Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 334
Offentligt
2898788_0001.png
Helsingør Byråd
Borgmester
Stengade 59
3000 Helsingør
Finansministeren
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeren
[email protected]
Skatteministeren
[email protected]
Cvr nr. 64 50 20 18
Dato 19. august 2024
Benedikte Kiær (BY)
Borgmester
Tlf. 49 28 28 28
www.helsingor.dk
Kopi til KL
Kære Nicolai Wammen, Sophie Løhde og Jeppe Bruus
Vi skriver til jer, fordi det indtægtsgrundlag, Helsingør Kommune har fået udmeldt
til budgettet fra 2025, medfører så stort et fald i kommunens indtægter fra
indkomstskat, grundskyld og selskabsskat, at det ikke kan håndteres uden
massive besparelser på alle velfærdsområder. Faldet i indtægterne opvejes på
ingen måde i udviklingen i indtægterne fra tilskud og udligning, ej heller af
økonomiaftalen for 2025.
Kommunerne må selvfølgelig løbende forventes at skulle håndtere ændringer i
både indtægter og udgifter. Byrådet i Helsingør Kommune har gennem mange
budgetter måtte træffe mange hårde beslutninger for at håndtere ændringer i
økonomien, herunder stigende udgifter, f.eks. på socialområdet.
Der er dog ikke nogen tvivl om, at så store ændringer i indtægtsgrundlaget, som
vi ser ind i den kommende budgetperiode, gør det umuligt at lægge realistiske
budgetter, der også har fokus på langsigtede tiltag på en række vigtige
velfærdsområder, herunder forebyggelse på social- og sundhedsområderne. Og
især giver det os store udfordringer, når økonomiske ændringer er så voldsomme
og ikke kunne forudses ved budgetlægningen for 2024-2027 og samtidig ikke
opfanges af tilskuds- og udligningssystemet ved tilskudsudmeldingen for 2025
budgettet.
Vi skal håndtere den voldsomme og pludselige nedgang i kommunens
indtægtsbudget. Det er selvfølgelig alvorligt for borgerne i Helsingør Kommune og
betyder både dårligere velfærd og færre penge til forebyggende indsatser,
f.eks. at give udsatte børn og unge støtte til at komme godt videre i livet.
Samtidig er det yderst vanskeligt at forklare borgerne i Helsingør
Kommune, at vi ser ind i massive besparelser på trods af en positiv
kommuneøkonomiaftale og et stort råderum i dansk økonomi. Det er en
meget stor udfordring for lokaldemokratiet og den lokaldemokratiske
legitimitet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Henvendelse af 19/8-24 fra Helsingør Kommune om fald i indtægtsgrundlag, som kommunen har fået udmeldt til budgettet fra 2025 fra indkomstskat, grundskyld og selskabsskat
SIDE 2
Helsingør Kommune
Samlet set er Helsingør Kommunes indtægter fra indkomstskat 281 mio.
kr. lavere i årene 2025-2027, hvis man sammenligner med grundlaget for
budgetoverslagsårene i budgettet for 2024. Indtægterne fra grundskyld er på
lignende vis samlet 81 mio. kr. lavere over de tre år før udligningseffekter, som
også trækker den forkerte vej.
Udviklingen i indkomstskatterne hænger naturligt også sammen med kommunens
egne udgifter til lønninger, men den lavere pris- og lønfremskrivning på
kommunens udgifter opvejer på ingen måde faldet i indtægterne fra indkomstskat.
Faldet i grundskyldsindtægterne er desværre ikke en engangsbegivenhed. Alene i
2025 ligger Helsingør Kommunes provenu fra grundskyld 92,8 mio. kr. lavere, hvis
man sammenligner Skatteministeriets seneste skøn med ministeriets skøn fra
2022 for 2025, der lå til grund for beregning af de nye grundskyldspromiller
fastsat ved lov og bundet til 2028. Dette skøn lå også til grund for budgettet for
2023. For året 2026 er provenuet 110 mio. kr. lavere i Skatteministeriets seneste
skøn sammenlignet med skønnet fra 2022.
Disse massive fald i indtægterne burde medføre, at Helsingør Kommune fik store
stigninger i indtægterne fra tilskud og udligning, men det er langt fra billedet.
For Helsingør Kommune er der ikke nogen tvivl om, at de skønnede grundværdier,
der lå til grund for fastsættelsen af Helsingør Kommunes grundskyldspromille i det
nye ejendomsskattesystem, var for høje. Det betyder, at Helsingør Kommunes
grundskyldspromille er sat for lavt, og at det nye ejendomsskattesystem derfor
betyder et markant fald i Helsingør Kommunes indtægter fra grundskyld, fordi
promillerne er låst fast ved lovgivning.
Det er stik mod intentionen i den politiske aftale om, at det nye boligskattesystem
skulle være provenuneutralt på kommuneniveau og efterlader en ufinansieret
skattelettelse til husejere på Byrådets bord.
Vi vil derfor opfordre regeringen til hurtigt at sikre, at det nye boligskattesystem
reelt bliver provenuneutralt på kommuneniveau. Dels bør regeringen genberegne
og korrigere grundskyldspromillerne, så de stemmer overens med de faktiske
grundværdier og dels bør regeringen sikre, at tilskuds- og udligningssystemet reelt
tager hånd om ændringer i indtægterne fra grundskyld.
Vi har dog ingen forventning om, at det arbejde kan færdiggøres, så det får effekt
for det kommende års budget. Vi vil derfor opfordre regeringen til for den
kommende fireårige budgetperiode at kompensere de kommuner, herunder
Helsingør Kommune, der med udviklingen i grundskyldsindtægterne over flere år
er blevet hårdt ramt af store og uforklarlige fald i indtægterne.
Vi vil også opfordre regeringen til at sikre, at det samlede kommunaløkonomiske
system, forbedres, så der bliver basis for en reel og langsigtet budgetlægning i
kommunerne. Vi bliver nødt til at sikre os mod en ny situation, hvor den
kommunale økonomi fra det ene år til det andet kan rammes af så massive og
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Henvendelse af 19/8-24 fra Helsingør Kommune om fald i indtægtsgrundlag, som kommunen har fået udmeldt til budgettet fra 2025 fra indkomstskat, grundskyld og selskabsskat
SIDE 3
Helsingør Kommune
uforklarlige udsving i indtægtsgrundlaget uden at det opfanges i tilskud- og
udligningssystemet.
Med venlig hilsen
Økonomi- og Erhvervsudvalget, Helsingør Kommune
Thomas Horn, Socialdemokratiet
Christian Holm Donatzky, Radikale Venstre
Jens Bertram, Det Konservative Folkeparti
Bente Borg Donkin, Socialistisk Folkeparti
Ulla Kokfelt, Uden for partierne
Marlene Harpsøe, Danmarksdemokraterne
Mette Lene Jensen, Venstre
Malthe Jacobsen, Enhedslisten
Benedikte Kiær, Borgmester, Det Konservative Folkeparti