Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2879194_0001.png
Juni 2024
Mange begår fejl eller snyder
med indtægter fra digitale
arbejdsplatforme
Skattestyrelsen har i 2023 gennemført et rekordhøjt
antal kontroller af indtægter fra digitale arbejds-
platforme. I 94 pct. af kontrollerne fandt styrelsen
fejl eller mangler.
Nye tendenser på arbejdsmarkedet betyder, at flere privatpersoner i dag har ind-
tægter via digitale platforme, fx ved at udbyde deres arbejdskraft til udbringning af
mad eller rengøring i private hjem. Ofte har disse personer selv ansvar for at ind-
berette skat, moms og AM-bidrag. Det øger risikoen for fejl, ligesom det kan med-
føre snyd eller sort økonomi. I nogle tilfælde er det dog platformstjenesten, der
indberetter tjenesteudbydernes indtægter.
Siden 2020 har Skattestyrelsen kontrolleret oplysninger fra udvalgte arbejdsplat-
forme, fx platforme der udbyder budtjenester. Oplysningerne giver Skattestyrelsen
mulighed for at kontrollere transaktioner mellem arbejdsplatformen og personer,
der udbyder tjenester på platformen. På den måde kan Skattestyrelsen kontrol-
lere, om borgerne har oplyst og betalt korrekt skat og eventuel moms af indtægter
fra platformene.
Siden 2020 har Skattestyrelsen gennemført mere end 7.300 kontroller af indtæg-
ter fra digitale arbejdsplatforme. Alene i 2023 gennemførte styrelsen knap 2.500
kontroller i det konkrete kontrolprojekt. Heraf fandt Skattestyrelsen fejl eller snyd i
94 pct. af kontrollerne,
jf. figur 1.
Figur 1. Antal kontroller og træfprocent, 2020-2023
Antal
3.000
95
2.500
2.000
1.500
2.457
1.000
500
0
2020
2021
Kontroller
2022
Træfprocent
2023
1.817
1.767
1.089
70
80
95
96
Pct.
100
94
2.500
Kontroller i 2023
Skattestyrelsen har i 2023 gennem-
ført knap 2.500 kontroller af oplysnin-
ger om indtægter fra digitale arbejds-
platforme.
90
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 274: Publikation fra Skattestyrelsen, juni 2024: Kontrol af indtægter fra digitale arbejdsplatforme
2879194_0002.png
Side 2
Skattestyrelsens kontroller finder oftest, at personer, der har indtægter gennem di-
gitale arbejdsplatforme, i utilstrækkelig grad medregner indtægterne på deres
årsopgørelse. I nogle tilfælde er indtægterne helt udeladt på årsopgørelsen. Skat-
testyrelsen kigger løbende på, hvordan borgerne bedst muligt vejledes om reg-
lerne, så flere fejl kan forebygges.
Kontrollen af oplysninger fra arbejdsplatformene foregår efter tilladelse fra Skatte-
rådet. Skattestyrelsen kan fra sag til sag også få adgang til oplysninger om tjene-
steudbydernes bankkonti, herunder kontoudskrifter, som kan sammenholdes med
oplysningerne fra arbejdsplatformen i kontroløjemed. Styrelsen udvælger derfra et
antal personer med platformsindtægt til nærmere kontrol ud fra en vurdering af ri-
siko og væsentlighed. En høj træfprocent kan således dels være udtryk for, at der
sker mange fejl og dels, at Skattestyrelsen har etableret effektive mekanismer til at
udvælge de sager til kontrol, der med stor sandsynlighed indeholder fejl.
Stabil udvikling siden 2020
Siden 2020 har Skattestyrelsens kontroller af indtægter fra digitale arbejdsplat-
forme ført til et samlet forventet provenu på 120 mio. kr.,
jf. figur 2.
Det forventede
provenu dækker fx over, at Skattestyrelsen ændrer i årsopgørelsen med tilbagevir-
kende kraft, hvis der er indtægter fra en platform, som ikke fremgik i det pågæl-
dende år.
Figur 2. Akkumuleret forventet provenu i mio. kr., 2020-2023 (2023-niveau)
140
120
120
100
80
60
40
20
0
2020
2021
2022
Akk. forventet provenu
2023
120 mio.
Samlet provenu fra kontroller
I perioden 2020 til 2023 har Skatte-
styrelsens kontroller af indtægter fra
digitale arbejdsplatforme ført til et for-
ventet provenu på i alt 120 mio. kr.
Anm.: Tallene er korrigeret for udviklingen i BNP (Økonomisk Redegørelse december 2023).
Kilde: Skattestyrelsen.
Nye EU-regler for digitale arbejdsplatforme
I 2023 trådte der nye EU-regler for bl.a. digitale arbejdsplatforme i kraft. Det sker
som led i en styrket indsats på skatteområdet blandt de europæiske lande.
Med EU-direktivet DAC7 er virksomhederne bag digitale arbejdsplatforme forplig-
tede til at indsamle og indberette oplysninger om udbyderne på platformene til
skattemyndighederne. Reglerne skal gøre det lettere for skattemyndighederne at
identificere de borgere, som har en indtægt via digitale platforme. Direktivet gør
det desuden muligt for Skattestyrelsen at udveksle oplysninger med andre euro-
pæiske lande om danske borgere, som har en indtægt på en digital platform.
Skattestyrelsen fortsætter kontrolindsatsen og udvekslingen af oplysninger gen-
nem DAC7 i de kommende år.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen