Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2888237_0001.png
Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 277
Offentligt
27. juni 2024
J.nr. 2024 - 4344
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 29. maj 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 277 om, hvordan en afskaffelse af den kilometerbaserede vejafgift vil øge CO2-udledningen, fra skatteministeren
2888237_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del
spørgsmål 239 redegøre for hvor-
dan en afskaffelse af den kilometerbaserede vejafgift vil øge CO2-udledningen?
Svar
En afskaffelse af den kilometerbaserede vejafgift vil gøre det billigere for lastbiler at køre
på det danske vejnet, hvilket vil øge trafikarbejdet fra den tunge transport samt reducere
udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler.
Med afsæt i de CO
2
-reduktioner, som blev skønnet ved indførelse af vejafgiften, vurderes,
at en afskaffelse af den kilometerbaserede vejafgift i alt vil øge CO
2
-udledningen fra den
tunge vejtransport med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030 i forhold til gæl-
dende regler.
Den øgede CO
2
-udledning som følge af en afskaffelse af den kilometerbaserede vejafgift
skønnes primært at komme fra et øget trafikarbejde fra den tunge transport og i mindre
grad fra en dårligere energieffektivitet og færre grønne lastbiler. Det skønnes, at 2/3 af de
skønnede CO
2
-udledninger i 2030 følger af et øget trafikarbejde, mens 1/3 følger af en
reduceret udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler.
Det bemærkes, at den kilometerbaserede vejafgift ikke alene er målrettet CO
2
-reduktioner
fra den tunge vejtransport, men også reducerer de andre eksterne omkostninger fra last-
bilstrafikken, herunder slid på vejnettet, ulykker, støj og bidrag til trængslen. Grundet
dette har vejafgiften en positiv samfundsøkonomisk virkning.
Side 2 af 2