Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2881276_0001.png
Aktstykke nr.
223
Folketinget 2023-24
223
Skatteministeriet.
København, den 12. juni 2024.
a.
Skatteministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2024 tilføres
81,0 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
til finansiering af merudgifter i forhold
til den afsatte bevilling på finansloven i 2024 til de civilretlige tiltag, der er iværksat med henblik på
at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med formodet
svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat.
Der orienteres desuden om opdaterede økonomiske skøn for de civilretlige tiltag i udbyttesa-
gen. Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at tiltagene vil medføre udgifter på i alt op mod ca. 4,3
mia. kr. i perioden 2017-2028, mens der med væsentlig usikkerhed skønnes at kunne hjemføres et
provenu på op mod ca. 8,5-9,5 mia. kr. inkl. 0,9 mia. kr. fra Bankordningen. Det samlede udgifts- og
provenuskøn er dermed fastholdt siden seneste orientering af Finansudvalget i 2023,
jf. akt. 141 af
29. juni 2023.
Udgiften i 2024 finansieres af de på finansloven for 2024 opførte reserver på
§ 35.11.01. Merudgif-
ter ved nye bevillingsforslag.
b.
Skattestyrelsen varetager på vegne af Skatteforvaltningen indsatsen vedr. de civilretlige tiltag i
udbyttesagen. Skattestyrelsen har med bistand fra Kammeradvokaten og lokalt antagne advokater
iværksat alle rimelige civilretlige tiltag for at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr.,
der er udbetalt i forbindelse med formodet svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat og
de ca. 0,9 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med den såkaldte Bankordning, hvor ni udenlandske
banker via en dansk bank kunne indsende anmodninger om refusion på vegne af deres kunder. Der
verserer aktuelt sager mod ca. 450 personer og selskaber i USA, England, Dubai, Malaysia, Canada,
Holland og Danmark.
Udgiftsskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede udgiftsskøn ud fra dels kendte
aktiviteter i sagen frem til og med 2028, dels risici, som omfatter både konkrete risici og generelle
risici pr. landespor. Kammeradvokaten har med væsentlig usikkerhed skønnet udgifterne til i alt op
mod ca. 4,3 mia. kr. inkl. risici på samlet ca. 0,5 mia. kr. for perioden 2017-2028. Det samlede
udgiftsskøn er dermed fastholdt. Kammeradvokaten har på baggrund af udviklingen i sagsførelsen
foretaget en opdatering af fordelingen mellem kendte aktiviteter og risici, ligesom der er foretaget
AN016366
Skattemin., j.nr. 2023-5500
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Meddelelse om aktstykke 223 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2881276_0002.png
2
en reperiodisering af udgifterne mellem årene. Kammeradvokaten vurderer, at der for retssagerne
i flere landespor nu er et bedre grundlag for at skønne over de samlede udgifter ved den videre
sagsførelse. Det skyldes ikke mindst, at der i løbet af 2023 har været en række afgørelser i Skattefor-
valtningens favør.
Ændringen til udgiftsskønnet dækker over
dels
en reperiodisering samt en samlet nedjustering af
risikopuljer på 135 mio. kr. og
dels
en tilsvarende opskrivning af udgifter til kendte aktiviteter,
jf.
tabel 1.
Reperiodiseringen beror på, at der er sket en række forskydninger i sagsførelsen og i risikobilledet
fra 2023 til særligt 2024-2026. De væsentligste ændringer omhandler 1) forsinkelse af en domstol-
safgørelse i det amerikanske spor, 2) tidsmæssige forskydninger i sagsførelsen i Dubai, Malaysia
og England og 3) etablering af et nyt selvstændigt landespor for Holland udskilt fra sagsførelsen i
Canada.
Opskrivningen af kendte aktiviteter beror på en række uforudsete sagsskridt og aktualisering af risi-
ci i løbet af 2023, herunder stævning af Skatteforvaltningen i relation til 2019-forliget, forlængelse
af sagsførelsen i Dubai samt et større behov for dokumentgennemgang, analyser og ekspertbistand i
særligt det engelske spor.
Kammeradvokaten har dertil forkortet den samlede sagsperiode med et år, så de aktuelt forventede
aktiviteter i sagsførelsen nu forventes afsluttet i 2028 frem for i 2029. Det skyldes fremdriften
i sagsførelsen siden 2022 og nuværende forventninger til kommende sagsskridt. Det bemærkes,
at udgiftsskønnet
ikke
omfatter realiserede og evt. fremtidige pålagte sagsomkostninger, såfremt
anlagte sager tabes eller hæves, ligesom der heller ikke er indregnet evt. tildelte sagsomkostninger i
provenuskønnet.
Tabel 1 Opdateret udgiftsskøn for de civilretlige tiltag i udbyttesagen
Mio. kr.
Opdateret skøn
- heraf kendte aktiviteter
- heraf risici
Tidligere skøn
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
Forskel
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
2017-2023
2.708
2.708
-
2.974
2.721
253
-266
-13
-253
2024
828
606
221
744
529
216
83
78
6
2025
376
256
120
288
212
76
88
44
44
2026
183
107
76
118
62
56
64
45
19
2027
79
47
32
77
52
24
2
-6
8
2028
88
27
61
52
40
12
36
-12
48
2029
-
-
-
8
1
7
-8
-1
-7
I alt
4.261
3.751
510
4.261
3.617
645
0
135
-135
Kilde: Kammeradvokaten
Anm.: Sumafvigelse skyldes afrunding.
Anm.: Grundet udviklingen i sagen er 50,0 mio. kr. af Bankordningens risici fra 2024 rykket til 2028.
Der var ved udgangen af 2023 afholdt udgifter for ca. 2,7 mia. kr. Der er dertil aktuelt afholdt sags-
omkostninger for ca. 0,4 mia. kr. til modparter i England og Danmark. Skatteforvaltningen har dog
fået tilbageført størstedelen af de udbetalte sagsomkostninger i England efter domstolens afgørelse
i appelinstansen og i Danmark efter Højesterets afgørelse mod et større dansk advokatfirma. Det
opdaterede udgiftskøn fordelt på landespor fremgår af
tabel 2
nedenfor.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Meddelelse om aktstykke 223 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2881276_0003.png
3
Tabel 2 Samlet udgifts- og risikoskøn 2017-2028
Mio. kr.
Danmark, svig.
Danmark, bank.
USA
Dubai
England
Malaysia
Tyskland
Canada
Holland
Luxembourg
Kursreguleringer
Kendte aktiviteter, i alt
Konkrete risici
Generelle risici
I alt
2017
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
-
-
4
2018
32
-
73
32
35
10
6
0
-
0
0
189
-
-
189
2019
57
3
119
47
42
15
0
0
-
0
1
285
-
-
285
2020
99
5
151
60
157
9
2
1
-
-
-2
481
-
-
481
2021
97
5
207
67
129
8
6
1
-
-
1
518
-
-
518
2022
89
7
170
49
180
63
4
0
-
-
4
567
-
-
567
2023
101
7
169
43
290
46
2
3
0
-
2
664
-
-
664
606
106
115
828
256
71
49
376
107
52
24
183
47
22
10
79
27
56
5
88
2024
95
7
186
37
227
49
1
2
2
-
2025
36
11
119
8
67
12
1
1
2
-
2026
8
15
48
-
27
4
-
3
-
-
2027
2
17
-
-
26
2
-
-
-
-
2028
2
-
-
-
26
-
-
-
-
-
I alt
621
78
1.240
343
1.206
218
22
12
7
0
6
3.751
306
204
4.261
Kilde: Kammeradvokaten.
Anm.: Sumafvigelse skyldes afrunding.
Provenuskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede provenuskøn. Provenuskønnet fast-
holdes på op til ca. 8,5-9,5 mia. kr. brutto. Heraf er ca. 1,8 mia. kr. modtaget fsva. allerede indgåede
forlig og domme pr. maj 2024.
Provenuskønnet baserer sig på den aktuelle viden om sagskomplekset, den anslåede værdi af de
aktiver, der er foretaget civilretlige arrester i mv. og bygger i lighed med tidligere skøn på den
grundlæggende antagelse, at sagerne i al væsentlighed vindes eller forliges med et for Skatteforvalt-
ningen gunstigt resultat. Afvejningen mellem sagsførelse og forligsmuligheder vurderes løbende og
indebærer en betydelig usikkerhed i periodiseringen af provenuet. Hvis sagerne føres til dom, vil
provenuet generelt falde sent i sagsperioden. Ligeledes indebærer provenuskønnet en betydelig risiko
ifm. den endelige inddrivelse af provenuet, herunder de sagsøgtes faktiske betalingsevne.
Risici ift. udgifts- og provenuskønnet
Der er på tværs af alle landespor et bedre grundlag end tidligere for at skønne over udgifterne i den
videre sagsførelse. Samlet set vurderer Kammeradvokaten, at sagerne på tværs af landespor aktuelt
er mere fremskredne og tidsplanerne for retssagerne mere sikre, hvorfor der ikke i samme omfang
forventes at opstå omfangsrige og uventede aktiviteter. Der er dog fortsat væsentlig usikkerhed
forbundet med udgifts- og provenuskønnet og dermed også risiko for, at udgifterne bliver større og
bruttoprovenuet mindre. Usikkerhederne rummer dog også mulighed for, at udgifterne samlet set
bliver mindre. Udgiftsskønnet er forbundet med store usikkerheder fsva. sagskompleksets særlige
karakter, og fordi processen i nogen grad er uden for Skatteforvaltningens kontrol. Desuden er sags-
anlæggene i hver jurisdiktion i et vist omfang gensidigt afhængige. Provenuskønnet kan ligeledes
blive påvirket af konkurrerende krav mod samme personkreds, herunder f.eks. fra andre danske eller
udenlandske retshåndhævende myndigheder.
Det bemærkes, at der er betydelige risikomidler knyttet til sagsførelsen i England og særligt til
afviklingen af hovedsagen. Hovedsagen er dog påbegyndt i april 2024 og forløber indtil videre
planmæssigt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Meddelelse om aktstykke 223 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2881276_0004.png
4
Forventede udgifter i 2024
På finansloven for 2024 er der afsat 528,7 mio. kr. i 2024 til de civilretlige tiltag i udbyttesa-
gen. Bevillingen blev afsat pba. forventede udgifter til kendte aktiviteter i 2024 i det tidligere
udgiftsskøn fra juni 2023,
jf. akt. 141 af 29. juni 2023.
Med opjusteringen af udgiftsskønnet i 2024 på
77,5 mio. kr. udgør det samlede bevillingsbehov til kendte aktiviteter nu 606,2 mio. kr. i 2024. Dertil
har Kammeradvokaten opjusteret udgiftsskønnet for kendte aktiviteter for 2024 med ca. 3,5 mio. kr.
til i alt ca. 609,7 mio. kr. ifm. den vanlige kvartalsvise afrapportering til Skattestyrelsen per d. 22.
marts 2024. Dertil kommer risici for 221,4 mio. kr. Der forventes således en finansieringsmanko
på 81,0 mio. kr. ekskl. risici i 2024, som er vanskeligt omgængelig ved en fortsat forfølgelse af de
civilretlige tiltag.
Såfremt udgifterne bliver mindre end 81,0 mio. kr. i 2024, vil evt. uforbrugte midler blive nedskre-
vet ved bevillingsafregningen for 2024.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2024 specificeres således:
Udgift
§ 09.51.17.
§ 35.11.01.
Civilretlige tiltag i udbyttesagen
10. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
22. Andre ordinære driftsomkostninger
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
81,0 mio. kr.
-81,0 mio. kr.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på at sikre finansiering af de civilretlige tiltag i
udbyttesagen i indeværende finansår samt for at orientere om de reviderede økonomiske skøn.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der i 2024 tilføres
81,0 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Udgiften finansieres af de opførte
reserver på §
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
På forslag til lov om tillægsbevilling
for 2024 opføres følgende:
§ 09.51.17.
§ 35.11.01.
Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Udgift
81,0 mio. kr.
-81,0 mio. kr.
e.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 279: Meddelelse om aktstykke 223 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2881276_0005.png
5
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 12. juni 2024
Jeppe Bruus
/ Mikkel Dirks
Til Finansudvalget.