Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 302
Offentligt
2889315_0001.png
28. juni 2024
J.nr. 2024 - 32
Resumé af forslag til ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal
indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til
kommunerne, ejendomsvurderingsloven og skattekontrolloven
Den 10. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Radikale Venstre, Konservativt Folkeparti og Liberal Alliance aftalen
Øget tryghed om de nye
erhvervsvurderinger.
Aftalepartierne er enige om, at der ved overgangen til de nye erhvervs-
vurderinger skal skabes øget tryghed for dækningsafgiftspligtige virksomheder ved at ind-
føre en stigningsbegrænsningsordning, hvor stigninger i dækningsafgiften indfases over tid.
I overensstemmelse med den politiske aftale indeholder lovforslaget nye regler om en stig-
ningsbegrænsningsordning, hvorefter dækningsafgiften af erhvervsejendomme årligt ikke
kan stige med mere end 10 pct. af den fulde dækningsafgift for året. Det er aftalt, at stig-
ningsbegrænsningen tillægges bagudrettet virkning fra og med 2022, så efterreguleringerne
af dækningsafgiften i betydelig grad reduceres.
Med lovforslaget foreslås justeringer af pensionistlåneordningen vedr. lån til betaling af
grundskyld. For det første foreslås en bagatelgrænse, så der senest skal tinglyse pant når
udlånet overstiger en grænse på 18.300 kr., og for det andet foreslås, at pensionister skal
have mulighed for at dokumentere deres faktiske restgæld, så endnu flere pensionister får
mulighed for at låne til betaling af deres grundskyld.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft og have virkning fra den 1. januar 2025. Foruden
stigningsbegrænsningsordningen for dækningsafgift er der enkelte af lovforslagets bestem-
melser, der skal have virkning bagudrettet under forudsætning af, at ejendomsejeren accep-
terer dette.
Lovforslaget forventes at medføre et mindreprovenu for det offentlige vedr. året 2022 på
ca. 450 mio. kr. efter tilbageløb og et varigt mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. efter tilbage-
løb (2024-niveau).