Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 316
Offentligt
2893173_0001.png
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
CVR-nr.: 33 42 31 28
Dato: 11. juli 2024
Dok.nr.: D-2024-027945
Ref.:
Early Warning 2024/3
Beskatning af kryptovaluta
Beskatningen af kryptovaluta er ikke tidssvarende. Reglerne fra 1922
fører i mange tilfælde til, at skatteydere beskattes urimeligt hårdt, her-
under at skatteydere risikerer at skulle betale skat, selvom de har mistet
penge. Foreningen af Danske Skatteadvokater opfordrer til, at der indfø-
res særskilt lovgivning på området, som sikrer, at beskatningen harmo-
nerer med sædvanlige principper for beskatning af indkomst og tab.
Den gældende retstilstand medfører, at skatteydere, der handler med kryptovaluta, i
praksis beskattes af enhver fortjeneste, som opstår ved handlen, mens tab ikke mod-
regnes tilsvarende fuldt ud i skatteberegningen. En beskatning af indkomster, hvor der
ikke er et tilsvarende fradrag for tab, kan forekomme stødende på retsbevidstheden,
men kan for mange borgere endvidere medføre en økonomisk deroute, fordi borgerne
ikke har likvide midler til at betale skatten. I den forbindelse er det værd at nævne, at
mange af disse borgere er ganske unge mennesker.
Visse skatteydere har indvilliget i at stå offentligt frem med deres historie, se fx en sko-
lelærer, som mistede sin opsparing på 500.000 kr. på sine investeringer, men ikke de-
sto mindre modtog en skatteregning på omkring 2,8 mio. kr.
1
Baseret på vores med-
lemmers oplysninger, er der et betydeligt mørketal for denne type sager, hvor borgerne
har tabt penge, og alligevel sættes i skat af store beløb.
Problemerne med de gældende regler for beskatning af kryptovaluta er navnlig følgen-
de:
1.
Asymmetri i beskatningen af kryptovaluta –
Gevinster beskattes som
personlig indkomst med op til 52%, mens tab kun kan fradrages som et lig-
ningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på cirka 25%. Det betyder, at en
række privatpersoner, som har handlet med kryptovaluta uden, at de har tjent
1
https://borsen.dk/nyheder/finans/folkeskolelaerer-faar-skattesmaek-paa-28-mio-kr
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 316: Henvendelse af 19/7-24 fra Foreningen af Danske Skatteadvokater om beskatning af kryptovaluta
2893173_0002.png
penge på dette (faktisk også tilfælde, hvor skatteydere har tabt penge) kan ende
med en stor skatteregning – se hertil eksemplet med skolelæreren ovenfor.
Regneeksempel:
En person har i et indkomstår gevinst på nogle af sine kryp-
tohandler med 20.000 kr. og har samme år et tab på andre handler med
30.000 kr. Netto er der lidt et tab på 10.000 kr. Skatten på gevinsterne udgør
10.400 kr. (52% af 20.000 kr.), mens skatteværdien af tabet udgør 7.500 kr.
(25% af 30.000 kr.). Skatteyderen skal derfor betale 2.900 kr. i skat, selvom
han har tabt 10.000 kr.
2.
Den subjektive hensigt
– Beskatning indtræder kun, hvis kryptovalutaen er
erhvervet med spekulation for øje. Det er således den subjektive hensigt, der
afgør om skatteyderen skal beskattes af gevinster og tab eller om disse er helt
skattefri for skatteyderen. Det kan derfor i visse situationer være vanskeligt at
afgøre, om skatteyderen skal betale skat af sine gevinster eller om disse er helt
skattefri.
3.
Opgørelsen af gevinster og tab er kompliceret
-
Det skyldes, at der skal
foretages en opgørelse af gevinst og tab efter FIFO-princippet, hver gang der
handles, herunder hver gang der omveksles mellem to kryptovalutaer. For en
skatteyder, der foretager mange handler, medfører dette, at skatteyderen på-
lægges en administrativ tung og ofte uoverskuelig avanceopgørelse. Samtidig er
skattemyndighedernes praksis præget af restriktive bevisbyrderegler, der reelt
betyder, at skatteyderen bliver ”Sorte Per”, hvis der måtte være mangler i det
underliggende dokumentationsmateriale. Man risikerer derfor at kriminalisere
skatteyderne unødigt, da Skattestyrelsen ofte vil anse skatteyderen for at have
begået strafbar skatteunddragelse, hvis der ikke foreligger tilstrækkelig doku-
mentation.
Det er desuden problematisk, at der sker beskatning ved omveksling mellem to
kryptovalutaer. Det betyder, at skatteyderen beskattes, selvom kryptovalutaen
ikke omveksles til rigtige penge. Da markedet er præget af stor volatilitet vil
dette beskatningsprincip ofte kunne resultere i en voldsom beskatning, selvom
skatteyderen over perioden har lidt et tab og ikke på tidspunktet har omvekslet
sin kryptovaluta til rigtige penge.
4.
Beskatningen af kryptovaluta behandles ikke altid ens
-
Visse kryp-
tovalutaer
-
som fx de såkaldte stablecoins
-
er af skattemyndighederne anset
for at være finansielle kontrakter, der skal lagerbeskattes efter kursgevinstlo-
ven. Det er ikke hensigtsmæssigt med en sådan uens beskatning af kryptovalu-
ta.
Skattestyrelsen har siden 2018 intensiveret sin kontrol med skatteydere, som investerer
i kryptovaluta eller bruger dette som betalingsmiddel. I den forbindelse har Skattesty-
relsen indhentet oplysninger om over 20.000 skatteyderes brug af kryptovaluta.
Foreningen af Danske Skatteadvokater forstår og støtter Skattestyrelsens indsats inden
for dette relativt nye område. Desværre har retsgrundlaget for denne indsats over en
årrække været mangelfuldt, hvilket medfører en række uhensigtsmæssige og urimelige
resultater.
Foreningen af Danske Skatteadvokater opfordrer Skatteministeriet til at iværksætte
særskilt lovgivning på området, så retstilstanden bliver tidssvarende og mere rimelig,
herunder navnlig at der sikres en symmetrisk beskatning på området.
Foreningen af Danske Skatteadvokater er bekendt med, at Skatteministeriet i en årræk-
ke har afventet Skattelovrådets bemærkninger til dette område. Uanset, at det bestemt
2/3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 316: Henvendelse af 19/7-24 fra Foreningen af Danske Skatteadvokater om beskatning af kryptovaluta
er ønskværdigt, at lovgivningsmæssige initiativer baseres på forarbejder fra bl.a. Skatte-
lovrådet, er det Foreningen af Danske Skatteadvokaters opfattelse, at der bør findes et
lovgivningsmæssigt initiativ snarest muligt.
Early warnings
Foreningen af Danske Skatteadvokater har over 250 medlemmer, som gennem deres
virke har betydelig indsigt i, hvorledes skattelovgivningen fungerer i praksis. Medlem-
merne oplever indimellem, at lovgivningen i praksis anvendes på en anden måde end
tiltænkt af lovgiver eller fører til urimelige resultater. Når en sådan afvigelse er til skade
for skattemyndighederne, har Skattestyrelsen deres eget early warning system, hvor
styrelsen giver meddelelse til Skatteministeriet om behov for en lovændring, hvorefter
ministeriet tager skridt til at ændre loven. Der er ikke et tilsvarende system, som træder
i kraft, når afvigelsen er til skade for borgerne.
Foreningen af Danske Skatteadvokater vil derfor gennem sine egne early warnings gøre
Skatteministeriet og Folketingets Skatteudvalg opmærksom på tilfælde, hvor skatteyde-
re stilles dårligere end ønsket af Folketinget. Kopi sendes til pressen. Foreningen af
Danske Skatteadvokaters LinkedIn profil indeholder en opdateret status over de af
foreningen afgivne early warnings og de tiltag, som skattemyndighederne og Folketin-
gets Skatteudvalg har taget for at afhjælpe de påpegede forhold.
Foreningen af Danske Skatteadvokater
Foreningen af Danske Skatteadvokater er en frivillig forening med over 250 medlem-
mer. Foreningen af Danske Skatteadvokater arbejder for at værne om retssikkerheden
for skatteyderne. Foreningen deltager i flere dialogfora med Skatteforvaltningen og
Skatteministeriet med det formål at gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder i den
måde, hvorpå skattelovgivningen anvendes over for borgerne. Derudover driver for-
eningen en betydelig kursus- og efter-uddannelsesvirksomhed for medlemmerne.
På bestyrelsens vegne
Jakob Skaadstrup Andersen
Formand
3/3