Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 326
Offentligt
2896036_0001.png
Kære Jeppe Bruus.
Silkeborg den 15.08.2024
Ændring af Ejendomsvurderingsloven.
Jeg har med glæde konstateret, at du mener, at der er grund til at søge Ejendomsvurderingsloven ændret.
Flere problemstillinger har været fremme i pressen, og det er vist åbenlyst for alle, at der er et temmelig
stort behov for en række ændringer.
Når jeg skriver til dig, skyldes det et ønske om, at loven også søges ændret for så vidt angår vurderinger, og
dermed beskatninger af fællesarealer ejet af grundejerforeninger.
Tidligere har stort set alle fællesarealer været vurderet til 0 kr. Der findes vist kun meget få fællesarealer
der har været vurderet til en anden værdi.
Med den nye lovgivning, vurderes fællesarealer ejet af en grundejerforening, nu som værende
erhvervsejendomme og defineres som rekreative arealer.
Disse arealer ansættes
til ”en
grundværdi ud fra en tiendedel af grundværdien pr. kvadratmeter grundareal
for et standardiseret enfamilieshus med samme beliggenhed som ejendommen og en grund af
standardstørrelse. Ejendommens grundværdi ansættes endvidere på baggrund af den pågældende
ejendoms grundareal”.
Der er således ikke tale om en reel vurdering, men fastlæggelse af en norm der siger, at fællesarealer ALTID
”vurderes” til en tiendedel
af værdien af en kvm. grund til boligformål i et tilgrænsende område.
Denne norm anvendes uanset
-
-
-
-
-
-
-
-
muligheder for anvendelse af arealet til forskellige formål eller mangel på samme
de rådighedsindskrænkninger der er fastsat i plangrundlaget i det enkelte område
arealets størrelse og udformning
beliggenheden af fællesarealet / det rekreative område (hvis det overhovedet er rekreativt)
om arealet er et egentligt privat område, eller om der er tale om adgang for offentligheden
hvor store udgifter grundejerforeningen har til vedligeholdelse i henhold til bestemmelser som
plangrundlaget foreskriver
om der er f.eks. er tale om fredede arealer eller arealer der er omfattet af Naturfredningslovens
bestemmelser
uanset om arealet overhovedet er tilgængeligt eller ej.
Der er desuden helt typisk tale om, at sådanne arealer hverken kan sælges eller bebygges, lige som
væsentlige rådighedsindskrænkninger ofte forekommer, hvorfor en vurdering til 0 kroner, fortsat vil være
eneste rimelige vurdering.
Der er efter min opfattelse tale om en urimelig vurdering af fællesarealer ejet af en grundejerforening, ikke
mindst når man samtidigt kan se, at grundejerforeninger med adgang til meget store friarealer ikke på
samme måde vil blive beskattet, da kommunerne mange steder har valgt at beholde friarealerne som
kommunale ejendomme.
Det ser ud som om, at der alene er tale om, at der af praktiske årsager nu opfindes et system, der sikrer, at
man via et nyt elektronisk system, kæmmer alle fællesarealer / rekreative arealer over en kam, for at kunne
håndtere en ny skatteopkrævning.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Henvendelse af 17/8-24 fra Bendt Bjergaard Nielsen, Silkeborg om forslag til ændring af Ejendomsvurderingsloven
2896036_0002.png
Der er jo med den nyopfundne ”særlige vurderingsnorm for rekreative arealer, herunder fællesarealer”,
som Skatteministeriet har oplyst, reelt set opfundet en norm, der absolut ikke foretager en vurdering af
virkeligheden af forskellige rekreative arealer, men blot udvander begrebet vurdering.
Skatteministeriet oplyser bl.a.:
”I det gamle vurderingssystem er der
både eksempler på, at fællesarealer har fået en selvstændig
vurdering og beskatning, og at de har været vurderet til nul kroner. Det skyldes, at mange af disse
vurderinger er videreførelser fra de kommunale vurderingsankenævn, som havde en forskelligartet
praksis fra kommune til kommune. Denne forskelligartede praksis skyldes bl.a., at rekreative
arealer, herunder fællesarealer, ikke var selvstændigt reguleret i den gamle vurderingslov.
Med det nye ejendomsvurderingssystem har vi rettet op på dette ved, at alle rekreative arealer nu
vurderes og beskattes ens.”
Det er muligt man i ministeriet finder, at alle rekreative arealer nu vurderes og beskattes ens.
Er der tale en ens vurdering
er der jo netop tale om, at
der ikke vurderes noget overhovedet,
men at der blot fastlægges en norm, og at specielt grundejerforeninger der er blevet påtvunget
at tage skøde på fællesarealer, nu kan se frem til, at et fællesareal pludselig kan gå fra en
vurdering på 0 kroner, til en vurdering på f.eks. 11,5 millioner kr., og at grundejerforeningen kan
se frem til en betydelig beskatning efter indfasning af lovgivningen.
Der kan naturligvis heller ikke være tale om, at fællesarealerne beskattes ens, alene af den
grund, at der kommunerne imellem er tale om, at grundskylden varierer mellem 3,1 og 17,7
promille i 2024.
Værdien som rekreativt areal, er vel for den enkelte borger, den samme uanset om der er tale om
-
-
et areal der ejes af kommunen og frit kan benyttes af grundejerforeningens medlemmer
et areal der ejes af en grundejerforening (fordi kommunen har besluttet dette i f.eks. en lokalplan)
og uanset om arealet er beliggende i et område med højt vurderede grunde eller forholdsvist lavt
vurderede grunde, og
uanset hvilken grundskyldspromille der er gældende i den enkelte kommune.
-
Forskellen er ofte den, at de grundejerforeninger der står som ejere af fællesarealer, ofte samtidigt er
pålagt ganske betydelige udgifter til områdernes vedligeholdelse, herunder udgifter til drift og
vedligeholdelse af stier, belysning, beplantninger og græsarealer, medens grundejerforeninger der nyder
godt af de kommunalt ejede arealer, ofte heller ikke har udgifter til vedligeholdelse af fællesarealerne.
Det er derfor også indlysende, af rigtig mange finder, at der er tale om en helt tilfældig og urimelig
vurdering af fællesarealer, som er ejet af grundejerforeninger.
Det synes også som om, at flere Folketingsmedlemmer er overrasket over konsekvenserne af den nye
Ejendomsvurderingslov, og at mange ikke har været bekendt med, at fællesarealer pludselig vurderes som
erhvervsejendomme/rekreative arealer der fremover også skal beskattes.
En lang række problemer har været omtalt i forbindelse med de nye vurderinger, og flere
Folketingsmedlemmer har erkendt, at der er behov for ændringer af lovgivningen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Henvendelse af 17/8-24 fra Bendt Bjergaard Nielsen, Silkeborg om forslag til ændring af Ejendomsvurderingsloven
Jeg håber derfor, at du i samarbejde med forligspartierne, vil søge lovgivningen ændret snarest, herunder
søge sikret, at fællesarealer ejet af grundejerforeninger fremover vil blive vurderet til 0 kroner, så de
forskellige grundejerforeninger bliver ens stillet for så vidt angår en fremtidig beskatning.
Med den nuværende lovgivning, er der tale om en helt tilfældig og urimelig vurdering af arealer der f.eks.
kan bestå af støjvolde, vandhuller, beskyttede eller fredede områder der ikke kan eller må benyttes, lige
som visse arealer end ikke er tilgængelige.
Samtidigt kan de pågældende arealer være fuldt ud offentligt tilgængelige, medens kun grundejerne har
alle udgifter til vedligeholdelse
og med den nuværende lovgivning, kan se frem til en beskatning af
fællesarealerne.
Det bør ændres snarest.
Vedlagt følger en oversigt med tre konkrete eksempler på en forventet beskatning af fællesarealer.
Med venlig hilsen
Bendt Bjergaard Nielsen
Hjortespringet 29
8600 Silkeborg