Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2883122_0001.png
Undersøgelse af
Boligprogrammet (BF17)
Undersøgelsesperiode: januar til maj 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0002.png
Indhold
Rapport
Introduktion……………………………………………………………………………..3
Ledelsesresume……………………………………………………………..……..4
Rammesætning ………………………………………………….…………..…….5
It-tilsynets
anbefalinger………………………………………………….6-18
Skatteministeriets opfølgning………………………….............19-22
Bilag 1: Interview- og materialeliste
Bilag 2: Kommissorium
Bilag 3: Opfølgning på It-tilsynet
tidligere anbefalinger
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0003.png
Introduktion
Baggrund
Aftale om Tryghed om boligbeskatningen (Boligskatteforliget fra 2017)
medførte
nye krav til it-
system-understøttelsen af
ejendomsområdet
for at
understøtte
de nye boligskatteregler, som
skulle
træde
i kraft i 2021. Boligskatteforliget
medførte
bl.a. at der skulle implementeres et nyt
it-system til at
understøtte
administration af
pensionistlån
og indefrysning af boligskat, et it-
system til at beregne grundskyld, som skulle overtages fra kommunerne og tilpasses til de nye
boligskatteregler samt flere
større ændringer
til det gamle it-systemlandskab for bl.a. at kunne
opkræve
og beregne
tværgående
skatterabat for grundskyld og
ejendomsværdiskat
via
forskuds- og
årsopgørelsen. Sideløbende
skulle der
også
implementeres
ændringer
til
Skattekontoen for at kunne
opkræve
grundskyld og
dækningsafgift
for erhvervsejendomme.
I 2019 blev implementeringen af de nye boligskatteregler udskudt til 2024. I 2021 vurderede It-
tilsynet, at Skatteforvaltningens implementeringsplan frem mod 2024 var realistisk, men
risikofyldt
grund af en kort tidsramme til nyudvikling,
hårde
bindinger til forskuds- og
årsopgørelsernes årshjul
og
høj
kompleksitet. Denne kompleksitet blev senere
forøget
pga.
forsinkelsen af de nye ejendomsvurderinger, som introducerede
foreløbige
vurderinger som
midlertidigt beskatningsgrundlag, hvilket gjorde det
nødvendigt
at etablere midlertidig it-
systemunderstøttelse
til brug for boligbeskatning, herunder til
håndtering
af versionering og
indeksering af
foreløbige
og endelige vurderinger.
I forbindelse med udskydelsen af de nye boligskatteregler opstod der et behov for mindre it-
systemtilpasninger til at
forlænge
de gamle boligskatteregler i den
nyopståede
mellemperiode
fra 2020 til og med 2023. Disse systemtilpasninger har ikke
været
genstand for en
undersøgelse
hos It-tilsynet, da det har
været
prioriteret at
undersøge
de varige
ændringer
til it-
systemlandskabet, som
håndteres
af programmet for implementering af boligskatteforliget
(Boligprogrammet).
I november 2023
nåede
Boligprogrammet en vigtig
milepæl,
da
opkrævningen
af grundskyld
blev integreret i
forskudsopgørelsen,
og muligheden for at indefryse fremtidige boligskatte-
stigninger blev implementeret. Med dette indledte programmet den
næste
kritiske fase frem
mod implementeringen af de nye boligskatteregler i
årsopgørelsen.
Dette gav anledning til en ny
undersøgelse
fra It-tilsynet for at
afdække
status og
trykprøve
de kortsigtede planer for
programmets leverancer til
forskudsopgørelsen
for 2025, til
årsopgørelsen
for 2024 samt
Skatteforvaltningens langsigtede planer frem mod en normaliseret boligbeskatning.
Vurdering
It-tilsynet konstaterer, at Boligprogrammet er godt i gang med implementeringen af de nye boligskatteregler og
følger
planen fra 2021, hvor den valgte
løsningsmodel
blev besluttet.
It-tilsynet vurderer, at den
forretningsmæssige
funktionalitet til boligbeskatning er mulig at levere. Programmet er dog
fortsat et
højrisikoprojekt på
trods af den valgte tilgang, hvor de nye boligskatteregler i
så høj
grad som muligt
implementeres i eksisterende it-løsninger. Dette skyldes bl.a. den meget korte tidsramme, som
følger
af de
hårde
bindinger til forskuds- og
årsopgørelsernes årshjul.
It-tilsynet anerkender, at dette har
været
den mest
hensigtsmæssige
tilgang set i lyset af forsinkelsen af de nye ejendomsvurderinger, de afsatte
økonomiske
og
tidsmæssige
rammer samt
mulighederne for it-udvikling inden for rammerne af boligskatteforliget, herunder bl.a. kravet om
opkrævning
via forskuds-
og
årsopgørelsen.
It-tilsynet vurderer, at det vil
kræve
proaktiv
adfærd,
beslutningskraft,
tæt
styring og
opfølgning
i Boligprogrammet for at
lykkes med de kommende
års
leverancer af nye og tilpassede it-løsninger til brug for leverancerne til forskuds- og
årsopgørelserne.
De
hårde
bindinger til forskuds- og
årsopgørelsernes årshjul gør
det vigtigt med
tæt leverandørstyring
og
en koordineret kravstillelse med de
øvrige ændringer,
som
løbende
skal implementeres i forskuds- og
årsopgørelserne.
Behovet for
leverandørstyring
er
særligt
aktuelt ifm. implementeringen af it-systemet til at
understøtte
administration af
pensionistlån
og indefrysning af boligskat. Det vil desuden
kræve
en ekstra indsats at
i
mål
med den
midlertidige it-systemunderstøttelse til versionering og indeksering af
foreløbige
og endelige vurderinger, som er
opstået
som konsekvens af forsinkelsen af de nye ejendomsvurderinger.
It-tilsynet anser data som et
særligt indsatsområde
i Boligprogrammet og
på tværs
af
ejendomsområdet,
hvor der skal
skabes
større
sikkerhed for, at test- og produktionsdata tilvejebringes i rette format, kvalitet og til tiden. Desuden skal der
skabes
tilstrækkelig
ledelsesinformation til, at Vurderingsstyrelsen kan handle proaktivt i intern produktionsstyring og
kommunikation med boligejerne. Ydermere er det vigtigt, at Boligprogrammet
løbende
afstemmer ressourcerne og
kompetencerne internt og hos
leverandørerne
med forventningerne til de fremtidige aktiviteter i programmet, den
efterfølgende
forvaltning og de
økonomiske
rammer herfor.
It-tilsynet vurderer, at alle tidligere anbefalinger til Boligprogrammet er blevet implementeret. Der afgives i denne rapport
otte nye anbefalinger under
følgende
temaer:
Plan frem mod normaliseret boligbeskatning
Leverandørstyring
Tværgående
styring af dataleverancer
Organisatorisk implementering
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
Ledelsesresume
Boligprogrammet er godt i gang med implementeringen af de nye boligskatteregler og
følger
planen fra 2021. Programmets forbrug er pt. indenfor de bevilgede rammer og risikopuljen er ikke anvendt.
Programmet forventer at implementere den besluttede
forretningsløsning.
Programmet har
påbegyndt
den
næste
kritisk fase af implementeringen af de nye boligskatteregler i
forskudsopgørelsen
for 2025
og
årsopgørelsen
for 2024, hvilket vil
kræve
proaktiv
adfærd,
beslutningskraft,
tæt
styring og
opfølgning
for at lykkes med it-leverancerne inden for budget og tid. Der er
særligt
behov for
tæt
leverandørstyring
og fokus
på dataområdet,
herunder testdata samt behov for at skabe
løbende
forbedringer, som kan styrke boligejernes tillid til de kommende
års boligskatteopkrævninger.
Ydermere skal
ressourcerne og kompetencerne internt og hos
leverandøren løbende
afstemmes med forventningerne til fremtidige aktiviteter samt de
økonomiske
rammer herfor.
Plan frem mod normaliseret boligbeskatning
1.
2.
Planen frem mod en normaliseret boligbeskatning skal i god tid nedbrydes yderligere for at tydeliggøre, hvordan den kan reali
seres
Der skal skabes overblik over det ressource-
og kompetencemæssige behov frem mod en normaliseret boligbeskatning mhp. at tilpass e kapaciteten internt og hos leverandørerne
Leverandørstyring
3.
4.
Skatteforvaltningen skal sikre tæt opfølgning på leverandørerne og fortsætte den koordinerede kravstillelse ifm. øvrige ændri
nger til forskuds-
og årsopgørelsen
Forsyningssikkerheden til at sikre it-systemunderstøttelsen
af låneordningen skal øges
Tværgående styring af dataleverancer
5.
6.
7.
Boligprogrammets krav til dataleverancer fra ICE-programmet
skal tydeliggøres, og der skal opstilles en leveranceplan, som begge
programmer forpligter sig til
Der skal snarest træffes beslutning om udviklingen af ny it-funktionalitet
til populationsstyring og afstemning af vurderinger og
om dens arkitekturmæssige placering
Den tværgående testledelse skal styrkes med et øget mandat på tværs af Boligprogrammets projekter for at kunne lykkes med eks
ekveringen af test
Organisatorisk implementering
8.
Der skal sikres tilstrækkelig ledelsesinformation til, at Vurderingsstyrelsen kan handle proaktivt ift. produktionsstyring og
i kommunikationen med boligejerne
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0005.png
Rammesætning
It-tilsynets
undersøgelse tager udgangspunkt i følgende fire områder
Overordnet status
Forretningsløsning
Teknisk løsning
-
Overordnet status og udfordringer for Boligprogrammet med afsæt i leverancer, tidsplaner og fremdrift, governance, risici, økonomi,
gevinster og
afhængigheder
-
Status for tilrettelæggelsen af et årsrul for boligbeskatning i fagstyrelserne
-
Status for og udfordringer med implementering af den samlede tekniske løsning, herunder status for lånemodulet og den tværgående
skatterabat
-
Grænseflader til og samarbejde med Ejendomsdataprogrammet og ICE-programmet,
herunder dataintegrationer og kvalitetssikring af dataleverancer
Udvikling og test
-
Status for og udfordringer med kvalitetssikring og test, herunder leverandørsamarbejde og –styring
Kilde: Kommissorium for undersøgelse af Boligprogrammet
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0006.png
1.
It-tilsynets anbefalinger
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0007.png
1.
Plan frem mod normaliseret
boligbeskatning
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0008.png
Anbefaling 1
Planen frem mod en normaliseret boligbeskatning skal i god tid nedbrydes yderligere for at
tydeliggøre, hvordan den kan realiseres
Implementeringsforslag
Færdiggøre løsningsforslag
og estimater til dels
udestående
it-funktionalitet til populationsstyring
og afstemning, dels
udestående
it-funktionalitet til administration af
tillægslån.
Udarbejde risikooverblik og risikomitigerende tiltag relateret til planen frem mod en normaliseret
boligbeskatning.
Skabe overblik over de
forretningsmæssige
og borgervendte konsekvenser ifm. planen frem mod
en normaliseret boligbeskatning.
Underbyggende observationer
Boligprogrammet har en implementeringsplan, der indeholder implementeringstrin for
leverancerne til forskuds- og
årsopgørelserne
frem til
årsopgørelsen
for 2025. Der er etableret
milepæle
og detailplaner for hvert af de tre projekter:
Ejendomsværdiskat,
Rabat,
Opgørelse,
Opkrævning
og
Lån
(EROOL), Ejendomsskat og Ejendomsbidrag (E&E) og
Ejendomsskattelån
og
Opkrævning
(ELO).
Skatteforvaltningen har en langsigtet plan frem mod en normaliseret boligbeskatning og er ved at
afdække forudsætningerne
for at indfri den mht. beskatningsgrundlag,
testforløb
og efterregulering.
Der vil
være
behov for at beskatte
grundlag af en kombination af
foreløbige
vurderinger,
indekserede vurderinger og endelige vurderinger, herunder ved efterregulering af tidligere
årsopgørelser.
Skatteforvaltningen er pt. ved at
undersøge
den mest
hensigtsmæssige
kombination
ud fra hensyntagen til risici og muligheder ved de forskellige
løsningsscenarier.
Det overvejes at udvikle ny funktionalitet til populationsstyring og afstemning. Beslutningen om
kravstillelse og udvikling af
løsningen
haster og
udgør
en risiko for den langsigtede plan.
Det overvejes at udvikle en midlertidig
løsning
til at administrere
tillægslån
for
indkomstårene
2024
og 2025, der skal sikre, at boligejerne kan indefryse stigninger i
ejendomsværdiskat
for
indkomståret
2025 og
undgå
restskatter ifm.
årsopgørelsen
for 2024 og 2025 som
følge
af
manglende
tværgående
skatterabatberegning
på forskudsopgørelsen. Tillægslånene
kan
være
relevante for en andel af ca. 900.000 boligejere, og
løsningen
skal integrere til
låneordningen
og
årsopgørelsen,
hvorfor det haster med en beslutning om
løsningsmodel
for at kunne
igangsætte
udviklingsarbejdet hos
leverandøren
til
låneordningen.
Skatteforvaltningen og deres
leverandører
er pressede pga. de mange aktiviteter
ejendomsområdet,
herunder
ændringsanmodninger
til
årsopgørelsen
for 2024. Den langsigtede
plan kan af tids- og
kapacitetsmæssige
hensyn ikke holde til, at flere
større ændringer
eller nye
opgaver introduceres.
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0009.png
Anbefaling 2
Der skal skabes overblik over det ressource-
og kompetencemæssige behov frem mod en
normaliseret boligbeskatning mhp. at tilpasse kapaciteten internt og hos leverandørerne
Implementeringsforslag
Skabe et overblik over de fremtidige opgaver og det heraf afledte
ressourcemæssige
behov i
Boligprogrammet og efter overgangen til drift.
Lægge
en langsigtet plan i Skatteforvaltningen for at tilpasse og styrke den
kompetencemæssige
robusthed
på boligområdet.
Imødegå afhængighed
af konsulenter indenfor
ejendomsområdet
i Vurderingsstyrelsen og
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Underbyggende observationer
Ifølge
forretningen er den langsigtede plan et
mål
at arbejde henimod i takt med, at flere detaljer
om opgaver, ressource- og
kompetencemæssige
behov
afdækkes.
Leverandøren
af
Ejendomsværdiskattesystemet
Forskud (EVS Forskud), Vurderingssystemet (VUR)
og systemet Forskud til
forskudsopgørelsen
har allokeret medarbejdere svarende til ca. 58
fuldtidsansatte medarbejdere til deres leverancer i Boligprogrammet. Bemandingen er fordoblet
over de seneste tre
år.
Ca. 23 pct. af medarbejderne har mindre end to
års
erfaring inden for skatte-
og
ejendomsområdet,
men kan have erfaring med lignende teknologier eller anden projekterfaring.
Leverandøren
af
Ejendomsværdiskattesystemet
SLUT (EVS SLUT), systemet
Ejendomsskattelån
og
Opkrævning
(ELO), systemet Ejendomsskat og Ejendomsbidrag (E&E) og SLUT-systemet til
årsopgørelsen
har allokeret medarbejdere svarende til ca. 170 fuldtidsansatte medarbejdere til
deres leverancer i Boligprogrammet.
Leverandøren
har de seneste fem
år
fordoblet bemandingen
indenfor skatte- og
ejendomsområdet.
Det betyder, at der er flere til at
løfte
opgaven, men
også
med mindre erfaring, hvilket stiller nye krav til samarbejde og
løbende
dialog om krav og afklaring.
Det er en udfordring for
leverandøren
af SLUT-systemet at
tilføre
yderligere kompetencer til at
udvikle leverancer til implementeringstrin 4 (SLUT 2024).
Boligprogrammet har internt i alt ca. 136 medarbejdere allokeret til udvikling af it-løsningerne
indenfor boligbeskatning, hvoraf ca. 37 er eksterne konsulenter. Boligprogrammet er
særligt
afhængige
af konsulenter ifm. testaktiviteter samt i ELO-projektet og EROOL-projektet
(Ejendomsværdiskat,
Rabat,
Opgørelse, Opkrævning
og
Lån).
Der er pt. ikke en plan for at afvikle
denne
afhængighed på længere
sigt.
Af det samlede budget fra 18. januar 2024 til Boligprogrammets
gennemførsel
er pr. 29. februar
2024 forbrugt 59 pct. Dertil er der en ikke anvendt risikopulje
18,5 pct. af det samlede budget til
gennemførelse
af Boligprogrammet. Ved seneste aktstykke blev en andel af risikopuljen dog
udmøntet
i forventningen om, at den tages i anvendelse i programmets levetid. Det er
styregruppens forventning, at den
tiltrådte økonomiske
ramme inkl. risikopulje overholdes.
Imødegå afhængighed
af
nøglepersoner på
kritiske legacy-systemer.
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0010.png
2.
Leverandørstyring
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0011.png
Anbefaling 3
Skatteforvaltningen skal sikre tæt opfølgning på leverandørerne og fortsætte den
koordinere-
de kravstillelse
ifm. øvrige ændringer til forskuds- og årsopgørelsen
Implementeringsforslag
Sikre en
tæt
kontakt med den del af ledelsen, som disponerer ressourcer og
kompetencer hos
leverandøren,
og i den forbindelse
tydeliggøre
vigtigheden af
de kommende leverancer til forskuds- og
årsopgørelserne
for skatte-
opkrævningen
i Danmark.
Styrke prioritering og koordination af krav mellem Boligprogrammet og
årsopgørelsesprojektet.
Aftale en tilgang til den kommende code-merge af Boligprogrammets
leverancer til
årsopgørelsen
for 2024 med
leverandøren
og teste den hurtigst
muligt for at indhente erfaringer til det kommende intensive
forløb.
Sikre indsigt i
leverandørens
metode,
værktøjer
og planer for code-merge,
herunder
følge afprøvningen
af code-merge.
Udarbejde en plan og et setup for hurtig
opfølgning på
fejl og mangler i
leverancen fra Boligprogrammet.
Underbyggende observationer
Boligprogrammets leverance til
forskudsopgørelsen
for 2024 blev leveret til tiden med undtagelse af en leverance fra
leverandøren
i ELO-projektet, som derfor midlertidigt blev
håndteret
manuelt af forretningen.
Boligprogrammets leverance til
forskudsopgørelsen
for 2025 forventes at
indebære
kendte risici, da programmet og
leverandøren
har erfaring fra leverancen til
forskudsopgørelsen
for 2024. Boligprogrammet afvikler dog en
række
test
af
Ejendomsværdiskattesystemet
(EVS) til
forskudsopgørelsen
for 2025 med det
formål
at verificere, at fejl identificeret
ifm.
forskudsopgørelsen
for 2024 er rettet.
For
årsopgørelsen
introduceres de nye boligskatteregler
første
gang i
årsopgørelsen
for 2024, hvilket er en omfangsrig
og kompleks teknisk
ændring,
som ikke er
prøvet før.
I
årsopgørelsen
for 2024 introduceres den
tværgående
skatterabat
på tværs
af
ejendomsværdiskat
og grundskyld, hvor
stigningen i den ene skat udlignes af et fald i den anden.
Boligprogrammet har detailplaner for arbejdet frem mod
årsopgørelsen
for 2024. Men der er usikkerhed i EROOL-
projektet om
leverandørens
leveranceplan til SLUT 2024, hvilket
udgør
en kritisk risiko pga. den
hårde
binding til
årsopgørelsens årshjul.
Boligprogrammets EROOL-projekt og det
årlige årsopgørelsesprojekt
er separate projekter, men koordinerer
både
anvendelsen af ressourcer og overdragelsen af data. EROOL-projektet leverer til
efteråret,
hvorefter der skal
gennemføres
en code-merge med
årsopgørelsesprojektet.
Denne tilgang med konfigurationsstyring og code-merge er
ny ifm.
årsopgørelsen,
og der er derfor
begrænset
erfaring med opgaven hos
leverandøren.
Boligprogrammet
undersøger
pt. den mest
hensigtsmæssige
tilgang til code-merge, herunder muligheden for at
deploye ad flere omgange og afventer i den forbindelse
også leverandørens
anbefaling.
Indenfor
ejendomsområdet
er etableret en
Porteføljestyregruppe,
der bl.a.
følger
op
kritiske
milepæle
indenfor
området,
herunder
leverancerne til forskuds- og
årsopgørelsesprojekterne.
Der introduceres
årligt
nye
ændringer
til forskuds- og
årsopgørelserne,
hvilket stiller krav om koordinering og prioritering
heraf. Dette
gør
sig
særligt gældende, når
store
ændringer,
som nye boligskatteregler, skal
løftes
af
leverandørerne.
11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0012.png
Anbefaling 4
Forsyningssikkerheden til at sikre it-systemunderstøttelsen
af låneordningen skal øges
Implementeringsforslag
Vurdere risici og mulige
løsningscenarier
for det fremtidige
leverandørsetup
for
låneordningen
Læg
snarest en plan for at
frem til det foretrukne
løsningscenarie
for det
fremtidige
leverandørsetup
for
låneordningen.
Udarbejde yderligere mitigeringsplaner for manuel
låneadministration
i
tilfælde
af forsinkelser i ELO-projektet.
håndtering
af
Underbyggende observationer
ELO-projektets
første
leverance skulle leveres i implementeringstrin 1 (Forskud 2024) og skulle indeholde funktionalitet til
at
ansøge
om
pensionistlån.
Leverancen blev leveret med to
måneders
forsinkelse i december 2023 og med fejl i et
omfang,
leverancen midlertidigt
måtte
tages ud af drift.
De
næste
leverancer skulle have
været
leveret den 1. december 2023 under implementeringstrin 2 (Skattekontoen) med
funktionalitet til
låneadministration, låneopkrævning
og
låneinddrivelse
samt kommunikation til boligejerne, men de blev
også
forsinkede pga. forsinkelsen af implementeringstrin 1. Som konsekvens heraf har forretningen til en vis grad
måttet
løfte låneadministrationen
manuelt.
ELO-projektets delleverance (DL)2, som indeholder funktionalitet til administration og
opkrævning
af
lån,
er opsplittet i flere
delleverancer, hvoraf den
første
DL2a blev sat i drift med forsinkelse ift. den senest aftalte deadline i april 2024.
Forretningen har
løbende
udarbejdet mitigeringsplaner,
opgaverne vil kunne
løses
manuelt i en periode, men i
løbet
af
2024 stiger omfanget og kompleksiteten af den manuelle opgave.
DL2b og DL2c forventes leveret hhv. juni 2024 og september 2024, og de forsinkede leverancer forventes samlet set at
kunne mitigeres i forretningen. Men risikoen for fejl
øges,
jo
længere
de manuelle opgaver ifm.
låneordningen fortsætter.
Eventuelle forsinkelser af delleverancerne DL2b og den
følgende
DL4b, der indeholder funktionalitet til integration mellem
ELO og Forskud, kan vanskeligt mitigeres ved manuel
håndtering
i 2025.
Allokere en intern leverancechef i Boligprogrammet til implementering af
låneordningen,
der sikrer at trufne beslutninger i
leverandørstyregruppen
eksekveres og at viden formidles og fastholdes i Skatteforvaltningen.
ELO-projektets
leverandør
frasolgte i 2023 sin Dynamics 365-forretning, som anvendes til udvikling af
låneordningen.
Derfor er det en risiko, om ELO-projektets
leverandør
fremadrettet har et
tilstrækkeligt
strategisk fokus indenfor dette
forretningsområde.
ELO-projektet har vedvarende eskaleret til topledelserne i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og hos
leverandøren
for at
sikre fremdrift.
12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0013.png
3.
Tværgående styring af
dataleverancer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0014.png
Anbefaling 5
Boligprogrammets krav til dataleverancer fra ICE-programmet
skal tydeliggøres, og der skal
opstilles en leveranceplan, som begge programmer forpligter sig til
Implementeringsforslag
Aftale omfang og kvalitet for leverancer af testdata fra ICE-programmet til Boligprogrammet.
Fastlægge
plan og ansvar fra
udtræk
af
foreløbige
vurderinger fra produktion frem til anvendelsen
af de indekserede vurderinger for
indkomstår
2025 til boligbeskatning.
Etablere en
ledelsesmæssigt
forankret datagovernance-rolle med ansvar for testdata, data og
datastrømme på tværs
af
ejendomsområdet
i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Underbyggende observationer
Boligprogrammets
testforløb
er
afhængige
af testdata fra ICE-programmet i rette tid, omfang og
format.
Krav til testdata og kompleksiteten heri
øges særligt
ifm. testen af Boligprogrammets leverancer til
forskudsopgørelsen
for 2026. Det skyldes behovet for at styre hhv.
foreløbige,
endelige og
indekserede vurderinger, samt at datadefinitioner indenfor
ejendomsområdet
kan
ændres
af
både
ICE-programmet og Boligprogrammet.
Udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger sker i
rækkefølge
efter ejendomstyper i segmenter,
hvilket
udgør
en udfordring i Boligprogrammet, fordi programmet har behov for testdata
alle
ejendomstyper. Planen for test af Boligprogrammets
løsning
for anvendelse af de endelige 2022-
og 2023-vurderinger indeholder derfor tentative frister for leverancen af testdata, da indholdet af
testdata
først
skal afklares,
før
fristerne kan
fastsættes
endeligt. Dette er pt. ikke et problem ifm.
forskudsopgørelsen
for 2025 og den
ordinære årsopgørelse
for 2024, som baseres
på foreløbige
vurderinger
Som
følge
af de mange
igangværende
og indbyrdes
afhængige
programmer og projekter er det en
betydelig udfordring at skabe sikkerhed om dataleverancerne
på tværs
af
ejendomsområdet.
Dette
er pt.
særligt
tydeligt i samarbejdet mellem ICE-programmet og Boligprogrammet.
Det er en risiko, at data mellem ICE-programmet og Boligprogrammet ikke er helt synkroniserede,
bl.a. fordi definitioner, varianter og principper
løbende
kan
ændres
og
være
forskellige for
tilsyneladende ens data i de to programmer. Denne risiko
imødegås
til dels via regressionstest.
Det er uklart, hvem der
ledelsesniveau har overblikket og ansvaret for testdata, data og
datastrømme på tværs
af
ejendomsområdet.
14
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0015.png
Anbefaling 6
Der skal snarest træffes beslutning om udviklingen af ny it-funktionalitet
til populations-
styring og afstemning af vurderinger og om dens arkitekturmæssige placering
Implementeringsforslag
Sætte
en dato for at
træffe
beslutningen om at udvikle it-funktionalitet til populationsstyring og
afstemning af vurderinger og derefter
fastlægge forudsætningerne
for at kunne
træffe
denne
beslutning.
Fastlægge
kravene til it-funktionalitet til populationsstyring og afstemning af vurderinger, herunder
den
arkitekturmæssige
placering af
løsningen.
Fastlægge
plan og ansvar for udvikling af it-funktionalitet til populationsstyring og afstemning af
vurderinger.
Underbyggende observationer
Vurderingssystemet (VUR) fungerer som
grænsefladestruktur
mellem ICE-programmet og
Boligprogrammet. Der er opbygget erfaring med og skabt en kobling mellem ICE-programmet og
Boligprogrammet, som kan
håndtere
de
foreløbige
vurderinger.
Løsningen
baseres
en
midlertidig transformer i ICE-programmet, der beriger de
foreløbige
vurderinger uden om systemet
Ejendomme & Grunde (E&G) og
overfører
en hel population til VUR. Men den skal nu udvides til at
håndtere
variationer i data til brug for
årsopgørelsen
for 2024.
Ifm. de nye endelige ejendomsvurderinger modtager VUR data fra systemet E&G og leverer data til
Ejendomsværdiskattesystemet
(EVS) og via komponenten Data eXchange Proxy (DXP) til systemet
Ejendomsskat og Ejendomsbidrag (E&E). EVS og E&E danner det endelige datagrundlag for
boligbeskatning.
Til at styre de endelige vurderinger og hvilke ejendomme, der er frigivet til boligbeskatning, skal der
udvikles en ny
løsning
til populationsstyring og afstemning.
Løsningen
skal aktivt kunne
vælge,
hvilke vurderinger der skal bruges i boligbeskatningssystemerne og desuden kunne afstemme, at
vurderingerne er behandlet i boligbeskatningssystemerne. Kravene til
løsningen
er under
udarbejdelse, hvorfor aftaler om
arkitekturmæssig
placering
udestår. Løsningen
introducerer en
teknisk kompleksitet og risiko for den samlede plan frem mod normaliseret boligbeskatning.
15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0016.png
Anbefaling 7
Den tværgående testledelse skal styrkes med et øget mandat på tværs af Boligprogrammets
projekter for at kunne lykkes med eksekveringen af test
Implementeringsforslag
Udvide ansvaret for den
tværgående
ledelse af test til i
højere
grad at styre og koordinere testen i
Boligprogrammets delprojekter og den
tværgående
end-to-end test.
Identificere og
gennemføre
tiltag, der kan styrke samarbejdet
på tværs
af de dedikerede teams,
der arbejder med test
både
i Boligprogrammet og hos
leverandørerne.
Underbyggende observationer
Boligprogrammet introducerer en betydelig
mængde
ny funktionalitet til
årsopgørelsen,
som skal
testes separat inden
testforløbet
i
årsopgørelsen.
Boligprogrammet har opsat
testmiljøer
og afviklet test for to trin, jf. testplanen. Der er datadrevet
rapportering om fremdrift i test af testcases og fundne fejl, og der er en metodik til
håndtering
af
defects. Der er sporbarhed fra krav til test af disse, herunder for krav om lovmedholdelighed.
Boligprogrammet arbejder dedikeret med etablering af
testmiljøer,
og der
tilføres
ressourcer til
yderligere regressionstest.
Gentest af ens testcases i flere
testforløb
minimeres ved at isolere testcases til relevante
testforløb
og
systemområder.
Boligprogrammet
søger
at anvende produktionslignende data til
testformål,
der samtidig genbruges
på tværs
af system- og procesflows. Fx anvendes testdatagrundlaget fra E&E-projektet til EROOL-
projektet, fra Forskud til ELO og derfra til SLUT.
Der arbejdes til en vis grad i siloer, hvor der arbejdes dedikeret med test af
delområder både
i
Boligprogrammet og hos
leverandørerne.
Det giver sig udslag i et
øget
behov for koordinering og
tilpasning af planer for test
på tværs
af Boligprogrammets projekter.
16
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0017.png
4.
Organisatorisk implementering
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0018.png
Anbefaling 8
Der skal sikres tilstrækkelig ledelsesinformation til, at Vurderingsstyrelsen kan handle
proaktivt ift. produktionsstyring og i kommunikationen med boligejerne
Implementeringsforslag
Styrke Vurderingsstyrelsens evne til
mønstergenkendelse
i henvendelser fra boligejere med
henblik
at kunne identificere sager, som
bør medføre ændringer
i processer og vejledninger.
Afdække
om og hvordan den eksisterende BI-løsning kan opfylde Vurderingsstyrelsens behov for
adgang til data til produktionsstyring, og i modsat fald
undersøge
alternative
løsninger.
Afdække
hvordan Vurderingsstyrelsens skiftende behov for adgang til at analysere data, der kan
imødekomme
forretnings- og samfundsrelevante
spørgsmål
indenfor boligbeskatning, kan
opfyldes.
Skabe overblik over
kommunikationsmæssige
risici forbundet med udsendelser af forskuds- og
årsopgørelser
med henblik
at
imødegå
den komplekse og omfangsrige kontakt med
boligejerne.
Underbyggende observationer
Skatteforvaltningens langsigtede plan frem mod en normaliseret boligbeskatning
medfører
megen
kommunikation til boligejerne om forskuds- og
årsopgørelserne
for flere forskellige
år
pga.
efterregulering. Kommunikationen til boligejerne synes kun at blive mere kompleks og omfangsrig
fremover, begyndende med
årsopgørelsen
for 2024, som for
første
gang
gennemføres på
et
foreløbigt
beskatningsgrundlag baseret
på foreløbige
2022-ejerboligvurderinger.
Forretningens transition til at
løfte
de nye boligskatteregler er organiseret som et projekt med
inddragelse af medarbejdere fra Skattestyrelsen og Vurderingsstyrelsen. Herunder er fastlagt
processer og ansvar samt snitfladebeskrivelser mellem kommuner og fagstyrelser.
Transitionsprojektet er
overgået
til drift den 1. januar 2024, og der
detailplanlægges løbende.
Vurderingsstyrelsen er ved at
klargøre
og organisere en enhed til
håndtering
af
låneadministration,
herunder overdragelsen af
pensionistlån
fra kommunerne, som er en ny opgave.
Vurderingsstyrelsen modtager mange henvendelser og har brug for hurtigere at identificere de
sager, som peger
systematiske fejl, og som potentielt burde
medføre ændringer
i processer,
vejledninger, it-systemer og data frem for at blive
håndteret
ved
enkeltstående
sagsbehandling.
Vurderingsstyrelsen oplyser, at ledelsen ikke i
tilstrækkeligt
omfang har adgang til forretningsdata til
produktionsstyring og analyser.
18
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0019.png
2.
Skatteministeriets opfølgning
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0020.png
Samlet høringssvar til hele rapporten
Skatteministeriet tager rapportens observationer og anbefalinger til efterretning. Skatteministeriet er enig i It-tilsynets anbefalinger og har igangsat handlinger, som bidrager
til at indfri anbefalingerne rejst af It-tilsynet.
Skatteministeriet bemærker, at undersøgelsens fokus var Boligprogrammet, men
dele af tilsynets anbefalinger retter sig mod
ejendomsområdet i bredere forstand. Nedenfor fremgår de opfølgende handlinger:
Nr.
Anbefaling
Initiativer (beskrivelse af implementering af anbefaling)
Status
Forventes færdig
1
Planen frem mod en normaliseret boligbeskatning skal i
god tid nedbrydes yderligere for at tydeliggøre, hvordan
den kan realiseres
2
Der skal skabes overblik over det ressource- og
kompetencemæssige behov frem mod en normaliseret
boligbeskatning mhp. at tilpasse kapaciteten internt og
hos leverandørerne
Skatteforvaltningen skal sikre tæt opfølgning på
leverandørerne og fortsætte den koordinerende
kravstillelse ifm. øvrige ændringer til forskuds- og
årsopgørelsen
VURDST har igangsat udarbejdelse af en
forretningsvendt flerårsplan for vurderings- og
beskatningsrul, der beskriver vejen frem mod
normaliseret boligbeskatning. Planen identificerer
relevante initiativer til at opnå normalisering.
Der pågår et arbejde med udvikling af funktionalitet til
tillægslån.
SKTFV vil sikre, at de rette kompetencer og ressourcer
er til stede gennem afdækning af ressourcebehov samt
løbende tilpasninger ift. behovet.
Leverandøren har ligeledes på allerhøjeste niveau lovet
at sikre dette
Der er tæt opfølgning på alle niveauer helt op til
leverandørernes øverste ledelse. Der følges konkret op
på kravstillelse, nedbrydning heraf mv.
På tværs af BF17 og Årsopgørelsen, og i tæt
samarbejde med leverandøren, er der i juni 2024 aftalt
en konkret løsning for code merge, som minimerer risici.
Derudover er der igangsat et arbejde med at sikre
tættest mulig sammenhæng mellem BF17 og
Årsopgørelsen. Her indgår samtidig en plan for
testforløbet, der både tilgodeser BF17 og
Årsopgørelsens testbehov.
Boligprogrammet er i samarbejde med Årsopgørelses-
projektet ved at undersøge, hvordan governance bedst
understøtter Boligprogrammet og
årsopgørelsesprojektet
Påbegyndt
2024/2025
Ikke påbegyndt
2026
3
Påbegyndt
2024
20
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0021.png
Nr.
4
Anbefaling
Forsyningssikkerheden til at sikre it-
systemunderstøttelsen af låneordningen skal øges
Initiativer (beskrivelse af implementering af anbefaling)
I samarbejde med leverandørens globale topledelse er
der igangsat en række initiativer, herunder bemanding
af centrale poster, bedre rapportering og ugentlige
møder på topledelsesniveau. Det er forventningen på
denne baggrund, at rettidig implementering sikres.
Der er udarbejdet mitigeringer, herunder ses der på
muligheden for at omprioritere forskellige delleverancer
Der er i SKTFV ansat en seniorprojektleder, som der
følger op på leverancer fra leverandøren.
Der er lagt en plan for det videre arbejde med
tilvejebringelse af produktionslignende testdata til
Boligprogrammet.
Boligprogrammet og ICE fastlægger omfang for og
kvalitet af leverancer af testdata fra ICE-programmet til
Boligprogrammet. VURDST fastlægger forretningskrav til
efterregulering af ejendomsskat for 2024 og frem.
SKTFV fastlægger sideløbende muligheder for
implementering af en datagovernance-rolle med ansvar
for testdata, data og datastrømme på tværs af
ejendomsområdet i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Der er besluttet en model for tilvejebringelse af
datagrundlaget til forskudsopgørelsen 2025 efter
samme model som ved forskudsopgørelsen for 2024.
Boligprogrammet har igangsat arbejdet med at
kravstille ny it-funktionalitet til opdeling af vurderinger i
år 1- og år 2-ejendomme (populationsstyring og
afstemning). Der foreligger såvel kommissorium som
plan for arbejdet og udarbejdelse af kravspecifikationer
er påbegyndt.
VURDST fastlægger forretningsbehov til efterregulering
af ejendomsskat, jf. også anbefaling 5.
Status
Påbegyndt
Forventes færdig
2024
5
Boligprogrammets krav til dataleverancer fra ICE-
programmet skal tydeliggøres, og der skal opstilles en
leveranceplan, som begge programmer forpligter sig til
Påbegyndt
2024
6
Der skal snarest træffes en beslutning om udviklingen af
ny it-funktionalitet til populationsstyring og afstemning
af vurderinger og om dens arkitekturmæssige placering
Påbegyndt
2024
21
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 284: IT-tilsynets undersøgelse af boligprogrammet (BF17)
2883122_0022.png
Nr.
7
Anbefaling
Den tværgående testledelse skal styrkes med et øget
mandat på tværs af Boligprogrammets projekter for at
kunne lykkes med eksekveringen af test
Der skal sikres tilstrækkelig ledelsesinformation til, at
Vurderingsstyrelsen kan handle proaktivt ift.
produktionsstyring og i kommunikationen med
boligejerne
Initiativer (beskrivelse af implementering af anbefaling)
Den tværgående testmanagement i BF17 har været til
revision, og der er vedtaget et nyt mandat og
ansvarsområde med en overordnet styring og
rapportering.
VURDST har afdækket forretningsbehovet for BI-data og
bedre og dynamisk adgang til forretningsdata.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ansvaret for
løbende at understøtte forretningens behov med
tekniske løsninger.
Der arbejdes på, at BI-data vedr. E&E og ELO
tilvejebringes hurtigst muligt.
VURDST har sideløbende med Boligprogrammet fremsat
et projekt om en dataplatform, der har til formål at
tilvejebringe data, der ikke er forudsat leveret i regi af
Boligprogrammet. Dette projekt håndteres i den
ordinære governance i SKTFV.
Status
Implementeret
Forventes færdig
2024
8
Påbegyndt
2024/2025
22