Det Internationale Sekretariat
Notat om de nye regneprincipper på personskatteområdet
Sammenfatning
Dette notat er udarbejdet på foranledning af Skatteudvalget
1
og omhandler
Finans- og Skatteministeriets nye regneprincipper på personskatteområdet.
De nye regneprincipper blev offentliggjort maj 2024.
2
Overordnet set medfører de nye regneprincipper, at det bliver billigere for
statskassen at lette skatterne i toppen af indkomstfordelingen. Således opju-
steres de skønnede adfærdseffekter og selvfinansieringsgrader
3
af ændrin-
ger i de progressive skatter, såsom topskatten, mens der overordnet set ikke
er tale om store ændringer for de brede skatteinstrumenter, som f.eks. bund-
skatten, jf. figur 1.
Figur 1. Nye regneprincipper øger selvfinansieringsgraden i toppen
Selvfinansieringsgrader af skattenedsættelser på 1 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning, 2024-
niveau
Pct.
60
Hidtidige forudsætninger
50
40
Opdaterede forudsætninger ekskl.
virkning af pensionsudbetalinger
Opdaterede forudsætninger (varig
virkning)
14. august 2024
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
+45 3337 3323
30
20
10
0
-10
-20
Reduktion af sats Forhøjelse af Reduktion af sats Reduktion af sats
for AM-bidrag
personfradrag
for bundskat
for mellemskat
Forhøjelse af
grænse for
mellemskat
Reduktion af sats
for topskat
Forhøjelse af
grænse for
topskat
Kilde: Data bag figur 1.4 i
»
Regneprincipper på personskatteområdet
«
, Finans- og Skatteministeriet, maj 2024. Anm: Indtil nu har
ministerierne ikke medregnet betydningen af, at pensionsindbetalingerne også stiger, når lønnen stiger. Med de nye principper
opgøres både en selvfinansieringsgrad ekskl. virkninger fra ændrede pensionsudbetalinger m.v. (som hidtil), jf. de røde søjler i
figur 1, samt en selvfinansieringsgrad inkl. virkninger fra ændrede pensionsudbetalinger m.v., jf. de lysegrå søjler i figur 1.
Nedenfor følger en kort forklaring/ et resume af de nye regneregler. Derud-
over motiveres følgende otte vinkler, som Folketingets medlemmer eventuelt
kunne dykke ned i:
1
Jf. internt resume af udvalgets møde d. 28. maj 2024.
Se
her.
Selvfinansieringsgraden illustrerer eksempelvis, hvor stor en andel af det misterede provenu fra
en skattelettelse, der kommer tilbage til statskassen, fordi befolkningen ændrer adfærd. Selvfi-
nansieringsgraden forbundet med en personskatteændring måler således, hvor stor en andel af
den umiddelbare provenuvirkning efter såkaldt automatisk tilbageløb der opvejes af den dyna-
miske provenuvirkning fra ændret adfærd.
2
3
Side 1 | 18