Bruttoværditilvæksten er et udtryk for den værdi, der skabes på danske arbejdspladser. Det re-
præsenterer forskellen mellem værdien af de varer og tjenester, en virksomhed eller sektor pro-
ducerer, og værdien af de input, der er blevet brugt til at producere disse varer og tjenester.
Med andre ord er BVT værdien af output minus værdien af input.
Side 4 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0005.png
I Økonomisk Redegørelse fra august foretager ministeriet en prognoseevalu-
ering. Dvs. ministeriet undersøger, hvor godt prognoserne i Økonomisk Re-
degørelse historisk set har ramt. Ministeriet konkluderer, at der ikke er tegn
på systematiske prognoseafvigelser i skønnene for BNP-væksten i Økono-
misk Redegørelse, men skriver samtidig, at Økonomisk Redegørelse har haft
tendens til at undervurdere udviklingen i beskæftigelse for perioden 2010-
2023.
4
Udvalget kunne spørge ind til denne problematik.
Vinkel 2.
Vil produktionsfremgangen i Novo Nordisk ikke have en større
afledt effekt på beskæftigelsen?
Økonomiministeriet skønner, at ”at den skønnede vækst relateret til medici-
nalindustrien og råstofindvinding kun i mindre grad ventes at have afledte ef-
fekter på arbejdsmarkedet generelt, selvom det kan spille en væsentlig rolle
lokalt fx i Kalundborg, hvor Novo Nordisk aktuelt udbygger produktionsfacili-
teter”.
5
Modsat vurderer vismændene, at Novo Nordisk produktionsfremgang siden
2023 kan have øget beskæftigelsen mere, end fremgangen normalt ville til-
sige, jf. følgende citat fra deres seneste rapport
”Dansk Økonomi, forår 2024”
på s. 77-78: ” I tillæg til den direkte beskæftigelseseffekt i medicinalindustrien
af den betydelige produktionsfremgang, påvirker fremgangen i medicinalindu-
strien også andre dele af dansk økonomi” ”Hertil kommer, at Novos produkti-
onsfremgang i Danmark har givet anledning til en udbygning af deres produk-
tionskapacitet. Det kan have øget beskæftigelsen i bygge- og anlægsbran-
chen (og relaterede brancher) mere, end produktionsfremgangen normalt
ville tilsige”.
Udvalget kunne videre spørge, om ministeren fortsat vurderer, at den plan-
lagte finanspolitiske lempelse i 2025 er afstemt med konjunktursituationen,
hvis væksten relateret til medicinalindustrien har en normal (eller større) af-
ledt effekt på arbejdsmarkedet i Danmark.
Vinkel 3.
Er regeringens planlagte finanspolitiske lempelse ansvarlig?
Med finansforslaget planlægger regeringen at lempe finanspolitikken i 2025.
Økonomiministeriet skriver ´”at en vis lempelse flugter med, at prognosen pe-
ger i retning af en blød landing med en gradvis afdæmpning af presset i øko-
nomien.” Den forventede afdæmpning skal således blandt andet ses i lyset
af det forventede fald i beskæftigelsen i 2025, jf. ovenfor. Der kan imidlertid
4
Jf. Slide nr. 6 i
denne.
For prognoser et år frem (t+1) er den gennemsnitlige numeriske afvi-
gelse ca. 31.000 personer, mens den er ca. 46.000 personer for prognoser to år frem (t+2).
Jf. s. 20 i ØR aug. 24.
5
Side 5 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0006.png
være usikkerhed forbundet med vurderingen af dette fald, jf. vinkel 1 og 2
ovenfor.
Ministeriet forventer, at økonomien bevæger sig i retning af en blød landing,
men det sammenvejede output- og beskæftigelsesgab er positivt i hele prog-
noseperioden, og det er steget siden Økonomiske Redegørelse fra maj 2024,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Det sammenvejede output- og beskæftigelsesgab
Pct.
Økonomisk Redegørelse maj 24
Økonomisk Redegørelse aug. 24
2023
2,2
2,2
2024
1,9
2,0
2025
1,2
1,6
Ministeriet forudser således, at presset lempes, men at der forsat er et relativt
højt pres i 2025. I lyset af dette kunne udvalget spørge ind til det forsvarlige i
at føre en lempelig finanspolitik. Dette skal også ses i lyset af, at pengepoli-
tikken i euroområdet og Danmark ligeledes forventes lempet fra det nuvæ-
rende stramme niveau.
6
Vinkel 4.
Forventes den statslige beskæftigelse at stige på trods af
reduktionen af 1.000 årsværk i staten?
På trods af målsætningen om at reducere antallet af årsværk i staten med
1.000 forventer Økonomiministeriet, at den samlede offentlige beskæftigelse
vil stige med 6.000 personer i 2024 og 5.000 personer i 2025. Udvalget
kunne spørge, om reduktionen i antallet af årsværk forventes at medføre et
fald i antallet af statsansatte.
Videre kunne udvalget spørge økonomiministeren, om fremskrivningen af
den offentlige beskæftigelse er foretaget givet en antagelse om en uændret
varekøbskvote, eller om det alternativt forudsættes, at stigende offentlige løn-
ninger vil medføre, at de offentlige lønninger udgør en større andel af det of-
fentlige forbrug. Hvis ikke det er tilfældet, er ministeren da enig i, at skønnet
for udviklingen i den offentlige beskæftigelse er et konservativ bud?
Vinkel 5.
Hvordan ser provenuprofilen for trepartsaftalen ud, herunder
skal beløbet efter 2028 overstige det, der afsættes fra 2026-28?
På finansloven afsætter regeringen 1.700 mio. kr. i 2025 og 900 mio. kr. årligt
i 2026-2028 til en ramme til grøn trepart og øvrige grønne prioriteter mv. på
FFL25,
Faktaark om udvalgte prioriteter i forslag til finanslov for 2025 fra d.
30. august 2024.
6
Jf. side 40 i ØR aug. 2024.
Side 6 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0007.png
Der er ikke offentliggjort nogen egentlig provenutabel for
”Aftale om et Grønt
Danmark”
fra 24. juni 2024 (den grønne trepart), hvilket analysechef i
CEPOS, Otto Brøns-Petersen, også har kritiseret i Berlingske d. 25. juni
2024, jf.
Den grønne trepart har ikke fremlagt statens omkostninger: »Det er
påfaldende«.
Af ”den grønne trepart” fremgår det imidlertid, at der samlet set skal afsættes
omtrent 40 mia. kr. til arealomlægningen i Danmarks Grønne Arealfond. Tids-
horisonten er således ikke præciseret i aftalen. Hvis beløbet skal nås frem
mod 2045, er det imidlertid ikke nok at forlænge beløbet på 900 mio. kr. årligt
til 2045.
Vinkel 6.
Er udgifterne til erstatning og kompensation mv. til minkavlere
og følgerhverv steget yderligere?
Af appendiks ”A.
Offentlige finanser og finanspolitik”
til Økonomisk Redegø-
relse fremgår det side 7, at den strukturelle saldo korrigeres for ekstraordi-
nære udgifter til blandt andet erstatning og kompensation mv. til minkavlere
og følgeerhverv.
Det samlede skøn over udgifter til erstatning og kompensation mv. til minkav-
lere og følgeerhverv samt til myndighedsopgaver blev opjusteret med 6,3
mia. kr. til ca. 29,5 mia. kr. i januar 2024,
jf. MOF Alm.del - Bilag 411 (2023-
24).
Udvalget kunne spørge, om prognosen indebærer en yderligere opjustering.
Vinkel 7.
Planlægger regeringen at analysere de bagvedliggende årsager
til det store betalingsbalanceoverskud?
Overskuddet på betalingsbalancen forventes at stige til 10,5 pct. af BNP i år
og 10,2 pct. af BNP til næste år. Det overstiger dermed klart EU’s vejledende
grænseværdi på højst 6 pct. af BNP og har gjort det siden midten af
2010’erne, jf. vismændenes seneste rapport
”Dansk Økonomi, forår 2024”
s.
83-87. Vismændene skriver, at de bagvedliggende årsager til det store og sti-
gende betalingsbalanceoverskud, herunder betydningen af de særlige dan-
ske forhold omkring fondsejede virksomheder, bør analyseres nærmere.
Vinkel 8.
Er der taget højde for, at særloven til fordrevne fra Ukraine
forventes forlænget frem til marts 2026?
Tidligere er den strukturelle saldo blevet opjusteret på grund højere skønnet
strukturel beskæftigelse for udenlandske statsborgere i kraft af blandt andet
forlængelsen af særloven om fordrevne fra Ukraine, jf. Økonomiministeriet
(December 2023): Økonomisk Redegørelse s. 161.
Side 7 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0008.png
Udvalget kunne spørge, om
den planlagte forlængelse af særloven for for-
drevne fra Ukraine
i 2025 er indarbejdet i prognosen, og hvis ikke, hvordan
forlængelsen forventes at påvirke den strukturelle saldo og kapacitetspresset
i 2025 og 2026.
Vinkel 9.
Vurderes de seneste års svage produktivitetsudvikling
udelukkende at være konjunkturbetinget?
Økonomiministeriet skriver på s. 15: ”Samtidig vurderes de seneste års
svage produktivitetsudvikling ikke at være udtryk for et længerevarende
strukturelt problem, men snarere konjunkturbetinget. På kortere sigt er der
ofte udsving i produktiviteten i forbindelse med konjunkturerne, typisk relate-
ret til udviklingen på arbejdsmarkedet. Eksempelvis har der været tendens til
svagere produktivitetsudvikling i perioder med afdæmpning, dvs. positivt men
aftagende outputgab. ”
I en DI Analyse
”Er dansk økonomi ramt af en produktivitetskrise?”
skriver
Claus Aastrup Seidelin, analysechef i DI, i maj 2024, dvs. før hovedrevisio-
nen af Nationalregnskabet: ”Selvom der er tegn på, at virksomhederne i dag
er mere tilbøjelige til at hamstre arbejdskraft end før corona-pandemien, så
kan det langt fra forklare det store produktivitetsdyk, vi har set det seneste år
særligt i industrien uden for medicinalindustrien. Både værditilvæksten og
produktionen er faldet langt mere, end hvad opbremsningen i økonomien tilsi-
ger. Dette giver anledning til bekymring, da et robust, stærkt og produktivt
dansk erhvervsliv både i og uden for industrien er forudsætningen for en øget
velstand i fremtiden.”
Vinkel 10.
Vil regeringen følge Frigast-udvalgets anbefalinger til
indretningen og prioriteringen af erhvervsstøtteordninger?
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte offentliggjorde d. 19. februar
2024 deres første rapport: ” Fremtidens erhvervsstøtte – kortlægning, princip-
per og sanering”. Se eventuelt
her.
Med Finansloven afsætter regeringen en
række midler til erhvervsstøtteordninger herunder eksempelvis en ramme på
50 mio. kr. til turisme samt et håndværkerfradrag.
7
Udvalget kunne bede om en oversigt over de erhvervsstøtteordninger, som
regeringen enten har indført eller foreslået indført efter, at ekspertgruppen
har afleveret deres rapport. I den forbindelse kunne udvalget spørge regerin-
gen, om den agter at følge de principper, som ekspertgruppen for fremtidens
erhvervsstøtte har opstillet.
7
Jf. side 16 i ” Et mere trygt, grønt og rigt Danmark - finanslovforslaget 2025”.
Side 8 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 338: Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024
2900525_0009.png
Vinkel 11.
Med modellen ”Makro” vil udenlandsk arbejdskraft så stadig på
sigt lade det indenlandske lønniveau upåvirket?
Indvandringen af udenlandsk arbejdskraft vil lede til et større udbud af ar-
bejdskraft – flere vil udbyde deres arbejdskraft til et givent lønniveau – hvilket
alt andet lige vil reducere lønstigningstakterne. Spørgsmålet er imidlertid,
hvad der sker med efterspørgslen efter arbejdskraft. Finansministeriet har
traditionelt forudsat, at et øget arbejdsudbud – i hvert fald på sigt – alene vil
lede til øget beskæftigelse, fordi virksomhedernes investeringer i maskiner og
andet kapitalapparat vil følge med stigningen i arbejdsudbuddet.
8
Den større
efterspørgsel vil sikre, at lønniveauet ikke (på sigt) påvirkes af indvandringen.
Udvalget kunne imidlertid spørge, om denne grundlæggende antagelse også
holder for Finansministeriets nye Markomodel og modellen GrønReform.
Spørgsmålets relevans skal ses i sammenhængen med, at modellerne giver
mulighed for, at det indenlandske aktivitetsniveau kan sætte sig i prisen på
danske varer relativt til udenlandske varer, og dermed måske også påvirke
det indenlandske lønniveau.
Vinkel 12.
Hvad er policy-implikationerne af, at udenlandsk arbejdskraft
dæmper konjunkturudsvingene?
Økonomiministeriet skriver, at international arbejdskraft er med til at dæmpe
konjunkturudsvingene. Udvalget kunne spørge til policy-implikationerne af
dette, herunder om der dermed ikke er samme fare for, at en højkonjunktur
leder til en løn-prisspiral.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
8
Jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 435 (Alm. del) af 30. juni 2017.
Side 9 | 9