Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 294
Offentligt
2888433_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 183
Offentligt
28. juni 2024
J.nr. 2024 - 4336
Til Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 183 af 4. juni 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan borgernes manglende indsigt i de algoritmer og data,
der ligger til grund for Vurderingsstyrelsens (foreløbige) ejendomsvurderinger er i over-
ensstemmelse med forvaltningsloven og databeskyttelsesloven samt de dataetiske princip-
per om forklarlighed og transparens?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra de involverede styrelser i
Skatteforvaltningen (Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklings-
styrelsen):
”Ejendomsvurderinger
har karakter af forvaltningsretlige afgørelser og omfattes derfor i
udgangspunktet af de forvaltningsretlige krav, der stilles til afgørelser
herunder partshø-
ring og begrundelsespligten.
De forvaltningsretlige krav kan dog fraviges ved særlovgivning, hvilket for de foreløbige
vurderinger er sket i ejendomsvurderingsloven. De foreløbige vurderinger er midlertidige
og erstattes af de almindelige 2022-vurderinger, som er underlagt de almindelige forvalt-
ningsretlige krav på skatteforvaltningens område. I forbindelse med udarbejdelsen af de
almindelige vurderinger gøres boligejeren bekendt med det datagrundlag og de hovedhen-
syn, som lægges til grund ved afgørelsen.
For de foreløbige vurderinger fremgår det af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 1, at
de foreløbige vurderinger foretages uden partshøring, og at de ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 2, fremgår det videre, at Skatteforvaltningen of-
fentliggør resultatet af de foreløbige vurderinger. Det fremgår af lovbemærkningerne til
bestemmelsen, at forslaget endvidere vil indebære en fravigelse bestemmelserne i forvalt-
ningslovens kapitel 6 om begrundelse. Med forslaget vil det det alene være resultatet af
den foreløbige vurdering, der vil skulle offentliggøres, uden at være ledsaget af en begrun-
delse for resultatet jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 114 som fremsat,
side 80.
Det er således Skatteforvaltningens opfattelse, at de foreløbige vurderinger er lovlige for-
valtningsretlige afgørelser.
Der er i forbindelse med anmodning om aktindsigt i det konkrete datagrundlag for den
foreløbige vurdering af ejendomsejerens ejendom givet aktindsigt i dette. Det er fx givet
aktindsigt i data fra BBR og andre registre, der danner grundlag for ejendomsvurderingen.
Skatteforvaltningen kan desuden oplyse, at i det omfang Skatteforvaltningen behandler
personoplysninger har de registrerede fx ejendomsejere de rettigheder, der fremgår af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 13-22, herunder retten til indsigt. I det omfang data
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0003.png
eller algoritmer mv. ikke udgør personoplysninger, finder databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven ikke anvendelse, herunder retten til indsigt.”
Jeg kan hertil tilføje, at jeg går ind for åbenhed om udviklingen af de nye ejendomsvurde-
ringer. Det gælder også de bagvedliggende data, variabler og algoritmer. Udviklingen af det
nye ejendomsvurderingssystem er dog et af de største it-projekter i Danmark og et højrisi-
koprojekt med stor kompleksitet. Derfor er det teknisk vanskeligt at give offentligheden
mulighed for meningsfuldt at undersøge de enkelte variabler og kode på et tidspunkt, hvor
it-udviklingen fortsat pågår.
Som jeg tidligere har tilkendegivet, vil Skatteforvaltningen i forbindelse med færdigudvik-
lingen af det samlede vurderingssystem overveje, hvordan der kan gives en dybere teknisk
indføring i vurderingsmodellen og de bagvedliggende data inden for rammerne af lovgiv-
ningen.
Side 3 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0004.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 184
Offentligt
28. juni 2024
J.nr. 2024 - 4336
Til Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 184 af 4. juni 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0005.png
Spørgsmål
Kan ministeren garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de for-
valtningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-syste-
mer samt forvaltningslovens princip om partshøring og
indsigt?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra de involverede styrelser i
Skatteforvaltningen (Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklings-
styrelsen):
”Skatteforvaltningen
er, på linje med øvrige offentlige myndigheder, underlagt gældende
forvaltningsretlige krav, hvilke iagttages såvel i Skatteforvaltningens sagsbehandling som i
udviklingen af Skatteforvaltningens it-systemer.
Skatteforvaltningen kan oplyse, at samtlige it-leverancer (releases) på ejendomsvurde-
ringsområdet er udarbejdet i et tværfagligt samarbejde, hvor forvaltningsretsjurister har
medvirket ved såvel udarbejdelsen som kvalificeringen af indholdet.
I forbindelse med udarbejdelsen af de endelige ejendomsvurderinger, vil ejendomsejerne
blive partshørt ved deklaration i overensstemmelse med skatteforvaltningslovens kapitel 7
a. Hver enkelt ejendomsejer får i forbindelse med partshøringen mulighed for at gøre sig
bekendt med og komme med bemærkninger til, hvilke oplysninger om deres ejendom,
som Skatteforvaltningen lægger til grund i sine afgørelser, i form af oplysningerne fra hen-
holdsvis den fremsendte deklarationsmeddelelse, vurderingsmeddelelse og oplysningerne
om den individuelle ejendom på Vurderingsportalen.”
Side 2 af 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0006.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 185
Offentligt
28. juni 2024
J.nr. 2024 - 4809
Til Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 185 af 4. juni 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0007.png
Spørgsmål
Har ministeren sendt de efterspurgte konsekvensanalyser (Data Protection Impact Asses-
sment
DPIA) til Datatilsynet, som ministeren har stillet skatteordførerne i udsigt ville
ske inden sommerferien
og vil ministeren simultant med orienteringen af skatteordfø-
rerne også orientere Udvalget for Digitalisering og It?
Svar
Skatteforvaltningen har i april 2024 udarbejdet en oversigt over 39 AI-modeller på tværs
af Skatteforvaltningen. Jeg har bedt Skatteforvaltningen om en status for Skatteforvaltnin-
gens arbejde med udarbejdelse og opdatering af databeskyttelsesretlige konsekvensanaly-
ser (DPIA) for AI-modellerne. Denne er vedlagt,
jf. bilag 1.
En DPIA har bl.a. til formål at vurdere, om persondatabehandlingen i det pågældende sy-
stem er nødvendig samt bidrage til at håndtere de risici, som behandlingen kan indebære.
Som dataansvarlig har man pligt til at foretage en DPIA, når der er sandsynlighed for, at
databehandlingen i et system vil medføre en høj risiko for fysiske personers rettigheder og
frihedsrettigheder.
Som det fremgår af bilag 1, er Skatteforvaltningen ved at opdatere en række eksisterende
DPIA’er
som led i det løbende arbejde
med systemløsningerne, hvor DPIA’er skal genbe-
søges og opdateres efter behov, samt
udarbejde nye DPIA’er for de
39 AI-modeller, hvor
det er relevant. Det er Skatteforvaltningens forventning, at disse
DPIA’er er udarbejdet
eller opdateret senest i november 2024. Skatteudvalget samt Udvalget for Digitalisering
og It
vil modtage en orientering om håndtering af DPIA’erne
i efteråret 2024.
DPIA’er for AI-modeller
skal alene oversendes til Datatilsynet, hvis disse påviser en høj
risiko for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder, som ikke kan nedbringes ved
mitigerende
foranstaltninger. I disse tilfælde vil Skatteforvaltningen oversende DPIA’er i
høring ved Datatilsynet. Herudover fremsendes DPIA'er til Datatilsynet, hvis Datatilsynet
anmoder om disse i forbindelse med tilsyn eller lignende.
Side 2 af 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0008.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 185
Offentligt
Notat
17. juni 2024
J.nr. 2024 - 3103
Status på Skatteforvaltningens udarbejdelse og konso-
lidering
af DPIA’er for
Skatteforvaltningens AI-modeller
I tabel 1-3 ses oversigt over 39 AI-modeller i Skatteforvaltningen, som Skatteforvaltnin-
gen har identificeret i april 2024. Af tabellerne fremgår endvidere Skatteforvaltningens
status på udarbejdelse af konsekvensanalyser vedr. databeskyttelse (DPIA). Af de 39 AI-
modeller er status på nuværende tidspunkt:
-
-
-
Der er udarbejdet DPIA'er for 17 AI-modeller i Skatteforvaltningen. Disse er under
opdatering.
Der udestår at blive udarbejdet DPIA'er for 13 AI-modeller i Skatteforvaltningen.
Disse er under udarbejdelse.
Der skal ikke udarbejdes DPIA'er for 9 AI-modeller, fx fordi de ikke indeholder per-
sonoplysninger.
Opdateringer
af eksisterende DPIA’er sker som led i Skatteforvaltningens
almindelige
drift med løbende at vedligeholde eksisterende systemløsninger.
Tabel 1. AI-modeller i drift i Skattestyrelsen
Navn
NegativMoms-model (Visite-
ring)
NegativMoms-model (Regule-
ring)
PositivMoms-model
Scoringsmodel til risikovurde-
ring af nyregistrerede virksom-
heder
Sagsbehandlermodellen
Formål
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
negative momsangivelser
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
negative momsangivelser
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
positive momsangivelser
Vurdering af risiko for fejl/snyd
blandt nyregistrerede virksom-
heder
Vurdering af forvaltningsmæs-
sig ansvarsplacering samt vur-
dering af risiko for fejl/snyd i
virksomhedsanmodninger
Vurdering af om virksomheds-
anmodninger opfylder kriterier
for sanktionering
Vurdering af risiko for svig
blandt virksomheder
Vurdering af risiko for svig
blandt virksomheder
Afdækning af svigsmønstre
Status på DPIA
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
DPIA er ikke nødvendig
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Restancemodellen
Erhvervsregistrering-model 1
Erhvervsregistrering-model 2
Erhvervsregistrering-model 3
Vask3000
Identifikation af danske skatte-
ydere
Det Digitale Kontrolværktøj,
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
Borger
danske borgeres angivelser
Det Digitale Kontrolværktøj, Ud- Vurdering af risiko for fejl/snyd i
land
udenlandske borgeres angivel-
ser
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0009.png
Det Digitale Kontrolværktøj,
Selvstændigt erhvervsdrivende
Datamodel på årsopgørelsens
borgerindberettede felter
Angivelsesmodellen, Borger
Angivelsesmodellen, Selvstæn-
digt erhvervsdrivende
Angivelsesmodellen, Virksom-
heder
ComplianceSelskaberRoed
ComplianceselskaberGroen
ComplianceselskaberGroen-
Beloeb
ComplianceSelskaberHvid
MARS (Monitorering og Ana-
lyse af RisikoSegmenter)
eIndkomst scoringsmodel
Chatbot
Henvendelsesvisitering
Udsøgnings- og scoringsmodel
på hvidvaskområdet
Kilde: Skattestyrelsen
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
selvstændige erhvervsdriven-
des angivelser
Vurdering af risiko for fejl/snyd
på personområdet
Vurdering af risiko for svig
blandt borgere
Vurdering af risiko for svig
blandt selvstændigt erhvervsdri-
vende
Vurdering af risiko for svig
blandt virksomheder
Vurdering af risiko for grove fejl
blandt selskaber
Vurdering af risiko for simple
fejl blandt selskaber
Vurdering af risiko for simple
fejl blandt selskaber
Vurdering af risiko for ingen fejl
blandt selskaber
Afdækning af svigsmønstre og
vurdering af risiko for fejl/snyd
ifm. udbetalinger
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
virksomheders angivelser i
eIndkomst
Svarer på henvendelser og visi-
terer til manuel vejledning
Visiterer henvendelser til ma-
nuel vejleder
Vurdering af risiko for svig pba.
hvidvaskefterretninger
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Eksisterende DPIA er under
opdatering
DPIA er ikke nødvendig
DPIA er ikke nødvendig
DPIA er ikke nødvendig
DPIA er ikke nødvendig
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Tabel 2. AI-modeller under udvikling eller ikke i drift Skattestyrelsen
Navn
Erhvervsregistrering-model
Den prædiktive model
(IKKE AI) Visiteringsmodellen
på negative rettelser fra
udenlandske virksomheder i
MOMS One-StopShop
Vaskemaskinen
Vaskemaskinen
Negativ Moms Svigkontrol
MARTUS
MARS-procesmodel
Formål
Identifikation af dårlige skattebe-
talere
Vurdering af risiko for fejl blandt
virksomheder med henblik på ef-
terfølgende 1:1 vejledning
Vurdering af risiko for fejl/snyd
blandt negative momsrettelser
blandt udenlandske virksomheder
Identifikation af borgerens skatte-
identifikationsnummer
Identifikation af om en borger har
særlige forhold
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
selskabers angivelser
Vurdering af risiko for fejl/snyd i
refusionsanmodninger på udbyt-
teområdet
Vurdering af risiko for fejl/snyd
Status på DPIA
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
DPIA er ikke nødvendig
DPIA er ikke nødvendig
Eksisterende DPIA er under
opdatering
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Ny DPIA er under udarbej-
delse
Kilde: Skattestyrelsen
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 294: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 183 - 185 om ministeren kan garantere, at udsendelsen af de endelige vurderinger lever op til de forvaltningsretlige krav og god forvaltningsskik vedrørende offentlige myndigheders it-systemer samt forvaltningslovens princip om partshøring og – indsigt, fra skatteministeren
2888433_0010.png
Tabel 3. AI-modeller i drift i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Gældsstyrelsen og Motorstyrelsen
Navn
ComplipyEr-
hverv
Udviklings- og
ComplipySel-
Forenklingssty-
skaber
relsen
ComplipyBorger
Gældsstyrel-
sen
Motorstyrelsen
Chatbot
Pristjekudvæl-
gelse
Styrelse
Formål
Vurdering af risiko for
fejl/snyd
Vurdering af risiko for
fejl/snyd
Vurdering af risiko for
fejl/snyd
Svarer på henvendelser og
visiterer til manuel vejledning
Optimering af kontroludvæl-
gelse
Status på DPIA
Eksisterende DPIA er under
opdatering
DPIA ikke nødvendig
Ny DPIA under udarbejdelse
Ny DPIA under udarbejdelse
DPIA ikke nødvendig
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Gældsstyrelsen og Motorstyrelsen
Side 3 af 3