Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2884888_0001.png
Oversigt over allerede iværksatte indsatser målrettet
bekæmpelse af økonomisk kriminalitet mv.
20. juni 2024
Iværksatte indsatser på Justitsministeriets, Erhvervsministeriets,
Skatteministeriets, Beskæftigelsesministeriets og Miljøministeriets områder
målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet mv.
På de fem ministerområder er der i de seneste år iværksat en række indsatser mål-
rettet bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet mv. Indsatserne er sammenfattet i
nedenstående tabel:
Tabel 1: Iværksatte initiativer til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet
Res-
sort
Initiativ
Beskrivelse
Der blev i 2017, 2018 og 2019 indgået politiske aftaler om en ge-
nerelt styrket indsats over for hvidvask og terrorfinansiering på
tværs af ministerier indeholdende en lang række tiltag, herunder
bl.a.:
EM,
SKM,
JM
Politiske aftaler om
styrket indsats på hvid-
vaskområdet
National strategi for fo-
rebyggelse og bekæm-
pelse af hvidvask og
terrorfinansiering 2022-
2025
Øgede ressourcer til Finanstilsynet og et klarere organisato-
risk fokus.
Finanstilsynet har fået en bred adgang til at udstede admini-
strative bødeforelæg.
Finansielle virksomheders oplysningspligt over for Finans-
tilsynet er udvidet
Finanstilsynet har fået adgang til at udpege en sagkyndig
person, der kan følge den daglige drift i institutterne.
Styrkelse af whistleblowerordningerne gennem forbud mod
tavshedsklausuler.
Finanstilsynet kan udstede påbud om, at en virksomhed ikke
må tage nye kunder, hvis der er konstateret alvorlige over-
trædelser af centrale hvidvaskregler i virksomheden.
EM,
SKM,
JM
Justitsministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet har
sammen udarbejdet en ny strategi til bekæmpelse og forebyg-
gelse af hvidvask og terrorfinansiering for 2022-2025. Strategien
blev offentliggjort i sommeren 2022.
Som led i en skatteaftale om styrket kontrol og vejledning (fra
2017) blev det besluttet at styrke kontrollen med virksomhedsre-
gistreringen. Der blev givet en bevilling til at etablere det tekno-
logiske grundlag for den datadrevne kontrol med anvendelse af
machine learning (ML), den såkaldte kontrolplatform, samt til
kontrolårsværk på selskabs- og regnskabsområdet.
Erfaringer fra den styrkede digitale selskabs- og regnskabskontrol
viste, at langt flere virksomheder overtrådte reglerne, end det tid-
ligere var muligt at opdage. Erhvervsstyrelsen (ERST) fik derfor
en bevilling til at behandle flere sager på selskabs- og regnskabs-
området, herunder på baggrund af risikoudsøgning med ML.
EM
Styrket kontrol og vej-
ledning
EM
Brodne kar
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0002.png
Side 2 af 7
Kontrolpakken/Indsats
mod svindelvirksomhe-
der
Som opfølgning på de to forrige initiativer blev der i 2020 vedta-
get ny lovgivning på selskabs- og regnskabsområdet med henblik
på at sætte ind over for bl.a. brug af stråmænd og svindel med
regnskaber, herunder på baggrund af risikoudsøgning med ML. I
den forbindelse fik ERST endnu en bevilling til kontrolårsværk.
Indsatsen er løbende blevet styrket med flere midler til kontrol-
årsværk til flere tilsyn, styrket risikobaseret tilgang og øget vej-
ledningsindsats. I 2020 fik ERST desuden mulighed for at op-
kræve gebyr blandt godkendte revisorer samt blandt ejendoms-
mæglere til finansiering af tilsynet med disse erhverv.
Som led i en styrket indsats over for misbrug af selskaber og ma-
nipulation med regnskaber nedsatte ERST i 2018 en intern task-
force med økonomisk kriminalitet som fokus (Task Force Øko
Krim). I taskforcen puljes erfaringer, viden, kompetencer osv. i
fælles indsatser på tværs af styrelsens kontrolområder (selskabs-
og regnskabskontrollen samt, Revisor- og Hvidvasktilsynet). Der
er ikke afsat eller bevilget særskilte midler til indsatsen, men der
findes ressourcer inden for de enkelte kontrolområder.
I regi af
Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomhe-
der mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark
blev
der givet en bevilling til at styrke
ERST’s
kontrol med Covid-19-
kompensationsordninger.
EM
Covid-19-kompensati-
onsordninger
Som følge heraf har ERST udviklet et robust it-fundament, som
både ifm. kompensationsordninger og den erhvervsrettede kon-
trol generelt gør ERST i stand til i nær-realtid og med høj træf-
sikkerhed ved hjælp af netværksanalyser baseret på flere forskel-
lige machine learning-modeller at udsøge virksomheder, personer
og netværk, som udviser høj risiko for at begå økonomisk krimi-
nalitet.
De nye regler indebærer bl.a.:
Krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale
Indførsel af en certificeringsordning for digitale bogfø-
ringssystemer samt bemyndigelse til erhvervsministe-
ren om at gøre det obligatorisk for visse virksomheder
at anvende et certificeret, digitalt bogføringssystem
Risikobaseret bogføringskontrol over for nystiftede
virksomheder og virksomheder, der har fravalgt revi-
sion.
De nye regler indebærer bl.a.:
EM
Gennemførelse af aftale
om det fremadrettede
behov for revision (lov-
ændring 2022)
Krav om brug af revisor for flere virksomheder i ud-
valgte risikobrancher med en omsætning på 5-8 mio.
kr.
Virksomheder med en balancesum over 50 mio. kr. kan
ikke fravælge en erklæring om revision eller udvidet
gennemgang.
Ikke muligt at fravælge revision, hvis et ledelsesmed-
lem inden for de seneste to år har været pålagt konkurs-
karantæne.
EM
EM
Styrket hvidvasktilsyn
EM
Erhvervsstyrelsens in-
terne Task Force mod
Økonomisk Kriminali-
tet
EM
Ny Bogføringslov
(2022)
JM
Etablering af National
Enhed for Særlig Kri-
minalitet (NSK)
Med aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 (flerårsaftalen) blev det besluttet at etablere NSK. Enheden
blev etableret pr. 1. januar 2022 og varetager efterforskningen og
strafforfølgningen af de mest komplekse sager om økonomisk og
organiseret kriminalitet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0003.png
Side 3 af 7
Oprettelse af et opera-
tivt samarbejde til be-
kæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering
(ODIN)
I regi af NSK er der oprettet et operativt samarbejde til bekæm-
pelse af hvidvask og terrorfinansiering kaldet ODIN (Operativt
dansk informations- og efterretningsnetværk), hvor relevante
myndigheder og virksomheder og personer omfattet af hvidvask-
loven (f.eks. banker) deltager. Det operative samarbejde har væ-
ret i operativ drift siden 1. januar 2023.
Der er pr. 1. januar 2022 etableret en fast track-ordning hos Hvid-
vasksekretariatet, hvor hvidvaskunderretninger fra banker mv.
vedrørende større pengebeløb og andre særligt mistænkelige
transaktioner underkastes en særlig behandling, kombineret med
en pligt til at fastfryse transaktionen. Det skal bidrage til at sikre,
at kriminelle ikke har mulighed for at gemme de værdier, de har
snydt sig til ved deres kriminalitet.
Hvidvasksekretariatets screening og prioritering af hvidvaskun-
derretninger styrkes med et nyt it-system og flere analytikere, der
giver mulighed for i øget omfang at sammenstille underretnin-
gerne med oplysninger fra offentlige myndigheders registre om
bl.a. skatte- og selskabsforhold. Formålet er at sikre en bedre ud-
nyttelse af hvidvaskunderretninger fra f.eks. banker om mistæn-
kelige aktiviteter. Det er forventningen, at dele af den endelige
analyseplatform færdigudvikles og implementeres i Hvidvaskse-
kretariatets drift i løbet af 2023. Herudover er der ansat fire med-
arbejdere til bedre udnyttelse af hvidvaskunderretninger.
Med flerårsaftalen styrkes indsatsen hos politiet og i anklage-
myndigheden med at opspore og beslaglægge udbytte fra krimi-
nalitet og inddrivelse af gæld til staten ved at udvide sporings-
gruppen i NSK med 10 årsværk fra 2022.
Med flerårsaftalen blev der oprettet en ny særlig politiuddannelse
på Politiskolen for civile efterforskere for at styrke politiets efter-
forskning af den komplekse kriminalitet og øge fleksibiliteten i
anvendelsen af politiets ressourcer. Uddannelsen har en varighed
på 24 uger, og der kan optages op til 25 studerende på uddannel-
sen årligt. De første 23 studerende dimitterede den 8. juli 2022.
Med bandepakke IV er der taget en række tiltag for at sætte ind
mod den økonomiske kriminalitet, herunder:
-
Udvidet Al Capone-samarbejde. Der etableres en tvær-
faglig efterforskningsgruppe under National Enhed for
Særlig Kriminalitets (NSK) ledelse og med deltagelse
af Erhvervsstyrelsen samt told- og skatteforvaltningen.
Den tværfaglige efterforskningsgruppe skal have fokus
på sager med relation til bandemiljøet og vil skulle ef-
terforske sager om bl.a. organiseret skatte- og afgifts-
svig. Samtidig etableres et fast operativt samarbejde
under ledelse af NSK og med deltagelse af de relevante
myndigheder, som får til opgave løbende at gennemgå
og afdække bandegrupperinger og bandemedlemmers
økonomiske forhold samt de virksomheder, som har til-
knytning til dem. Gældsstyrelsen bliver en del af det
nuværende lokalt forankrede Al Capone samarbejde.
Dobbelt straf for visse former for alvorlig økonomisk
kriminalitet begået i relation til den dømtes tilknytning
til en gruppe af personer, der tilsammen står bag omfat-
tende og alvorlig kriminalitet, kan forhøjes indtil det
dobbelte.
Kontaktforbud, som indebærer et forbud mod at dømte
bandemedlemmer søger at kontakte personer, der har
JM
JM
Etablering af fast track-
ordning for hvidvaskun-
derretninger
JM
Flere underretninger om
hvidvask skal føre til
flere sager
JM
Sporing og beslaglæg-
gelse af udbytte fra kri-
minalitet
JM
Uddannelse for civile
efterforskere
JM
Bandepakke IV
-
-
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0004.png
Side 4 af 7
tilknytning til samme gruppe af personer, som den
dømte på gerningstidspunktet havde tilknytning til.
-
Udvidelse af muligheden for konfiskation af formuego-
der.
Udvidelse af politiets muligheder for hemmelig ransag-
ning til også at omfatte visse former for alvorlig økono-
misk kriminalitet, herunder hvidvask af særligt grov
beskaffenhed.
Ophævelse af forbuddet mod politiets brug af civile
agenter
Udvidelse af politiets mulighed for telefonaflytning
Styrkelse af politiets efterforskning af sager om kryp-
tovaluta
Styrket indsats mod udnyttelse af leasingbranchen, her-
under undersøgelse af, hvordan der kan indføres en li-
censordning for virksomheder, der udbyder leasing af
motorkøretøjer
Udvidelse af den tidsmæssige udstrækning af forsvarer-
pålæg mv
-
-
-
-
-
-
JM
Revision af konkurska-
rantænereglerne og of-
fentlig adgang til kon-
kurskarantæneregisteret
I juni 2024 vedtog Folketinget to lovændringer af konkursloven.
Den ene lovændring indeholder en revision af konkurskarantæne-
reglerne, herunder en præcisering af, hvad der anses for groft
uforsvarlig forretningsførelse og mulighed for længere konkurs-
karantænestraffe. Den anden lovændring giver på sigt mulighed
for offentlig adgang til konkurskarantæneregisteret.
Et bredt flertal af Folketingets partier indgik i 2020 en politisk af-
tale om styrket skattekontrol. Aftalen indebærer ansættelse af
1.000 nye medarbejdere i Skatteforvaltningen udmøntet i fire eta-
per frem mod 2024 og åbningen af otte nye skattecentre. Refor-
men har bl.a. til formål at sikre hårdere bekæmpelse af økono-
misk kriminalitet, og området blev således styrket ifm. første, an-
den og tredje etape af kontrolreformen.
Som del af kontroletape 1 styrkede Skattestyrelsen indsatsen mod
hvidvask og på straffesagsområdet, indsatsen mod skattely og in-
ternational skatteunddragelse samt kontrollen på momsområdet.
Som del af kontroletape 1 blev det desuden besluttet at etablere
Center for hvidvask i Skattestyrelsen. Enheden bidrager til at fo-
kusere sagsbehandlingen af sager om skatteøkonomisk kriminali-
tet og sikrer synergi i behandlingen af de mange forskelligartede
sager på hvidvaskområdet
Som del af kontroletape 2 styrkede Skattestyrelsen indsatserne
vedr. kontrol af fejl og snyd hos virksomheder, kontrol med kom-
plekse sager og organiseret svindel samt kontrolindsatsen på for-
retningsområder i udvikling som kryptovaluta og værdipapirer.
Som del af kontroletape 3 styrkede Skattestyrelsen indsatsen mod
grænseoverskridende svig, stråmandsvirksomheder samt styrkede
momskontrollen. Endvidere blev straffesagsområdet styrket yder-
ligere.
SKM
Reform af skattekon-
trollen
Kontroletape 1
Kontroletape 2
Kontroletape 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0005.png
Side 5 af 7
Som led i kontroletape 3 blev der desuden udmøntet en række
forskellige initiativer, herunder fx: Overvågning i TastSelv, frem-
rykket indsats ved virksomhedsregistrering med særlig fokus på
stråmænd og styrket kontrol af hvidvaskefterretninger.
Som del af kontroletape 4 styrkede Skatteforvaltningen indsat-
serne vedr. bander, brancher med risiko for skattesnyd og snyd i
leasingbranchen, bekæmpelse af skattely samt en styrket behand-
ling af straffesager.
Som led i kontroletape 4 blev kontrollen desuden styrket, så den
er blevet mere effektiv og tidssvarende ved brug af nye digitale
værktøjer og data- og analyseredskaber.
I april 2022 fik Skatteforvaltningen løbende adgang til
ERST’s
konkurskarantæneregister. Dette forventes at øge Skattestyrelsens
mulighed for at fremrykke kontrollen ved at opdage stråmænd og
sætte ind mod konkursryttere tidligt i registreringsfasen.
Der er vedtaget forskellige lovforslag med ikrafttrædelse den 1.
januar 2024, som ventes at styrke bekæmpelsen af økonomisk
kriminalitet.
En virksomhed, der forsætligt eller groft uagtsomt har anvendt en
stråmand eller afgivet urigtige oplysninger om virksomhedens
adresse kan få inddraget eller nægtet sin registrering for skatter
og afgifter. Dette vil især kunne anvendes over for virksomheder,
der alene anvendes til svindel gennem fx kædesvig og momskar-
ruseller.
Virksomheder der har fået inddraget deres registrering for skatter
eller afgifter hos Skatteforvaltningen på grund af manglende an-
givelser eller indberetninger kan nægtes genregistrering, indtil de
pågældende angivelser eller indberetninger indgives.
Ledelsesmedlemmer i virksomheder der er ophørt under visse be-
tingelser kan pålægges at hæfte for skatter og afgifter, der ikke er
blevet indberettet de seneste to år forud for virksomhedens ophør.
Hæftelsen er betinget af, at ledelsesmedlemmet har handlet for-
sætligt eller groft uagtsomt.
Der blev i 2021 indført en såkaldt ”sporbarheds-model” for
bygge- og anlægsaffald i affaldsbekendtgørelsen i form af:
MIM
Sporbarhedsmodel
Krav om, at kommunalbestyrelsen skal tildele anmel-
delse af bygge- og anlægsaffald et unikt løbenummer to
uger efter, at anmeldelsen er indgivet.
Krav om, at modtageranlæg skal indberette det bygge-
og anlægsaffald, de modtager, til kommunen senest fire
uger efter, at de har modtaget affaldet.
Kontroletape 4
SKM
Konkurskarantæneregi-
steret
SKM
Sanktionspakke
Nægtelse eller inddra-
gelse af registrering for
svigs-virksomheder
Skærpede regler om
genregistrering
Skærpet ledelsesansvar
i forbindelse med sel-
skabsopløsning
Initiativet skal sikre sporbarhed af affaldet fra bygherre til modta-
geranlæg, samt bedre dokumentation for affaldet og dermed
styrke muligheden for tilsyn af bygge- og anlægsaffald. Der er
ikke foretaget en konkret analyse af initiativets effekt ift. proble-
matikkerne rejst i dokumentaren Den sorte svane.
Styrket affaldstilsyn
(træder i kraft 01-01-
25)
Det er med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær øko-
nomi og opfølgende aftale (2022) aftalt at indføre et styrket og ri-
sikobaseret affaldstilsyn og at samle administrations- og tilsyns-
opgaverne på affaldsområdet. Et nyt datadrevent administrativt
MIM
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0006.png
Side 6 af 7
affaldstilsyn placeres hos Miljøstyrelsen. Kommunerne udfører
fortsat de fleste fysiske affaldstilsyn.
Det styrkede affaldstilsyn har fokus på CO2-reduktion og mind-
skelse af mængden af affald, der ikke materialenyttiggøres. Men
under det styrkede affaldstilsyn kan der sættes et skærpet fokus
på jord og bygge- og anlægsaffald ved:
1.
at en del af de såkaldte ”tematiske” affaldstilsyn, som udfø-
res af kommunerne, i en periode kan allokeres til jord og
bygge- og anlægsaffald.
2.
at der sættes større fokus på bygge og anlægsaffald ved de
affaldstilsyn med indsamlingsvirksomheder, som Miljøsty-
relsen vil udføre.
Dette initiativ vurderes at styrke tilsyn og dermed efterlevelse af
bygge- og anlægsaffaldsregler.
Der er ikke foretaget en konkret analyse af initiativets effekt ift.
problematikkerne rejst i dokumentaren Den sorte svane.
Med selektiv nedrivning indføres i første omgang krav om, at
virksomheder, der udfører nedrivningsopgaver på 250 m
2
eller
derover, skal være autoriseret. Reglerne træder i kraft 01-07-24
med en overgangsperiode på ét år. Der er hjemmel til at stille
krav om autorisation ved nedrivninger på 50 m
2
eller derover.
Autorisationsordningen indeholder kontrol med nedrivningsvirk-
somhedernes efterlevelse af krav om selektiv nedrivning, herun-
der at affald med problematiske stoffer håndteres korrekt. Kon-
trollen består af kvalitetsledelsessystem og egenkontrol, som
virksomheden selv udfører, samt ekstern audit, som udføres af et
kontrolorgan.
Autorisationsordningen indebærer desuden en mulighed for, at
autorisationen ud fra en proportionalitetsbetragtning kan tilbage-
kaldes, hvis nedrivningsvirksomhederne ikke overholder sine for-
pligtelser. Det vil være kontrolorganet og/eller tilsynsmyndighe-
den, der indstiller hertil og Miljøstyrelsen, der træffer afgørelse.
Denne sanktion vil betyde, at en virksomhed ikke vil kunne ned-
rive bygninger over 250 m
2
, og at de mister deres indtjenings-
grundlag, hvilket forventes at styrke regelefterlevelsen.
Der er ikke foretaget en konkret analyse af initiativets effekt ift.
problematikkerne rejst i dokumentaren Den sorte svane.
Bygherre skal inden nedrivning af bygninger på 250 m
2
eller der-
over udarbejde en standardiseret nedrivningsplan, der blandt an-
det indeholder en kortlægning af bygningens materialer, og hvor-
dan de skal håndteres efter nedrivningen.
-
Den standardiserede nedrivningsplan giver kommunen bedre
indblik i bygherres planlægning af nedrivningsprojekter.
Dette gør sig særligt gældende med tilføjelse af krav om, at
dele af nedrivningsplanen indsendes på tidspunkt for ansøg-
ning om byggetilladelse til nedrivning.
Nedrivningsplanens formaliserede procesregler må forven-
tes at styrke regelefterlevelsen, idet der er fremstillet mere
MIM
Autorisationsordning
for virksomheder, der
nedriver bygninger over
250 m
2
(træder i kraft
01-07-24, med en over-
gangsperiode på et år)
MIM
Den standardiserede
nedrivningsplan i for-
bindelse med regler om
selektiv nedrivning
(træder i kraft 01-07-24,
med en overgangsperi-
ode på et år).
-
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 287: Tværministeriel oversigt over allerede iværksatte initiativer målrettet bekæmpelse af økonomisk kriminalitet de seneste fem år
2884888_0007.png
Side 7 af 7
detaljerede indholdskrav til de oplysninger, der skal fore-
ligge ved en nedrivningsproces.
-
Bygherres udvidede forpligtelser i den standardi-serede ned-
rivningsplan vil i sammenhæng med autorisationsordningen
skabe et gensidigt incita-ment for regelefterlevelse for begge
parter.
Der er ikke foretaget en konkret analyse af initiativets effekt ift.
problematikkerne rejst i doku-mentaren Den sorte svane.
Bygherre skal anvende en såkaldt miljø- og ressourcekoordinator
(MRK) ved nedrivning af bygninger på 250 m
2
eller derover.
Denne MRK har til hensigt at sikre, at bygherre vejledes af en
fagligt kompetent person, som har indblik i både planlægningsfa-
sen, nedrivningsprocessen, samt i slutkontrollen, og de regler der
løbende skal følges.
MRK’en skal sikre, at den
standardiserede nedrivningsplan ud-
fyldes og løbende efterleves, hvilket forventes at ville skabe øget
regelefterlevelse.
Der er ikke foretaget en konkret analyse af initiativets effekt ift.
problematikkerne rejst i dokumentaren Den sorte svane.
Som en del af arbejdsmiljøaftalen fra marts 2023 er det besluttet
at styrke den fælles myndighedsindsats mod social dumping mel-
lem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet med et tværgå-
ende indsatsteam med fokus på grove og komplicerede sager.
Herudover er det besluttet, at der skal foretages en analyse af so-
cial dumping og arbejdslivskriminalitet i Danmark. Analysen er
under udarbejdelse.
BM,
SKM
Social dumping
Endelig er det besluttet at der skal udarbejdes en national strategi
og handlingsplan for den danske indsats mod social dumping og
arbejdslivskriminalitet.
D. 23. maj 2024 er der indgået en politisk aftale om yderligere
tiltag ift. social dumping, herunder bl.a. intensiveret tilsyn, entre-
prenørstop, boligtilsyn, styrket indsats mod illegal arbejdskraft
mv. Med aftalen er det besluttet at afsætte ca. 47 mio. kr. ekstra
om året til indsatsen mod social dumping.
MIM
Generelt om selektiv
nedrivning (træder i
kraft 01-07-24, med en
overgangsperiode på et
år).