Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 291
Offentligt
2887452_0001.png
26. juni 2024
J.nr. 2024 - 1724
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, skatteindberetningsloven og skatte-
kontrolloven (Terminaladgang for skatteforvaltningen i Grønland til visse
oplysninger i indkomstregisteret, indhentelse af kontroloplysninger hos
visse tredjemænd til brug for indberetningskontrol og kontrol vedrørende
indeholdelse af kildeskat og klarere lovgivning om eSkatData)
Lovforslaget har for det første til formål at give skatteforvaltningen i Grønland hurtigere
adgang til visse oplysninger, som udveksles automatisk fra Danmark til Grønland, for det
andet at give Skatteforvaltningen mulighed for kontrol vedrørende indberetninger og in-
deholdelse af kildeskat gennem oplysninger hos tredjemand og for det tredje at skabe kla-
rere lovgivning om eSkatData.
Det foreslås således, at skatteforvaltningen i Grønland får terminaladgang til de oplysnin-
ger i indkomstregisteret, som udveksles automatisk fra Danmark til Grønland efter den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale og bistandsaftale og aftaler om administrativt
samarbejde indgået i medfør heraf. Det betyder, at skatteforvaltningen i Grønland kan
trække oplysningerne i indkomstregisteret i stedet for, at Danmark udveksler dem.
Desuden foreslås det, at Skatteforvaltningen gives hjemmel til at kunne indhente oplys-
ninger til brug for indberetningskontrol eller kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat
hos tredjemand. Visse indberetningspligtige og indeholdelsespligtige virksomheder kan
eller vil ikke udlevere tilstrækkelige oplysninger i forbindelse med Skatteforvaltningens
kontrol for evt. snyd. Forslaget muliggør, at oplysningerne til brug for kontrollen indhen-
tes hos fx virksomhedens bank.
Endelig foreslås det at gøre lovgivningen om eSkatData klarere. Med forslaget sikres det,
at der i lovgivningen om eSkatData bliver anvendt de samme begreber om de typer af
virksomheder, der har mulighed for at anvende eSkatData i forbindelse med en kreditgiv-
ningssituation. Der er med de foreslåede ændringer ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring af, hvilke virksomheder der vil kunne anvende eSkatData.
Den del af lovforslaget, der vedrører indhentelse af kontroloplysninger hos tredjemand,
vurderes at bidrage til at øge regelefterlevelsen eller en reduktion af statens tab i de til-
fælde, hvor reglerne ikke efterleves. Dette trækker i retning af et merprovenu, der dog
ikke kan kvantificeres nærmere.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.