Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2890097_0001.png
Juni 2024
Redegørelse om sager om omkost-
ningsgodtgørelse i 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 1
Skatteministeren afgiver i henhold til skatteforvaltningslovens § 59 årligt en redegørelse til Folketinget om
den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvor der kan ydes omkostningsgodtgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af omkostnings-
godtgørelse i 2023, samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er endeligt afsluttet i 2023.
Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle acontoudbetalinger, som er udbetalt i tidligere
år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser, sagstyper, emner, klagesagens udfald og sagkyndig er-
hvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i redegørelsens
enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt otte bilag med uddybende oplysninger. Der kan fore-
komme mindre afvigelser i beløb og procenter grundet afrunding.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2023 i alt 3.085 ansøgninger om
omkostningsgodtgørelse, inklusive acontoansøgninger. Hertil kommer umiddelbart afviste ansøgnings-
sager, sager med besvarelse af henvendelser, sager på Skattestyrelsens initiativ om rimelighedsvurde-
ring
1
samt
øvrige
sager,
fx
kontrolsager.
Udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2023 netto udbetalt 180,5 mio. kr. i omkostnings-
godtgørelse, hvilket er et fald på 4,3 pct. i forhold til 2022, hvor der blev udbetalt 188,7 mio. kr. Faldet
skyldes, at der i 2023 er indtægtsført 30,4 mio. kr. vedrørende tilbagebetalingskrav. Bruttoregnskabs-
tallet er fra 2022 til 2023 steget med 8,1 pct. fra 189,5 mio. kr. til 204,8 mio. kr.
Omkostningsgodtgørelse i afsluttede sager:
I 2023 var der 1.683 afsluttede sager
2
, hvor der blev ud-
betalt omkostningsgodtgørelse. Det er et mindre fald i forhold til 2022, hvor der var 1.782 afsluttede
sager med udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Med sager om rimelighedsvurdering menes Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende vurdering af størrelsen af hono-
rarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede sager pr. instans, idet acontosager, som oprettes og afsluttes ved udbetaling
af aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, bl.a. når flere rådgivere har ydet
bistand, ligesom sagsomkostninger registreres særskilt.
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 2
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afsluttet sag i
2023 var 92.721 kr. mod 88.703 kr. i 2022.
Sager med højeste udbetalinger:
I 2023 var der 31 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en
samlet udbetaling på 44,2 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 31 sager var 1,4 mio. kr.
Klageinstanser:
De afsluttede sager i 2023 fordelte sig med henholdsvis 71,5 pct. ved administrative
instanser og 28,5 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag var 82.234 kr. ved ad-
ministrative instanser og 119.004 kr. ved domstolene.
Sagstyper:
Flertallet af sager i 2023 omhandlede klager over skatteansættelsen. Den næststørste sags-
type omhandlede klager vedrørende told, moms eller afgift.
Sagsemne:
Flertallet af sager i 2023 omhandlede personbeskatning, erhvervsbeskatning samt aktio-
nær- og selskabsbeskatning.
Klagesagernes udfald:
I 35,2 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som blev af-
sluttet i 2023, opnåede den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold i over-
vejende grad var 142.977 kr. For sager med ikke medhold eller medhold i mindre grad var den gen-
nemsnitlige udbetalte godtgørelse 65.451 kr.
Honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2023 udgjorde 3.096 kr.
3
For sager med fuldt
medhold og medhold i overvejende grad var den gennemsnitlige timepris 3.480 kr., mens den for sager
med ikke medhold eller medhold i mindre grad var 2.827 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer
pr. sag var 49,9 timer i 2023.
Godtgørelsesberettigede parter:
De godtgørelsesberettigede parter fordelte sig i 2023 med 58,2 pct.
personer/lønmodtagere, 14,6 pct. selvstændigt erhvervsdrivende, 23,6 pct. selskaber samt i alt 3,6 pct.
fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Rådgiver:
I sager afsluttet i 2023 blev den sagkyndige bistand i 66,5 pct. af sagerne ydet af en advokat,
og i 27,6 pct. af sagerne blev bistanden ydet af en revisor.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen har i 2023 forelagt tre sager for brancheorganisationer, og der
blev udtaget yderligere fem sager til vurdering af rimeligheden. Der blev i 2023 afsluttet fire rimelig-
hedsvurderingssager, hvor honoraret blev godkendt og forbeholdet ophævet.
Afslag på godtgørelse:
Skattestyrelsen har i 210 af de 1.683 afsluttede sager givet delvist afslag på
omkostningsgodtgørelse. Herudover blev der givet fuldt afslag på godtgørelse i 164 sager. I samlet 374
sager i 2023 blev det afvist at yde godtgørelse for udgifter på 140,0 mio. kr. Den overvejende del var
sager og sagskomplekser, hvor det viste sig, at der ikke var den nødvendige hæftelse for bistandsyders
fakturakrav. Skattestyrelsen har i 14 afsluttede sager krævet 30,4 mio. kr. tilbagebetalt.
3
Honorarkrav og timepriser er inklusive moms.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt erhvervsdri-
vende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter til sagkyndig bistand m.v. i
klage- og domstolssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage, hvis de ikke er enige i afgø-
relsen.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyndig bistand m.v.
i forbindelse med klage- og domstolssager om skatter, told og afgifter. I perioden fra 2009-2017 blev der
ikke ydet omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde. Med virkning fra 1. januar 2017 fik
skattepligtige selskaber og fonde igen mulighed for at søge om omkostningsgodtgørelse for udgifter til
sagkyndig bistand m.v. afholdt efter 1. januar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., når den godtgørelsesberettigede har
fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad. Opnår den godtgørelsesberettigede ikke medhold
eller kun medhold i mindre grad, ydes der 50 pct. godtgørelse for udgifterne til sagkyndig bistand m.v.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., som klager har afholdt i forbindelse med
sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med sagens behandling i Skattefor-
valtningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen, som på baggrund af en ansøgning fra skatteyder og dennes
rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for udbetaling af omkostnings-
godtgørelse.
Skattestyrelsen modtog i 2023 i alt 3.085 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive acontoan-
søgninger. Hertil kommer umiddelbart afviste ansøgningssager, fx grundet forkerte underskrifter, sager
med besvarelse af henvendelser, sager på Skattestyrelsens initiativ om rimelighedsvurdering samt øvrige
sager, fx kontrolsager. De underliggende klage- og domstolssager, hvor afgørelser fra Skatteforvaltningen
er påklaget til administrative klageinstanser eller indbragt for domstolene, omhandler et bredt spektrum
af emner og sagstyper.
Ansøgninger skal
med få undtagelser
indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der understøtter
en nem og smidig indsendelse af ansøgning til Skattestyrelsen. Ansøgningsblanketten og vejledninger op-
dateres løbende for at understøtte, at al relevant dokumentation indsendes sammen med ansøgningen.
Sammen med ansøgningen skal bl.a. indsendes faktura med specifikation af den udførte bistand, oplys-
ninger om antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form eller, hvis den ikke er nedskrevet, en
skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold. Ved sagens af-
slutning tages der stilling til det endelige beløb, der skal udbetales, ud fra medholdsgraden. Godtgørelse,
der udbetales aconto, udgør 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter. Hvis sagen er indbragt af Skat-
teministeriet, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkostningsgodtgørelse til udgifter til syn og skøn
i sagen, udbetales 100 pct. aconto.
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal betale rådgi-
verhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at den godtgørelsesberetti-
gede hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 4
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget, dokumentationen eller andet i en ansøgning om omkost-
ningsgodtgørelse, undersøges dette og indhenter yderligere oplysninger, herunder fx timesagsregnskab,
redegørelser m.m., før der træffes en afgørelse.
Et nyt sagsbehandlingssystem er etapevis idriftsat siden november 2021. Formålet er primært at optimere
sagsbehandlingsprocesserne samt at tilvejebringe et bedre datagrundlag om sager om omkostningsgodt-
gørelse, fx klagesagstyper, acontosager, ny lovgivning samt opdeling af sager og udbetalinger for skatte-
pligtige selskaber og fonde og øvrige godtgørelsesberettigede til brug for redegørelsen. IT-systemet er
fortsat under videreudvikling, og det tilhørende dataunivers forventes i drift i løbet af 2024/2025.
Skattestyrelsens gennemsnitlige bruttosagsbehandlingstid for alle afsluttede ansøgningssager i 2023 var
216 dage mod 276 dage i 2022. Tallet for 2022 var særligt påvirket af afvikling af ældre sager, herunder
afslutning af et større antal sager i et sagskompleks, der havde afventet udfaldet af andre klage- eller
domstolssager. De væsentligste årsager til de fortsat forlængede sagsbehandlingstider har bl.a. været sa-
gernes stigende kompleksitet, herunder flere sager vedrørende selskaber og koncerner samt flere langva-
rige og omfattende klage- og domstolssager. Desuden anvendes ressourcer til den fortsatte udvikling af
sagsbehandlingssystemet med tilhørende dataunivers. Der er fortsat stort fokus på at nedbringe sagsbe-
holdningen og sagsbehandlingstiden.
Skattestyrelsen fortsætter samarbejdet med rådgiverbranchen med henblik på gensidig orientering, drøf-
telse af ansøgningsprocesser og generelle emner vedrørende godtgørelsesordningen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2023
Regnskabstallet for 2023 viser, at der netto blev udbetalt 180,5 mio. kr. fra ordningen om omkostnings-
godtgørelse.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.) i løbende priser
250
200
150
100
50
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Brutto regnskabstal
Netto regnskabstal
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
Regnskabstallet på finanslovskonto 09.51.13.10 omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoud-
betalinger i ikke-afsluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af regnskabstallet for 2023, at der
var et fald i udgifterne på 8,2 mio. kr. svarende til 4,3 pct. i forhold til 2022.
4
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse i løbende priser
Mio. kr.
Regnskabstal brutto
Tilbagebetalingskrav i året
Afskrevet tilbagebetalingskrav
Kursværdiregulering
Regnskabstal netto
Ændring i forhold til året før
2019
135,3
-4,2
-
-
131,1
69,2%
2020
174,7
-1,3
11,5
-
184,9
41,1%
2021
172,3
-1,1
-
0,1
171,3
-7,4%
2022
189,5
-0,8
-
-
188,7
10,2%
2023
204,8
-30,4
3,6
2,5
180,5
-4,3%
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
4
Regnskabstallet for året omfatter både udbetalinger i verserende sager og i afsluttede sager samt tilbagebetalingskrav.
Regnskabstallet afviger derfor i forhold til den endelige omkostningsgodtgørelse i de afsluttede sager, der som oftest er
udbetalt over flere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 6
I 2023 blev der udbetalt netto 85,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde og 95,0 mio. kr. til de øvrige
godtgørelsesberettigede. I 2022 var nettobeløbene henholdsvis 80,8 mio. kr. til skattepligtige selskaber og
fonde og 107,9 mio. kr. til øvrige godtgørelsesberettigede.
Faldet i nettoregnskabstallet skyldes, at der i 2023 blev indtægtsført tilbagebetalingskrav på 30,4 mio. kr.
Bruttoregnskabstallet er fra 2022 til 2023 steget med 8,1 pct.
Se også tabel 7 om afslag, reguleringer og tilbagebetalingskrav.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er endeligt afsluttet
i 2023
Der blev i 2023 afsluttet 1.683 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling på 156,0 mio.
kr. Til sammenligning blev der i 2022 afsluttet 1.782 sager med en samlet udbetaling på 158,1 mio. kr.
Beløbene er eksklusive efterreguleringer.
5
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2022
Antal
sager
Omkostningsgodt-
gørelse
Efterregulering
I alt
1.782
10
158.068.998
1.507.205
159.576.203
88.703
150.721
1.683
5
156.049.904
879.080
156.928.984
92.721
175.816
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal sa-
ger
2023
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
Der var således færre afsluttede sager i 2023 set i forhold til 2022. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag
var 4,5 pct. højere i 2023. I nogle tilfælde registreres flere sager pr. klage- eller domstolssag, bl.a. når flere
rådgivere har ydet bistand i samme sag. Desuden registreres sagsomkostninger samt syn og skøn særskilt.
Se også bilag 5.
Der blev i 2023 afsluttet 31 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbetaling på 44,2
mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 31 sager var 1,4 mio. kr. I 2022 var der også 31 sager med
udbetalinger over 0,6 mio. kr., og den samlede udbetaling i disse sager var på 45,8 mio. kr., mens den
gennemsnitlige udbetaling var på 1,5 mio. kr. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag
korrigeret for de
31 sager med de højeste udbetalinger
var 67.710 kr. i 2023 og 64.127 kr. i 2022. I 22 af de 31 sager
afsluttet i 2023 blev der opnået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvor det i 2022 var i 14
af 31 sager.
Disse sager omhandlede bl.a. aktionær- og selskabsbeskatning, moms- og afgiftssager og personbeskat-
ning.
I de 1.683 afsluttede sager i 2023 blev der givet delvist afslag i 210 sager. Herudover blev der givet fuldt
afslag på godtgørelse i 164 sager. Samlet blev det i 374 sager afvist at yde godtgørelse for udgifter på i alt
140,0 mio. kr. I 2022 afslog Skattestyrelsen at yde omkostningsgodtgørelse for udgifter på i alt 22,2 mio.
kr. i 683 sager.
5
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen i forhold til udfaldet ved sidste instans,
i tabel 2 kaldet efterregulering.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 7
Instanser
I 2023 var der 1.203 afsluttede sager med omkostningsgodtgørelse ved administrative klageinstanser og
480 afsluttede sager ved domstolene, hvilket giver en fordeling på henholdsvis 71,5 pct. og 28,5 pct. Ho-
vedparten af sagerne blev afsluttet ved Landsskatteretten og ved byretterne med henholdsvis 52,5 pct. og
18,5 pct.
Flertallet af sagerne med den højeste godtgørelse i 2023 var ved Landsskatteretten, herunder sager med
syn og skøn, og ved landsretten og Højesteret.
Se også bilag 1.
Figur 2. Afsluttede sager i 2023 - fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
EU-voldgift
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
Den udbetalte godtgørelse i afsluttede sager i 2023 fordelte sig med henholdsvis 63,4 pct. ved administra-
tive instanser og 36,6 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag i 2023 var 82.234 kr.
ved administrative instanser og 119.004 kr. ved domstolene.
Figur 3. Godtgørelse i afsluttede sager i 2023 - fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
EU-voldgift
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 8
Sagstyper
Flertallet af sager i 2023 omhandlede klage over skatteansættelsen. Den gennemsnitlige godtgørelse var
85.263 kr. i disse sager og dermed lidt lavere end det gennemsnitlige beløb i alle afsluttede sager. Den
næststørste sagstype omhandlede klager vedrørende told, moms eller afgift.
Sager om indeholdelse af skat var sammen med klager med syn og skøn de sagstyper med den højeste
godtgørelse pr. sag. Samlet var der dog under 100 af disse sager.
Se også bilag 2.
Sagsemner
Flertallet af sager i 2023 omhandlede personbeskatning, erhvervsbeskatning samt aktionær- og selskabs-
beskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning havde den største gennemsnitlige godtgørelse pr.
sag.
Se også bilag 3.
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag var 92.721 kr. i 2023, hvor det
tilsvarende var 88.703 kr. i 2022.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold i overve-
jende grad er steget fra 124.136 kr. i 2022 til 142.977 kr. i 2023. For sager med ikke medhold eller medhold
i mindre grad er den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse faldet fra 71.518 kr. i 2022 til 65.451 kr. i 2023.
I 35,2 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2023, blev der givet
den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad mod i 32,7 pct. af sagerne
i 2022.
Ved de administrative instanser var udfaldet fuldt medhold eller medhold i overvejende grad i 44,8 pct. af
de afsluttede sager, mens det var i 11,0 pct. af sagerne ved domstolene.
Se også bilag 4, 5 og 6.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager - fordelt på udfald
2022
Antal sa-
ger
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal sa-
ger
2023
Godtgørelse
i alt kr.
Gennem-
snit pr. sag
kr.
Fuldt medhold og medhold
i overvejende grad
Medhold i mindre grad og
ikke medhold
I alt
1.200
1.782
85.822.033
158.068.988
71.518
88.703
1.091
1.683
71.407.262
156.049.904
65.451
92.721
582
72.246.965
124.136
592
84.642.642
142.977
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 9
Godtgørelsesberettigede
De godtgørelsesberettigede parter fordelte sig i 2023 med 58,2 pct. personer/lønmodtagere, 14,6 pct.
selvstændigt erhvervsdrivende, 23,6 pct. selskaber samt i alt 3,6 pct. fonde/foreninger, dødsboer og an-
dre.
Figur 4. Afsluttede sager i 2023 - fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
Den udbetalte godtgørelse fordelte sig i 2023 med 45,7 pct. til personer/lønmodtagere, 40,6 pct. til sel-
skaber, 10,6 pct. til selvstændigt erhvervsdrivende samt 3,0 pct. til fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Figur 5. Godtgørelse i afsluttede sager i 2023 - fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0011.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 10
Den sagkyndige bistand og honorarkravet
I sager afsluttet i 2023 blev den sagkyndige bistand i 66,5 pct. af sagerne ydet af en advokat, i 27,6 pct. af
sagerne blev bistanden ydet af en revisor og i 6,0 pct. af sagerne af andre sagkyndige. I 2022 var det hen-
holdsvis 57,8 pct., 31,1 pct. og 11,2 pct.
Se også bilag 7.
Figur 6. Afsluttede sager i 2023 - fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
I sager afsluttet i 2023 blev 70,6 pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 26,6 pct. til revisorbistand.
Året før var det henholdsvis 64,6 pct. og 29,0 pct.
Figur 7. Godtgørelse i afsluttede sager i 2023 - fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0012.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 11
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2023 udgjorde 3.096 kr. inklusive moms, hvor det i 2022 var
2.910 kr. pr. time. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 49,9 timer pr. sag i 2023, hvilket
var tilsvarende i 2022.
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. sag var i 2023 154.590 kr.
Det samlede honorarkrav for sagkyndig bistand i 2023 udgjorde 230,0 mio. kr.
Se også bilag 7.
Tabel 4. Honorarkrav i afsluttede sager - fordelt på udfald
2022
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Antal
timer
19.259
6.741
12.540
42.488
81.028
Honorarkrav
i alt kr.
60.505.435
20.533.969
37.284.979
117.495.390
235.819.773
Gennemsnit
pr. time kr.
3.142
3.046
2.973
2.765
2.910
Antal
timer
15.632
14.987
7.452
36.223
74.294
2023
Honorarkrav
i alt kr.
50.200.750
56.338.591
19.839.107
103.651.381
230.029.829
Gennemsnit
pr. time kr.
3.211
3.759
2.662
2.861
3.096
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
Tabel 5. Honorarkrav i afsluttede sager - fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2022
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
I alt
Antal
timer
52.768
21.650
987
5.623
81.028
Honorarkrav
i alt kr.
151.299.249
68.824.299
1.848.885
13.847.340
235.819.773
Gennemsnit
pr. time kr.
2.867
3.179
1.873
2.463
2.910
Antal
timer
51.340
20.638
480
1.836
74.294
2023
Honorarkrav
i alt kr.
158.674.998
65.519.015
930.391
4.905.428
230.029.829
Gennemsnit
pr. time kr.
3.091
3.175
1.938
2.672
3.096
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 12
Sager, som myndighederne har udtaget til rimelighedsvurdering
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiverhonoraret. Skattestyrelsen vurderer i for-
bindelse med den endelige afregning pr. instans, om der skal tages forbehold for en efterfølgende rime-
lighedsvurdering.
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt, udbetales godtgørelsen som overvejende hovedregel
med forbehold. Herefter foretager Skattestyrelsen en rimelighedsvurdering af honoraret.
Skattestyrelsen kan desuden helt eller delvis undlade at udbetale omkostningsgodtgørelse i de tilfælde,
hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åbenbart urimeligt. Honoraret anses for
åbenbart urimeligt, hvis honoraret vurderes at være mere end 50 pct. for højt ud fra en almindelig vurde-
ring af, hvad der findes rimeligt.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante parametre så som sags-
genstand, sagsemne, kompleksitet, udfald, den sagkyndiges specialviden og den gennemsnitlige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet, påklages honoraret til Advokatnævnet. Hvis rådgiver er til-
knyttet FSR - danske revisorer eller Foreningen Danske Revisorer indhentes en sagkyndig udtalelse om
honorarets størrelse fra brancheorganisationens klagenævn. Herefter træffer Skattestyrelsen sin endelige
afgørelse om det godtgørelsesberettigede honorar. Er rådgiver ikke tilknyttet en brancheorganisation, vur-
derer Skattestyrelsen rimeligheden af honoraret.
Skattestyrelsen har i 2023 forelagt tre sager for brancheorganisationer, og der blev udtaget yderligere fem
sager til vurdering af rimeligheden.
Der blev i 2023 afsluttet fire rimelighedsvurderingssager, hvori honoraret blev godkendt og forbeholdet
ophævet.
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag eller rejser tilbagebetalings-
krav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal betale rådgi-
verhonoraret.
Højesteret har fastslået, at det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den godtgørelses-
berettigede reelt er forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter til sagkyndig bistand. Hvis aftalen mellem
klient og rådgiver er konstrueret således, at klienten ikke reelt hæfter for rådgivers faktura, og rådgiver
alene søger dækning af sit krav gennem omkostningsgodtgørelse fra det offentlige, er sagen i sin helhed
ikke godtgørelsesberettiget.
Med virkning fra 2017 blev der indført kontrolbestemmelser vedrørende omkostningsgodtgørelse i skat-
teforvaltningsloven. Formålet var at sikre ordningens robusthed. Skattestyrelsen har gjort brug af kontrol-
hjemlen i skatteforvaltningslovens § 58 a i forbindelse med indhentelse af yderligere materiale og i kon-
trolsager.
I Skattestyrelsen har der gennem en årrække været etableret et samarbejde med kontrol- og straffesags-
enheder om sager og sagskomplekser, hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar efter
skatteforvaltningsloven eller straffeloven kan komme på tale.
Skattestyrelsen afslog i 2023 at yde omkostningsgodtgørelse i samlet 374 sager for udgifter på i alt 140,0
mio. kr. I 2022 afviste Skattestyrelsen i 683 sager at yde omkostningsgodtgørelse for udgifter på i alt 22,2
mio. kr. Afslagene var begrundet i, at sagstypen eller udgiften ikke blev anset som godtgørelsesberettiget.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023, fra skatteministeren
2890097_0014.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2023
Side 13
Den overvejende del af afslagene vedrørte sager og sagskomplekser, hvor det viste sig, at den skatteplig-
tige ikke reelt hæftede for udgifterne til rådgiver. Skattestyrelsen har i nogle tilfælde afdækket misbrug
efter kontrol af rådgivere, herunder blev der i 2023 givet afslag for 105,0 mio. kr. efter gennemført kontrol
med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 58 a.
Skattestyrelsen har i 2023 krævet 30,4 mio. kr. tilbagebetalt i 14 afsluttede sager, hvor Skattestyrelsen -
efter at have modtaget nye oplysninger til sagerne - fandt, at der ikke var hæftelse. Èn af sagerne omhand-
ler et sagskompleks med et meget stort antal underliggende ansøgningssager, og hvor der blev modtaget
nye oplysninger efter gennemført kontrol.
Tabel 6. Oversigt over afslag, reguleringer og tilbagebetalingskrav
Mio. kr.
Delvist afslag
Fuldt afslag
Regulering af beregningsgrundlaget
2019
13,9
17,2
31,1
2020
7,5
16,4
23,9
2021
4,4
23,2
27,6
2022
8,5
13,7
22,2
2023
19,0
121,0
140,0
Antal
Delvist afslag
Fuldt afslag
Antal sager med regulering
2019
235
397
632
2020
161
439
600
2021
183
831
1.014
2022
232
451
683
2023
210
164
374
Genopkrævet beløb
Antal sager med genopkrævning
6,9
28
1,3
42
1,0
1
0,7
10
30,4
14
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2024